• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם מרן זיע"א היה רוצה שתלמידיו יחלקו עליו?

ואם אתה רציני - תביא דוגמא אחת של קושיא שמציקה לך, מה שתבחר, ובס"ד נבחן את הדברים לגש"ע.
אקח לדוגמא מה שנתקלתי בו לאחרונה ממש [איני יודע אם דנו בו כאן או במקומות אחרים].

הערת הרב אופיר מלכה על מרן זצ"ל בענין זה
1736162093879.png
1736162110887.png
ופתחתי על זה אשכול מיוחד - נא לענות שם.
 
נערך לאחרונה:
אקח לדוגמא מה שנתקלתי בו לאחרונה ממש [איני יודע אם דנו בו כאן או במקומות אחרים].

הערת הרב אופיר מלכה על מרן זצ"ל בענין זה
הצג קובץ מצורף 29879
הצג קובץ מצורף 29880
ופתחתי על זה אשכול מיוחד - נא לענות שם.
לא הבנתי מה כ"כ "הטענות" כמו שקראת לזה שם, ס"ה בדעת מרן השלחן ערוך הוא כתב סברא מדעתו, ואח"כ הביא בשם היהודה יעלה שהוא עצמו סובר שאפשר להתחתן בל"ג.
אבל מרן זיע"א כתב "בשם האחרונים" שלא כסברתו, אלא שדין אחד לתספורת ולנישואין, אף שלא כתוב שניהם במפורש. וכתב מרן זיע"א סברא חזקה שאם תספורת מרן התיר מפורש כ"ש נישואין שהם מצוה. ועוד שהביא בשם היהודה יעלה שכתב "גם בדעת מרן" להתיר נישואין בכה"ג. צריך לעיין שם, ועכ"פ הביא פוסק קדום יותר שכ"כ אליבא דשיטת מרן והוא הבית דוד, שכתב כן להדיא. מה גם שמרן זיע"א צירף את הרדב"ז שאם לא קיים פו"ר מותר לגמרי בסה"ע. ואחרי כל זה תואיל נא בטובך לבאר למה בכ"ז להחמיר במנהג אבלות דקיל, ולמה להישאר בצע"ג ולא פחות על החזו"ע.
 
יש כאן איזה הנחה מוטעית שבשביל לחלוק על מרן צריך איזה קושיה חזקה, וזה לא נכון רוב המחלוקות בהלכה הם לא מחמת קושיות חזקות כאלו ואחרות אלא בעיקר 1. שקלול שיטות. 2. ענייני סברא. 3. חישוב כללי הפסק 4. עניין דרכי הנהגת ההלכה.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
אף אחד מהפוסקים שהביא לא דיבר על 'ליל' ל"ג לעומר. כולם דיברו על 'היום'.
היחיד שדיבר על הלילה הוא מהר"י אסאד, והוא דיבר לדעת 'הרמ"א'.
כלומר אין שום מקור להתיר 'בדעת מרן'.
למה חזרת על דבריו בלי להתייחס לדברי. אחזור על חלקם.
א, זה לא רק יהודה יעלה ומפורש כתבתי לך בית דוד
ב, בחזו"ע כתב שהיהודה יעלה כתב כן גם בדעת מרן
והם מדברים על הלילה.
ראית אחרת ביהודה יעלה? אשמח שתעלה צילום.

יש כאן איזה הנחה מוטעית שבשביל לחלוק על מרן צריך איזה קושיה חזקה, וזה לא נכון רוב המחלוקות בהלכה הם לא מחמת קושיות חזקות כאלו ואחרות אלא בעיקר 1. שקלול שיטות. 2. ענייני סברא. 3. חישוב כללי הפסק 4. עניין דרכי הנהגת ההלכה.
שום הנחה ושום בטיך דנים בכל דבר לגש"ע
 
א, זה לא רק יהודה יעלה ומפורש כתבתי לך בית דוד
הבית דוד דיבר על 'תספורת' לכבוד שבת כשלא יכול ביום שישי. בנישואין אין 'כבוד שבת'. אפשר אולי לומר סברות אבל זה לא בית דוד!!!
ב, בחזו"ע כתב שהיהודה יעלה כתב כן גם בדעת מרן
והם מדברים על הלילה.
ראית אחרת ביהודה יעלה? אשמח שתעלה צילום.
הרב מלכה כתב במפורש שראה שכתוב אחרת ולכן הקשה. אם אתה רוצה ליישב אתה צריך לסתור את דבריו, ולא לחזור על דברי הרב עובדיה, שעליהם גופא הקשה.
לצורך הענין אעלה לך את כל לשונו:
שו"ת יהודה יעלה (אסאד) חלק ב - אבן העזר, חושן משפט סימן לט
תשובה שנית להרב הדיין מהר"מ הנ"ל ני'. גי"ה קבלתי וכו' ואשר מעלתו שאל ודרש שנית ע"ד הוראתי שכתבתי לעשות הנשואין בליל ה' ל"ג בעומר.
אבאר לפרו"מ ני' טעמי ונימוקי בזה הוא עפמ"ש המג"א ססי' תר"ד בשם השל"ה הנוהגים שלא לאכול בשר כ"א בימים שא"א בהם תחנון וכו' גם הלילה יום טוב ומותר לאכול בשר בלילה והמג"א תמה כיון דאומרים תחנון במנחה שלפניו הרי דאין מחזיקין הלילה ליו"ט, ועכ"ז מסיק דבלילה ממש מותר יעו"ש. א"כ בל"ג בעומר שאין נופלים נ"א במנחה שלפניו, הא מחזיקים הלילה ליו"ט, ובהדי' כ"כ החק יעקב סי' תצ"ג אות וי"ו על מ"ש הרמ"א ואין אומרים בו תחנון כן דייקא (מהרי"ל) ואין להסתפר עד ל"ג בעומר בעצמו ולא מבערב (מהרי"ל) עכ"ל, כתב הח"י דמהרי"ל עפ"י מנהגו דבערב שלפניו אמרינן תחינה כתב דאין להסתפר עד ל"ג בעומר בעצמו, אבל לדידן שאין אומרין תחינה מבערב הה"ד דמותר להסתפר יעו"ש.
וגם מהרי"ל ורמ"א לפי מנהגם שאומרים תחינה בערב כתבו בלשונם ואין להסתפר עד ל"ג בעצמו ולא מבערב דייקא, ולא מבערב ר"ל קודם הלילה ממש, אז נקרא מבערב, וכיון שאומרים אז עדיין תחנון, אבל בלילה ממש (דבלא"ה אין נ"א בלילה) היינו ל"ג בעצמו אז מסתפרין, דאל"כ הל"ל טפי בלשון קצרה ואין להסתפר עד ל"ג בבקר, וכלשון שכתב המחבר לטעמי' ואין להסתפר עד ל"ד בבקר, אע"כ כוונתו על ל"ג בעצמו היינו עד הלילה וא"צ להמתין עד ל"ג בבקר, רק לא מבערב קודם צ"ה, אבל בלילה ממש מותר, וכהכרעתו של המג"א ססי' תר"ד מסברת עצמו הנ"ל לענין אכילת בשר במקום שנופלין נ"א במנחה שלפניו, כן הוא כוונת הרמ"א ומהרי"ל לענין תספורת ל"ג בעומר הכי כנ"ל, ומכ"ש לענין נשואי אשה דמצוה הוא להקדים, ולכן גם המחבר כתב רק ואין להסתפר עד ל"ד בבקר ולא כתב נמי ואין לישא אשה עד יום ל"ד בבקר כמו דפתח בתרווייהו (וזה דלא כמ"ש הט"ז סק"ב להחמיר בנשואין, טפי מתספורת וצ"ע הא זה מצוה וזה רשות) ע"כ דהנשואין ביום ל"ג מותר גם להמחבר, ומכ"ש להרמ"א דגם תספורת מתיר בל"ג בעצמו בלילה ג"כ כדהוכחנו מדבריו, מכ"ש נשואי אשה דמותר בליל ל"ג גם למנהג מהרי"ל והרמ"א דנופלים נ"א מבערב, ומכ"ש למנהגינו שאין נופלים במנחה מחזיקים הלילה ליו"ט, ודאי מסתפרים, ומכ"ש נושאין אשה בליל ל"ג לכ"ע.
שוב מצאתי בתשו' תשב"ץ סוף ח"א סי' קע"ו דעתו בהדי' גם נשואין אסור כל יום ל"ג ומקצת יום ל"ד ע"ש טעמו וכתב ג"כ ולדעת רמב"ן מקצת הלילה של ל"ד סגי כמ"ש בס' תק"א וכו' עש"ה וצל"ע על לשון המחבר. ע"כ.

המעיין בכל דבריו יראה דהוא קאי למנהג אשכנז שמתירים כבר ביום ל"ג, וע"ז סבירא ליה שגם מהלילה מותרים 'להסתפר ולישא אשה'. גם בני אשכנז למעשה לא נוקטים כמותו לגבי להסתפר. וגם לגבי לישא אשה - המ"ב אסר, אלא שחלק מבני אשכנז נהגו היתר בלישא אשה. אולם זהו רק לשיטתם שנגמר להם האבילות מעיקר הדין בל"ג.
מה שכתב ביחו"ד שמהר"י אסאד כתב שכן יש לומר בדעת המחבר - היינו שהשו"ע סובר שמותר לישא אשה בל"ג לעומר 'בכל שנה', אולם הוא עצמו סיים בדברי התשב"ץ [מקור דברי הב"י] שכתב שאסור לישא אשה עד ל"ד, ותמה על לשון המחבר שנראה שלישא אשה מותר לשיטתו מל"ג. ובאמת המנהג פשוט אצל הספרדים בכל שנה שנושאים מל"ד ולא מל"ג, ודלא כמהר"י אסאד שכתב בתחלה אלא כדעת התשב"ץ. וצ"ע.
 
אחרי עיון בתשובות הרבות לנושא, אגיד את דעתי מתוך היכרות אישית שהיתה למשפחתי רבות בשנים עם מרן. ותשובתי מגיעה מכיוון אחר לגמרי.
וקודם כל אקדים.
מרן קיבל דור שרובו ככולו היה בוגרי בתי הספר של האליינס, דור שעבר חינוך כפרני פה בארץ שניתק אותו מהשורשים שלו. ובנוסף בעיית הבעייות באותו דור היתה העדתיות שהיתה חזקה מאד באותם זמנים, ועל כן מרן ראה וידע שהיות שרוב הדור לא יודע ספר, ולכל קבוצה יש מנהגים ותורה משלה, אז תוך דור התורה תשתכח לגמרי, כי אם ממילא כל עדה היו כולם חכמים ונבונים ויודעים את התורה, אז אין מה להתערב, ואם כולם בני עדה אחת, אז גם אין מה להתערב כי לכל עדה יש את הרבנים שלה, אבל שילוב של שני הנתונים הנ"ל, היה אומור להוביל את הציבור לקטסטרופה רוחנית שאין לה אך ורע, מקום שבו כל אחד עושה מה שהוא רוצה ואמר הרי כך אמר לי אבי.
ועל כן מרן הקים דור שלם של תורה אחת, שאגב אותה הוא היה צריך לכתוב בעצמו, ולא רק זה אלא מרן היה היחיד שיכל לכתוב את אותה תורה שלימה, מכל מיני סיבות.
ולכן בקשר לנושא האשכול, מרן לא נתן בשום פנים ואופן לחלוק עליו למי שלא הבין שישנה אחריות הלכתית על דורות שלימים, והוא כתב מה שהוא רוצה בלי להתבונן בהשלכות, רק כי ככה יצא לו או אמרו רבותיו. וזה משום שאם כל אחד יחלוק ויגיד את דעותיו ברבים מבלי שתהיה סמכות הלכתית אחת, העם שבשדות שהוא עיקר העם, היה מאבד כל קשר עם היהדות, משום שכל אחד מבין שכדי לקרב צריך להעמיד הלכה אחת בלבד. ואם נגיד למישהו רחוק פלוני אומר כך, אבל הרב ההוא חולק עליו ואומר הפוך, והשלישי בכלל חולק על שניהם ואמור שמי שעושה כמוהם חוטא וכו' וכו' אז אותו אחד יגיד קודם כל שיסתדרו בעצמם ואז שידברו איתי...
ועל כן כאמור מי שחלק ברבים ונישא לערע את הסמכות ההלכתית מבלי להתבונן על ההשלכות הציבוריות הנוראיות שיכולות לצאת מזה אז מרן תקף אותו בכל הכוח, וכל זה כדי להעמיד את הדת על תילה.
אמנם כי למי שנהג לעצמו או לבני קהילתו ומדובר כמובן על קהילה שורשים (כמו פורת יוסף שמרן מעולם לא התבטא נגדם מהסיבה האמורה) והם נהגו אחרת לשם שמים, תוך כדי הבנה ואחריות ציבורית רחבה אז אדרבה כך היא דרכה של תורה ושבעים פנים לה וכו' וכו' ובודאי שמרן היה שמח בזה משום להגדיש תורה ולהאדירה.
הנושא עמוק וקיצרתי, אמנם לא אמרתי כאן שום דבר לא ידוע או שהמצאתי בעצמי, אלא כמו שציינתי מתוך הכירות משפחתית אישית שאין להרחיב עליה את הדבור בפומבי.
והמתבונן יבין רבות מההנהגות הציבוריות של מרן בהרבה נושאים עלל ידי הנקודות שציינתי, ואכמ"ל
בברכה
 
הבית דוד דיבר על 'תספורת' לכבוד שבת כשלא יכול ביום שישי. בנישואין אין 'כבוד שבת'. אפשר אולי לומר סברות אבל זה לא בית דוד!!!

הרב מלכה כתב במפורש שראה שכתוב אחרת ולכן הקשה. אם אתה רוצה ליישב אתה צריך לסתור את דבריו, ולא לחזור על דברי הרב עובדיה, שעליהם גופא הקשה.
לצורך הענין אעלה לך את כל לשונו:
שו"ת יהודה יעלה (אסאד) חלק ב - אבן העזר, חושן משפט סימן לט
תשובה שנית להרב הדיין מהר"מ הנ"ל ני'. גי"ה קבלתי וכו' ואשר מעלתו שאל ודרש שנית ע"ד הוראתי שכתבתי לעשות הנשואין בליל ה' ל"ג בעומר.
אבאר לפרו"מ ני' טעמי ונימוקי בזה הוא עפמ"ש המג"א ססי' תר"ד בשם השל"ה הנוהגים שלא לאכול בשר כ"א בימים שא"א בהם תחנון וכו' גם הלילה יום טוב ומותר לאכול בשר בלילה והמג"א תמה כיון דאומרים תחנון במנחה שלפניו הרי דאין מחזיקין הלילה ליו"ט, ועכ"ז מסיק דבלילה ממש מותר יעו"ש. א"כ בל"ג בעומר שאין נופלים נ"א במנחה שלפניו, הא מחזיקים הלילה ליו"ט, ובהדי' כ"כ החק יעקב סי' תצ"ג אות וי"ו על מ"ש הרמ"א ואין אומרים בו תחנון כן דייקא (מהרי"ל) ואין להסתפר עד ל"ג בעומר בעצמו ולא מבערב (מהרי"ל) עכ"ל, כתב הח"י דמהרי"ל עפ"י מנהגו דבערב שלפניו אמרינן תחינה כתב דאין להסתפר עד ל"ג בעומר בעצמו, אבל לדידן שאין אומרין תחינה מבערב הה"ד דמותר להסתפר יעו"ש.
וגם מהרי"ל ורמ"א לפי מנהגם שאומרים תחינה בערב כתבו בלשונם ואין להסתפר עד ל"ג בעצמו ולא מבערב דייקא, ולא מבערב ר"ל קודם הלילה ממש, אז נקרא מבערב, וכיון שאומרים אז עדיין תחנון, אבל בלילה ממש (דבלא"ה אין נ"א בלילה) היינו ל"ג בעצמו אז מסתפרין, דאל"כ הל"ל טפי בלשון קצרה ואין להסתפר עד ל"ג בבקר, וכלשון שכתב המחבר לטעמי' ואין להסתפר עד ל"ד בבקר, אע"כ כוונתו על ל"ג בעצמו היינו עד הלילה וא"צ להמתין עד ל"ג בבקר, רק לא מבערב קודם צ"ה, אבל בלילה ממש מותר, וכהכרעתו של המג"א ססי' תר"ד מסברת עצמו הנ"ל לענין אכילת בשר במקום שנופלין נ"א במנחה שלפניו, כן הוא כוונת הרמ"א ומהרי"ל לענין תספורת ל"ג בעומר הכי כנ"ל, ומכ"ש לענין נשואי אשה דמצוה הוא להקדים, ולכן גם המחבר כתב רק ואין להסתפר עד ל"ד בבקר ולא כתב נמי ואין לישא אשה עד יום ל"ד בבקר כמו דפתח בתרווייהו (וזה דלא כמ"ש הט"ז סק"ב להחמיר בנשואין, טפי מתספורת וצ"ע הא זה מצוה וזה רשות) ע"כ דהנשואין ביום ל"ג מותר גם להמחבר, ומכ"ש להרמ"א דגם תספורת מתיר בל"ג בעצמו בלילה ג"כ כדהוכחנו מדבריו, מכ"ש נשואי אשה דמותר בליל ל"ג גם למנהג מהרי"ל והרמ"א דנופלים נ"א מבערב, ומכ"ש למנהגינו שאין נופלים במנחה מחזיקים הלילה ליו"ט, ודאי מסתפרים, ומכ"ש נושאין אשה בליל ל"ג לכ"ע.
שוב מצאתי בתשו' תשב"ץ סוף ח"א סי' קע"ו דעתו בהדי' גם נשואין אסור כל יום ל"ג ומקצת יום ל"ד ע"ש טעמו וכתב ג"כ ולדעת רמב"ן מקצת הלילה של ל"ד סגי כמ"ש בס' תק"א וכו' עש"ה וצל"ע על לשון המחבר. ע"כ.

המעיין בכל דבריו יראה דהוא קאי למנהג אשכנז שמתירים כבר ביום ל"ג, וע"ז סבירא ליה שגם מהלילה מותרים 'להסתפר ולישא אשה'. גם בני אשכנז למעשה לא נוקטים כמותו לגבי להסתפר. וגם לגבי לישא אשה - המ"ב אסר, אלא שחלק מבני אשכנז נהגו היתר בלישא אשה. אולם זהו רק לשיטתם שנגמר להם האבילות מעיקר הדין בל"ג.
מה שכתב ביחו"ד שמהר"י אסאד כתב שכן יש לומר בדעת המחבר - היינו שהשו"ע סובר שמותר לישא אשה בל"ג לעומר 'בכל שנה', אולם הוא עצמו סיים בדברי התשב"ץ [מקור דברי הב"י] שכתב שאסור לישא אשה עד ל"ד, ותמה על לשון המחבר שנראה שלישא אשה מותר לשיטתו מל"ג. ובאמת המנהג פשוט אצל הספרדים בכל שנה שנושאים מל"ד ולא מל"ג, ודלא כמהר"י אסאד שכתב בתחלה אלא כדעת התשב"ץ. וצ"ע.
המעיין בדברי מרן זיע"א ביחוה דעת שכתב בשם היהודה יעלה "שכן יש לומר בדעת מרן", יווכח דהיינו על מה שכתב לעיל מינה ממש "שממה שהתירו המהרי"ל והרמ"א להסתפר בליל ל"ג לעומר, יש ללמוד במכל שכן לענין נישואי אשה שמצוה להקדים". כלומר גם להש"ע י"ל כל שכן, שאם תספורת מותר כ"ש נישואין. כמ"ש עוד אחרונים להשוות תספורת לנישואין, הביאם מרן זיע"א. ולעולם אמת הדבר שבתשובה זו לא עסק בל"ג שחל בע"ש. ועוד מבואר יוצא מתשובה זו, שלדעת היהודה יעלה בש"ע יש להתיר לעולם בליל ל"ג [ויש לצרפו בנידון דידן, אה"נ בתור צירוף ולא שכן ההלכה הגורפת בכל שנה. מה גם שזה לא רק היהודה יעלה, שים לב למה שכתב עוד ביחו"ד בנקודה זו: והואיל ופוסקים רבים ועצומים מגדולי הרבנים הספרדים התירו לערוך נישואין בל"ג לעומר, וכמו שכתבו בשיורי כנסת הגדולה (סימן תצ"ג סק"ג), שבקושטא ובכל המקומות האלה אף על פי שאין מסתפרים בל"ג לעומר, מכל מקום נושאים נשים. והאריך עוד בזה בספר טהרת המים (בשיורי טהרה מערכת ע' אות ט"ו), ובספרו מעט מים (סימן ז'). וכן כתב המהריק"ש בהגהותיו (סימן תצ"ג). וראה עוד בספר נהר מצרים (דף ל"ג ע"א). ע"ש. וכו' וכו'].

ברם לא לחינם מרן זיע"א ציין גם ליהודה יעלה בסי' לח, ששם דיבר על ל"ג שחל בע"ש, ומשום מה הרב אופיר התעלם מזה וציין רק לסימן לט, ולכן לא הבין למה הרב כתב בשמו על ל"ג שחל בע"ש. וגם אתה שנמשכת אחריו לא הבנת. ובסי' לח כתב היהודה יעלה להקל בליל ששי בכה"ג, ולפמ"ש בסי' לט שלדעתו ה"ה לדעת מרן שיש להתיר בלילות, גם אם לא נלך אחריו בכל שנה, אבל כשל"ג חל בע"ש דבריו מסתברים, בפרט לאור מה שנימק הרב יפה למה את הטעמים להקל, דהא בלא"ה יש מתירים לספרדים בל"ג, ולהבית דוד יש להשוות הלילה ליום גם לדעת מרן, נכון שדיבר על תספורת, אבל הרב הסביר בטוב טעם שה"ה לנישואין, הבאתי חלק מדבריו לעיל, ובעיקר להלן בסוף.

וגם בלא"ה מרן זיע"א מה שהתיר זה לחתן שלא קיים פו"ר, ולנקודה חשובה זו ג"כ לא התייחס הרב אופיר, ובזה צירף חבל פוסקים הסוברים שמותר כל ימי העומר. וזה מילתא בטעמא לסמוך ע"ז כשיש עוד צד וצדדים להתיר, והוא בל"ג שחל בע"ש. ובש"ע לא דיבר על כה"ג, כעין שעושים ס"ס וכ"ש יותר ספיקות נגד מרן במה שלא דיבר להדיא. בפרט במנהג אבלות ישנה דקיל.

ועד שאתה מביא מתשב"ץ שציין לו היהודה יעלה, שדיבר על כל שנה, ואה"נ ודאי שנקטינן כוותיה בכל שנה, למה לא תביא את הרשב"ץ שדיבר על הנידון דידן ממש, הביאו ביחוה דעת, שכתב: שאם חל ל"ג לעומר בערב שבת, מותר לעשות "הנישואין" והתספורת בערב שבת, גם למנהגינו שאין נושאין נשים ומסתפרים בשאר שנים עד ל"ד בבוקר. אא"כ תגיד שסברת הרב אופיר עדיפא מהרשב"ץ, לחלק בין נישואין לתספורת.

ומה שכתבת בשם הרב אופיר סברת עצמו, שרק תספורת היא 'כבוד שבת' ולכן אותה מתירים בע"ש, ומה שייך להתיר גם נישואין. הנה כל מילה ביחוה דעת זועקת את התשובה לכך, חוץ מדברי הרשב"ץ הנ"ל, נא בבקשה תקרא בנחת: וראה עוד להגאון רבי שלמה קלוגר בשו"ת האלף לך שלמה (חלק אורח חיים סימן ש"ל) שכתב, שאם חל יום ל"ג לעומר ביום א', ויש צורך להקדים הנישואין ליום ו', נראה שמותר לעשות הנישואין ביום ו' סמוך לערב, כי הרמ"א כתב שמותר להסתפר ביום ו' לכבוד שבת, ותספורת ונישואין דין אחד להם, כמבואר באחרונים. ואף על פי שהתספורת הותרה משום כבוד שבת, הרי גם בנישואין יש מצות פריה ורביה וכו'. ועוד שהפרי חדש התיר למי שלא קיים מצות פריה ורביה לישא אשה בימי הספירה, ואף שאין אנו נוהגים כן, מכל מקום כיון שמעיקר הדין מותר, והואיל ואין כאן אלא אבלות ישנה מצד מנהג, כשיש צורך להקדים הנישואין לערב שבת, יש להעמיד הדבר על עיקר הדין, שמכיון שלא קיים מצות פריה ורביה מותר לעשות הנישואין ביום ו' סמוך לערב כמו שמותר בתספורת. עכת"ד. ובנידון שלנו שחל ל"ג לעומר ביום ו', אף הרב יודה שיש להתיר לעשות הנישואין בליל ל"ג לעומר, וכנ"ל.
 
אה"נ בתור צירוף
צירוף למה?
כולם התירו בנישואין 'ביום' ל"ג לעומר. אז את מה יש לצרף.
בא נצרף בכל שנה את דעת הרמ"א שמתיר בל"ג לעומר ואת דעת היהודה יעלה שמתיר גם בלילה, וכו'.
למה לא תביא את הרשב"ץ שדיבר על הנידון דידן ממש, הביאו ביחוה דעת, שכתב: שאם חל ל"ג לעומר בערב שבת, מותר לעשות "הנישואין" והתספורת בערב שבת, גם למנהגינו שאין נושאין נשים ומסתפרים בשאר שנים עד ל"ד בבוקר
תמצא לי לשון זו בתשב"ץ..
שו"ת תשב"ץ חלק א סימן קעח
ויש להתיר ביום ל"ג לעומר אם חל בע"ש לכבוד שבת כמו שהתירו להסתפר ערב הרגל תוך שלשים לאבלות מפני כבוד הרגל וה"ה לכבוד שבת וכן באבל שחל שמונה שלו להיות בשבת מותר לגלח ע"ש.

וכן בספרו מאמר חמץ כתב כן להדיא 'רק' על תספורת, ולא הזכיר כלל ענין נישואין שם:
מאמר חמץ לרשב"ץ אות קמ
ונהגו איסור להסתפר עד ל"ג לעומר משום אבילות אותם התלמידים של ר' עקיבא. ומה שאסור עד ל"ג לעומר. לפי שמתו מן הפסח עד פרס עצרת969 שהם ט"ו ימים קודם עצרת. והוא יום ל"ד לעומר. ולא נהגו איסור בו לפי שמקצת היום ככולו. על כן נפל המנהג עד ל"ג לעומר. וכל היום כולו בכלל אלא אם היה ערב שבת:
וראה עוד להגאון רבי שלמה קלוגר בשו"ת האלף לך שלמה (חלק אורח חיים סימן ש"ל) שכתב, שאם חל יום ל"ג לעומר ביום א', ויש צורך להקדים הנישואין ליום ו', נראה שמותר לעשות הנישואין ביום ו' סמוך לערב, כי הרמ"א כתב שמותר להסתפר ביום ו' לכבוד שבת, ותספורת ונישואין דין אחד להם, כמבואר באחרונים. ואף על פי שהתספורת הותרה משום כבוד שבת, הרי גם בנישואין יש מצות פריה ורביה וכו'. ועוד שהפרי חדש התיר למי שלא קיים מצות פריה ורביה לישא אשה בימי הספירה, ואף שאין אנו נוהגים כן, מכל מקום כיון שמעיקר הדין מותר, והואיל ואין כאן אלא אבלות ישנה מצד מנהג, כשיש צורך להקדים הנישואין לערב שבת, יש להעמיד הדבר על עיקר הדין, שמכיון שלא קיים מצות פריה ורביה מותר לעשות הנישואין ביום ו' סמוך לערב כמו שמותר בתספורת. עכת"ד. ובנידון שלנו שחל ל"ג לעומר ביום ו', אף הרב יודה שיש להתיר לעשות הנישואין בליל ל"ג לעומר, וכנ"ל.
אדרבה משם נראה להיפך ממש, שהרי הוא לא התיר אלא בע"ש סמוך לחשיכה, שהרי הוקשה לו איזה כבוד שבת יש בנישואין, הרי רק בתספורת יש כבוד שבת, וממילא הוה לן לאסור נישואין כלל בע"ש, ולא להתיר אלא תספורת, וע"ז השיב : ואין לומר דשם הוי לכבוד שבת הרי גם זה הוי צורך מצוה דנשואי אשה מצוה וגם זה בכלל עונג שבת דעונת ת"ח מלילי שבת ללילי שבת לכך מותר לישא בו ע"כ. הרי שכל ההיתר שלו לישא 'בערב שבת סמוך לחשיכה' שהוא גם צריך טעם - הוא משום כבוד שבת הנ"ל, וא"כ אין מקום להתיר בליל שישי. וגם הוא לא התיר בליל שישי אלא סמוך לשבת ממש, ואיך אפשר ללמוד ממנו ההיפך הנראה מדבריו?
 
נערך לאחרונה:
אחרי עיון בתשובות הרבות לנושא, אגיד את דעתי מתוך היכרות אישית שהיתה למשפחתי רבות בשנים עם מרן. ותשובתי מגיעה מכיוון אחר לגמרי.
וקודם כל אקדים.
מרן קיבל דור שרובו ככולו היה בוגרי בתי הספר של האליינס, דור שעבר חינוך כפרני פה בארץ שניתק אותו מהשורשים שלו. ובנוסף בעיית הבעייות באותו דור היתה העדתיות שהיתה חזקה מאד באותם זמנים, ועל כן מרן ראה וידע שהיות שרוב הדור לא יודע ספר, ולכל קבוצה יש מנהגים ותורה משלה, אז תוך דור התורה תשתכח לגמרי, כי אם ממילא כל עדה היו כולם חכמים ונבונים ויודעים את התורה, אז אין מה להתערב, ואם כולם בני עדה אחת, אז גם אין מה להתערב כי לכל עדה יש את הרבנים שלה, אבל שילוב של שני הנתונים הנ"ל, היה אומור להוביל את הציבור לקטסטרופה רוחנית שאין לה אך ורע, מקום שבו כל אחד עושה מה שהוא רוצה ואמר הרי כך אמר לי אבי.
ועל כן מרן הקים דור שלם של תורה אחת, שאגב אותה הוא היה צריך לכתוב בעצמו, ולא רק זה אלא מרן היה היחיד שיכל לכתוב את אותה תורה שלימה, מכל מיני סיבות.
ולכן בקשר לנושא האשכול, מרן לא נתן בשום פנים ואופן לחלוק עליו למי שלא הבין שישנה אחריות הלכתית על דורות שלימים, והוא כתב מה שהוא רוצה בלי להתבונן בהשלכות, רק כי ככה יצא לו או אמרו רבותיו. וזה משום שאם כל אחד יחלוק ויגיד את דעותיו ברבים מבלי שתהיה סמכות הלכתית אחת, העם שבשדות שהוא עיקר העם, היה מאבד כל קשר עם היהדות, משום שכל אחד מבין שכדי לקרב צריך להעמיד הלכה אחת בלבד. ואם נגיד למישהו רחוק פלוני אומר כך, אבל הרב ההוא חולק עליו ואומר הפוך, והשלישי בכלל חולק על שניהם ואמור שמי שעושה כמוהם חוטא וכו' וכו' אז אותו אחד יגיד קודם כל שיסתדרו בעצמם ואז שידברו איתי...
ועל כן כאמור מי שחלק ברבים ונישא לערע את הסמכות ההלכתית מבלי להתבונן על ההשלכות הציבוריות הנוראיות שיכולות לצאת מזה אז מרן תקף אותו בכל הכוח, וכל זה כדי להעמיד את הדת על תילה.
אמנם כי למי שנהג לעצמו או לבני קהילתו ומדובר כמובן על קהילה שורשים (כמו פורת יוסף שמרן מעולם לא התבטא נגדם מהסיבה האמורה) והם נהגו אחרת לשם שמים, תוך כדי הבנה ואחריות ציבורית רחבה אז אדרבה כך היא דרכה של תורה ושבעים פנים לה וכו' וכו' ובודאי שמרן היה שמח בזה משום להגדיש תורה ולהאדירה.
הנושא עמוק וקיצרתי, אמנם לא אמרתי כאן שום דבר לא ידוע או שהמצאתי בעצמי, אלא כמו שציינתי מתוך הכירות משפחתית אישית שאין להרחיב עליה את הדבור בפומבי.
והמתבונן יבין רבות מההנהגות הציבוריות של מרן בהרבה נושאים עלל ידי הנקודות שציינתי, ואכמ"ל
בברכה
במחילתך אסור לומר דברים כאלה, שהם פטומי מיליה בעלמא, גיבוב של שטויות במיץ.
לדבריך היה מספיק למרן להוציא ספר קיצור הלכות בכל הנושאים וזהו. ולהקים משטר שאף אחד לא יעבור על דבריו...
מי כמוהו הקיא דם על ההלכה שתהיה מדויקת ומדוקדקת ומחושבת, מפי ספרים וסופרים עד אין קץ, עשרות עשרות שנים של עמל על כל הלכה והלכה, בלתי נתפס. מי כמוהו האריך הרחיב לבסס ולנמק כל הלכה, וכל זה כדי שתבוא ותגיד שרק כתב הלכות כי רצה לאחד את העם סביב הלכותיו, שלא יתקלקלו ויעזבו את היהדות, ולא באמת נחת לפסוק פסקי אמת לבעלי תורה ויראה!!!!
על מה אתה מדבר, על מי אתה מוציא לעז.
 
צירוף למה?
כולם התירו בנישואין 'ביום' ל"ג לעומר. אז את מה יש לצרף.
בא נצרף בכל שנה את דעת הרמ"א שמתיר בל"ג לעומר ואת דעת היהודה יעלה שמתיר גם בלילה, וכו'.
צירוף למי שמשווה לילה ליום כמו הבית דוד, וצירוף לחבל פוסקים שהתירו לצורך פו"ר.
תמצא לי לשון זו בתשב"ץ..
שו"ת תשב"ץ חלק א סימן קעח
ויש להתיר ביום ל"ג לעומר אם חל בע"ש לכבוד שבת כמו שהתירו להסתפר ערב הרגל תוך שלשים לאבלות מפני כבוד הרגל וה"ה לכבוד שבת וכן באבל שחל שמונה שלו להיות בשבת מותר לגלח ע"ש.
שתהיה בריא, כל התשובה סובבת על נישואין, והוא משווה למה שהתירו להסתפר ערב הרגל וכו'.
אדרבה משם נראה להיפך ממש, שהרי הוא לא התיר אלא בע"ש סמוך לחשיכה, שהרי הוקשה לו איזה כבוד שבת יש בנישואין, הרי רק בתספורת יש כבוד שבת, וממילא הוה לן לאסור נישואין כלל בע"ש, ולא להתיר אלא תספורת, וע"ז השיב : ואין לומר דשם הוי לכבוד שבת הרי גם זה הוי צורך מצוה דנשואי אשה מצוה וגם זה בכלל עונג שבת דעונת ת"ח מלילי שבת ללילי שבת לכך מותר לישא בו ע"כ. הרי שכל ההיתר שלו לישא 'בערב שבת סמוך לחשיכה' שהוא גם צריך טעם - הוא משום כבוד שבת הנ"ל, וא"כ אין מקום להתיר בליל שישי. וגם הוא לא התיר בליל שישי אלא סמוך לשבת ממש, ואיך אפשר ללמוד ממנו ההיפך הנראה מדבריו?
טוב, זה לא שגילית את אמריקה, הרב הביא את הגרש"ק באורך, ידע על מה מדבר, ובכ"ז כתב בקיצור: ובנידון שלנו שחל ל"ג לעומר ביום ו', אף הרב יודה שיש להתיר לעשות הנישואין בליל ל"ג לעומר, וכנ"ל. אתה שואל למה, לדעתי זה מבואר מכל התשובה מיניה וביה, לכפול לך את כל הנימוקים של הרב?
ומה שכתבת בענין עונג שבת, לדבריך מה ההו"א להתיר תספורת בליל ששי משום 'כבוד שבת', וכמו שהסכים לסברא זו הרב אופיר. תתיר רק למחרת. אלא שהרש"ק כתב כן בדרך "וגם", והעיקר שפו"ר זה מצוה שאינה גרועה מכבוד שבת. כל כך מסתבר. בפרט אחר שעוד פוס' התירו לצורך מצוה זו גם לפני כן.
 
צירוף למי שמשווה לילה ליום כמו הבית דוד, וצירוף לחבל פוסקים שהתירו לצורך פו"ר.
הבית דוד השוה לענין 'תספורת' כשלא יכול ביום שישי, דהוי כבוד שבת. לא השוה כלל לענין נישואין.
וממילא אין כאן שום צירוף אלא רק דעת הפוסקים שהתירו לצורך פו"ר שכמותם אנו לא פוסקים בכל שנה, ואין הבדל בין שנה זו לשאר השנים.
כל התשובה סובבת על נישואין, והוא משווה למה שהתירו להסתפר ערב הרגל וכו'.
קטע זו כתב להדיא להתיר 'תספורת'. 'כבוד שבת' לא שייך כלל לענין נישואין.

הוספתי לאחר מכן שכך מפורש בספרו מאמר חמץ [כנראה שלא הספקת לראות]:

כן בספרו מאמר חמץ כתב כן להדיא 'רק' על תספורת, ולא הזכיר כלל ענין נישואין שם:
מאמר חמץ לרשב"ץ אות קמ
ונהגו איסור להסתפר עד ל"ג לעומר משום אבילות אותם התלמידים של ר' עקיבא. ומה שאסור עד ל"ג לעומר. לפי שמתו מן הפסח עד פרס עצרת969 שהם ט"ו ימים קודם עצרת. והוא יום ל"ד לעומר. ולא נהגו איסור בו לפי שמקצת היום ככולו. על כן נפל המנהג עד ל"ג לעומר. וכל היום כולו בכלל אלא אם היה ערב שבת:
ובכ"ז כתב בקיצור: ובנידון שלנו שחל ל"ג לעומר ביום ו', אף הרב יודה שיש להתיר לעשות הנישואין בליל ל"ג לעומר, וכנ"ל. אתה שואל למה, לדעתי זה מבואר מכל התשובה מיניה וביה, לכפול לך את כל הנימוקים של הרב?
לא לכפול, אלא להתחיל להסביר. הרי כתבתי בבירור ובאריכות שמכל תשובתו של הגרש"ק מוכח להדיא שהתיר 'רק'!! בע"ש 'עם חשיכה' סמוך לשבת, אז איך אפשר ללמוד מדבריו ההיפך ממה שכתב. למה הוא לא התיר בליל שבת, או אפילו ביום שישי 'בבוקר'???
ומה שכתבת בענין עונג שבת, לדבריך מה ההו"א להתיר למאן דהוא תספורת משום כבוד שבת בליל ששי, משום 'כבוד שבת', וכמו שהסכים לסברא זו הרב אופיר. תתיר רק למחרת
אה"נ, כל מי שהתיר לא התיר אלא כשא"א ביום שישי, ואז יכנס לשבת מנוול, וזה לא כבוד שבת. אין היתר 'גורף' להסתפר בליל שישי.
 
הבית דוד השוה לענין 'תספורת' כשלא יכול ביום שישי, דהוי כבוד שבת. לא השוה כלל לענין נישואין.
וממילא אין כאן שום צירוף אלא רק דעת הפוסקים שהתירו לצורך פו"ר שכמותם אנו לא פוסקים בכל שנה, ואין הבדל בין שנה זו לשאר השנים.
הפוסקים השוו נישואין לתספורת, והוסיפו סברא להקל יותר בנישואין משום שהיא מצוה ותספורת רשות
ובודאי שיש הבדל בין כל שנה כי אם י"א שמותר בל"ג, ושמותר בלילה אף לדעת מרן, וי"א להקל יותר כשחל בע"ש, אחר שהתספורת ונישואין הושוו בכמה דוכתי וכנ"ל
קטע זו כתב להדיא להתיר 'תספורת'. 'כבוד שבת' לא שייך כלל לענין נישואין.

הוספתי לאחר מכן שכך מפורש בספרו מאמר חמץ [כנראה שלא הספקת לראות]:

כן בספרו מאמר חמץ כתב כן להדיא 'רק' על תספורת, ולא הזכיר כלל ענין נישואין שם:
מאמר חמץ לרשב"ץ אות קמ
ונהגו איסור להסתפר עד ל"ג לעומר משום אבילות אותם התלמידים של ר' עקיבא. ומה שאסור עד ל"ג לעומר. לפי שמתו מן הפסח עד פרס עצרת969 שהם ט"ו ימים קודם עצרת. והוא יום ל"ד לעומר. ולא נהגו איסור בו לפי שמקצת היום ככולו. על כן נפל המנהג עד ל"ג לעומר. וכל היום כולו בכלל אלא אם היה ערב שבת:
זה כבר קושיא על התשב"ץ אבל דיבר שם על נישואין ואתה רואה שהשווה לתספורת, ומחוורתא שכמו שמתירים תספורת לק נחלק ונתיר גם נישואין
אז מה אם דיבר במאמר חמץ על תספורת גם הש"ע דיבר על תספורת והרב מאריך דה"ה לנישואין, ובפרט שכ"כ בתשובה הנ"ל
אה"נ, כל מי שהתיר לא התיר אלא כשא"א ביום שישי, ואז יכנס לשבת מנוול, וזה לא כבוד שבת. אין היתר 'גורף' להסתפר בליל שישי.
גם בנידון דידן היתר למי שלא קיים פו"ר זה לא היתר 'גורף', תעניין בלשונות הפוסקים ותראה שכל רגע קריטי בענין זה
 
@לשמור ולעשות

לא השתכנתי מתשובותך.

א. ברשב"ץ לא כתוב ההיתר אלא לענין תספורת.
ב. בבית דוד לא התיר בליל ל"ג לעומר אלא בתספורת.
ג. מהרי"א התיר להדיא בליל ל"ג נישואין רק למנהג אשכנז ולא לשו"ע.
ד. מהרש"ק כתב להדיא להתיר רק ביום שישי עם חשיכה ולא בליל שישי.

אין אף אחד מהאחרונים שכתב להתיר נישואין בליל שישי לדעת מרן השו"ע. בדבר זה כולם מסכימים.

ללמוד מצירוף האחרונים הנ"ל להתיר לדעת מרן נישואין בליל שישי - לא מובן בעיני כלל, ותמיהת הרב אופיר מלכה נכונה בעיני.
ולפי דעתי אין תשובותיך נכונות וכפי שיראה המעיין הישר.

יישר כח.
 
@לשמור ולעשות

לא השתכנתי מתשובותך.
וכן למר.
אתה חושב שיש לי מגמה ליישב, אני חושב שיש לך מגמה להקשות בכל זאת, והכל בסדר.
רק אל תתלונן.
א. ברשב"ץ לא כתוב ההיתר אלא לענין תספורת.
ב. בבית דוד לא התיר בליל ל"ג לעומר אלא בתספורת.
ג. מהרי"א התיר להדיא בליל ל"ג נישואין רק למנהג אשכנז ולא לשו"ע.
ד. מהרש"ק כתב להדיא להתיר רק ביום שישי עם חשיכה ולא בליל שישי.
א. לא נכון, דיבר על נישואין, כל תשובתו סובבת על זה, וכך כתב במפורש היחוה דעת בשמו.
ב. נכון. וממנו למדים רק לענין ההיתר בליל ל"ג. אף אחד לא אמר שהתיר נישואין.
ג. לא נכון. התיר בליל ל"ג גם לש"ע. אלא שהתיר לגמרי, אלא שהתיר בכל שנה, ואנן לא ס"ל כוותיה, אבל מתחשבים בדעתו בל"ג שחל בליל ששי, וכמו שכתב להקל בזה יותר בתשובתו הקודמת.
ד. מסברת מהרש"ק שכתב להשוות כבוד שבת למצות פו"ר נלמד להתיר גם בנ"ד. אף שלא דיבר על ליל ששי להדיא.
אין אף אחד מהאחרונים שכתב להתיר נישואין בליל שישי לדעת מרן השו"ע. בדבר זה כולם מסכימים.
ללמוד מצירוף האחרונים הנ"ל להתיר לדעת מרן נישואין בליל שישי - לא מובן בעיני כלל, ותמיהת הרב אופיר מלכה נכונה בעיני.
ולפי דעתי אין תשובותיך נכונות וכפי שיראה המעיין הישר.
לגבי אף אחד מהאח' לא יודע, צריך לבדוק פרט זה [וכעת לא אעיין שוב אחר שאין תועלת שמלשונך נראה שסיימת], וזה חוץ מהיהודה יעלה שכתב כן בדעת מרן, אלא שאתה טוען שאין הלכה כמותו בשאר שנים וא"כ אין ללמוד ממנו, וע"ז כל הנידון לעיל. ועכ"פ אין זה גורע ממה שכתב מרן זיע"א בטוב טעם ודעת, לבאר ולנמק דין זה, אלא שאתה מעדיף לתפוס סברא בעלמא של הרב אופיר, גם היא לא בשם אף אחד, ומרן דחה סברא זו בשם הפוסקים, שכן יש להשוות נישואין לתספורת. ומכל מקום סברת הרב אופיר נכונה בעיניך.
שיבושם לך.

חזק וברוך.
 
נערך לאחרונה:
ולגוף השאלה ממש מחילה. אבל אני מרחם עליך מאוד. (גם אם אתה אחד שרגיל ודבק בפסקי מרן זיע"א).
כי מעולם תמהתי ועד הנה, מדוע אברכים או חכמים למיניהם רואים גדולה בזה שחולקים על מרן זיע"א (כמובן הכל לש"ש ובכוונה טהורה, אבל נראה שיש להם איזו הנאה שכביכול הצליח להבין משהו שמרן זיע"א לא נחית באותו ענין, ומרגישים בזה מעלה). אם שלאמת לאמיתה, אין זה אלא חסרון. רצוני לומר, הגם שהחולק חולק בטו"ט ולש"ש אמיתי (מה שבדר"כ לא קורה), עם כל הכבוד לו, הרי שבסופו של דבר לא הצליח להכנס למוחו הענק של מרן זיע"א.
המשלתי בזה משל באיזהו מקומ'ן (אח"כ ראיתי כמה ספרים שגם ציטטו זאת), יש בכולל חזון איש שני אברכים מופלגים ויראי ה' באמת ובתמים, האחד מרוב חריפות שכלו מרבה להקשות כמעט בכל סוגיא, על מרן החזו"א מכל מיני סוגיות וספרים שונים, והיה כל הרואה את דבריו משתומם לגודל חריפותו, שכביכול הצליח להבין מה שמרן החזו"א לא הבין. לעומתו חברו לספסל הלימודים גם הוא ידוע בכשרנותיו וגאונותו המדהימה, והיה כל הדבר הקשה של חבירו הטוב יביאון אליו, והיה כאשר יראה הרואה את דברי החכם הא', אכן יענה ויאמר אשרי החכם אשר ילד כל אלה, כי לפו"ר קושיותיו נראות חזקות ועצומות, והאברך השני, בחר במטרה "לעמול" על התורה ולנסות להבין את דברי מרן החזו"א, ואחרי כמה שעות של עמל ויזע, בא על פתרונו הכל בשלום, וכל רואיו יעידון גם יגידון, שאכן דברי החכם השני סולת נקיה וברורה לכל, ומיישב ומבאר את דברי מרן החזו"א בשופי בשופי. עתה נתבונן מי לדעתכם אנו רואים יותר במעלה, הראשון או השני. ודאי שהשני, שכן עם כל קושיותיו הגדולות של חבירו על החזו"א, בא זה ויישבם עחת לאחת ובשופי. ז"א הראשון עם גאונותו הרבה לא הצליח להכנס למוחו של הגאון חזון איש, אך השני אכן הצליח. ויש לו מח כשל החזו"א. ע"כ המשל. הנמשל ברור מאליו, ואף הרבה יותר מזה.
אם יהיה לאברכים או לחכמים למיניהם השכל והתבונה להבין מה יש לנו בדורינו, ענק שבענקים שדורות רבים לא קם כמותו (כפי שציטטתי במאמר מסויים מפי כל גדולי הדורות, וכפי אשר כל אשר עין וגם שכל בו יענה ויאמר). לא היה מחפשים היתרים לחלוק על מרן, כי גם אם מותר, וודאי שמותר (כמובן בתנאים המועילים, ע' מש"כ הרב לשמור ולעשות ועוד יש להאריך בזה). מ"מ החכם המשיג לא אמור להתפאר בזה אלא קצת להיפך.
וידענא אנא בכמה מחכמי הדור, אשר מופלגים בגאונותם הרבה (שמוסכם על כולם שהם גאונים), שאמרו לי כ"פ כשאנחנו לומדים סוגיא ויוצא לנו דלא כמרן זיע"א, אנו פשוט שרויים בצער רב ויגון קודר, כי בטחוים אנו שהטעות נמצאת איתנו, ואכן אחר כמה זמן שחוזרים על תלמודם, ומצוה בחזר'ת, רואים כמה הכל פשוט ונהיר ומתוק לחיך. כך היא הדרך, ולא לחפש היתרים אף שיש בודאי. (עוד כתבתי בזה במאמר הנ"ל דברים מתוקים ויפים מפי ספרים וסופרים. ולע"ע לא הגיע העת לפרסם זה המאמר, מטעמים הכמוסים עמדי ועם רבותי).

ודע שכל האמור הוא בחכם המעיר הערות כביכול טובות. אבל כמה כואב הלב לראות אברכים שמשיגים על מרן זיע"א קו' שפשוט בושה לכתוב אותם. רק לפני יומיים נתקבל אצלי מכתב הערה להקשות "סתירה" בדברי מרן זיע"א בחזו"ע ברכות, מאברך יר"ש שאני מכיר אישית, ותלמיד חכם גדול. אבל היה חסור לו נקודה קטנה, שהוא לא פתח כלל את הסוגיא בפנים. ואילו היה פותחה, כמו שאנכי הקטן עשיתי היה רואה שלא דובים ולא יער. ויש עוד דוגמאות רבות לזה (כמו החכם שבא לקרית ספר והצריך עיון על מרן זיע"א בחזו"ע חנוכה מס' הבתים, בעוד שהוכחתי לו שפשוט לא פתח את ספר הבתים, ואכן הודה בזה. וכן כמו החכם שהעיר "סתירה" במרן זיע"א חזו"ע שבת בענין הג'לי, שג"כ לא פתח הדברים במקורם, כפי שהתפרסם בשעתו. ועוד כהנה וכהנה דוגמאות לרוב, גם מחכמים ידועי שם כביכול).
וכאן המקום לצטט ממ"ש הגאון רבי גד יזדי שליט"א בספרו החדש "קצות דרכיו" (עמוד לח), וז"ל, הרבה פעמים (מרן זיע"א) היה מתפלא על המשיגים עליו, דמעיקרא לא פתחו הסוגיא, ולא הבינו על מה הוטבעו אדני תשובתו, ולחינם השיגו על דבריו, ובזבזו זמנם לריק ולבהלה. עע"ש ותרו"ן. ואם שהדברים מצד עצמם פשוטים וברורים, אך מכיון שידענא אנא בכמה וכמה אברכים חשובים שלומדים את דברי מרן זיע"א בספריו הרבים כתורה בפני עצמה, ולא טורחים לעיין תחלה בשורש הסוגיות, ומחמת כן עולות להם כל מיני קושיות ותמיהות, אשר על כן, יפה עשה הגאון הנ"ל במה שהעיד ממרן זיע"א.
הכל אמת, ופשוט אינו קשור לנידון כלל וכלל!!!

יש טועים, נכון! יש מתעקשים, נכון! יש המחפשים להתגדל ולהתפאר ע"י מחלוקתם, נכון! [ויש לציין בדבריך לדברי התוספות יו"ט הידועים על המשנה "חכם גדול אתה שקיימת דברי חכמים" שביאר ממש כדבריך].


רבינו הרמב"ם כותב על הרי"ף שטעויותיו ספורות (לא יעלו לעשרה, ומ"מ ישנם! לדעתו הקדושה כמובן), וחוץ מזה עוד פעמים רבות חלק על הרי"ף, על אף שידע היטב את גדלותו וכו', וכן במשך כל הדורות, אין אף אחד מהפוסקים שנמנעו מלהקשות ולדון בדבריו כדרכה של תורה.

אפשר לתרץ, ולפעמים זה תירוץ שמיישב לכתחילה, דהיינו שאחרי התירוץ פשוט שכך האמת. אבל לפעמים על אף שיש תירוץ והבנה בדעתו, עדיין הפשטות אינה כן, ולא נכון לעקם ולפלפל פלפולי סרק בתורה ובלבד ליישב את דעתו של פוסק מסויים. אין תפארתו וגדולתו בכך, ואדרבא ואדרבא!


ועל זה בלבד הדיון כאן. האם מישהו סבור שהתקבלות הוראות מרן זי"ע היא כחתימת התלמוד??
 
במחילתך אסור לומר דברים כאלה, שהם פטומי מיליה בעלמא, גיבוב של שטויות במיץ.
לדבריך היה מספיק למרן להוציא ספר קיצור הלכות בכל הנושאים וזהו. ולהקים משטר שאף אחד לא יעבור על דבריו...
מי כמוהו הקיא דם על ההלכה שתהיה מדויקת ומדוקדקת ומחושבת, מפי ספרים וסופרים עד אין קץ, עשרות עשרות שנים של עמל על כל הלכה והלכה, בלתי נתפס. מי כמוהו האריך הרחיב לבסס ולנמק כל הלכה, וכל זה כדי שתבוא ותגיד שרק כתב הלכות כי רצה לאחד את העם סביב הלכותיו, שלא יתקלקלו ויעזבו את היהדות, ולא באמת נחת לפסוק פסקי אמת לבעלי תורה ויראה!!!!
על מה אתה מדבר, על מי אתה מוציא לעז.

הוא מתכוון לומר שמרן לא נתן את עצמו לכללות פסקי ההלכות, עיקר פעולתו היתה בלהעמיד את עקרונות ההלכה.

זו גם הסיבה לענ"ד שאת הספרים ילקוט יוסף שמקיפים את כל ההלכות בכל נושא, הוא לא השקיע עצמו בכתיבת סגנון כזה מקיף כי העיקר שעמד מול עיניו

אלו היו העקרונות. ואידך זיל גמור.

לענ"ד אפילו ספר חזון עובדיה הוא לא ספר פסקי הלכות, אמנם יש בו הלכות למעלה אבל זה חלק מאוד קטן מההיקף שאפשר להקיף בכל הלכה.

עיקר הספר הוא להנחיל את עקרונות ההלכה למטה, ומזה ידעו להקיש מורי ההוראה לשאר נושאים. כך נראה לענ"ד.

[ואחר המחילה, נ"ל שכדאי וראוי לדבר בלשון יותר מעודנת, זה אפילו לא ויכוח תורני שאפשר לומר עליו 'את והב בסופה'...].
 
חזור
חלק עליון