• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

הגומל לחיילים

אה"נ, לעצם שאלת השואל, אתה צודק. אבל לעצם הדין, כפי שנכתב. [כלומר, מי שהיה בלחימה ולא במקום מסוכן לא יברך, ומי שהיה בלחימה במקום מסוכן, אע"פ שלא היה בסכנה, יברך].
(כמו שאני אשאל את הרב אם אסור לי לשחק בקוביה הונגרית בשבת משום בורר. אפשר לענות: "לא, אין בזה משום בורר", ואפשר לענות: "אסור לשחק כי כל המשחקים זה מוקצה לדעת מרן זצ"ל".
ה"ה כאן, אפשר להגיד: "הם לא צריכים לברך הגומל על שהיו בסכנה" ואפשר לענות: "הם צריכים לברך הגומל כי היו במקום מסוכן").

מה הכוונה רגלי?! הם לא עושים לשם צעדה מהבסיס בישראל. נוסעים לשם ושם פורקים וממשיכים רגלית.

כפי שביארתי לעיל. והכוונה שעל השאלה: "מי שנסע לעזה פחות מ-72 דקות והיה במקום שיש בו סכנה, האם יברך הגומל". וע"כ התשובה היא כן.
(כלומר, שאלת השואל היא מחמת עצם זה שהיה בסכנה, והתשובה היא שאמנם מה שהיה בסכנה לא מורים לא לברך הגומך, אבל מחמת שנסע במקום סכנה כן יברך).

* אגב, אני לא חושב שזה כ"כ מציאותי שמישהו ייכנס לעזה ולא יסע 72 דקות, ויתכן שהשאלה נועדה לפלפול.
גם לי נראה לא מציאותי ונועדה לפלפול, ויש עוד מה להמשיך לפלפל, גם ששום שאינו דומה לשאלה על קוביה הונגרית גם משום שמדובר על איסור והכא פשוט לא יברך וגם משום שהפוסקים חילקו במפורש, אבל הבנו אחד את השני והסקנו למעשה
 
שאינו דומה לשאלה על קוביה הונגרית
הבאתי את השאלה רק לדוגמא.
כמו מישהו השבוע שלמד הלכות דש ושאל אותי אם יש בעיה לסחוט לימון בשבת לתוך תה מצד מלאכת דש, והשבתי לו שאמנם מצד דש אין בזה, אך טוב להחמיר מצד איסור בישול (דהוי דבר חריף ושמא כקלי הבישול וכו' ואכמ"ל).
כלומר, יש פעמים שהשואל שואל משהו אחד, אבל התשובה היא מכיוון אחר.
[והיינו שהייתי יכול להשיב לו "לא, אין בעיה של דש", והשבתי כנ"ל].
 
וכי ודאי שהנסיעה עצמה לעזה נחשבת לנסיעה במקום סכנה? לא ברור...
לע"ד הסכנה זה בתוך עזה.
א"כ נשאל שאלה : מי שנכנס לכפר ערבי האם צריך לברך הגומל? לכאורה לא כיון שהגומל זה בנסיעה מעיר לעיר לא בתוך העיר דהיינו "הנסיעה" בתוך הכפר לא תחייב הגומל
ומה שהביאו פה על כבישי יו"ש וכדו' לברך זה משום שהדרך עצמה מסוכנת שפתאום יכול לצוץ איזה מחבל ימ"ש וכדו'. וכבר קרו מקרים ה"י.
מה שא"כ בדרך לעזה...
אולי ההבנה שלי אינה נכונה אשמח שתעמידו אותי על טעותי..
 
ומה שהביאו פה על כבישי יו"ש וכדו' לברך זה משום שהדרך עצמה מסוכנת שפתאום יכול לצוץ איזה מחבל ימ"ש וכדו'. וכבר קרו מקרים ה"י.
מה שא"כ בדרך לעזה...
😲
בדרך לעזה אין סכנה?!
אתה יודע כמה סיפורים על מחבלים שצצו ממנהרות וכד' כשנסעו בדרך?
 
חזור
חלק עליון