• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

הוספות על ''דרכה של תורה''

ועתה נדון לפי שיטת כבוד הראש"ל שליט"א שאע"פ שאמרינן סב"ל נגד מרן הבית יוסף, מ"מ לא אמרינן סב"ל נגד מו"א הגאון זצ"ל, כפי שהובא כאן בפורום כמה פעמים, האם טוענים קים לי נגד אביו מו"ר הגר"ע זצ"ל,
דהשתא הלא הדברים ק"ו, דהלא נגד מרן הבית יוסף אמרינן סב"ל מחמת חומרא דברכות, דנזדעזע העולם וכו', ועכ"ז לא אמרינן סב"ל נגד מו"א מו"ר זצ"ל, ואם כן קים לי הקל, שאין לו חומרא דברכות וכו', ומ"מ לא אומרים כן נגד מרן הבית יוסף, ק"ו שלא יהיה אפשר לטעון קים לי כנגד מו"ר הגר"ע זצ"ל.
כך היה נ"ל הקטן והפשוט לבאר בדעת כבוד הראש"ל שליט"א.
ואציין שכפי שכתבתי בעבר, בעיני סברא זו שאין אומרים סב"ל כנגד מו"ר הגר"ע זצ"ל , היא פלאית ומחודשת טובא.
אכתוב לך נקודה למחשבה, אמר לי אותה פעם איזה ת"ח. זה לא מקור, ואפשר להתווכח אבל בהחלט נקודה למחשבה:
מרן הב"י כידוע לא חשש לסב"ל כמו שאנו חוששים, דהיינו לא בכל מח' שיש ב' פוס' שלפי דעתם אין לברך, פסק שלא לברך. לעומת זאת האחרונים שאחריו כן חששו לכל סב"ל אפי' כשיש רק ב' פוס'. וא"כ נמצא שמה שאנו אומרים סב"ל נגד מרן הב"י הוא משום שאנו סבורים שיש לחוש לסב"ל יותר ממה שאיהו חשש, אולם מרן הגרע"י זיע"א שחשש לסב"ל כשיש ב' פוס', ובמקומות מסויימים הכריע לברך, הוא משום שאינו בכלל הכלל הנ"ל שכשיש ב' פוסקים יש לומר סב"ל.
והדברים ברורים, משום שאם אומרים סב"ל נגד מרן זיע"א אז למה כתב לברך בכמה מקומות שידע שיש הסוברים שלא לברך. וכי לא ידע שצריך לומר סב"ל? אלא על כרחך דבאותם מקומות ס"ל שאינו שייך בהם סב"ל.
ודע שהעד העידו שהגאון רבי שבתי אטון זצ"ל אמר שודאי שאמרי' סב"ל נגד מרן הגרע"י זיע"א, אבל אין מי שיכול לעשות ספק אחר פסקיו. (מצו"ב המקורות).
ולכן האמירה "סב"ל נגד מרן הב"י אמרי' סב"ל נגד מרן הגרע"י לא אמרי'?!" אינה במקומה.
 

קבצים מצורפים

  • סב''ל נגד גדול הדור-ברכת יהודה ח''ה.PDF
    680.1 KB · צפיות: 9
  • חכם בתאי אטון על סב''ל נגד מרן זיע''א-_עיתון_יומי_גליון_12.pdf
    77.7 KB · צפיות: 11
  • מקבץ בענין סב''ל כנגד מרן היבי''א זיע''א.pdf
    6.8 MB · צפיות: 11
נערך לאחרונה:
אכתוב לך נקודה לחשבה, אמר לי אותה פעם איזה ת"ח. זה לא מקור, ואפשר להתווכח אבל בהחלט נקודה למחשבה:
מרן הב"י כידוע לא חשש לסב"ל כמו שאנו חוששים, דהיינו לא בכל מח' שיש ב' פוס' שלפי דעתם אין לברך, פסק שלא לברך. לעומת זאת האחרונים שאחריו כן חששו לכל סב"ל אפי' כשיש רק ב' פוס'. וא"כ נמצא שמה שאנו אומרים סב"ל נגד מרן הב"י הוא משום שאנו סבורים שיש לחוש לסב"ל יותר ממה שאיהו חשש,
צ"ב מדוע? והלא קיבלנו הוראותיו, ואם הוא אינו חושש מדוע הפוסקים חששו?
ובשלמא באופן שנגלה לפוסקים ראשונים שפסקו שלא לברך, שלא ראם מרן הב"י שפיר מובן שפסקו סב"ל, אבל אם ראה מרן הב"י ראשונים אלו ומ"מ הכריע לברך, מאחר שקיבלנו הוראותיו מדוע נאמר סב"ל כנגדו?
אולם מרן הגרע"י זיע"א שחשש לסב"ל כשיש ב' פוס', ובמקומות מסויימים הכריע לברך, הוא משום שאינו בכלל הכלל הנ"ל שכשיש ב' פוסקים יש לומר סב"ל.
והדברים ברורים, משום שאם אומרים סב"ל נגד מרן זיע"א אז למה כתב לברך בכמה מקומות שידע שיש הסוברים שלא לברך. וכי לא ידע שצריך לומר סב"ל? אלא על כרחך דבאותם מקומות ס"ל שאינו שייך בהם סב"ל.
ודע שהעד העידו שהגאון רבי שבתי אטון זצ"ל אמר שודאי שאמרי' סב"ל נגד מרן הגרע"י זיע"א, אבל אין מי שיכול לעשות ספק אחר פסקיו. (מצו"ב המקורות).
בעיני ראיתי לפני עשרות שנים כמה הוראות שהורה שלא כדעת מו"ר זצ"ל, למשל שיאמרו ווידוי בין התקיעות דלחש, ושיולדות לא יברכו הגומל, ועוד. וצ"ע.
 
בפוסקים נראה דדין קים לי ודין סב"ל בני חדא בקתא נינהו. דבפוסקים השוו דין סב"ל לדין קים לי, שלא אומרים סב"ל ולא אומרים קים לי נגד רוה"פ אלא במקום שיש לכה"פ שני פוסקים בסברת המיעוט.
עוד אקדים לך, דדעת בעלי הוראה, דאמרינן סב"ל נגד מרן הבית יוסף, ולא אמרינן קים לי נגד מרן הבית יוסף.
יש חילוק?
 
בפוסקים נראה דדין קים לי ודין סב"ל בני חדא בקתא נינהו. דבפוסקים השוו דין סב"ל לדין קים לי, שלא אומרים סב"ל ולא אומרים קים לי נגד רוה"פ אלא במקום שיש לכה"פ שני פוסקים בסברת המיעוט.
עוד אקדים לך, דדעת בעלי הוראה, דאמרינן סב"ל נגד מרן הבית יוסף, ולא אמרינן קים לי נגד מרן הבית יוסף.

כן, כאמור
 
הרב אופיר מלכה שליט''א לא חייב לאף אחד שום דבר וזכותו לומר את מה שהוא בוחר לומר ואת הנראה לדעתו ואת הנוסח המתאים. הוא לא חייב לפסוק כמו מרן זצ''ל והרשל''צ שליט''א ,ולא כמו הגריש''א והאור לציון והגרשז''א ע''ה, וגם לא חייב להזכיר את כולם כסדר בכל הלכה. יש לו רשות לומר את דעתו האישית ולפסוק כך הלכה למעשה. ולמי שזה לא מתאים, אז שלא ישמע את שיעוריו ולא יקרא את ספריו, אך גם לא יבקר אותו כדי שלא ינזק חלילה מאש תורתם של ת''ח, ועקיצתן, שהיא עקיצת עקרב. וכבר אמרו חז''ל אוי להם לבריות מעלבונה של תורה. כי אין המטרה כאן לברר את ההלכה אלא רק לתקוף מדוע הוא לא פוסק כמו מרן זצ''ל. אז שיהיה ברור הוא לא חייב לפסוק כמרן זצ''ל.

ומה מאד יש להצטער שעושים לו את מה שעשו למרן כשהיה צעיר, ולכן מן הראוי למחוק את האשכול הזה בהקדם האפשרי.
 
ואם בא פוסק ת"ח ככל שיהיה ומביא שיטת פסיקה שונה והלכות
מעולם הרב מלכה לא פסק שלא כדעת השו"ע.

מורנו הראש"ל מביא דוגמאות של הלכות שמטעות את הציבור לא תמיד מבין לעומק את פער הגישה ההלכתי.
לעיל השבנו על הרבה מהטענות, והראנו שאין בהם 'השגה' אלא 'מחלוקת' כדרכה של תורה.

עם כל הכבוד זה שונה מאוד ממה שעשו למרן כשהיה צעיר כי מרן היה מחובר לגדולי דור עצומים שמהם ינק וקיבל הסכמה ברורה לדרכו ואם היו לו הלכות שמרן הרב עזרא עטייה לא הסכים עמו - הוא גנזם.
הרב עזרא עטיה הורה לחכם בן ציון אבא שאול זצ"ל בהמלך המשפט כדעת הבא"ח.
גם אחיו הרב יצחק אבא שאול שהיה מאחרוני התלמידים של הרב עזרא עטיה כתב בספרו בשם הרב עזרא עטיה שלא חוזרים.
דיברתי בעבר איתו בטלפון ושאלתיו בדיוק מתי היה זה, לאחר שיצא היבי"א ח"ב או לפניו, וחשבן לי את השנים ויצא כמה שנים לאחר שיצא יבי"א, ואמר לי במפורש שבשיעור הורה להם שלא לחזור, ואף הסביר את הסברא כפי שכתב בספרו וכפי שכתב הרב בן ציון בשמו.
והרי שהרב עובדיה לא 'גנז' פסק זה.

ועוד שכאן הוא פוסק כמו פוסקי זמננו האחרים. הוא לא בא לשנות סדרי בראשית ולעקור דברים שהשתרשו במשך שנים בעם ישראל כמו שהרב עובדיה עשה, דוקא בענינים כמו שהרב עובדיה פסק היה צריך כח של רב גדול עומד על גביו, אבל לכתוב הכרעה כדעת הרב בן ציון או הרב אלישיב וכדומה ושלא כדעת הרב עובדיה לא צריך 'הסכמה' משום גדול אחר. הם גדולים בעצם שיהיה אפשר לחוש להם ולפסוק כמותם.
 
הקובץ הועלה פה.
(אך אם לא רוצים להפיץ את זה, אז כדאי לא לפרסם כאן, אלא לשלוח באופן אישי. אם כי תמוה מה הסיבה שלא להפיץ. ואם רוצים להפיץ, אז כדאי להעלות לכאן).
כן. אשרי הרב @יוסף דהן שהעלה את זה. תודה. נראה לי שאתה (@בנימין לוריא ) יכול לערוך את ההודעה שלא יראו את הקישור ששמת אם לא רוצים לעלות. הרב @יוסף דהן ידע למה הוא שם את זה איפה ששם ולא פה.
 
ואם בא פוסק ת"ח ככל שיהיה ומביא שיטת פסיקה שונה והלכות לא לפי השו"ע וכללי הפסיקה
תמוה מאד לא ידעתי שהרב מלכה פוסק לא כהשו''ע????? לפעמים יש מחלוקת בדעת השו''ע אבל זה לא אומר שמי שלא פוסק כמוני יש לו שיטת פסיקה משונה. ומה גם שהרב מלכה בעיקר הוא מלקט את דעות הפוסקים ומניחם על השלחן כשלחן ערוך, והבוחר יבחר, אז איזה עבירה הוא בדיוק עשה??

וכבר הבאתי פעם ציטוט מילה במילה מהרשל''צ הרב יצחק יוסף שליט''א בשיעור בלוין קיץ תשע''ה: הרב בזמנו לפני 30 שנה הסביר לי, קשה מאד לשמוע למרן בדבר הזה, שאדם יחשב קרקפתא דלא מנח תפילין, לא שומעים למרן בדבר כזה, לכן אנחנו עושים שלא כדעת מרן. כמו שלגבי סומא שלפי דעת מרן לא עולה לס''ת, ויש קהילות שנוהגים שסומא עולה לס''ת, לא חייבים לשמוע למרן בדברים כאלו שאדם יפקיע מעצמו תורה כל ימי חייו, לא שומעים למרן. אז גם כאן איך אני יכול יום שלם יעבור עלי בלי להניח תפילין, לכן לא שומעים למרן. זה אמר לי מרן לפני 30 שנה. עכ''ל. וכונתו למש''כ מרן בסימן ל' [סעיף ה] שאם התפלל ערבית מבעוד יום ואח''כ נזכר שלא הניח תפילין אינו מניח תפילין.
אתה הוראית לדעת שגם מרן זצ''ל כשראה צורך חלק על מרן השו''ע, אז אולי נצא גם נגד מרן זצ''ל, מה דעתכם???

2. מורנו הראש"ל מביא דוגמאות של הלכות שמטעות את הציבור והרבה פעמים ההלכות כאילו במסווה שכך מרן הגרע"י היה סובר ששוב זה מטעה ציבור שלם שנוהר ונהנה מבקיאות ולא תמיד מבין לעומק את פער הגישה ההלכתי.
מי ששואל את הרב מלכה הוא התכוין לשמוע את דעתו של הרב מלכה, ולכן אם הרב מלכה שליט''א הבין כך במרן זצ''ל, או בדין הבמבה הוא אוחז שאין הכרעה, אז א''א לומר שהוא מטעה את הציבור, כי הציבור שאל את דעתו, ומי שחפץ לשמוע דעה אחרת שישאל רב אחר.
3. עם כל הכבוד זה שונה מאוד ממה שעשו למרן כשהיה צעיר כי מרן היה מחובר לגדולי דור עצומים שמהם ינק וקיבל הסכמה ברורה לדרכו ואם היו לו הלכות שמרן הרב עזרא עטייה לא הסכים עמו - הוא גנזם.
ממש לא שונה. אמרתי פעם למישהו שאחז חזק במרן זצ''ל, שאם הוא היה חי בתקופה שהרב היה צעיר הוא היה משתייך לרבנים שיצאו בשצף קצף נגד הרב הצעיר שמעיז לחלוק על הבא''ח, כי כך היא הדרך מי שפוסק נגד המקובל יוצאים נגדו.
בכל אופן לא ידוע לי שהרב מלכה ממציא הלכות מעצמו, תמיד הוא נסמך על גדולי עולם, אך דא עקא שאין לו שיטה לפסוק רק כמו מרן זצ''ל. אז אולי שמישהו יראה לי איפה כתוב שיש עבירה כזו???

זה לא יתכן להזכיר את שיטתו של מרן זצ''ל שמותר לחלוק כדרכה של תורה ובדרך כבוד וכו' כאשר אנו רוצים לחלוק על אחרים, אך כאשר חכם מסויים כותב לא כמרן זצ''ל אפילו שהוא מזכירו כסדר ולא מתעלם כלל מפסקיו והכל בדרך כבוד, יוצאים נגדו.
 
הרב אופיר מלכה שליט''א לא חייב לאף אחד שום דבר וזכותו לומר את מה שהוא בוחר לומר ואת הנראה לדעתו ואת הנוסח המתאים. הוא לא חייב לפסוק כמו מרן זצ''ל והרשל''צ שליט''א ,ולא כמו הגריש''א והאור לציון והגרשז''א ע''ה, וגם לא חייב להזכיר את כולם כסדר בכל הלכה. יש לו רשות לומר את דעתו האישית ולפסוק כך הלכה למעשה. ולמי שזה לא מתאים, אז שלא ישמע את שיעוריו ולא יקרא את ספריו, אך גם לא יבקר אותו כדי שלא ינזק חלילה מאש תורתם של ת''ח, ועקיצתן, שהיא עקיצת עקרב. וכבר אמרו חז''ל אוי להם לבריות מעלבונה של תורה. כי אין המטרה כאן לברר את ההלכה אלא רק לתקוף מדוע הוא לא פוסק כמו מרן זצ''ל. אז שיהיה ברור הוא לא חייב לפסוק כמרן זצ''ל.

ומה מאד יש להצטער שעושים לו את מה שעשו למרן כשהיה צעיר, ולכן מן הראוי למחוק את האשכול הזה בהקדם האפשרי.
לעניות דעתי העברת המסר היא שידעו כולם, הרב מלכא הוא לא הרב זכאי. הוא לא הרב יצחק לוי ולא הרב נקי שיחיו כולם לאורך שנים.
הוא לא נצמד לפסקי מרן זיע"א.
 
לעניות דעתי העברת המסר היא שידעו כולם, הרב מלכא הוא לא הרב זכאי. הוא לא הרב יצחק לוי ולא הרב נקי שיחיו כולם לאורך שנים.
הוא לא נצמד לפסקי מרן זיע"א.
בשביל להעביר מסר זה מספיק לכתוב מה שאתה כתבת. לא צריך להוציא קונטרס שלם עם לשונות קשים מאוד, מה גם שהרבה דברים שם אינם מדוייקים, וכפי שכתבנו לעיל מקצת מן הדברים הנ"ל.
 
נקודה למחשבה.
אם מרן זצ''ל היה פוסק להקל בדין מניני המרפסות והחצרות, האם היו כותבים נגדו בשצף קצף איך הוא מתעלם וכו'?????
ואם מרן זצ''ל היה פוסק שאין להתפלל בפלג המנחה וכ''ש לא לעשות תרתי דסתרי, האם גם אז היו יוצאים נגדו ומבטלים דעתו מכח המנהג והב''י וכו' ????
 
@הלוי מספיק לחזור כל הזמן על הטענה "גם מרן חלק על הבן איש חי".
מרן זיע"א חלק על הבן איש חי בגלל שקיבלנו הוראות מרן הש"ע, ולשיטה הזאת הסכים איתו רבו, גדול הדור, רבי עזרה עטייה, ועוד כמה מרבותיו ושאר גדולי הדור. הוא לא קם והנהיג שיטה חדשה בהלכה. רוב הדברים שחלק על הבן איש חי הם מאותו יסוד, שאינם עולים בקנה אחד כפסק מרן הש"ע שקיבלנו הוראותיו.
ואין זה דומה לנדון כאן, שרוב הציבור כבר הולך אחרי רב אחד, מרן הגר"ע יוסף, והרב הנ"ל הולך לאותו קהל, גם לבעלי בתים, ואומר להם הלכות אחרות, הם חושבים שמכיון שהוא חתנו של הגר"א אלבז שהולך תמיד אחרי מרן זיע"א גם הוא כך, והם לא יודעים שזה אינו, ולכן אנחנו צריכים לפרסם שהוא אינו פוסק לפי דברי מרן.
 
@הלוי מספיק לחזור כל הזמן על הטענה "גם מרן חלק על הבן איש חי".
מרן זיע"א חלק על הבן איש חי בגלל שקיבלנו הוראות מרן הש"ע, ולשיטה הזאת הסכים איתו רבו, גדול הדור, רבי עזרה עטייה, ועוד כמה מרבותיו ושאר גדולי הדור. הוא לא קם והנהיג שיטה חדשה בהלכה. רוב הדברים שחלק על הבן איש חי הם מאותו יסוד, שאינם עולים בקנה אחד כפסק מרן הש"ע שקיבלנו הוראותיו.
ואין זה דומה לנדון כאן, שרוב הציבור כבר הולך אחרי רב אחד, מרן הגר"ע יוסף, והרב הנ"ל הולך לאותו קהל, גם לבעלי בתים, ואומר להם הלכות אחרות, הם חושבים שמכיון שהוא חתנו של הגר"א אלבז שהולך תמיד אחרי מרן זיע"א גם הוא כך, והם לא יודעים שזה אינו, ולכן אנחנו צריכים לפרסם שהוא אינו פוסק לפי דברי מרן.
ואני יוסיף שממילא רוב ככל הדיון לעיל הוא מיותר, כי אין עניין להראות שהרב אופיר טועה, או שהוא לא מדייק, או שהוא מחוייב למרן וכו'. אלא הטענה הפשוטה כמו שכתבו לעיל:
לעניות דעתי העברת המסר היא שידעו כולם, הרב מלכא הוא לא הרב זכאי. הוא לא הרב יצחק לוי ולא הרב נקי שיחיו כולם לאורך שנים.
הוא לא נצמד לפסקי מרן זיע"א.
 
לגבי מש''כ בקונטרס הנ''ל להשיג על הרב אופיר מלכה שליט''א בענין פלג המנחה, לענ''ד שהצדק כאן עם הרב מלכה.

דהנה מה שהשיגו מהב''י שכתב שעכשיו נהגו העולם להתפלל באותה שעה מנחה וערבית והו''ל תרי קולי דסתרי אהדדי, ואפשר שסומכים ע''מ שכתב הרא''ש[ברכות סי' א]בדעת ר''ת שלענין תפלה הקלו. ע''כ. לא שמיה מתיא, דדין תרתי דסתרי אסור מדין העושה מקולי דמר ומקולי דמר נקרא......וא''כ הו''ל דין חמור, וכדי לישב מנהג העולם לימד עליהם הב''י זכות מדברי הרא''ש שכתב כעין אוקימתא בדעת ר''ת, אך גם מיד חלק עליו. נמצא שהעולם סומכים על אוקימתא שכנראה ר''ת כך סבר, ואם סבר כך הוא גם דעת יחיד והרא''ש שהוא מג' עמודי הוראה חלק עליו [היינו על הצד שר''ת סובר כן], ולכן כתב הב''י "אפשר שסומכים על מש''כ הרא''ש בשם ר''ת". נמצא שמרן הב''י לא התכוין לפסוק להקל, וכמש''כ להדיא בשו''ע, אלא רק ניסה למצוא סמך למנהג העולם, ומצא סמך חלש ביותר.
ויש עוד להחליש את סמיכת המנהג ממש''כ באור זרוע [הל' ק''ש ס''ס א] בדעת ר''ת שצריך לנהוג לעולם או כרבי יהודה או כרבנן. גם התוס' בדף ב. ד''ה מאמתי, אחר שהקשו על ר''ת ממנהג העולם דהוי תרתי דסתרי, לא כתבו לישב דברי ר''ת כהרא''ש אלא דחו דבריו ותירצו בשם ר''י תירוץ אחר. ומשמע דלא סבירא להו כדברי הרא''ש בדעת ר''ת. וכ''כ המאירי שאין לעשות תרתי דסתרי.

בסיכום: אין שום פוסק ואפילו אחד מרבותינו הראשונים שמתיר להדיא לעשות תרתי דסתרי,
ומה שנהגו העולם להקל הוא על סמך מחלוקת בדעת יחיד האם ר''ת סובר שיש להקל.
זאת ועוד, המנהג הזה להתפלל בפלג הביאו התוס' שנהגו כן בזמנם, והיינו משום שהיה צורך גדול, כי השקיעה במקומותם היתה מתארכת, וגם היה קשה לקבץ שוב את האנשים בשעת לילה שאין תאורה ברחובות ויש פעמים גשם ובוץ וכו'. אך היום בימינו איזה צורך יש להתפלל לכתחילה כך??? הלא יש תאורת רחוב כל הלילה ומנינים בכל שעה. וכל זה לא איירי אלא לגבי תפילת עמידה, אך לגבי ברכות ק''ש הרי רוב ככל הראשונים סוברים דהוי ברכות לבטלה, והן אמת שהב''י הביא בזה ג' שיטות וסמך להקל, מ''מ הא ודאי שאין זה היתר מרווח לברך ברכות כאשר רוב הפוסקים סוברים דהוי ברכה לבטלה אף שהמנהג כן.
אז לא חבל שסתם יצאו נגד הרב מלכה בענין זה???
 
הרב אופיר מלכה שליט''א לא חייב לאף אחד שום דבר וזכותו לומר את מה שהוא בוחר לומר ואת הנראה לדעתו ואת הנוסח המתאים. הוא לא חייב לפסוק כמו מרן זצ''ל והרשל''צ שליט''א ,ולא כמו הגריש''א והאור לציון והגרשז''א ע''ה, וגם לא חייב להזכיר את כולם כסדר בכל הלכה. יש לו רשות לומר את דעתו האישית ולפסוק כך הלכה למעשה. ולמי שזה לא מתאים, אז שלא ישמע את שיעוריו ולא יקרא את ספריו, אך גם לא יבקר אותו כדי שלא ינזק חלילה מאש תורתם של ת''ח, ועקיצתן, שהיא עקיצת עקרב. וכבר אמרו חז''ל אוי להם לבריות מעלבונה של תורה. כי אין המטרה כאן לברר את ההלכה אלא רק לתקוף מדוע הוא לא פוסק כמו מרן זצ''ל. אז שיהיה ברור הוא לא חייב לפסוק כמרן זצ''ל.

ומה מאד יש להצטער שעושים לו את מה שעשו למרן כשהיה צעיר, ולכן מן הראוי למחוק את האשכול הזה בהקדם האפשרי.
אתה צודק מאוד, שמותר לחלוק, אבל רק אם ראיות, והוא לא נוהג כך.
וגם אסור לו להטעות את הציבור, שיעמוד כמו שמרן עמד בצעירותו, ויכריז כמו מי פוסק, שלא יראה כאילו הולך כמרן, כמו שהמון העם חושבים, כי הרי הוא "חתן של הרב אלבז".
 
לענ''ד שהצדק כאן עם הרב מלכה.
ייש"כ שהבאת מדברי הראשונים.
הרב מלכה עצמו בתשובותיו לרב יצחק האריך להביא מדברי האחרונים שכולם כתבו שההיתר הוא 'בשעת הדחק', ולא לכתחלה, והאריך בזה.
ולמעשה עד שטוענים שהרב מלכה פוסק נגד השו"ע - כאן הרב מלכה פוסק כמו השו"ע שכתב שצריך לעשות 'לעולם' כחד מינייהו. למרות שבב"י הביא שהמנהג הוא להתפלל יחד, מ"מ בשו"ע לא פסק כמו המנהג, כלומר לא ס"ל, ואף לא הביא את המנהג, והדגיש שיעשה 'לעולם' כחד מינייהו. אז החולקים מסתמכים על 'מנהג' שהביא הב"י ולא קיבלו, והוא מסתמך על 'מרן השו"ע שקיבלנו הוראותיו'.
אתה צודק מאוד, שמותר לחלוק, אבל רק אם ראיות, והוא לא נוהג כך.
הוא נוהג כמנהג הבא"ח והכה"ח. מי שבקי בספריהם רואה שהם נטו להחמיר ללא 'ראיות' אלא כיון שיש מחלוקת 'ראוי ונכון' להחמיר.
הוא נוקט שגם כשהרב עובדיה חלק והביא 'ראיות' לדבריו, דברי האחרים אינם בטלים. וראיה לדבר שבדורנו יש הרבה יישובים טובים וחזקים גם על הבא"ח וגם על האור לציון, וככל שהזמן עובר מוצאים עוד ועוד תירוצים, כך שהדברים נשארים בגדר 'מחלוקת', ולא התבטלה סברת החולקים, ולכן הוא מחמיר כמותם.
גם אסור לו להטעות את הציבור, שיעמוד כמו שמרן עמד בצעירותו, ויכריז כמו מי פוסק, שלא יראה כאילו הולך כמרן, כמו שהמון העם חושבים, כי הרי הוא "חתן של הרב אלבז".
איני יודע איזה המון עם אתה מדבר. הוא לא מסתיר שום דעה. הוא אומר וכותב במפורש שדעת הרב עובדיה כך, ודעת הרב פלוני כך, ולמעשה רצוי ונכון להחמיר וכדומה. איזה הסתרה יש כאן? מעולם הוא לא 'העלים' את דעת הרב עובדיה. תמיד הוא מזכיר אותו בכבוד בתואר 'מרן הרב עובדיה', אלא שלגבי הכרעה מכריע בד"כ להחמיר כנגדו.

דרך אגב יש מקומות שהוא נוקט להקל כדעתו כנגד הבא"ח והאור לציון וסיעתם, כמו שהחיינו בשבתות שבבין המצרים שכיון שדעת המ"ב והרב עובדיה להתיר, כך הוא נוקט מעיקר הדין, ודלא כהאר"י והבא"ח והאול"צ ועוד.
 
וגם אסור לו להטעות את הציבור, שיעמוד כמו שמרן עמד בצעירותו, ויכריז כמו מי פוסק, שלא יראה כאילו הולך כמרן, כמו שהמון העם חושבים, כי הרי הוא "חתן של הרב אלבז".
הרב אופיר רגיל להגיד כמה שיטות של אחרוני זמנינו כי הוא מכבד את כולם, וכולם יודעים שהוא לא פוסק רק כמו ממרן זצ''ל, ולכן לא צריך לעשות כאן שום גילוי דעת.
הענין כאן פשוט מאד, ישנם ת''ח שמרוב אהבתם למרן לא מבינים איך אפשר לא להתבטל רק אליו, ומחמת כן מותחים ביקורת חריפה על מי שלא נוהג כמותם, ואת זה צריך להוקיע.
 
דרך אגב יש מקומות שהוא נוקט להקל כדעתו כנגד הבא"ח והאור לציון וסיעתם, כמו שהחיינו בשבתות שבבין המצרים שכיון שדעת המ"ב והרב עובדיה להתיר, כך הוא נוקט מעיקר הדין, ודלא כהאר"י והבא"ח והאול"צ ועוד.
אז הוא לא "מחמיר כמו הבא"ח והאור לציון" אלא הוא נמשך אחרי המשנה ברורה... (ואם המשנ"ב והרב עובדיה סברו אותו דבר, אז אין לו ברירה אלא לפסוק כמו הרב עובדיה)
 
חזור
חלק עליון