כן.האם אמרי' קים לי כאחרונים נגד ראשוניםוירושלמי?! זו כוונתו שם, וכמבואר בחזו"ע שם, שאחר שהביא את הב"ח והתומים ועוד כמה אחרונים שנקטו כמותם, הוכיח מהראשנים והירושלמי לא כך. ו@פשוט....
לא נוראלא הבנתי את העירבוב בין סב"ל לקים לי.
בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר. כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים. הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות). אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום. ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל. חזקו ואמצו!
כן.האם אמרי' קים לי כאחרונים נגד ראשוניםוירושלמי?! זו כוונתו שם, וכמבואר בחזו"ע שם, שאחר שהביא את הב"ח והתומים ועוד כמה אחרונים שנקטו כמותם, הוכיח מהראשנים והירושלמי לא כך. ו@פשוט....
לא נוראלא הבנתי את העירבוב בין סב"ל לקים לי.
מקור. מקור הפוך: אילו היה רואה דברי הראשונים היה חוזר בו. (רמ"א חו"מ סי' כה משם המהרי"ק).
השאלה האם אתה הבנת...לא נורא
בהלכה ברורה העיד באופן חיובי שראה שמרן בירך 'כמה פעמים' על גלידה בסעודה. הרב יצחק העיד שהוא שמר את הגלידה לאחר הסעודה. איזו עדות חזקה יותר? זה ששמר יתכן שהיה בפני הרב יצחק וידע מה דעתו ורצה לכבדו אז השאיר לאחר מכן, אבל זה שבירך בתוך הסעודה זה אומר שכך סובר ואין בזה סב"לועוד שהרב יצחק העיד שלא ברך על הגלידה גם אחר שיצא הלכב שדיבר על זה
איני מבין, לאורך כל הדרך האם אתה מוכן לשמוע תשובות או שאתה אומר כך אמר הרב יצחק וא"א לחלוק עליו?לשון הרב יצחק במכתב אלי שהרב מלכה טעה בזה (בענין במבה)
א''כ כךך הרשלצ אוחז ואיך אנו נחלוק עליו
אין בזה שום אבסורד. גם בזה רוב גדולי הדור ות"ח שבדור דעתם ברורה כשמש שמברכים על גלידה בסעודה. אין בזה 'ספק' לשיטתם. כדי לומר 'סב"ל' צריך שקודם יהיה 'ספק'. כשהסברא ברורה בעיני הפוסק לברך, אין לו בזה 'ספק'. למי שיש ספק אה"נ שלא יברך.ומילא בלחוש לסב'ל אך כאן אנשים רוצים שיברכו על גלידה וזה חשש לבטלה ועל במבה שהכל וזה לא חשש לבטלה
אתה מבין האפססרוד את אלו שנוטים לרד' יוסף?
האם אמרי' קים לי כאחרונים נגד ראשוניםוירושלמי?! זו כוונתו שם, וכמבואר בחזו"ע שם, שאחר שהביא את הב"ח והתומים ועוד כמה אחרונים שנקטו כמותם, הוכיח מהראשנים והירושלמי לא כך
רק אעמיד דברים על דיוקם. בדיון הנ"ל (שהובא כאן) לא דחו את דבריו של הרב יצחק, ואין מקום שדחה הרב מלכה. הסיכום שם הוא שהאשכנזים שמברכים על חמאת בוטנים שהכל, יוכלו לטעון שזה בשבילם העיקר (והרוב) ולכן הם יברכו על הבמבה שהכל. ודבר זה תלוי באדם ולא בדין, ולכן מי שטען לי את הטענה הנ"ל, אכן לא השבתי לו דבר. אבל על עצם הטענות אין תשובה... (והרוצה יעיין שם, ואכמ"ל ולפתוח שוב את העניין אחר שנידון שם, ורק מחמת שהרואה מה שכתבת חושב כאילו יש מענה על הטענות והוי מחלוקת, לכן כתבתי מה שכתבתי).לגבי הבמבה היה לפני תקופה לא ארוכה אשכול כאן בענין הבמבה ושם העלו דעות של הרבה ת"ח בדור שראו את דברי הרב יצחק ודחו אותם ולא קיבלו את דבריו, וגם הרב מלכה בספרו התיחס לטענות שלו ודחה אותם. היתה טענה חדשה שהבוטנים הם העיקר ולא התירס ועוד טענות עי"ש
יישר כח על העמדת הדברים על דיוקם.בהלכה ברורה העיד באופן חיובי שראה שמרן בירך 'כמה פעמים' על גלידה בסעודה. הרב יצחק העיד שהוא שמר את הגלידה לאחר הסעודה. איזו עדות חזקה יותר? זה ששמר יתכן שהיה בפני הרב יצחק וידע מה דעתו ורצה לכבדו אז השאיר לאחר מכן, אבל זה שבירך בתוך הסעודה זה אומר שכך סובר ואין בזה סב"ל
הצג קובץ מצורף 4275
איני מבין, לאורך כל הדרך האם אתה מוכן לשמוע תשובות או שאתה אומר כך אמר הרב יצחק וא"א לחלוק עליו?
לגבי הבמבה היה לפני תקופה לא ארוכה אשכול כאן בענין הבמבה ושם העלו דעות של הרבה ת"ח בדור שראו את דברי הרב יצחק ודחו אותם ולא קיבלו את דבריו, וגם הרב מלכה בספרו התיחס לטענות שלו ודחה אותם. היתה טענה חדשה שהבוטנים הם העיקר ולא התירס ועוד טענות עי"ש. אז שוב זוהי מחלוקת. זכותו של הרב יצחק לומר שהרב מלכה טעה בזה, כמו שבכל מחלוקת הלכתית כל צד מבין שהשני טעה, אולם זכותו של הרב מלכה לחלוק בסברות הנראות לו ולפסוק שהברכה היא שהכל כפי שהסכימו רוב ת"ח שבדור גם לאחר ראות עיניהם את דברי הרב יצחק.
אין בזה שום אבסורד. גם בזה רוב גדולי הדור ות"ח שבדור דעתם ברורה כשמש שמברכים על גלידה בסעודה. אין בזה 'ספק' לשיטתם. כדי לומר 'סב"ל' צריך שקודם יהיה 'ספק'. כשהסברא ברורה בעיני הפוסק לברך, אין לו בזה 'ספק'. למי שיש ספק אה"נ שלא יברך.
שים לב לצורת 'ההשגה' בקונטרס 'דרכה של תורה'
הצג קובץ מצורף 4276
הקורא התמים מתרשם שכאילו הרב מלכה התעלם ולא הזכיר שיש או"ז 'והעלים עיניו' מזה.
אולם הפותח את ספר הליכות שמיטה בעמ' רל"ו יראה שהוא הביא את האו"ז וכתב בדעה זה 'וכ"ה 'להדיא' באו"ז וכו' עי"ש.
אלא שהוא הביא שגם הגרשז"א פסק לומר קים לי כדברי הב"ח והתומים, ומי כמוהו מורה? ולכן פסק לומר קים לי כדעתו.
תא ואימא לך.מקור. מקור הפוך: אילו היה רואה דברי הראשונים היה חוזר בו. (רמ"א חו"מ סי' כה משם המהרי"ק).
השאלה האם אתה הבנת...
היות ויש כתב יד לא משנה מה היה או לא היה ההלכה שלא לברך לדע הרב מרן עובדיהיישר כח על העמדת הדברים על דיוקם.
תורתנו אמת כתיב בה. וצריכים לדבוק באמת. מחלוקות היו בכל הדורות ויהיו, בדרכה של תורה. כשהאמת נר לרגלי הרב הפוסק.
זה ע"פ ההקדמה של הליכות ברכות כותרת צורת ההשגה וכו' כיוב.זה אומר בכה וזה אומר בכה.
לענ"ד זה לא אמת להכניס לדרכה של תורה - בחלוקה על פסיקת מרן זצ"ל.
למה לא להוציא שם אחר לקונטרס?
נפקמ שאם ברכתי על תפוח ויש לי שוקולד אין לי לברך שוב שהכל אם לא כיונתי מפורש לא לפטור כמו שכ' יבי''א לגבי תפוח ובננהדוג' נוספת שהר מלכה אמר בחידון ששוקולד זה ודאי שהכל
ואילו הרואה המבואר בילקוי רואה שהמברך עץ לא הפסיד יש לו לסמוך
הקובץ הועלה פה.אפשר את הקונטס כבר?
אתם דנים בו כ"כ הרבה ומוסיפים לו דברים. אפשר אולי שהרב יסכים לעלותו. אם כבר הוא מופץ בין כולכם.
לא הבנתי דבר אחד. אם זה אותו דבר אז למה קים לי נגד מרן לא אמרי' וסב"ל אמרי'?תא ואימא לך.
בפוסקים נראה דדין קים לי ודין סב"ל בני חדא בקתא נינהו. דבפוסקים השוו דין סב"ל לדין קים לי, שלא אומרים סב"ל ולא אומרים קים לי נגד רוה"פ אלא במקום שיש לכה"פ שני פוסקים בסברת המיעוט. (ויש חולקים הסוברים שדי בפוסק יחיד, מ"מ דעת בעלי הוראה להצריך לכה"פ שני פוסקים). ראה למשל בשד"ח אס"ד מערכת ברכות סימן א' אות י"ח סק"ד, וביבי"א ח"י חיו"ד סימן מ"ג אות ב' בהערה, וח"ג חאו"ח סימן ט"ז אות ז', ועוד.
ולכאורה צ"ב מאי טעמא אמרינן סב"ל נגד רוה"פ, וכן קים לי נגד רוה"פ והא קיי"ל אחרי רבים להטות.
וביארו רבים מהפוסקים ע"פ דברי מהר"א ששון בשו"ת תורת אמת, ומהר"מ בן חביב בכללים שבסוף ספר גט פשוט, דדינא דאחרי רבים להטות נאמר רק כשנחלקו פנים אל פנים, שאז המיעוט בטל והדבר הופך לודאי, אבל כל שלא נחלקו פנים אל פנים אין המיעוט בטל והדבר עדיין בגדר ספק. ולכן מועילה טענת קים לי שלא להוציא מן המוחזק דהמע"ה, וכן טענת סב"ל מחמת חומרת איסור ברכה לבטלה.
עוד אקדים לך, דדעת בעלי הוראה, דאמרינן סב"ל נגד מרן הבית יוסף, ולא אמרינן קים לי נגד מרן הבית יוסף.
ועתה נדון לפי שיטת כבוד הראש"ל שליט"א שאע"פ שאמרינן סב"ל נגד מרן הבית יוסף, מ"מ לא אמרינן סב"ל נגד מו"א הגאון זצ"ל, כפי שהובא כאן בפורום כמה פעמים, האם טוענים קים לי נגד אביו מו"ר הגר"ע זצ"ל,
דהשתא הלא הדברים ק"ו, דהלא נגד מרן הבית יוסף אמרינן סב"ל מחמת חומרא דברכות, דנזדעזע העולם וכו', ועכ"ז לא אמרינן סב"ל נגד מו"א מו"ר זצ"ל, ואם כן קים לי הקל, שאין לו חומרא דברכות וכו', ומ"מ לא אומרים כן נגד מרן הבית יוסף, ק"ו שלא יהיה אפשר לטעון קים לי כנגד מו"ר הגר"ע זצ"ל.
כך היה נ"ל הקטן והפשוט לבאר בדעת כבוד הראש"ל שליט"א.
ואציין שכפי שכתבתי בעבר, בעיני סברא זו שאין אומרים סב"ל כנגד מו"ר הגר"ע זצ"ל , היא פלאית ומחודשת טובא.
לא אותו דבר, דומה, מפני חומרת איסור ברכה לבטלה, וגם שהוא בשוא"ת.לא הבנתי דבר אחד. אם זה אותו דבר אז למה קים לי נגד מרן לא אמרי' וסב"ל אמרי'?
אז אותו דבר או לא אותו דבר?! תלוי אחד בשני או לא?!לא אותו דבר, דומה, מפני חומרת איסור ברכה לבטלה, וגם שהוא בשוא"ת.
דומה, עיין לעיל.אז אותו דבר או לא אותו דבר?! תלוי אחד בשני או לא?!
זה מה שמצאתי לעיל:דומה, עיין לעיל.
בפוסקים השוו דין סב"ל לדין קים לי