הוצאת ציציות לילדים

הרבה קולמוסים נשברו בזה
קשה לומר שלא כהלכה, אלא שלא כמנהג הנפוץ עד לפני כמה עשרות שנים
יש מכתב בקובץ בית יוסף שמרן כתבו לפני הרבה שנים ושם כתב כדברים המבוארים ביחוה דעת, רק הוסיף שלא צריך לסבול צרות בשביל זה (כנראה הרב @מורשת מרן והרב @בנימין לוריא שליט"א ידעו לצרפו לכאן)
וגם רבינו עובדיה זצ"ל ורבינו יצחק שליט"א כתבו שאם מרגיש חיזוק בזה מותר. וכן תלמידי ישיבה שלא רוצים להבדל מחבריהם מותר
וכנראה הציבור מרגיש שגם בתור אברך מרגישים שיש בזה שוני מהחברה, כמובן הכל תלוי היכן אתה נמצא
ועוד דבר שלצערנו הפכו את מי שמכניס לפרנ'ק ובעל ב'ת וכד' בהבלים כאלה, וכיון שאנו בעולם הפוך והסתרת פנים ואלו המנהלים את מוסדות החינוך ככה חושבים (או מוכרחים לחשוב כך) לכן בשביל חינוך הילדים מוציאים
 
הרבה קולמוסים נשברו בזה
קשה לומר שלא כהלכה, אלא שלא כמנהג הנפוץ עד לפני כמה עשרות שנים
יש מכתב בקובץ בית יוסף שמרן כתבו לפני הרבה שנים ושם כתב כדברים המבוארים ביחוה דעת, רק הוסיף שלא צריך לסבול צרות בשביל זה (כנראה הרב @מורשת מרן והרב @בנימין לוריא שליט"א ידעו לצרפו לכאן)
וגם רבינו עובדיה זצ"ל ורבינו יצחק שליט"א כתבו שאם מרגיש חיזוק בזה מותר. וכן תלמידי ישיבה שלא רוצים להבדל מחבריהם מותר
וכנראה הציבור מרגיש שגם בתור אברך מרגישים שיש בזה שוני מהחברה, כמובן הכל תלוי היכן אתה נמצא
ועוד דבר שלצערנו הפכו את מי שמכניס לפרנ'ק ובעל ב'ת וכד' בהבלים כאלה, וכיון שאנו בעולם הפוך והסתרת פנים ואלו המנהלים את מוסדות החינוך ככה חושבים (או מוכרחים לחשוב כך) לכן בשביל חינוך הילדים מוציאים
זהו, שהרב עזרא עטייה, כפי שמובא בילקוט יוסף, לא הסכים להתיר אפילו לילדים.
 
זהו, שהרב עזרא עטייה, כפי שמובא בילקוט יוסף, לא הסכים להתיר אפילו לילדים.
מסתבר ומסתבר הוא, שאם הרב עזרא עטייה היה בדורינו ורואה את הנסיונות ואת הרחוב שיש היום, היה מורה אחרת [ואפי' לאברכים].
אינו דומה קדושת האויר והאוירה והרחוב שהם חיו ונשמו, והנסיונות שהיה בזמנם, ולבין דידן.
דאם עושה כן מחמת זה, ודאי דאין פה מוציא לעז על הראשונים, אלא איפכא, הוא מראה שאנו לא יכולים להדמות לראשונים הללו
 
שאלה-84350
לכבוד הרב מוצפי שליט"א, האם יש להנהיג לחנך את הילדים הקטנים בהוצאת ציציות וגידול פיאות משום ויגבה ליבו בדרכי ה'?

תשובה
פיאות כן בהחלט , ציציות אין צורך , גם לשמרם שלא יתטנפו .
 
מסתבר ומסתבר הוא, שאם הרב עזרא עטייה היה בדורינו ורואה את הנסיונות ואת הרחוב שיש היום, היה מורה אחרת [ואפי' לאברכים].
אינו דומה קדושת האויר והאוירה והרחוב שהם חיו ונשמו, והנסיונות שהיה בזמנם, ולבין דידן.
דאם עושה כן מחמת זה, ודאי דאין פה מוציא לעז על הראשונים, אלא איפכא, הוא מראה שאנו לא יכולים להדמות לראשונים הללו
מסתבר שזה לא לעניין לכתוב הסתברויות על חכמי ישראל שאינם עמנו פה היום.
כנראה מאותם סיבות למה רוב האברכים הספרדים (מסתמא גם המנויים לפורום מורשת מרן) מוציאים ציציות
אני לא מוציא ציציות ברוך ה׳
גם אני לא, אבל לצערי איני אברך.
 
וגם רבינו עובדיה זצ"ל ורבינו יצחק שליט"א כתבו שאם מרגיש חיזוק בזה מותר
היה אברך אחד אצלי בכולל שעלה תוך כדי שיחה למה הוא לא מוציא ציציות, והוא אמר לי שהראשל״צ כותב כך. פתחתי את הראשל״צ בפנים (בשו״ת הראשון לציון), ואף שכתב כן, הוא כתב על בחור ישיבה או חוזר בתשובה כך, אך הוסיף ואמר שאחרי שיתחתן בעזה״י וישב בשכונה חרדית, יכניס את הציציות כמנהג הספרדים. לא לשונו ממש אך כך תוכן דבריו.

ובאמת שלאחר שהתחתנתי עולם הפוך ראיתי, בישיבתי לא היה כמעט אחד שהיה מוציא ציציות, כמנהג הראש ישיבה בעצמו. ואילו כעת בשכונתי בבית כנסת ספרדי מובהק, כמעט כל אחד מוציא ציציות כאוות נפשו, וטליתות המתפללים עם פסים שחורים, שלא כמנהג הספרדים. ואע״פ שאיני מוחה חלילה (כי אין זו דרכה של תורה), איה מנהגי הספרדים? ואיה גאוותינו בהם?
קשה לי, באמת קשה לי, לראות ספרדים בבית כנסת הנ״ל, שלמרות שיש הרבה שאומרים קדיש יהא בתרא, אומרים ״נעשה ברכו כמו האשכנזים, שרק אחד יגיד״. ולמה לא נוכל לעשות את מנהגינו בגאוות יחידה בלי להיות מושפעים מ״מה יגידו האשכנזים״?

די.
מי שבאמת ספרדי, שיכניס ציציות בפנים, וכפי שהביא מרן זיע״א ביחו״ד ח״ב סי׳א, שמנהג הספרדים להכניס ציציות. וכמו שאנו לא מתביישים חלילה בהגיית שם ה׳ ובאכילת קטניות בפסח
(מקווה שאין כאלו שמתביישים בזה ג״כ), כך גם לא נתבייש להתעטף בטליתות לבנות לגמרי, כפי שכתב הראשל״צ הרב דוד יוסף בספרו הלכה ברורה, שכך מנהג הספרדים. וכן בשאר מנהגי הספרדים הידועים.
כמו שהאשכנזים מתגאים בהיותם לא אוכלים קטניות בפסח וכיו״ב, למה שאנו נתבייש במנהגינו אנו?
 
ראה בעריכה שלי.
מחילה לא ראיתי שם התייחסות לדברי דלעיל, אלא הנחה פשוטה שמנהג כל הספרדין בטלית לבנה, ובקישור שהפניתי אליו מבואר שיש בזה חילוקי מנהגים.

ולעצם כאבך על איבוד הצביון וכו׳, אני מזדהה איתך.
 
מסתבר שזה לא לעניין לכתוב הסתברויות על חכמי ישראל שאינם עמנו פה היום.
וכי חדש בעיניך מאי דקיי"ל ומצוי הרבה, דאם היה רואה סברא פלונית או ספר פלוני היה חוזר בו
[האת ביום זה דתך זה שוכח]

כ"ש דכ"ש אם היה רואה את הנסיונות והרחוב שיש היום....
 
חזור
חלק עליון