הוצאת ציציות לילדים

בבחרותי מרן שליט"א כתב לי מכתב בכתי"ק, שבעודינו בחורים ראוי להוציא הציציות, כיון שזה מבדיל מחברה רעה, או אם מרגישים לא בנוח משאר החברים. (ובזמנו מצאתי לזה אף סמך מדברי מרן זיע"א בחזו"ע, כעת איני זוכר איה מקומו). ואפשר דמטע"ז הוא הדין והוא הטעם לילדים. אך הדגיש שאחר החתונה יש לחזור למנהג אבותינו להכניס הציציות, וכן עשינו בס"ד מיד לאחר החתונה.
 
די.
מי שבאמת ספרדי, שיכניס ציציות בפנים
אני עכ''פ מכניס אבל יש הרבה ספרדים שזה באמת מחזק אותם מה תגיד להם לא להוציא אין איסור להוציא וגם מרן רשכב''ג זצוק''ל ביביע אומר ח''ט כתב במפורש שמי שזה מחזק אתו וכדו' רשאי להוציא
 
אני לא מוציא ציציות ברוך ה׳
גם אני לא,
אשריכם! אתם עושים מצויין
אבל מה נעשה שזו המציאות ולהמשיך להתמרמר ולהתווכח עם כל העולם לא יעזור, לפחות נלמד זכות
מסתבר שזה לא לעניין לכתוב הסתברויות על חכמי ישראל שאינם עמנו פה היום.
למה לא? אם זו סברא ישרה ובפרט כשתלוי במציאות כפי שכתב, אין בזה תרעומת
 
היה אברך אחד אצלי בכולל שעלה תוך כדי שיחה למה הוא לא מוציא ציציות, והוא אמר לי שהראשל״צ כותב כך. פתחתי את הראשל״צ בפנים (בשו״ת הראשון לציון), ואף שכתב כן, הוא כתב על בחור ישיבה או חוזר בתשובה כך, אך הוסיף ואמר שאחרי שיתחתן בעזה״י וישב בשכונה חרדית, יכניס את הציציות כמנהג הספרדים. לא לשונו ממש אך כך תוכן דבריו.

ובאמת שלאחר שהתחתנתי עולם הפוך ראיתי, בישיבתי לא היה כמעט אחד שהיה מוציא ציציות, כמנהג הראש ישיבה בעצמו. ואילו כעת בשכונתי בבית כנסת ספרדי מובהק, כמעט כל אחד מוציא ציציות כאוות נפשו, וטליתות המתפללים עם פסים שחורים, שלא כמנהג הספרדים. ואע״פ שאיני מוחה חלילה (כי אין זו דרכה של תורה), איה מנהגי הספרדים? ואיה גאוותינו בהם?
קשה לי, באמת קשה לי, לראות ספרדים בבית כנסת הנ״ל, שלמרות שיש הרבה שאומרים קדיש יהא בתרא, אומרים ״נעשה ברכו כמו האשכנזים, שרק אחד יגיד״. ולמה לא נוכל לעשות את מנהגינו בגאוות יחידה בלי להיות מושפעים מ״מה יגידו האשכנזים״?

די.
מי שבאמת ספרדי, שיכניס ציציות בפנים, וכפי שהביא מרן זיע״א ביחו״ד ח״ב סי׳א, שמנהג הספרדים להכניס ציציות. וכמו שאנו לא מתביישים חלילה בהגיית שם ה׳ ובאכילת קטניות בפסח
(מקווה שאין כאלו שמתביישים בזה ג״כ), כך גם לא נתבייש להתעטף בטליתות לבנות לגמרי, כפי שכתב הראשל״צ הרב דוד יוסף בספרו הלכה ברורה, שכך מנהג הספרדים. וכן בשאר מנהגי הספרדים הידועים.
כמו שהאשכנזים מתגאים בהיותם לא אוכלים קטניות בפסח וכיו״ב, למה שאנו נתבייש במנהגינו אנו?
כבר זעקתי על זה כאן
דין הוצאת ציציות לספרדים ועדות המזרח
 
הסברא בעניין הציצית היא מוציא לעז על הראשונים, וכאשר טעם הדבר משום חיזוק או שוני וכד'
אין בזה זלזול, וממילא אם נוהגים להוציא מטעם אחר אינו נחשב מזלזל
בעבר ראיתי מי שכתב תשובה יפה בדבר, אחפש אותה
גם מרן זצ"ל ציטט את רבנו עזראא בעניין
אבל כפיי שכתב שאם יש סיבה אחרת אי"ז מוציא לעז
ומרן שליט"א נ"ל באיגרת לבן תורה כתב שבחורי ישיבות יוציאו ולאחר החתונה יכניסו
ובאמת צריך לברר מה ההוראה בזה כיום
כי יש הרבה אברכים שגם מחמת החברה או מוסדות של אחינו רוצים להמשיך להוציא האם שרי להם או שבזה יש חשש של מוציא לעז
 
מתוך
שו"ת יביע אומר חלק ט - אורח חיים סימן קח
בעמוד כז אות ב, מ"ש שבני ספרד יש להם להצניע הציציות של טלית קטן תחת בגדיהם ולא להוציאם לחוץ. נ"ב. כן העלתי בשו"ת יחוה דעת ח"ב (סי' א), מפי סופרים ומפי ספרים. וכן העלה הרה"ג רבי עובדיה הדאיה בשו"ת ישכיל עבדי חלק ח (חאו"ח סי' ב), וכתב, שלדעת האר"י ז"ל, גם הציציות צריכות להיות מכוסות תחת בגדיו. וכן מנהגינו. (ושם בסי' יז אות יא כתב להשיג על המשנה ברורה בזה, אך קצת הפריז על המדה, במ"ש שהאשכנזים שמוציאים הציציות בחוץ, שהם מתיהרים ולא מצאו ידיהם ורגליהם בסודם של דברים, לא עאלו ולא נפקו וכו'. ובפרט מה שנהגו כן רבים מבעלי תשובה, שרצו לקיים בעצמם ויגבה לבו בדרכי ה', ורחמנא לבא בעי, וכן בחור ישיבה שלומד בישיבה של אשכנזים, וחבריו כולם מוציאים הציציות בחוץ, ינהוג כמותם, ולא יהיה כיוצא דופן מכל חבריו). וע"ע בשו"ת ציץ אליעזר חלק ח (סי' ג) שהרחיב הדברים בזה. ודו"ק.
 
הסברא בעניין הציצית היא מוציא לעז על הראשונים, וכאשר טעם הדבר משום חיזוק או שוני וכד'
אין בזה זלזול, וממילא אם נוהגים להוציא מטעם אחר אינו נחשב מזלזל
בעבר ראיתי מי שכתב תשובה יפה בדבר, אחפש אותה
מרן בילקוט יוסף כתב בשם מרן רה"י זצ"ל,
שאפילו אם זה מחזק את הילדים,
אין להורות להם להוציא.
 
וכן בחור ישיבה שלומד בישיבה של אשכנזים, וחבריו כולם מוציאים הציציות בחוץ, ינהוג כמותם, ולא יהיה כיוצא דופן מכל חבריו
לא כתוב כאן שמרן זיע"א התיר גם לילדים להוציא ציציות.
 
 
תאמינו לי שהדבר האחרון שאני מתפלל שהילדים שלי לא יצאו ציציות לפי ההלכה אם זה מחזק אותי מותר ומצוה להוציא לא שנא מבעל תשובה שרוצה ללכת עם ציציות בחוץ לקים ויגבה ליבו או ילדים שנמצאים בסביבה שרוצים להיבדל מחברים לא טובים
שום רב לא יגיד במצב כזה לא להוציא
 
מתוך
שו"ת יביע אומר חלק ט - אורח חיים סימן קח
בעמוד כז אות ב, מ"ש שבני ספרד יש להם להצניע הציציות של טלית קטן תחת בגדיהם ולא להוציאם לחוץ. נ"ב. כן העלתי בשו"ת יחוה דעת ח"ב (סי' א), מפי סופרים ומפי ספרים. וכן העלה הרה"ג רבי עובדיה הדאיה בשו"ת ישכיל עבדי חלק ח (חאו"ח סי' ב), וכתב, שלדעת האר"י ז"ל, גם הציציות צריכות להיות מכוסות תחת בגדיו. וכן מנהגינו. (ושם בסי' יז אות יא כתב להשיג על המשנה ברורה בזה, אך קצת הפריז על המדה, במ"ש שהאשכנזים שמוציאים הציציות בחוץ, שהם מתיהרים ולא מצאו ידיהם ורגליהם בסודם של דברים, לא עאלו ולא נפקו וכו'. ובפרט מה שנהגו כן רבים מבעלי תשובה, שרצו לקיים בעצמם ויגבה לבו בדרכי ה', ורחמנא לבא בעי, וכן בחור ישיבה שלומד בישיבה של אשכנזים, וחבריו כולם מוציאים הציציות בחוץ, ינהוג כמותם, ולא יהיה כיוצא דופן מכל חבריו). וע"ע בשו"ת ציץ אליעזר חלק ח (סי' ג) שהרחיב הדברים בזה. ודו"ק.
מבואר מתשובתו שדווקא כשהוא לומד בישיבה. אך לאחר שמתחתן צריך להכניס. (כפי שאמרנו לעיל)
וע״ז זעקתנו, על האברכים שעדיין מחזיקים בטענה של ״זה מחזק אותי״, כשזה נגד המנהג.
 
האברכים שעדיין מחזיקים בטענה של ״זה מחזק אותי״, כשזה נגד המנהג.
כמו שבעל תשובה מותר משום שזה מחזק אתו תן לי סיבה מה ההבדל בינו לבין אברך שזה מחזק אתו הרי את שניהם זה מחזק ואיך מרן סים שם ביביע אומר ''ורחמנא לבא בעי''
 
חזור
חלק עליון