יש להתבונן היטב בדבריו הנפלאים של האור לציון בהקדמתו, שרצון התורה ורצון חז"ל שבשמיטה אנשים יאכלו פחות טוב מאשר בכל השנים. א"א להתכחש לזה כלל.
גם הברכה של התורה ועשת את 'התבואה' לשלש השנים - מדובר על 'תבואה' שהיא דבר המתקיים. ירקות ופירות לא שייך לקיים ליותר משנה אחת, שהרי הם נרקבים, ועליהם לא היתה את הברכה הנ"ל. לכל היותר מדינא דאוריתא אוכלים בשביעית את הספיחין המותרים מהתורה שהם מעט מאוד וגם לא באותה איכות שהרי אסור לעבוד בקרקע.
ובפרט שחז"ל אסרו את הספיחין וממילא גם הירקות הנ"ל היו אסורים, ובזמנם שלא היו עושים היתר מכירה [והיא גופא מעניין למה לא חשבו על הפתרון הגאוני הזה] היו אוכלים את המעט מנכרים שהיו מצויים קצת בארץ וכן מחו"ל הקרוב מעט לא"י, אולם זה לא היה באותו הכמות ובאותו האיכות כמו בשאר השנים, וכך רצו חז"ל שיהיה.
ולכן אין זו טענה חדשה שהסחורה היא פחות טובה ולכן... כבר היה לעולמים, ואדרבה בדורות שלנו הסחורה בשביעית טובה הרבה יותר מבדורות הקודמים, אף שאינה כמו הסחורה שעובדים בה יהודים כרגיל, כיון שכך אכן אמור להיות
גם הברכה של התורה ועשת את 'התבואה' לשלש השנים - מדובר על 'תבואה' שהיא דבר המתקיים. ירקות ופירות לא שייך לקיים ליותר משנה אחת, שהרי הם נרקבים, ועליהם לא היתה את הברכה הנ"ל. לכל היותר מדינא דאוריתא אוכלים בשביעית את הספיחין המותרים מהתורה שהם מעט מאוד וגם לא באותה איכות שהרי אסור לעבוד בקרקע.
ובפרט שחז"ל אסרו את הספיחין וממילא גם הירקות הנ"ל היו אסורים, ובזמנם שלא היו עושים היתר מכירה [והיא גופא מעניין למה לא חשבו על הפתרון הגאוני הזה] היו אוכלים את המעט מנכרים שהיו מצויים קצת בארץ וכן מחו"ל הקרוב מעט לא"י, אולם זה לא היה באותו הכמות ובאותו האיכות כמו בשאר השנים, וכך רצו חז"ל שיהיה.
ולכן אין זו טענה חדשה שהסחורה היא פחות טובה ולכן... כבר היה לעולמים, ואדרבה בדורות שלנו הסחורה בשביעית טובה הרבה יותר מבדורות הקודמים, אף שאינה כמו הסחורה שעובדים בה יהודים כרגיל, כיון שכך אכן אמור להיות