• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הלכות בעלון הידברות - צ"ע

קשה להאמין בעלון הבא. כי הם מוציאים 4 קדימה. אלא א"כ זה אחרון בסבב ועוד לא הוציא את הסבב החדש...
הכוונה היא בעלון הבא שייערך.
הוא אמר במפורש שזה לא יתוקן עכשיו כי מוציאים מראש, אלא בעלון הבא שיערכו.
 
בעלון האחרון (בהעלותך) בעמוד הראשון כתבו שאסור לטלטל תוכי בשבת ואפילו לא ללטף אותו, ובילקו''י ברכות החדש צידד להקל בתוכי שמיוחד לטלטול (התוכי ארה שמצולם שם עולה בין 12 ל15 אלף ש''ח, ולא ישקיעו סכום גדול כזה על סתם בעל חיים)
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
בעלון האחרון (בהעלותך) בעמוד הראשון כתבו שאסור לטלטל תוכי בשבת ואפילו לא ללטף אותו, ובילקו''י ברכות החדש צידד להקל בתוכי שמיוחד לטלטול (התוכי ארה שמצולם שם עולה בין 12 ל15 אלף ש''ח, ולא ישקיעו סכום גדול כזה על סתם בעל חיים)
IMG_20240624_205108_392 (1).jpg
הציור שהובא בעלון לא מחייב כלל שהרב שם דיבר על תוכי כזה זה מה שהיה בצילום שבמחשב והיתכן שבתוכי שמשתעים עימו גם הרב אברהם מסכים לכך שמותר
 
הצג קובץ מצורף 23541השבוע בעלון נכתב לגבי רכיבה באופנים לקטנים בשבת והגר''א יוסף שליט''א כתב להתיר ובחזו''ע שבת ד' עמ' מג משמע לאסור הצג קובץ מצורף 23542
זו הבעיה בהלכות של עלונים. מחמת הקיצור משמיטים את ההלכה המלאה ולא מציינים חילוק בין קטן שהגיע לחינוך לכזה שלא הגיע לחינוך
 
אגב, אמנם לא טעות, אבל בעלון האחרון היה כתוב תשובה שהיו כאלו שהבינו משהו שונה מההלכה. (אמנם אני הבנתי כפי ההלכה, אבל כנראה שהנוסח לא היה כ"כ ברור).
בעלון (מטו"מ תשפ"ד) נכתב:
1722809117770.png
היו כאלו שהבינו ממה שכתוב "לספרדים האיסור הוא וכו'" שלספרדים אסור להתקלח בכלל בשבוע שחל בו, ואז המשיך בתשובה וכתב שלאשכנזים מותר בצונן. (והיינו שלספרדים אסור אף בצונן).
אמנם אני הבנתי שהשאלה היא לא על שבוע שחל בו אלא על תשעת הימים, והכוונה היא שה'איסור' להתקלח (ולכן צריך רק בצונן) לספרדים הוא רק בשבוע שחל בו, אבל לאשכנזים הוא בכל תשעת הימים ומותר רק בצונן גם קודם השבוע שחל בו.
אמנם הנוסח כנראה קצת משובש, אם פנו אלי ואמרו לי שראו טעות בעלון...
 
א"כ הוא הדין לכלבים קטנים כמו פומריין וכדו' שקונים אותם לא בשביל לשמור אלא כדי להשתעשע עמו?
האם יש חילוק ביניהם?
אכן ראיתי להרב יגאל כהן שציין לספרו שו"ת יגל לבי [אולי סימן לב] שהעלה להתיר
וכמדומה שראיתי תשובתו בעלון של חתנו הנחמד בדף האחרון ואין לי השו"ת שלו
ואגב בעלון הנ"ל כתב שמברכים על חמוציות אדמה, ובעלון הידברות היה כתוב העץ וקשיא עלון אעלון
 
אגב, אמנם לא טעות, אבל בעלון האחרון היה כתוב תשובה שהיו כאלו שהבינו משהו שונה מההלכה. (אמנם אני הבנתי כפי ההלכה, אבל כנראה שהנוסח לא היה כ"כ ברור).
בעלון (מטו"מ תשפ"ד) נכתב:
הצג קובץ מצורף 23544
היו כאלו שהבינו ממה שכתוב "לספרדים האיסור הוא וכו'" שלספרדים אסור להתקלח בכלל בשבוע שחל בו, ואז המשיך בתשובה וכתב שלאשכנזים מותר בצונן. (והיינו שלספרדים אסור אף בצונן).
אמנם אני הבנתי שהשאלה היא לא על שבוע שחל בו אלא על תשעת הימים, והכוונה היא שה'איסור' להתקלח (ולכן צריך רק בצונן) לספרדים הוא רק בשבוע שחל בו, אבל לאשכנזים הוא בכל תשעת הימים ומותר רק בצונן גם קודם השבוע שחל בו.
אמנם הנוסח כנראה קצת משובש, אם פנו אלי ואמרו לי שראו טעות בעלון...

הקדמת אותי... בדיוק רציתי להעלות זאת כעת בפורום כאן, וראיתי שכבר עמדת על זה. הלשון מאד מטעה. יישר כח!

יש להעיר גם על ההלכה שאחריה - של קניית בגד חדש בבין המיצרים וללבוש לאחר ת"ב - שהעלה שמותר על ר"ח אב.
למה כאן זנח את האשכנזים?
הרי האשכנזים מברכים שהחיינו בעת הקניה, והפוסקים שלהם בשל כך אוסרים לקנות בגד חדש מתחילת בין המיצרים, שגם אם לא ילבשנו - צריך לברך שהחיינו בעת הקניה.

גם ההלכה הראשונה שכתב - חסירה, מדובר בעלון שמיועד לחילונים ולמסורתיים, ולהם צריכים לכתוב דברים ברורים.
כשאדם חילוני - מסורתי קורא שיש ליטול בבוקר שלש פעמים, הוא יטול כמו שאחנו נוטלים לסעודה. ג"פ על כל יד.
הניסוח הנכון - צריך ליטול לסירוגין שלש פעמים על כל יד.
 
אני לא אגיד שזו טעות, (בעלון עקב תשפ"ד), אבל חבל שכותבים בעלון הלכה פשוטה כדעת האור לציון, מבלי להזכיר בכלל את דעת הילקו"י [שלא צריך לייחד]. (בפרט שרוב הקוראים מן הסתם פוסקים כך, ואה"נ, היו כותבים שמותר ויש מחמירים וכד').
1724578594126.png
 
אני לא אגיד שזו טעות, (בעלון עקב תשפ"ד), אבל חבל שכותבים בעלון הלכה פשוטה כדעת האור לציון, מבלי להזכיר בכלל את דעת הילקו"י [שלא צריך לייחד]. (בפרט שרוב הקוראים מן הסתם פוסקים כך, ואה"נ, היו כותבים שמותר ויש מחמירים וכד').
הצג קובץ מצורף 24358
אני לא מבין על מה התמיהה? הרב הכותב פוסק כהאול"צ
 
חזור
חלק עליון