• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

הנותן ליעף כוח

ברשות כל החכמים החשובים שבידיון החשוב הזה, היום בס"ד למדתי את היבי"א ח"א, ח"ב וח"ו,והבנתי שהסיבה שאנחנו מברכים את הברכה היא:

  • לא משום דברי האר"י, שהרי עושים גם סב"ל נגד האר"י.
  • לא משום מנהג, שהרי לא היה מנהג קדום כזה.
  • אלא – מחמת שיש ראשונים שכך היתה גרסתם בגמ', ואף אם לא נתחשב בזה, שהרי הגרסא שלנו שונה, עכ"פ כתבו הרבה ראשונים שהגאונים תקנו ברכה זו, ואף שמרן כתב שאינו נראה לאומרה, מ"מ חזר בו אך לא מצד שהאר"י סובר לברך, אלא מדפסק ביו"ד לברך ברכת 'אשר צג וכו'' בשם ומלכות, על אף שאין לה מקור בש"ס אלא היא תקנת הגאונים, ומבואר שלדעת מרן ברכה שתקנו הגאונים שפיר מברכים, וממילא הפך הדין בסי' מו להיתר ע"פ דבר מרן הנ"ל.
  • ואף שיש להקשות, הרי למעשה אנחנו לא מברכים ברכה זו [הצג], הטעם משום שהרמב"ם סובר בתשובה שלא לברך אותה, ואילו מרן היה יודע את דברי הרמב"ם בתשובה, ודאי שלא היה פוסק לברך, אך שוב, לא מצד שלא היה צריך לברך על ברכה שהיא מתקנת הגאונים אלא משום סב"ל.
  • כך אני הבנתי
 
ו...
א. הרי את ברכת 'אשר צג' רק הרא"ש הביא בשם בה"ג ובכל זאת מרן פסק לברך.
ב. מי קבע שצריך שהרבה ראשונים יזכירו ברכה מסוימת בשביל לברך אותה? איפה מצינו בב"י אוקימתא כזו בשביל להצריך לברך שנבוא ונקשה ממנה
 
איך מברכים ברכת "הנותן ליעף כוח" הרי מרן כתב שאין לברך
אע"פ שהאר"י והרמ"א כתבו לברך אבל מרן הגר"ע פוסק שלברך וקשה למה לא אומר סב"ל נגד האר"י גם כאן? ואם יש מנהג המנהג רק אצל אחינו האשכנזים?
אשמח לתשובה
כבר עמד על זה ת"ח אחד, ואעתיק מדבריו:
0.png


1.png


2.png


3.png


4.png
 
אם אפשר שיעלו לכאן את התשובות ביבע אומר וכן את התשובה באוצרות יוסף וכל תשובה אחרת של רבנים חשוביםן בנושא
 
"במטרה להצליח לתרץ או להבין יותר טוב ונכון את דעתו"
כונתי לזה בלבד
כתבתי על @מאן דהו שהביא מדבריו של אחד שמטרתו היתה להתנגח בתורתו של מרן עוד בחיים חיותו של מרן (והיודע יודע. ולא אפרט גם אם יבקשו)... ונעצור כאן.
 
אחד שמטרתו היתה להתנגח בתורתו של מרן
אם כוונתך להרב מולקנדוב, אזי לענ"ד דבריך אינם נכונים כלל.
אין לו שום מטרה לחלוק על אף אחד.
דרך לימודו שונה מהמקובל והנפוץ כיום, והוא צמוד יותר לדברי הראשונים, ומחמת כן פעמים שחולק על פלוני ופעמים על אלמוני. הכי קרא שם ספריו "תורת הקדמונים".
מה שאני ראיתי בספריו, שהוא מאוד ענייני, ולא כותב בצורה מבזה חלילה.
אם יש מקום לדון זה על דרך לימודו.
 
אם כוונתך להרב מולקנדוב, אזי לענ"ד דבריך אינם נכונים כלל.
אין לו שום מטרה לחלוק על אף אחד.
דרך לימודו שונה מהמקובל והנפוץ כיום, והוא צמוד יותר לדברי הראשונים, ומחמת כן פעמים שחולק על פלוני ופעמים על אלמוני. הכי קרא שם ספריו "תורת הקדמונים".
מה שאני ראיתי בספריו, שהוא מאוד ענייני, ולא כותב בצורה מבזה חלילה.
אם יש מקום לדון זה על דרך לימודו.
אחר אלף המחילות, אתה לא יודע ולא מכיר. אני יודע וגם מכיר מקרוב... ודי בזה. מרן בעצמו נתן לו על הראש פעם... וגם הרב אברהם יוסף, וגם מרן שליט"א (דיברתי יותר מידי. מי שיודע יודע).
 
חזור
חלק עליון