הערות והארות במסכת בבא בתרא

דב״ש

Active member
בבא בתרא ב:

ת"ש כופין אותו לבנות בית שער ודלת לחצר ש"מ היזק ראיה שמיה היזק ״הזיקא דרבים שאני ודיחיד לא״ ת"ש אין חולקין את החצר עד שיהא בה ד' אמות כו׳

לכאורה ״ודיחיד לא״ כפל לשון הוא ומיותר, ואפשר ״ודיחיד לא״ הוא חלק של השאלה הבא וכוונת הגמרא ודיחיד לא, בתמיה, ת״ש כו׳ ועיין בזה.
 
בבא בתרא ב:

ת"ש כופין אותו לבנות בית שער ודלת לחצר ש"מ היזק ראיה שמיה היזק ״הזיקא דרבים שאני ודיחיד לא״ ת"ש אין חולקין את החצר עד שיהא בה ד' אמות כו׳

לכאורה ״ודיחיד לא״ כפל לשון הוא ומיותר, ואפשר ״ודיחיד לא״ הוא חלק של השאלה הבא וכוונת הגמרא ודיחיד לא, בתמיה, ת״ש כו׳ ועיין בזה.
בוודאי שכך שמהו הואו דויחיד לא
שאם זה חלק מהתירוץ הול''ל היזקא דרבים שאני דיחיד לא.
 
ב"ה, מתוך ספרי גא"י
גמ' השותפין שרצו לעשות מחיצה "בחצר". נ.ב. בחי' הרשב"א הק' דהמילה חצר לכאו' מיותרת, ואמאי התנא לא כתב בכללות דהשותפין שרצו לעשות מחיצה בונים את הכותל באמצע. ותי' דבדוקא נקטי' חצר לומר שיש חילוקי דינים בין חצר לגינה ובקעה. ועוד מיישב דלמ"ד גודא נקטנו בדוקא חצר לאפוקי "בית" דשם לכ"ע היז"ר שמ"ה. ע"ש בדבריו.

אולם ע' בשטמ"ק שהביא בשם הגליון שהביא שרש"י ג"כ נתקשה בקושיית הרשב"א, ולכן כ' רש"י "חצירות כו' לפני הבתים" להשמיע רבותא שלמ"ד גודא לא רק שמאחורי הבית אין היז"ר [דהיינו יש היז"ר אך לאו שמ"ה] אלא אפי' בחצר שלפני הבית ששם עושים את רוב התשמישין הצנועים, בכ"ז היז"ר לאו שמ"ה. ולמ"ד פלוגתא באנו להשמיע דלא רק בחצר שמאחורי הבית שעשוי למחסן, היז"ר שמ"ה [שהרי לא יודע מתי חברו נכנס כדי שיסתתר ממנו] אלא אפי' בחצר שלפני הבית דהו"א שיטען לו חברו שיעשה את התשמישין הצנועים בתוך הבית שהרי הוא רואה מתי הוא נכנס, בכ"ז לא יכול לטעון זאת, והיז"ר שמ"ה.
 
ב"ה, עוד מתוך ספרי גא"י

רד"ה השותפין, וכל חצירות ששנו חכמים "לפני" הבתים הן ורוב תשמישן בחצר. נ.ב. והמהר"ם עמד על דברי רש"י שכתב "לפני" הבתים, משום דכל ההיז"ר הוא דוקא לפני הבתים ע"ש. והנה לפ"ז מקשים העולם דמשמע שרש"י נקט דהיז"ר שמיה היזק וכמ"ד מחיצה פלוגתא ולכן כ' רש"י חצרות שלפני הבתים כיון דרק לפני הבתים יש היז"ר. וזה תמוה היאך נקט רש"י כבר בתחילת פירקין כמ"ד היז"ר שמ"ה הרי בגמ' איכא מח' בזה. כך מקשים העולם. וע' באח' מה שישבו.

אך יש להעיר על דבריהם שברש"י לא מוכרח כלל דס"ל דהיז"ר שמ"ה, דאם כדבריהם אמאי לא כתב רש"י שמחיצה היא פלוגתא כמ"ד היז"ר שמ"ה, ומזה מוכח דרש"י לא התכוון בדבריו לפסוק כן.
 
דף ד.

רש״י ד״ה שישא - שיש ירוק שקורין ביי"ש
ומרמרא - שיש לבן
כוחלא - שיש ״צבוע כעין״ כחול

לכאורה משמע מרש״י דליכא מציאות של שיש כחול רק צובעים אותו כחול.
 
ד:

הוצא אמר רב נחמן סינופי יריכי מלבר וניעבד מלגיו עביד נמי חבריה מלבר ואמר דידי ודידיה הוא אי הכי השתא נמי גייז ״ושדי ליה״

יש לעיין מדוע דוקא אצל הוצא נקט הגמרא ושדי ליה וצע"ק
 
חזור
חלק עליון