• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הערות והארות במסכת סוכה

בגמ' ריש מסכתין, אמרי' "צא מדירת קבע ושב בדירת עראי" וכו', ולכא' לטעם זה הוא בעי' דירת עראי דוקא, וא"כ ר"י דפליג ס"ל דבעי' דוקא דירת קבע. ומוכרח לומר כן כדמוכח לק' כא. שזהו מחלקות אי בעי' דירת עראי דוקא או דירת עראי דוקא. ושו"ר שכ"כ הרא"ש כאן, וז"ל: ור"י דמכשיר ס"ל דסוכה דיר"ק, פי' דמכשיר אף בדיר"ק, עכ"ל. ובקרוב"נ שם כ' שהוא ט"ס ובהכרח צ"ל דוקא דיר"ק, וראיתו מלק', וכן מסוכה תחת סוכה, ומלק' ד"ז, אמרו דבר אחד. עכ"ד. [מיהו עי' לק' בתוס' שם ד"ה כולהו].
אך עכ"פ מוכרח שפליגי בדוקא. ולפי"ז יצא לנו חידוש דלר"י סוכה מתחת לעשרים תהיה פסולה, דהא הוי ארעי. וזה חידוש גדול, וצ"ע. וגם לא משמע כן מלישנא דמתני'. וכן קשה ע"ז מדימוי הגמ' למבוי דהתם תני ר"י אינו צריך, ולהנ"ל אינו דמי לסוגין דלשון זו אינה שייכת כלל. ואף אם נאמר כן, יל"ע מהו המקור דר"י דבעי' דוקא קבע, הא בקרא לכא' משמע דבעי' עראי. [משא"כ אם נבין כפשיטות שאין שום הכרח מקרא וכדדחי' לק' ריש ע"ב, וא"כ הכל מותר]. וצ"ע.
 
חזור
חלק עליון