אברך מבני ברק
Well-known member
האם רבותינו הספרדים מרן זיע''א ומרן שליט''א נהגו באמירת הפס' "שמע ישראל" אחר עלינו לשבח?
אמת. וכן שמעתי כמה וכמה פעמים מהגאון החסיד הגרב"צ מוצפי ושאין מנהג הספרדים כלל לאמרוידוע שהרבי מקאליב תיקן זאת לזכר קדושי השואה. וכמו שנכתב כאן וכאן וכאן וכאן.
וכמו שנכתב כאן: בט"ו בשבט בשנת תשמ"ז, נערכה על ידו (של הרבי מקאליב) חגיגה גדולה לציון מלאת י"ג שנים להקמת המפעל הכביר להפצת תורה "בר בי רב דחד יומא". במעמד זה הכריז על אמירת 'שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד' בכל פעם שמסיימים תפילת "עלינו לשבח", לזכר נשמתם של ששת מיליון נשמות ישראל הקדושים והטהורים שיבקשו רחמים עלינו.
המלאך הקדוש הנ"ל ע"ה וזיע"א היה עונה ומצווה לכל השומעים לענות ב"ה וב"ש בקידוש וכן היה תלמידו הגאון הצדיק ר' מסעוד מלול זצ"ל שהכרנו היה חזנו של הבבא סאלי גם היה מצווה כן.משום מה זכורני שסידנא בבא סאלי זיע"א היה אומר כן. ובל"נ אנסה לברר עם אלה שזוכרים יותר טוב ממני.
נראה לי שהרב יצחק משען בא לערער על מה שכתבתיובלי להמעיט או לזלזל חלילה במי שגדול.. השאלה אם זה משקף את מנהגי הספרדים??!!
ועל כך השיב שזכור לו כבר הבבא סאלי (שנפטר בשנת תשד"מ) היה נוהג לומר כן. (ולא מחייב שהשיב לך על מנהג הספרדים. ואע"פ שאפשר לומר גם כן, שגם אם אין אנו הולכים בהלכה כפי שנהג, מ"מ הוי ראיה למנהג אצל חכמי הספרדים)בט"ו בשבט בשנת תשמ"ז, נערכה על ידו (של הרבי מקאליב) חגיגה גדולה לציון מלאת י"ג שנים להקמת המפעל הכביר להפצת תורה "בר בי רב דחד יומא". במעמד זה הכריז על אמירת 'שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד' בכל פעם שמסיימים תפילת "עלינו לשבח", לזכר נשמתם של ששת מיליון נשמות ישראל הקדושים והטהורים שיבקשו רחמים עלינו.
יש על זה תשובה בישכיל עבדי
הרב ישכיל עבדי גם היה בשנים אלו, יל"ע מי היה לפני מה ומה היה לפני מיועל כך השיב שזכור לו כבר הבבא סאלי (שנפטר בשנת תשד"מ) היה נוהג לומר כן.
צודק לגמרי.אמת. וכן שמעתי כמה וכמה פעמים מהגאון החסיד הגרב"צ מוצפי ושאין מנהג הספרדים כלל לאמרו
לא באתי לערער על איש, בפרט לא על גברא רבא, רק להזכיר שכמדומני היה זה מנהג קדום לפני האדמור מקאליב, ובהיות שבשעות כאלה אין לי אפשרות להשיג אף אחד שהיה בפועל אצל הבבא סאלי אמרתי לבדוק זאת מחרנראה לי שהרב יצחק משען בא לערער על מה שכתבתי
ועל כך השיב שזכור לו כבר הבבא סאלי (שנפטר בשנת תשד"מ) היה נוהג לומר כן. (ולא מחייב שהשיב לך על מנהג הספרדים. ואע"פ שאפשר לומר גם כן, שגם אם אין אנו הולכים בהלכה כפי שנהג, מ"מ הוי ראיה למנהג אצל חכמי הספרדים)
הישכיל עבדי נפטר בשנת תשכא לערךהרב ישכיל עבדי גם היה בשנים אלו, יל"ע מי היה לפני מה ומה היה לפני מי
נפטר בכ' שבט תשכ"טהישכיל עבדי נפטר בשנת תשכא לערך
בפרט שרש"י בסוף נדה פירש שהלכות היינו משנה וברייתא והלמ"מ.הרב מוצפי מתנגד לכל הוספה בתפילה. גם הלכות שלפני תנא דבי אליהו כתב שיש להמנע אלא רק אחרי עלינו
עם זאת כ' (ע"ד אביו ז"ל) להקל ללמוד משניות אבות בימי העומר וכן משניות שבת (יש שנהגו כן) קודם קווה אל ה' שלא ימנע הציבור מלימוד זה וכבר נתפשט המנהג הזה בתפוצות ישראל ושאף הרב בא"ח נהג לאמרםזה לא הרעיון. הרב סובר שלפי המקובלים אין להוסיף כלום בתפילה
בס' מנהגי הרשל ח''א עמ' 44 יש באוצר החכמה מבואר שמרן הגרע זצל לא אמרוהאם רבותינו הספרדים מרן זיע''א ומרן שליט''א נהגו באמירת הפס' "שמע ישראל" אחר עלינו לשבח?