• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

וורטים ופרפראות לפורים

מורשת מרן

Administrator
חבר צוות
שלום לחו"ר הפורום היקרים,
כאן ניתן להעלות פנינים לפורים, בעיקר דברים קצרים, רציניים ומצחיקים - הצד השווה שבהם שהציבור היקר יוכל לדלות מכאן ולאומרם בסעודת הפורים, או קבל עם ועולם.
הוורטים ידורגו לפי כמות ה"לייקים" שהתבלו מהציבור.
יותר מעניין אתכם חבורות משעשעות? לחצו כאן.
 
 
שמעתי מהרב לסרי שבוע שעבר ברדיו מהלך נחמד שהיתה זרש מצליפה להמן באפו הארוך ולכן אהב את אסתר כי היתה עדינה ועל זה אמר "אף" לא הביאה אסתר... והאריך בביאורי חידודין על רעיון זה ממילים במגילה
 
לא קשור לפורים, אבל מצחיק - ולכן קשור.
עם הארץ ניגש לרב עם 3 שאלות מהסידור:
1. אומרים בתפילה "ברח שמר" (ברוך שאמר) ונשאלת השאלה אם ברח כיצד שמר ? ואם שמר, מדוע ברח ?
2. בהטבת חלום אומרים "ריבונו של עולם אני" (ריבונו של עולם אני שלך וחלומותי שלך...) , וכי אני ריבונו של עולם ?
3. בפרקי אבות אומרים "עם הארץ שלי" (ארבע מדות באדם... שלי שלך ושלך שלי - עם הארץ, שלי שלי ושלך שלי - רשע) עם הארץ שלי ? של מי ?

הבין הרב עם מי יש לו עסק וענה -
יש שינוי בנוסחאות, וכך צריך לומר:
ריבונו של עולם שלי,
עם הארץ אני,
וממילא כבר מתורצת הקושיה של "ברח שמר"...
 
ובכל יום ויום מרדכי מתהלך לפני חצר בית הנשים לדעת את שלום אסתר ומה יעשה בה )ב, יא(

כתוב "מתהלך" לשון נפעל, והוא על דרך שאיתא בחז"ל שאמר דוד המלך "בכל יום ויום הייתי מחשב דרכי, למקום פלוני אני הולך, למקום פלוני אני הולך, והיו רגלי מוליכות אותי לבית המדרש", והטעם, מפני שדרך הקדושה להימשך אחר הקדושה, לפי"ז יתבאר אף כאן, שמרדכי היה בודק בעצמו אם רגליו מוליכות אותו מעצמו אל מקום אסתר, ולפי"ז ידע מה שלום אסתר ומה יעשה בה, שכמה שהרגיש יותר משיכה ידע שהיא בקדושתה כבראשונה. לכן כתיב "מתהלך" שהיו רגליו מוליכות אותו מעצמו מחמת קדושתה
 
בשם רבי יונתן אייבשיץ:
כשחזר השליח לאסתר ואמר בשם מרדכי שצרה גדולה מתקרבת, השיבה אסתר למרדכי "לך כנוס את כל היהודים". ונשאלת השאלה, לשם מה יש לקנוס את כל היהודים ?

ענה רבי יונתן, יש מחלוקת בגמרא אם במקום שיש קנס יש מכר או אין מכר, ושיטת רבי מאיר היא שבמקום שיש קנס אין מכר. אם כן, כיון שהמן רצה למכור את כל היהודים ("כי נמכרנו אני ועמי"), הטיל מרדכי קנס על כל היהודים, ואז יתקיים ביהודים במקום שיש קנס אין מכר.

שאל רבי יונתן, הרי לא כתוב במגילה "קנוס", כתוב "כנוס" ?
והשיב - רבי מאיר לשיטתו ש"הקורא את המגילה על פה - יצא", וכשקוראים את המגילה על פה, אין הבדל בין "כנוס" ל"קנוס"...
 
בשם רבי יונתן אייבשיץ:
כשחזר השליח לאסתר ואמר בשם מרדכי שצרה גדולה מתקרבת, השיבה אסתר למרדכי "לך כנוס את כל היהודים". ונשאלת השאלה, לשם מה יש לקנוס את כל היהודים ?

ענה רבי יונתן, יש מחלוקת בגמרא אם במקום שיש קנס יש מכר או אין מכר, ושיטת רבי מאיר היא שבמקום שיש קנס אין מכר. אם כן, כיון שהמן רצה למכור את כל היהודים ("כי נמכרנו אני ועמי"), הטיל מרדכי קנס על כל היהודים, ואז יתקיים ביהודים במקום שיש קנס אין מכר.

שאל רבי יונתן, הרי לא כתוב במגילה "קנוס", כתוב "כנוס" ?
והשיב - רבי מאיר לשיטתו ש"הקורא את המגילה על פה - יצא", וכשקוראים את המגילה על פה, אין הבדל בין "כנוס" ל"קנוס"...
בת ק' כבת כ'
 
וצומו עלי ואל תאכלו ואל תשתו וכו' ולכאו' אם צמים ממילא לא אוכלים ולא שותים? ושמעתי בזה שיש כאלה עם סגולות כמו פדיון הבן זה נחשב פ"ד תעניות וכדו' אז היא אמרה בלי שום "נחשב" אלא צומו בלי לאכול ולשתות, צום אמיתי.
 
הלכו הכומר ורבי יהונתן אייבשיץ יחד. והנה שלט בפתח גן ציבורי. הכניסה ליהודים ולכלבים אסורה. הביט הכומר בשלט וברבי יהונתן וצחק.. השיב רבי יהונתן: כאן לשננו אין כניסה בא ונמשיך לכוון אחר...
 
יהודי עשיר קנה בית מדהים בבוורלי הילס, קליפורניה ושכר מעצב פנים מקומי.
לאחר שביתו היה מוכן, נזכר בעל הבית ששכח להתקין מזוזות בדלתות. הוא נסע העירה, קנה 50 מזוזות מאד מהודרות ובקש ממעצב הפנים שיתקין כל אחת מהן בצדה הימני של כל אחת מדלתות הבית פרט לדלתות השירותים.
הוא הלך מביתו קצת מודאג פן יפגע המעצב בצבע הטרי או שלא יתקין אותן כהלכה.
אך בשובו הביתה אחרי שעות אחדות הוא נוכח שהמשימה בוצעה לשביעות רצונו המלאה ולכן שלם את שכר המעצב ברוחב לב והודה לו בחום. ממש לפני צאתו מהבית, אמר המעצב לעבר בעל הבית: אני ממש שמח על שאתה מרוצה מעבודתי. אגב, הוצאתי את תעודות האחריות מכל אחת מהן והנחתי אותן על השולחן בסלון...
 
חזור
חלק עליון