• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

חידה: ברכת הגפן?

פִּתָרוֹן
אולי אדם שקידש לעצמו ביום השבת ויודע שיצטרך להוציא חובת קידוש גם את בני ביתו וקיי"ל אף על פי שיצא מוציא (ומחלוקת אם לכל אדם או דווקא לאינו בקי) וממילא מברך כעת בפה"ג אע"פ שיודע שיצטרך שוב לברך בפה"ג בעוד זמן קצר.
מי שקידש על היין ורוצה לשתות יין בסעודה אע"פ שאינו רגיל בד"כ לשתות.
כל הדין הוא דווקא שלא חשב שהוא רוצה לשתות ולכן כיון שאינו רגיל לשתות יין בסעודה אמרי' דהוא נמלך וזה פשוט למעיי' אך אם בדעתו לשתות יין בסעודה שפיר נפטר ואין צריך לברך
 
כל הדין הוא דווקא שלא חשב שהוא רוצה לשתות ולכן כיון שאינו רגיל לשתות יין בסעודה אמרי' דהוא נמלך וזה פשוט למעיי' אך אם בדעתו לשתות יין בסעודה שפיר נפטר ואין צריך לברך
נכון... בחידה הוא שאל להדיא שיודע שהולך לשתות עוד 10 דקות, ולכן לכאו' תשובה זו לא עונה על החידה.
 
אם מברך בער"ש קודם שנתחייב בקידוש. (אך לכאו' יהיה יותר מ-10 דקות...)
(עי' ברא"ש בפסחים פרק עשירי סי' ב').
מש"כ 10 דקות לאו דוקא אלא כוונתי סמוך
בכל אופן אין כוונתי לזה אלא לתשובה יותר פשוטה
 
בירך הגפן בהבדלה ורוצה לעשות בסעודה לאחמ"כ אפ' אם יודע שרוצה לשתות יין בסעודה כ' בשו"ע (ס' קעד') כדי לצאת ממח' יכוון שלא לפטור את היין בסעודה (כדי לצאת ממח' ראש' יעויי' שם) ואז צריך לברך על היין
תשובה נכונה
אבל כוונתי לתשובה לכל הדיעות ולא בכה"ג שמרן אומר שבשביל הספק יעשה כוונה נגדית
דהרי אם לא עשה כוונה נגדית לכאו' לדעת מרן לא יברך
 
אולי מי שקידש על היין ורוצה לשתות יין בסעודה אע"פ שאינו רגיל בד"כ לשתות. (ילקו"י שבת כרך א' חלק ג' סי' ער"ב סעיף מ"ב)
אפי' ברגיל לשתות
בכל אופן במקרה שהתכוונתי הוא מעין זה אך לא זה
 
אולי למנהג האשכנזים דמברכין הגפן על כל כוס וכוס. בכוס שלישית, אם אומר ההלל שאחר ברכת המזון לא בצורה איטית...
כוונתך בליל הסדר..
בכל אופן התשובה יפה שלא חשבתי עליה
אך כוונתי למשהו אחר
 
לכאורה יש 4 אפשרויות לחידה [מה שמצאתי]
אחד מה שנאמר לעיל
בירך הגפן בהבדלה ורוצה לעשות בסעודה לאחמ"כ אפ' אם יודע שרוצה לשתות יין בסעודה כ' בשו"ע (ס' קעד') כדי לצאת ממח' יכוון שלא לפטור את היין בסעודה (כדי לצאת ממח' ראש' יעויי' שם) ואז צריך לברך על היין
אך אני מחפש משהו לכו"ע
 
אולי אדם שקידש לעצמו ביום השבת ויודע שיצטרך להוציא חובת קידוש גם את בני ביתו וקיי"ל אף על פי שיצא מוציא (ומחלוקת אם לכל אדם או דווקא לאינו בקי) וממילא מברך כעת בפה"ג אע"פ שיודע שיצטרך שוב לברך בפה"ג בעוד זמן קצר.
 
פִּתָרוֹן
אולי אדם שקידש לעצמו ביום השבת ויודע שיצטרך להוציא חובת קידוש גם את בני ביתו וקיי"ל אף על פי שיצא מוציא (ומחלוקת אם לכל אדם או דווקא לאינו בקי) וממילא מברך כעת בפה"ג אע"פ שיודע שיצטרך שוב לברך בפה"ג בעוד זמן קצר.
מדהים
תשובה נפלאה!
 
אני ארבעה פתרונות לחידה, ויתכן ויש עוד
1. [לא מוסכם לכן לא כתבתי כפיתרון וכנ"ל]
בירך הגפן בהבדלה ורוצה לעשות בסעודה לאחמ"כ אפ' אם יודע שרוצה לשתות יין בסעודה כ' בשו"ע (ס' קעד') כדי לצאת ממח' יכוון שלא לפטור את היין בסעודה (כדי לצאת ממח' ראש' יעויי' שם) ואז צריך לברך על היין
2.
אולי אדם שקידש לעצמו ביום השבת ויודע שיצטרך להוציא חובת קידוש גם את בני ביתו וקיי"ל אף על פי שיצא מוציא (ומחלוקת אם לכל אדם או דווקא לאינו בקי) וממילא מברך כעת בפה"ג אע"פ שיודע שיצטרך שוב לברך בפה"ג בעוד זמן קצר.
3. בחופה שמברכים פעמיים ההגפן, אחד בברכת האירוסין, והשני בשבע ברכות
4. מי ששתה יין בסעודה ובירך על כך הגפן, ועכשיו עושה זימון על הכוס, מברך שוב הגפן לאחר ברכת המזון
 
חזור
חלק עליון