בשורות טובות
Well-known member
כיצד יתכן למעשה שמברך ’הגפן‘ על מיץ ענבים, ויודע שעוד 10 דקות יברך שוב ’הגפן‘ על מיץ ענבים, ו
לא היה שינוי רשות כלל?
לא היה שינוי רשות כלל?
אשמח לציטוט(ילקו"י שבת כרך א' חלק ג' סי' ער"ב סעיף מ"ב)
מה הגדר של "רגיל" לשתות יין בסעודה?
כל הדין הוא דווקא שלא חשב שהוא רוצה לשתות ולכן כיון שאינו רגיל לשתות יין בסעודה אמרי' דהוא נמלך וזה פשוט למעיי' אך אם בדעתו לשתות יין בסעודה שפיר נפטר ואין צריך לברךמי שקידש על היין ורוצה לשתות יין בסעודה אע"פ שאינו רגיל בד"כ לשתות.
נכון... בחידה הוא שאל להדיא שיודע שהולך לשתות עוד 10 דקות, ולכן לכאו' תשובה זו לא עונה על החידה.כל הדין הוא דווקא שלא חשב שהוא רוצה לשתות ולכן כיון שאינו רגיל לשתות יין בסעודה אמרי' דהוא נמלך וזה פשוט למעיי' אך אם בדעתו לשתות יין בסעודה שפיר נפטר ואין צריך לברך
מש"כ 10 דקות לאו דוקא אלא כוונתי סמוךאם מברך בער"ש קודם שנתחייב בקידוש. (אך לכאו' יהיה יותר מ-10 דקות...)
(עי' ברא"ש בפסחים פרק עשירי סי' ב').
תשובה נכונהבירך הגפן בהבדלה ורוצה לעשות בסעודה לאחמ"כ אפ' אם יודע שרוצה לשתות יין בסעודה כ' בשו"ע (ס' קעד') כדי לצאת ממח' יכוון שלא לפטור את היין בסעודה (כדי לצאת ממח' ראש' יעויי' שם) ואז צריך לברך על היין
אפי' ברגיל לשתותאולי מי שקידש על היין ורוצה לשתות יין בסעודה אע"פ שאינו רגיל בד"כ לשתות. (ילקו"י שבת כרך א' חלק ג' סי' ער"ב סעיף מ"ב)
לאו דוקא 10 דקות אלא סמוך וכנ"לנכון... בחידה הוא שאל להדיא שיודע שהולך לשתות עוד 10 דקות, ולכן לכאו' תשובה זו לא עונה על החידה.
כוונתך בליל הסדר..אולי למנהג האשכנזים דמברכין הגפן על כל כוס וכוס. בכוס שלישית, אם אומר ההלל שאחר ברכת המזון לא בצורה איטית...
אך אני מחפש משהו לכו"עבירך הגפן בהבדלה ורוצה לעשות בסעודה לאחמ"כ אפ' אם יודע שרוצה לשתות יין בסעודה כ' בשו"ע (ס' קעד') כדי לצאת ממח' יכוון שלא לפטור את היין בסעודה (כדי לצאת ממח' ראש' יעויי' שם) ואז צריך לברך על היין
מדהיםאולי אדם שקידש לעצמו ביום השבת ויודע שיצטרך להוציא חובת קידוש גם את בני ביתו וקיי"ל אף על פי שיצא מוציא (ומחלוקת אם לכל אדם או דווקא לאינו בקי) וממילא מברך כעת בפה"ג אע"פ שיודע שיצטרך שוב לברך בפה"ג בעוד זמן קצר.
2.בירך הגפן בהבדלה ורוצה לעשות בסעודה לאחמ"כ אפ' אם יודע שרוצה לשתות יין בסעודה כ' בשו"ע (ס' קעד') כדי לצאת ממח' יכוון שלא לפטור את היין בסעודה (כדי לצאת ממח' ראש' יעויי' שם) ואז צריך לברך על היין
3. בחופה שמברכים פעמיים ההגפן, אחד בברכת האירוסין, והשני בשבע ברכותאולי אדם שקידש לעצמו ביום השבת ויודע שיצטרך להוציא חובת קידוש גם את בני ביתו וקיי"ל אף על פי שיצא מוציא (ומחלוקת אם לכל אדם או דווקא לאינו בקי) וממילא מברך כעת בפה"ג אע"פ שיודע שיצטרך שוב לברך בפה"ג בעוד זמן קצר.