• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

חידה: כיצד אדם מתפלל אחרי חצות ויוצא י״ח

לביא

Well-known member
מציאות שבה אדם מתפלל שחרית אחרי חצות ויוצא ידי חובת תפילה:
א. מי אומר זאת, בצירוף מקור
ב. מי חולק על זאת
ג. לא בהכרח מדובר שהמתיר, מתיר בשחרית דווקא אלא כל שעולה שגם בשחרית יהיה מותר

תשובה שלא מפורטת בהנ״ל לא תתקבל.
אף שזה לא רמז כ״כ, אך מי שיודע את המראה מקום של א׳, יימצא באותו מקום גם את ב׳.
 
נערך לאחרונה:
פִּתָרוֹן
רב פעלים ח״א סי׳ ה
נשאל אם מותר להתחיל להתפלל מנחה באופן בו התחיל התפילה בזמן תפילה אך רובו יהיה אחרי צאה״כ, העלה בסוף דבריו לאסור.
בתוך דבריו הוא כתב שה״ה לתפילת שחרית.

יבי״א ח״י סי׳ נה
על הרב פעלים הנ״ל (סי׳ ה) הביא את הרב האי גאון להתיר בנידון הנ״ל. כיוון שהתחיל בהיתר.
השאלה יפה כשלעצמה וחזק וברוך
רק הערה קטנה: לא שייך 'בתוך חצות' שהרי אין פרק זמן שנחשב חצות. רק שזו נקודה שבה נגמר חצי אחד והתחיל החצי השני.
ובהרחבה יותר: אין מצב שמישהו נמצא בתוך זמן חצות, תמיד הוא או בחצי הראשון או בחצי השני...
 
השאלה יפה כשלעצמה וחזק וברוך
רק הערה קטנה: לא שייך 'בתוך חצות' שהרי אין פרק זמן שנחשב חצות. רק שזו נקודה שבה נגמר חצי אחד והתחיל החצי השני.
ובהרחבה יותר: אין מצב שמישהו נמצא בתוך זמן חצות, תמיד הוא או בחצי הראשון או בחצי השני...
הערה יפה
ערכתי לתקן את הטעות

(אני יכול לתת רמזים, אבל עם האמצעים שיש היום ניתן למצוא את התשובה והתירוץ בקלי קלות. זו שאלה שדורשת עיון בספרים. כמו שאני הגעתי לתשובה עצמה)
 
כשהתחיל בזמן שאפשר להתפלל ורק לאותם פוסקים שסוברים דאזלינן בתר תצילת התפילה(כמדומני אשל אברהם בוטשאצ'ר)
אני גם יכול להגיד את הסברא הזו.
אני מחפש תשובה מדויקת וקולעת כמו של תשובה. שבה מבואר שזה מותר בהדיא.
תביא מקור - מי אומר והיכן, מראה מקום מדויק. ומי חולק עליו. (בעיקרון הייתי דורש גם מראה מקום למי שחולק, אך ייתכן שזה יותר מדי לדרוש. בכ״א מי שיודע את המקור המדויק יכול להביא גם מראה מקום לחולק)

כפי שכבר כתבתי בתגובה שפרסמתי קודם לכן (שפורסמה בדיוק כשאתה הגבת), זו שאלה שדורשת פתיחת ספרים.
 
בבן איש חי כמדומה שכתב כן לגבי תפילת מנחה שאם יתחיל לפני שעובר 13 וחצי דק' ויספיק רוב ברכות אז יכול להתחיל, וכנ''ל בשחרית.
א. בבא״ח הלכות זה לא כתוב כמדומני. אנא הבא מראה מקום מדויק.
ב. אתה כותב בשחרית או שהוא כותב ״שחרית״? אני מבקש מקום שבו כתוב להדיא שמותר.

אני צריך להבהיר כנראה בהודעה הראשונה שאני מחפש תשובה מפורטת.
 
טוב שלא דרשת דירה....
כוונתי היא שגם ללא תשובה מפורטת אפשר לענות על החידה הזו.
אבל באמת שמי שיודע איפה לחפש בספרים, ימצא את כל הפרטים שביקשתי.
זו באמת חידה פשוטה מאד.
אני כעת בלי ספרים כלל, אבל נראה לי שמדובר במי שהיה ל"ע אונן, ולא יכל להתפלל קודם מחמת אנינותו, וקברו המת סמוך לחצות.
כשיהיה לך ספרים אשמח שתביא מראה מקום ומי חולק.

זה מעט רמז, אך יש לי את הספר שבו התשובה לשאלה בבית, אם תגיד לי איזה ספר אני אמצא עבורך אפילו.
 
א. בבא״ח הלכות זה לא כתוב כמדומני. אנא הבא מראה מקום מדויק.
ב. אתה כותב בשחרית או שהוא כותב ״שחרית״? אני מבקש מקום שבו כתוב להדיא שמותר.

אני צריך להבהיר כנראה בהודעה הראשונה שאני מחפש תשובה מפורטת.
א. בבא''ח ש''ר פקודי הל' ט כתב ואם כן לא יתחילו להתפלל אלא עד ארבע דקים אחר קריאת המוגרב כדי שתהיה תפילת המנחה רבה בתוך בין השמשות.
ב. מאי נפק''מ שחרית או מנחה? ואדרבה בשחרית יש דעה שאפשר גם עד חצי שעה אחר חצות.
ג. באמת צר לי שאיני יכול לפרט יותר
 
ב. מאי נפק''מ שחרית או מנחה? ואדרבה בשחרית יש דעה שאפשר גם עד חצי שעה אחר חצות.
לאחר היסוסים שאולי לא צדקתי בחידה הנ״ל, הלכתי לעיין שוב פעם, ואכן אין נפק״מ. איפכא אם כבר.
הילכך אמרתי אשנה שוב את נוסח החידה. ראה אות ג׳ מה שכתבתי.
(אני מודה כי מאד סמכתי על זיכרוני בכותבי את החידה וטעיתי בדבר. אכן הדבר לא מבואר בהדיא. ואם כבר הדבר מבואר דוקא אצל החולק)

א. בבא''ח ש''ר פקודי הל' ט כתב ואם כן לא יתחילו להתפלל אלא עד ארבע דקים אחר קריאת המוגרב כדי שתהיה תפילת המנחה רבה בתוך בין השמשות.
פתחתי במראה במקום שציינת, ולא מצאתיו. פר׳ פקודי איירי בהל׳ תפילת ערבית.
 
לאחר היסוסים שאולי לא צדקתי בחידה הנ״ל, הלכתי לעיין שוב פעם, ואכן אין נפק״מ. איפכא אם כבר.
הילכך אמרתי אשנה שוב את נוסח החידה. ראה אות ג׳ מה שכתבתי.
(אני מודה כי מאד סמכתי על זיכרוני בכותבי את החידה וטעיתי בדבר. אכן הדבר לא מבואר בהדיא. ואם כבר הדבר מבואר דוקא אצל החולק)


פתחתי במראה במקום שציינת, ולא מצאתיו. פר׳ פקודי איירי בהל׳ תפילת ערבית.
צודק, פרשת ויקהל.
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון