• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

חידה: פעם מותר לאכול ופעם אסור

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
איך יתכן דבר שמותר לי לאוכלו, ואם אני אוכל את אותו דבר למחרת (לאו דווקא) יהיה לי אסור לאוכלו.
מדובר שאני נמצא באותו מצב בדיוק. לא בשרי/חלבי/צום וכד' או בסעודה וכד'. מצד המצב שלי אני בדיוק באותו מצב.
ומדובר אפי' ביום חול בכל תאריך שהוא, כלומר שזה לא מצד הזמן.

פרטים נוספים בחידה ע"פ מה שנכתב בהמשך:
אותו הדבר והאדם נמצאים בדיוק באותו מקום שהיו קודם לכן.
הוא לא נפגש עם שום אדם בינתיים. לא יצא ממקומו ואף אחד לא נכנס למקום שהיה בו.
מדובר שיש לו איסור לאכול את זה מצד החפצא של הדבר שאסור.
אגב, הדבר אסור לא רק עליו, אלא על כל יהודי.
מדובר שהדבר הזה בהתחלה מותר לכל יהודי בכל מקום, ואח"כ אסור לכל יהודי בכל מקום.
מדובר כיום בזמננו אנו.
לאו דווקא למחרת, אלא אחרי זמן מסויים שבזמן זה קרה משהו במקום אחר.
אפי' אם באותו רגע לא אכלת את זה, אלא אחר זמן תרצה לאכול יהיה אסור לך לאכול את זה.
(אפשר גם לשאול את החידה: איך יתכן דבר שמותר לי לאוכלו, ומחמת דבר מסויים שקרה במקום אחר נאסר עלי לאוכלו)
 
אולי במקרה שהתערב בו איסור והיה שישים כנגד ואח''כ טעמו אומן ואמר שיש בו מטעם האיסור
כבר נאמר שלא היה שום שינוי במאכל.
אכן.
ציינתי מקור. ראה שם.
לא ראיתי מקור. עכ"פ כבר אמרתי שזה לא עונה על החידה, מכיון שבחידה מדובר שהדבר הזה בהתחלה מותר לכל יהודי בכל מקום, ואח"כ אסור לכל יהודי בכל מקום.
עכ"פ, זו תשובה יפה מאוד.
שהכין תבשיל ודבר הנמצא בו כגון סוכר נמצא בו נמלים. בתחילה היה אחד ודינא שמותר, ואחר זמן נתגלה שיש יותר מ3 שהתבשיל אסור.
זה אמנם לא מה שהתכוונתי, אבל אחרי עיון בסי' ק' סעיף ד' ובסי' פ"ד סעיף י' וכו', זו באמת תשובה יפה שאין לי עליה כ"כ דחייה.
 
אולי גם כשהבהמה נמצאת טריפה אז כבר אסור לשתות את החלב שחלבו
אכן, זו התשובה הנכונה.
ע"פ המתבאר בסי' פ"א סעיף ב', אם חלב בהמה (ועשה ממנה גבינה), מותר באכילה (אם לא ידוע לו בהדיא שיש סיבה שנטרפה), מכיון שיש חזקה ורוב וכו'. אבל אם לאחר זמן שחטו את הבהמה ומצאו אותה טריפה בדבר שאין לנו לתלות שנעשה בה לאחר החליבה, כגון בראות שאיננו יודעים מתי קרה, החלב שנחלב ממנה קודם לכן נאסר מדין "היוצא מן הטמא טמא".
[וה"ה לביצה שיצאה מתרנגולת ואח"כ נמצאה טריפה].
יישר כח! כל הכבוד! תשובה נכונה! יגעת ומצאת - תאמין!
 
גם אני רציתי להגיד זה כבר אתמול, אבל אמרו שזה לא קשור להלכות טריפה !
כתבתי להדיא:
רמז, הסימן שאני מתבסס עליו לא כתוב בדיני טריפות, אבל יש קשר מסויים לטריפות...
לא נורא. מחשבה טובה מצרפה הקב"ה למעשה. חשב אדם לעשות מצוה ונאנס ולא עשאה מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה. אנחנו נראה כאילו גם אתה ענית את התשובה...

ייש"כ לרב מוח חושב ולרב nati שעמלו וטרחו למצוא תשובה לחידה, ואכן סייע ה' בידם וזכו לכוון ולענות את התשובה המדוייקת אליה התכוונתי!
חזקו ואמצו!
 
כתבתי אתמול דבר דומה, בשר שלאחר יום התברר רעותא בשחיטה.
רק שכבודו חיפש ציור ספציפי ביותר.
כן, ראיתי. (רק שסייגת מיד את הדברים שזה לא קשור לדיני טריפות).
עכ"פ היו כמה תשובות יפות, רק שכדרכם של חידות, יש למצוא תשובה אחת נכונה שאליה התכוון המחבר. אמנם היה תשובה אחת נוספת שלא מצאתי איך לדחותה ע"פ ההגדרות.
מי שמעוניין, ניתן בראש העמוד לסמן
1683147263802.png
ואז לראות את התשובות היפות שנכתבו.
 
כעת נתחדש עוד תירוץ. מיירי בלחם של אנג'ל ולפני ואחרי פיטורי עומר בר לב.
זה שבהתחלה אסור ואח"כ מותר, ואילו בחידה מדובר שבהתחלה מותר ואח"כ אסור.
ואת"ל שקודם המקרה מותר ואחר המקרה אסור, הרי שאותה חתיכה שהיתה קודם המקרה מותרת באכילה גם אחר המקרה (וכמו שהשיב הרב מוצפי כאן) ורק לקנות חדש אסור.
 
אתרוגים אחרי סוכות... ענינו את התשובה הזו מאה פעם והשואל ענה כל פעם שהוא 'התכוון' למשהו אחר
כמדומני שרק אתה ענית תשובה זאת פעם אחת והשואל ענה "בזמנינו" (וגם בשאלה רמז לזה שזה לא דבר השייך לזמן, ונותר שייך לזמן א' שאינו בזמן הזה וב' שנאכל לזמן מסויים)
 
חזור
חלק עליון