רק יש לציין, שזה לא כמו שו"ת חזון עובדיה עמ' תקיח דפוס ישן.לדעת מרן זיע"א אם אין שיעור לפי המשקל לא יברך אפילו אם יש נפח כמבואר בכל ספריו, וביחוד בחזו"ע פסח לגבי מצה, ובחזו"ע סוכות עמ' קיג ועוד.
להרחבה במקורות והמו"מ אם כבודו חפץ יחפץ בפורום כנ"ל
לפו"ר זה הפשט, אבל לא בהכרח כלל ואדרבה אפשר להוכיח משם איפכא, ובספר שיעורי המשקל נתבאר, ואם יהיה צורך אביא את הדברים.שזה לא כמו שו"ת חזון עובדיה עמ' תקיח דפוס ישן.
נראה שכל שיש במשקל שיעור יברך ולא יחשוש אחר שלהלכה אנו הולכים אחר המשקל בלבדולגבי ההיפך, שבודאות אין מספיק בנפח אבל במשקל יש? נכנסים לספק ברכה לבטלה לא?
דבר ראשון יש להבהיר שהוא דבר כמעט ואינו מצוי, ויש רק בפירות כבדים כגון תמר. [ולא במצה רכה]ולגבי ההיפך, שבודאות אין מספיק בנפח אבל במשקל יש? נכנסים לספק ברכה לבטלה לא?
ס"ס עם דעת הרמב"ם?דבר ראשון יש להבהיר שהוא דבר כמעט ואינו מצוי, ויש רק בפירות כבדים כגון תמר. [ולא במצה רכה]
ולדינא, ד' מרן זיע"א שגם בזה ההוראה הכללית לפי המשקל כמו שכתב בשמו הרב אבוטבול, ואין כאן ברכה לבטלה דאיכא ס"ס, אך בזה אכן בן תורה ראוי לו לחוש לעצמו לאכול שיעור עד שיהיה לפי הנפח.
שמא שליש ביצה, ושמא מברכים על בריה.ס"ס עם דעת הרמב"ם?
למה מצא רכה החרגת? זו לא האמת שהיא יותר כבדה?דבר ראשון יש להבהיר שהוא דבר כמעט ואינו מצוי, ויש רק בפירות כבדים כגון תמר. [ולא במצה רכה]
ולדינא, ד' מרן זיע"א שגם בזה ההוראה הכללית לפי המשקל כמו שכתב בשמו הרב אבוטבול, ואין כאן ברכה לבטלה דאיכא ס"ס, אך בזה אכן בן תורה ראוי לו לחוש לעצמו לאכול שיעור עד שיהיה לפי הנפח.
בכוונה הדגשתי את זה,למה מצא רכה החרגת? זו לא האמת שהיא יותר כבדה?
אז על סמך מה חשבו שהנפח יותר מהמשקל? גם הרב מאזוז כמדומה אומר שצריך לאכול סכום מסויים שאיני זוכר כרגעבכוונה הדגשתי את זה,
אכן בהלכה ברורה ובהליכות ברכות כתבו שהנפח יותר מהמשקל,
אבל אחרי בדיקה ראינו שזה אותו דבר ורק בסוג מסויים נדיר יש הפרש של 3 גר', וכן מפורש בילקו"י שאין הבדל, וכ"כ בנר ציון בן סניור, [וסיפר המחבר שכל שנה הוא עושה בדיקה ורואה שאין הפרשים]
אני אמרתי את מה שראיתי ואת מה שכתובאז על סמך מה חשבו שהנפח יותר מהמשקל? גם הרב מאזוז כמדומה אומר שצריך לאכול סכום מסויים שאיני זוכר כרגע
יש לך תשובה ממרן שליט"א לגבי זה שהמשקל יותר מהנפח שעדיין מברכים?אני אמרתי את מה שראיתי ואת מה שכתוב
לגבי כזית המחלוקת ידועה, אבל לגבי רביעית הלא בהדיא בגמרא כתוב אצבעיים על אצבעיים דהיינו נפח.לדעת מרן זיע"א אם אין שיעור לפי המשקל לא יברך אפילו אם יש נפח כמבואר בכל ספריו, וביחוד בחזו"ע פסח לגבי מצה, ובחזו"ע סוכות עמ' קיג ועוד.
להרחבה במקורות והמו"מ אם כבודו חפץ יחפץ בפורום כנ"ל
גם זית הוא מידת נפח, וגם רביעית, וכל שיעורי חז"ל נמסרו לפי נפח, אלא שמתרגמים אותם למשקל כמבואר בגאונים ובראשונים, ויש לזה סמך אף מהתלמוד ואכמ"ל.לגבי כזית המחלוקת ידועה, אבל לגבי רביעית הלא בהדיא בגמרא כתוב אצבעיים על אצבעיים דהיינו נפח.
לכאו' כן מבואר יוצא מכן ספרי מרן זיע"ו ובנו שליט"א שאף בדברים שהנפח יותר מהמשקל כתבו שיעור המשקל.יש לך תשובה ממרן שליט"א לגבי זה שהמשקל יותר מהנפח שעדיין מברכים?
וכן מורה ובא הגאון הרב מוצפי שליט"א בפרט בענין המצות ושאין ללכת אחר רבני בני ברק וחכמים צעירים מחוכמים למיניהם...בכוונה הדגשתי את זה,
אכן בהלכה ברורה ובהליכות ברכות כתבו שהנפח יותר מהמשקל,
אבל אחרי בדיקה ראינו שזה אותו דבר ורק בסוג מסויים נדיר יש הפרש של 3 גר', וכן מפורש בילקו"י שאין הבדל, וכ"כ בנר ציון בן סניור, [וסיפר המחבר שכל שנה הוא עושה בדיקה ורואה שאין הפרשים]