כזית לפי נפח

והרב ללוש האריך ממש בטוב טעם, וחידש לפי בדיקות מעמיקות שאין הפרש בין הנפח למשקל! וזה כ"כ מיישב מה שכתבו האחרונים שיעורים במשקל. לך נא ראה.
לכאו' זה לא ייתכן כלל, כי ברור שיש משקל סגולי שונה בכל דבר, ואם כי ברוב הדברים הנפח שווה למשקל, אבל ישנם דברים שודאי אינו כן
וכמ"ש הרב בנימין לוריא בשם מרן הראשל"צ
הצג קובץ מצורף 7540
משמע שאם המשקל סותר בוודאי את הנפח כמו במצה ובבמבה וכד', שכן ישער כפי הנפח, ורק 'במקום שאינו סותר את המידה' אז ישער במשקל.
למה לפי דבריו לא נשער בבמבה ובמצה כפי הנפח.
 
ורק יש לעמוד על הלשון שכתב "יותר קל", שאם באמת זה רק היה "יותר קל" ללכת אחר המשקל, אותם פוסקים לא היו כותבים רק משקל, וגם הוא לא היה כותב בספריו רק משקל, שזה עלול להטעות בגדול. והיה מחבר לב אברהם היה צריך לדייק, שלא ברירא לן השיעור בנפח וע"כ הולכים במשקל.
אשר על כן אני למד מדבריו שדעת מו"ר ז"ל כן היא בעלמא שכן ע"פ רוב המשקל והנפח זהים, אבל במקרים חריגים שאין המשקל והנפח זהים, אזלינן בתר נפח. וכן עיקר.
 
והרב ללוש האריך ממש בטוב טעם, וחידש לפי בדיקות מעמיקות שאין הפרש בין הנפח למשקל!
אני חושב שאין מאן דהו בכל העולם כולו שיטען שנפח של במבה זהה למשקל, שכן הנפח של ק"ג במבה יכול להכיל קילוגרמים רבים של פירות, ועיי' בגמ' ב"מ פ' א' ושם ע"ב תוד"ה תרגמה ודו"ק.
ולכן העניין פשוט וברור שכיון שהעיקר הוא הנפח וכמו שהעידו בשם מרן זיע"א, וכמו שהראשל"צ כתב בספרו שמשערים במשקל רק כשזה לא סותר לנפח, אבל אם זה סותר בודאות לנפח, אמר לי ת"ח ששמע מהראשל"צ שליט"א דאזלינן בתר נפח.
 
אכן זה ודאי הדבר צ"ב, כיון דהעיקר הוא הנפח ואם המשקל סותר בודאות את הנפח וכגו' במבה אזלינן בתר נפח, א"כ אמאי כאשר אינו סותר כ"כ אך מ"מ יש פער ביניהם אזלינן בתר משקל, וכי טעות גדולה אין לטעות אבל בטעות קטנה אין לחוש? אתמהא!
 
לכאו' זה הדברים הכי מפורשים בדעת מרן זיע"א,
האם יש התיחסות לד' מרן הללו בספרי רבנו הראש"ל שליט"א?????
אינני יודע, ולדידי פשיטא לי שמה שאמרו כזית וכביצה וכו' זה כפשוטו כמו זית הנראה לעין וכמו ביצה הנראית לעין, ללא צורך לשוקלם, אלא כנפחם, ומ"מ ראה לעיל שכתבו חילוקים וביאורים בדעת מו"ר ז"ל.
ואה"נ שברבים מהדברים הנפח והמשקל זהים, ולכן אולי יותר קל לשער במשקל, אבל במקומות שיש שוני בין משקל לנפח, אזלינן בתר נפח, כנלע"ד.
 
אינני יודע, ולדידי פשיטא לי שמה שאמרו כזית וכביצה וכו' זה כפשוטו כמו זית הנראה לעין וכמו ביצה הנראית לעין, ללא צורך לשוקלם, אלא כנפחם, ומ"מ ראה לעיל שכתבו חילוקים וביאורים בדעת מו"ר ז"ל.
ואה"נ שברבים מהדברים הנפח והמשקל זהים, ולכן אולי יותר קל לשער במשקל, אבל במקומות שיש שוני בין משקל לנפח, אזלינן בתר נפח, כנלע"ד.
כת"ר בודאי צודק, זה הלא ד' מרן זיע"א, ממש. ומה חידש. ובאמת זה החזו"ע סוכות עמ' קיג. וכו'.
השאלה אם מו"ר שליט"א בספרו החדש הגיב כבר על דברי הלב אברהם הללו, כי זה חדש בביהמ"ד, ועדיין לא פירשם ויבארם לפי דרכו.
 
חזור
חלק עליון