לא זכיתי להבין מה החילוק בין מקוה ושחלה לבין שיעורי אכילה?
שיעור אכילה הוא צריך להיות נטו, ללא חללים, כדי שתהיה הנאת מעיים של כזית או של ע"ב דרהם נטו, ולא מחמת האויר, וגם מדובר בשיעור יחסית מועט, שהמשקל לעולם מורה על הנפח בקירוב, אחר מיעוך כל החללים כאמור, וכלשון הרמב"ם (א עירובין יב) והרביעית מחזקת מן המים או מן היין משקל י"ז דינרים וחצי דינר "בקירוב", ע"כ. כלומר כל דינר דרהם וחצי, א"כ מחזקת בין כ"ו לכ"ז דרהם, ולא חשש לומר שיעור "בקירוב", אף שבא להורות שם על השיעורים שכתב קודם לכן (בהלכות ט-יא), דהיינו "פת ומיני דגן ובשר חי" וכו' בנפח של "ששה ביצים בינוניות", וכן על נפח גדול של ירקות ופירות, ע"ש.
משא"כ שיעור מקוה, שמדובר בכמויות עצומות, וכשהמים קרים או חמים או מלוחים מהנורמל, משתנה משקלם אם מעט ואם הרבה, וכשהוא בשיעור מקווה ההפרש משמעותי לענין הלכה, ומאחר שיש הפרש בי תכונת המים שבין המקומות, שחמימותם קרירותם ומליחותם וכדומה, לכן כתב מרן מה שכתב בזה לענין מקוה.
וכן לענין שיעור חלה, ששם אינו שיעור של הנאת מעים, שהרי משערים לפי הקמח עוד טרם נתנו בו המים, אלא שם השיעור הוא לפי מדת הקמח, הנקרא בתורה "עריסותיכם", דהיינו קודם נתנית המים וקודם גלגול, כמבואר בראשונים, ולכן צריך להיות לפי חשיבות מדתו של הקמח מצד עצמו, דהיינו לפי מצב הקמח כפי שהוא בתנוחתו הטבעית, ואז יש בין גרגיריו איזה חללים,
וכידוע הגרא"ח נאה זצ"ל מבאר שבדק קמח בכלי כשהניחו כך בלא שום דחיקה, ויצא לו נפח יותר ממה שכתב הרמב"ם, ואח"כ עשה כך עם טפיחות קלות בצידי הכלי וכדומה, ע"מ שיגיע הקמח לתנוחה טבעית יותר, ולא מאוורר מדאי, ויצא לו כשיעור הרמב"ם, (י"ח דרהם לרביעית, דהיינו פחות שליש מהמים), ואח"כ דחקו בלחץ עצום (כלשונו), והושווה משקלו למים, וזה מבאר את ההבדל בין שיעור חלה,
וגם לז"ל למה אין כאן חשש ברכה לבטלה?
עתה ראיתי בסרטון [לגבי הבמבה] שהרב המודד ייישב בזה לגבי התמרים שבזה אנו נסמוך על דברי הרמב''ם ומרן שמעיקר הדין כזית הוא שליש ביצה ונברך ברכה אחרונה ונפשיי בשאלתי מדוע אין בזה סב''ל
ע"ז ביארתי שם בסוף אות ג' (אמנם בתמצות גדול),
"מן הדין" יש כאן ספק ספיקא, שמא כהרמב"ם דהזית שליש ביצה, וא"כ בשלושים גרם תמרים יש עשרים סמ"ק בודאי, ואת"ל כהתוס' שהזית חצי ביצה, שמא כרוב הראשונים שברכה שאינה צריכה מדרבנן, וא"כ מהתורה אין איסור. מה תאמר, שמדרבנן עכ"פ יש כאן איסור ברכה שאינה צריכה, אולם לזה יש את הספק שמא כהרמב"ם בשליש ביצה, וספיקא דרבנן לקולא. (וככל דין ס"ס בדאורייתא וחד בדרבנן שהזכרתי בדברי שם, כמבואר בב"י יו"ד סי' פג, ובש"ך יו"ד סי' קי כללי הס"ס, ובכה"ח שם). וכבר הזכרתי מדברי החינוך שרבותינו יברחו מן החילוקים לעולם בכל מה שמסור ביד ההמון.
וכמובן אני נוהג בזה כמרן זיע"א ללא שום חשש, אלא שאיני מבין טעמו.
כבודו אינו חשוד על זה... אשריו ואשרי חלקו!
[ואולי הוא בצירוף דעת הראשונים שיש לילך לפי זית של זמנינו כך שיש ס''ס בצירוף דעת מרן אלא שא''כ הרי שנוכל להורות מעתה לכתחילה לילך אחר הנפח ונסמוך על ס''ס זה] אשמח לבירור דעתו של כבוד הרב
אין צד כזה של זית של זמנינו, מבחינתי צד זה הוא שמץ מינות שנזרקה בכמה חכמים לצערי, עקב נבירותיהם בספרים שנטו אחר המחקרים הרבה, ואב לכולם, מדות ומשלקות של תורה, ואחריו נמשכו מדות ושיעורי תורה, והידורי המדות, וכל הבאים אחריהם כפטריות אחר הגשם, שהם לא שתו לבם כלל לדברי רבותינו במסורת של מאות שנים לילך אחר הדרהם, ולא אכפת להם שלפי קביעותיהם כל רבותינו במשך מאות שנים שמשערים במשקל הדרהם לחלה, פדיון הבן, רביעית, ועוד, כולם לדבריהם טעו בגדול, ולא ידעו בין ימינם ושמאלם, לפי המחקרים והממצאים המדעיים שהם מצאו וגילו, רחמנא לצלן מהאי דעתא שבשתא, ומשם יצאו לחלוק על המסורת בשיעורי אכילה במשקל, בטענה שהנפח המשקל אינם שוים כלל, והמרחק גדול, ואף שהבינו שאם נמעך ונסיר כל החללים יש קיום למסורת רבותינו מאות שנים, העדיפו סברותיהם ודעותיהם הישרות יותר מהוראת רבותינו, רחמנא לצלן מהאי דעתא שבשתא, ועד אחרון הזית של זמנינו, שהביאו ראיות מכשלושים סוגיות נגד רבותינו בעלי התוס' וכל הראשונים שתפסו כמותם ונגד כל המסורת והמנהג של מאות שנים לשער הכזית בחצי ביצה או לחומרא שליש ביצה לחוש לדעת הרמב"ם, ולשיטת אלו, אין כאן לא שליש ולא וחצי, רק כשביעית או עשירית ביצה ותו לא, וכל חכמי הדורות במשך מאות שנים לא ידעו ולא יבינו מה שכתבו ומה שהורו, רחמנא לצלן מהאי דעתא שבשתא, וכל זה בא להם מנבירותיהם בדברי החוקרים שיחם ושיגם, שהוא נשמע משכנע ומופתי, על אף שרואים בעצמם שאחר כל הדברים המושכים ומשכנעים של חוקר פלוני, בא רעהו וחקרו והופך הקערה על פיה, אבל עדין דברי החוקרים והמדע נשמעים אצלם יותר אמינים ומשכנעים, כמבואר במצורף.
ולכן מבחינתי הקטן אין צד כזה בעולם, רק יתכן לומר, שהנוהגים כן ע"פ הוראת רבם עקב שלא היה בידם שום מסורת ומנהג אחר, כגון מה שמספרים על איזה גדול או שניים מהדור העבר, אה"נ לא יתבעו על כך, שסמכו על אדם גדול. אבל לענין הלכה סברא זו היא דחויה מכל וכל ואין לה אפילו צד כל שהוא בדברי רבותינו אשר מפיהם אנו חיים, וכפי שביאר בזה בארוכה רבי ראובן מיארה בקונטרס "הזית של רבותינו", ודחה כל דבריהם ביד חזקה.