• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

נפח ומשקל

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
ראה במצורף אות ג' ישוב להערה זו,
והובאו הדברים בס' ברכה נאמנה מהדו"ב, בס' שיעורי אכילה במשקל, ובס' הזכרון בית יוסף תשפ"ב.
 

קבצים מצורפים

  • תמצית השיטה לילך אחר המשקל- לקובץ בית יוסף התשפב.pdf
    404.6 KB · צפיות: 10
אגב, הישוב שם נכתב בעיקר מחמת דברי מרן זצ"ל לרב בוטבול שכן יש להורות אף בפירות יבשים, שכך סיפר לי בזמנו הרב בוטבול, כמבואר בספר שיעורי אכילה במשקל עמ' 198, ועמוד 127, ע"ש.
אלא שכעת התפרסמה ההקלטה של מרן זצ"ל עם הרב בוטבול והנושא כאילו צף מחדש.
 
ב"ה
הוא ביאור להוראתו של מרן זצ"ל שלכאורה תמוהה,
אם יש לכבודו ביאור אחר אשמח לדעת.
ואם אין ביאור אחר, אזי ע"י ביאור זה כבר אין קושיא שלכאורה מברכים ברכה לבטלה ואיך אפשר להורות כך.
 
ב"ה
הוא ביאור להוראתו של מרן זצ"ל שלכאורה תמוהה,
אם יש לכבודו ביאור אחר אשמח לדעת.
ואם אין ביאור אחר, אזי ע"י ביאור זה כבר אין קושיא שלכאורה מברכים ברכה לבטלה ואיך אפשר להורות כך.
זה לא מבאר כלל, כי כבר הבאתי לעיל (כאן) שמרן הב"י כ' להדיא שבמקום סתירה בין המשקל לנפח הולכים אחר הנפח.
(ועכ"פ עדיף לי להשאר בקויא, מאשר בתי' דחוק טובא אשר לא מיישב, אלא רק מכניס לדוחק טפי).
 
הוא החליט כהלכה למשה מסיני שאין הפרש בין נפח למשקל.. כל ת"ח שדן אם הולכים אחר נפח או משקל נתקל בשאלה בדברים שיש הפרש ואתה אומר שאין הפרש מה אתה מתכחש למציאות?! במבה עם כל האוויר שלה לא שווה למשקל שלה

בקיצור קראתי מה שאתה כותב אליהו חמוי והטענה שלך שמחשבים רק מה שנכנס במעיים ונרגש עדיין גם לשיטתך יש הפרש ולדעתי לא כמו שכתבת איזה גרם אחד (אולי לבמבה אחת כן) וכל אוויר סביר וקטן שלא ניכר לא צריך למעך ומה שכן ממעכים. וממילא לפי דברין יוצא שמי שאכל במבה קטנה של 25 גרם לא מברך ברכה אחרונה, ובפועל אתה אכלת בבטן נפח של כזית , מציאותית ואיך אתה מבטל ברכה בשעה שהמציאות לא כמוך
 
הוא החליט כהלכה למשה מסיני שאטין הפרש בין נפח למשקל.. כל ת"ח שדן אם הולכים אחר נפח או משקל נתקל בשאלה בדברים שיש הרפש ואתה אומר שאין הרש מה אתה מתכחש למציאות?! במבה עם כל האוויר שלה לא שווה למשקל ששלה

בקיצור קראתי מה שאתה כותב אליהו חמוי והטענה שלך שמחשבים רק מה שנכנס במעיים ונרגש עדיין גם לשיטתך יש הפרש ולדעתי לא כמו שכתבת איזה גרם אחד (אולי לבמבה אחת כן) וכל אוויר סביר וקטן שלא ניכר לא צריך למעך ומה שכן ממעכים. וממילא לפי דברין יוצא שמי שאכל במבה קטנה של 25 גרם לא מברך ברכה אחרונה, ובפועל אתה אכלת בבטן נפח של כזית , מציאותית ואיך אתה מבטל ברכה בשעה שהמציאות לא כמוך
לענ"ד הצדק עם הרב ללוש שכל הדברים שמשקלם מועט מנפחם זה בגלל האוירים, הנראים ושאינם נראים.
כי אין שום סיבה בעולם שתירס שיבשלוהו או יקלוהו וכד' ישתנה משקלו הטבעי, ובעל כרחך שהוא מחמת האוירים.
אולם באלו שמשקלם מועט מנפחם עדיין צ"ע, וכאמור.
 
בדברים שכתבתי זה נע בין 35 ל40 גרם.
אחר חשיבה איכא למימר תרתי או דאכן בכה''ג ליכא פלוגתא וכולהו מודו
ואף אי ס''ל למרן שאין לברך בכה''ג הריי נודעת הוראת האחרונים שאין לאכול פחות מחצי כזית לשילש בכדי לא להכנס לספק לשיטת הרמב''ם והנוהג כך הרי מתרחק ביותר מאכילת שיעור בנפח ללא ברכה אחרונה
 
לדעתי לא כמו שכתבת איזה גרם אחד (אולי לבמבה אחת כן) וכל אוויר סביר וקטן שלא ניכר לא צריך למעך ומה שכן ממעכים.
כת''ר כנראה כותב מסברתו הרחבה ולא עיין בדברי הפוסקים שכתבו למעך את החללים לגמרי הן אמת כי יש חולקים מ''מ זו שיטת מרן זצ''ל וגם מנין לך לחלק בין גדול לקטן מאיפה הסברא הזו
ובבטן אין לו נפח של כזית אחר לעיסה
ומה הסברא לברך על אויר שלא אכל ממנו את זה עדין לא הסברתה
 
אני לא חולק על הנקודה שצריך למעך. אני סבור שאם אכלת במבה שקית 25 גרם לפי מה שאתה אומר הוא לא יברך ברכה אחרונה ואני חושב שהוא צריך לברך בגלל אם הייתי ממעך היה לו בנפח שיעור , אבל לפי דבריך לא יברך כי הולכים אחר משקל יהיה אשר יהיה כמו הדוגמא ששאל הרב בוטבול את מרן
 
אני לא חולק על הנקודה שצריך למעך. אני סבור שאם אכלת במבה שקית 25 גרם לפי מה שאתה אומר הוא לא יברך ברכה אחרונה ואני חושב שהוא צריך לברך בגלל אם הייתי ממעך היה לו בנפח שיעור , אבל לפי דבריך לא יברך כי הולכים אחר משקל יהיה אשר יהיה כמו הדוגמא ששאל הרב בוטבול את מרן
בדקת?
פשוט לי שבמיעוך כל החללים יהיו שוים. כי הוא מתירס, ורק ניפוחו שינה נפחו.
 
זה בדוק. אבל לא הבנתי מה התכוונת שכתבת שאם אני ימעך?! אתה חושב אם תמעך ישתווה הגודל למשקל?!?! וכי זה בעיה להביא רשימה של מאכלים שהם לא שווים בנפח ומשקל ? יש פה וויכוח מעותי על אדם שמסתכל על משקל והולך אחריו כגזרת הכתוב אם הוא נוהג נכון או לא ואני חושב שהחלט יש מקרים שהוא מברך לבטלה או להפך מבטל ברכה
 
אני לא מבין למה אליהו חמוי מבין ממני שמברכים על אוויר< ? אני אומר שצריך לברך רק על האוכל עצמו אבל מה לעשות יש לפעמים אוויר מאד קטן שהוא מאן דליתא שהוא מצטרף. ואם אתה שואל אותי מאיפה הסברא לחלק בזה? כמו כל סברא שמחלקים אם ניכר או לא, כמו לדוגמא לגבי איסור סחיטה בננס פחסטיק אם ניכרים החורים או לא ועוד כהנה וכהנה
 
אני מציג עובדה פשוטה שדברים שהם קלים במשקל הנפח לא שווה להם אין מה ללעשות זה לא דבש וכיוצא שהם כבדים או דחוסים, מציאות
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חזור
חלק עליון