כך כתב בקונ' ואת הנחלים ארנון שבדק.כת''ר בדק ?
כת"ר משיב רק לצד אחד אבל לא לדברים שהנפח יותר מהמשקל, וכמשנ"ת.ראה במצורף אות ג' ישוב להערה זו,
והובאו הדברים בס' ברכה נאמנה מהדו"ב, בס' שיעורי אכילה במשקל, ובס' הזכרון בית יוסף תשפ"ב.
הוא תי' דחוק בלא מקור כלל.בסוף אות ג' מבואר הישוב לגבי תמרים שבמשקל 30 גרם עדין אין נפח של שלושים סמ"ק ולכאורה ברכתו לבטלה, ע"ש.
זה לא מבאר כלל, כי כבר הבאתי לעיל (כאן) שמרן הב"י כ' להדיא שבמקום סתירה בין המשקל לנפח הולכים אחר הנפח.ב"ה
הוא ביאור להוראתו של מרן זצ"ל שלכאורה תמוהה,
אם יש לכבודו ביאור אחר אשמח לדעת.
ואם אין ביאור אחר, אזי ע"י ביאור זה כבר אין קושיא שלכאורה מברכים ברכה לבטלה ואיך אפשר להורות כך.
לענ"ד הצדק עם הרב ללוש שכל הדברים שמשקלם מועט מנפחם זה בגלל האוירים, הנראים ושאינם נראים.הוא החליט כהלכה למשה מסיני שאטין הפרש בין נפח למשקל.. כל ת"ח שדן אם הולכים אחר נפח או משקל נתקל בשאלה בדברים שיש הרפש ואתה אומר שאין הרש מה אתה מתכחש למציאות?! במבה עם כל האוויר שלה לא שווה למשקל ששלה
בקיצור קראתי מה שאתה כותב אליהו חמוי והטענה שלך שמחשבים רק מה שנכנס במעיים ונרגש עדיין גם לשיטתך יש הפרש ולדעתי לא כמו שכתבת איזה גרם אחד (אולי לבמבה אחת כן) וכל אוויר סביר וקטן שלא ניכר לא צריך למעך ומה שכן ממעכים. וממילא לפי דברין יוצא שמי שאכל במבה קטנה של 25 גרם לא מברך ברכה אחרונה, ובפועל אתה אכלת בבטן נפח של כזית , מציאותית ואיך אתה מבטל ברכה בשעה שהמציאות לא כמוך
אחר חשיבה איכא למימר תרתי או דאכן בכה''ג ליכא פלוגתא וכולהו מודובדברים שכתבתי זה נע בין 35 ל40 גרם.
תסמן את השורה ותלחץ באות B למעלהיך עושים את הדגש שאני רוצה להתייחס לקטע מסויים?
מה כוונתך? להדגיש את האותיות?איך עושים את הדגש שאני רוצה להתייחס לקטע מסויים?
כת''ר כנראה כותב מסברתו הרחבה ולא עיין בדברי הפוסקים שכתבו למעך את החללים לגמרי הן אמת כי יש חולקים מ''מ זו שיטת מרן זצ''ל וגם מנין לך לחלק בין גדול לקטן מאיפה הסברא הזולדעתי לא כמו שכתבת איזה גרם אחד (אולי לבמבה אחת כן) וכל אוויר סביר וקטן שלא ניכר לא צריך למעך ומה שכן ממעכים.
בדקת?אני לא חולק על הנקודה שצריך למעך. אני סבור שאם אכלת במבה שקית 25 גרם לפי מה שאתה אומר הוא לא יברך ברכה אחרונה ואני חושב שהוא צריך לברך בגלל אם הייתי ממעך היה לו בנפח שיעור , אבל לפי דבריך לא יברך כי הולכים אחר משקל יהיה אשר יהיה כמו הדוגמא ששאל הרב בוטבול את מרן