כונת כבודו בדבריו 'מכשלושים סוגיות' היא כנראה לקונטרס שאני שלחתי לכבודו לפני הפסח בהתכתבות בינינו. אני מצרף גם כאן לעיון הציבור.
אכן אף שעברתי על דבריו בקונטרס, לא הספקתי להשיבו, ואשיב כעת הנלע"ד אחר העיון בס"ד
הראיות מכשלושים סוגיות אינן בנויות על דברי חוקרים כאלו ואחרים (מלבד הראיה על שיעור האבנים לבית הסא כזית-כאגוז-כביצה, אך באמת גם בלא המחקר יש פה ראיה), אלא על דרך רבותינו מימות עולם לדון בדברי הראשונים והגמ' בכובד ראש ולא לטייח בטענות של מסורת.
כוונתי היתה למכלול הדברים שהבאתי שם, א. בענין נפח ומשקל, ב. בענין משקל הדרהם, ג. בענין הזית של זמנינו מול של רבותינו, שכלל המחברים שכתבו בזה נמשכו בשלושתם אחר המחקרים, ועל כולם שאסף דבריהם הוא הרב זית רענן. שגם את רוב הראיות מהסוגיות הם כבר הביאו כל אחד בדרכו הוא.
אינני רוצה להיכנס לדיון של פסק הלכה למעשה, שכן כדי לפסוק שהזית לא חצי ביצה צריך ראיות רבות וחזקות.
לענ"ד מלבד "ראיות רבות וחזקות", צריך בעיקר קודם כל "משקל של פוסקים" המתאים כנגד 13 ראשונים שנקטו להלכה שהזית חצי ביצה, וכן "משקל של פוסקים" המתאים כנגד "כל" רבותינו האחרונים כחמש מאות שנה, שנקטו להדיא או חצי או שליש ביצה, ורובם נקטו למעשה חצי לדינא ושליש לחומרא. ורק אחר שיהיה את משקל הפוסקים המתאים לזה מנגד, או שלכל הפחות יהיה פחות או יותר מערכה לקראת מערכה, אז נוכל להתערב ולנסות להטות כף ההכרעה ביניהם ע"פ הסוגיות, באם אכן יהיו לנו "ראיות חזקות", ודוקא כאלו ששייך לומר עליהם שמסתמא החולקים לא עמדו עליהם. וכדלהלן.
אך הסדר לענ"ד הוא כזה: קודם כל דיון בראיות לגופן, בצורה מעמיקה מבלי להיכנס כלל האם הראשון הזה חולק או האם יש מי שסובר אחרת. ללמוד כמו בסדר א' בישיבה...
לאחר שמתוך המכלול, בדיון אובייקטיבי, הגענו למסקנות, נניח 5 ראיות לצד זה, ו-2 ראיות לצד אחר. ומתוך שיקול הדעת הכרענו כצד מסויים. אם זה כמו הנהוג - מצויין.
אם זה שונה - כעת ניכנס לנושא של כללי הפסיקה ושינוי מהמסורת.
לענ"ד אין זה הסדר הנכון, אלא כמו בסוגיא הלכתית שלומדים בכולל, לומדים קודם כל יפה את הסוגיא העיקרית של אותו נושא מהגמרא, שהיא מקור הדין שממנו שאבו רבותינו הראשונים את אותו נידון, (ובנידון שלנו הוא בגמ' יומא פ. כריתות יד. עירובין פ: ופב: ובתוספות בכל הסוגיות הנ"ל). ואח"כ לומדים את דברי הראשונים שעסקו לברר נידון זה, אחד אחד לפי הסדר, בשובה ונחת, לראות כל אחד כיצד למד את הסוגיא, ומה המהלך שלו בדברים, וכיצד הגיע למסקנא שהגיע, ואח"כ ניגשים לדברי רבותינו הפוסקים העיקריים אשר עליהם אנו נשענים, ומעיינים בדבריהם כיצד הבינו את דברי רבותינו הראשונים, וכיצד הכריעו, וע"פ מה הכריעו כפי שהכריעו, ואז יש לנו את הכלים לדון ולישא וליתן בדבריהם ובהכרעתם לכאן ולכאן, באם יש לנו ראיה כפי צד אחר מדבריהם שלא נפסק להלכה, ולדון ולהכריע בו ע"פ כללי הפסיקה, באופן שדברינו אינם מתבססים על עיון עצמי שלנו בתלמוד בהתעלם מהבנת הבסיס שיש לנו בתלמוד מהראשונים, אלא דברינו מתבססים אך ורק על גבי הבסיס שהניחו לנו רבותינו הראשונים, ויתר גאוני הדורות שאחריהם.
כל הדיון בקונטרס שחיבר כבוד הרב מיארה הוא מעורבב ורובו לא מורכב מטענות ענייניות לגופן של הראיות
החיבור של הרב מיארה אין מטרתו "להציג את הסוגיא כצורתה מתחילתה לסופה", שזה כבר נעשה ע"י גאוני הדורות הקודמים, וביותר ע"י מחברי זמנינו שדנו בזה וסברו לשנות מן המקובל והמסור, שהם כבר שטחו הסוגיא והציגו מה שיש לדון לפי סדר הדברים, ועלית על כולנה הסדר שעשה בזה הרב זית רענן, אחר כל מה שכתבו הקודמים לו. אלא מטרת החיבור של הרב מיארה כולו אך רק למי שראה את הטענות והראיות של המשנים הנ"ל, ועל צבאם הרב זית רענן, ולהשיב על כל דבריהם גישתם, מהלכם, טענותיהם, וראיותיהם, לגופן של דברים, אב"א קרא ואב"א סברא, וכך עשה בטוטו"ד, בשפה ברורה ובנעימה.
נראה שכבודו לא נחשף לחיבור זית רענן כראוי, ולכן דברי כבודו בקונטרסו הם רק 'צד אחד' לכל המתרס, בלי כל מו"מ של הצד השני, משא"כ חיבור זית רענן, שהביא את הצד כדברי כבודו, אבל בהרחבה, בביסוס הדברים, בהתחשב בטענות שמנגד, בהתחשב בדברי ראשונים רבים נוספים, ובהתחשב בדברי גדולי האחרונים, והכל במו"מ נרחב כדרכה של תורה, ולכן על גביו בא החיבור הזית של רבותינו של הרב מיארה, להמשיך את המו"מ ולהשיב על כל הטענות והראיות כדרכה של תורה.
ועכ"פ לגופן של דברי כבודו בקוטרסו, לענ"ד אם יחפש מקורן בדברי הרב מיארה, ימצא די השב על כל תג ותג,
ואדרבא, אם יראה טענה שאין עליה מענה בדברי הרב מיארה, יציין אליה באופן ממוקד, ומסתמא יראו לו כאן הרבנים או הרב מיארה בעצמו, היכן התשובה לאותה טענה או לאותה גישה נמצאת בחיבור של הרב מיארה, כך שאין לטעון מאותה מין טענה כלל.
(יש טענות וחלקן יפות, וכבוד המחבר רב בעיני, אך רוב הקונטרס הוא מדברים שכבר פירסם פה באשכול אחר על הספר זית רענן להרב ינון בר כוכבא, ולפלא שכתב בסתמא גם דברים שהוא והרב ללוש שליט"א חזרו בהם במהלך הדיון שם עם 'דעת תורה ' ו'הלוי').
לא זכור לי שיש משהו שחזרתי ממנו ונכנס לקונטרס של הרב מיארה, עברתי על הקונרס, וכן קודם כל דבר שהכניס נועץ בי, ואשמח אם כבודו יציין לדוגמא כזו בעמודים שבחיבור.
אודה לעיון הת"ח בפורום בגוף הראיות (פרקים ד' וה'), מבלי להיכנס להלכה למעשה, שזהו כאמור השלב הבא.
יש מענה די והותר בדברי הרב מיארה לפרקים הללו לענ"ד, (אפשר למצא לפי הכותרות שבמפתחות).
בברכה רבה,
וישר כוחו על בירור מקחה של תורה