• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

כזית לפי נפח

פשוט שהנפח הוא העיקר וגם לדעת מרן הגר"ע כך הוא. ומשערים במשקל כי כך קל למדוד. וכ"כ בחזו"ע סוכות עמ' קיג, שהשיעור בנפח ולא במשקל, אבל הוא קרוב למידה בנפח וכ"כ פתח הדביר סי' קצ ופשט המנהג לשער במשקל. אבל במאכלים שיש הפרש בין נפח למשקל, נלך אחר הנפח וכן מוכח מפתח הדביר שציין, כי אין בכח האחרונים לעקור דבר מהתורה ולשער לקולא במשקל.

וכן בספר עין יצחק ח"ב עמ' תרב-תרז כתב שמעיקר הדין השיעור בנפח ונהגו לשער במשקל כי אין הכל בקיאים לשער בנפח ובפרט שע"פ רוב זה שווה. וכ"כ ר' אברהם יוסף בתשובה, שלא כולי עלמא יודעים לשער בנפח. וכ"כ בשו"ת ברכת יהודה (ח"ה סימן מא), שנכנס להגר"ע והראה לו שב20 גרם מצה יש כזית לפי הנפח, והודה לו שמספיק 20, וביאר שאם יש הבדל בין הנפח למשקל, הולכים אחר הנפח וכל זה מוקלט ואין החי יכול להכחיש.
 
פשוט שהנפח הוא העיקר וגם לדעת מרן הגר"ע כך הוא. ומשערים במשקל כי כך קל למדוד. וכ"כ בחזו"ע סוכות עמ' קיג, שהשיעור בנפח ולא במשקל, אבל הוא קרוב למידה בנפח וכ"כ פתח הדביר סי' קצ ופשט המנהג לשער במשקל. אבל במאכלים שיש הפרש בין נפח למשקל, נלך אחר הנפח וכן מוכח מפתח הדביר שציין, כי אין בכח האחרונים לעקור דבר מהתורה ולשער לקולא במשקל.

וכן בספר עין יצחק ח"ב עמ' תרב-תרז כתב שמעיקר הדין השיעור בנפח ונהגו לשער במשקל כי אין הכל בקיאים לשער בנפח ובפרט שע"פ רוב זה שווה. וכ"כ ר' אברהם יוסף בתשובה, שלא כולי עלמא יודעים לשער בנפח. וכ"כ בשו"ת ברכת יהודה (ח"ה סימן מא), שנכנס להגר"ע והראה לו שב20 גרם מצה יש כזית לפי הנפח, והודה לו שמספיק 20, וביאר שאם יש הבדל בין הנפח למשקל, הולכים אחר הנפח וכל זה מוקלט ואין החי יכול להכחיש.
כבודו מוזמן לעיין בספר שיעורי אכילה במשקל של הרב @ראובן יוסף מיארה היקר, שעמד על כך והביא מכל חכמי דורנו ושלפניהם, בבירור נפלא.
 
וכ"כ בשו"ת ברכת יהודה (ח"ה סימן מא), שנכנס להגר"ע והראה לו שב20 גרם מצה יש כזית לפי הנפח, והודה לו שמספיק 20,
ייתכן שכך השיב לו אישית או אפילו שיכתוב בספר כי הוא יודע שאין לכך כ"כ משקל מה שמביאים משמו ולא יעשה בלבול ברבים.
גם אני לעצמי בדברים מסוימים מסתמך על ההבדל הגדול בנפח לקחת שיעור קטן יותר וכדו'.
אך הרב יצחק יוסף שליט"א אמר באחד השיעורים כמדומה שפעם אמר כעין זה אחד מהקהל ברבים ודחה דבריו בידו(כך בערך זכור לי).- ואולי מי שיודע יביא הקטע הנזכר.
ואולי לא רצה להורות כן ברבים כי לא בקיאים ולא לבלבל את הציבור. וכנ"ל.
 
מחילה שלא עיינתי כראוי, רק אשמח לקבל הבהרה נקודתית.
לפי מש"כ מרן הראש"ל שליט"א:
1678264541331.png
משמע שאם המשקל סותר בוודאי את הנפח כמו במצה ובבמבה וכד', שכן ישער כפי הנפח, ורק 'במקום שאינו סותר את המידה' אז ישער במשקל.
למה לפי דבריו לא נשער בבמבה ובמצה כפי הנפח.
[אשמח לקבל תשובה רק אם זו תשובה קצרה ונקודתית, אם זה מבוסס על כל האריכות של הנושא, אין עניין להשיב כרגע, אלא יש לעיין בספר כראוי...]
 
יתכן ושאני התם דמיירי לענין מקוה שם מענינת אותי גודל המקום ומראש שיעור מקוה ניתן בצורה של גודל ונפח [ג' אמות וכו'] ולכן גם אם יש משקל אך העיקר חסר וכן להחפך אם אולם לענין שיעור כזית וכביצה מענין אותי מה אכל ובזה המשקל מדוייק יותר [כי אויר איננו אוכל -עי בס' הנ''ל]
[כנלע''ד ונראה מה ישיבו בעלי תריסין חברי הפורום]
 
לפי דעת רבים ראשונים ואחרונים משערים בנפח ולא במשקל וכך כתב הגרא"ח שזו הדעה העיקרית והוא משתמש בביטוי "גרם מים" כי במים הנפח והמשקל שווים וראיתי דברים מפורשים שלו שמשערים בנפח (הוא משתמש במילה אחרת) ולא כפי שאמר הראשל"צ הרב יוסף בשיעור שגעת הגרא"ח נאה לשער במשקל.

בכל מקרה השיעור האמתי היה צ"ל לפי גודל זית כפי שכביצה היא לפי גודל ביצה ושיעור כזית אמור להיות 6 סמ"ק.
והקדמונים שלפי הבנתם כזית צריך להיות חצי מכביצה, לא ראו זיתים.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון