שלום וברכה
אסור לדלג במכוון בסעודות שבת נוסח רצה כדי שיצטרך לברך ברכת אשר נתן בסעודה ראשונה ושניה, מפני שרוצה להשלים בזה מנין מאה ברכה, דכל דין ברכת אשר נתן הוא רק למקרה שטעה ושכח נוסח רצה בסעודה ראשונה ושניה, וכמו שפסק מרן ז"ל (סימן קפ"ח ס"ו) 'טעה ולא הזכיר של שבת', אבל אסור לעשות כן לכתחילה.
והרי זה דמה למש"כ מרן זיע"א בשו"ת יחוה דעת (חלק ו סימן כו) בשם הרמב"ם (בפרק ז' מהלכות תפלה הלכה טו): חייב אדם לברך מאה ברכות בין הלילה והיום, שבכל יום ויום, ובשבתות וימים טובים שהתפלה שבע ברכות, צריך להשלים מאה ברכות בפירות וירקות, כיצד, אוכל מעט ירק ומברך לפניו ולאחריו, וחוזר ואוכל פרי ומברך לפניו ולאחריו, ומונה והולך כל הברכות עד שמשלים מאה ברכות בכל יום. וכתב הלחם משנה שם, שבודאי אין כוונת הרמב"ם שיאכל פרי ויברך לפניו ולאחריו ושוב יאכל אחר כך מהפרי עצמו, ויברך שנית לפניו ולאחריו. שזהו אסור, שהוא גורם ברכה שאינה צריכה, וכבר אמרו חז"ל בברכות (לג) כל המברך ברכה שאינה צריכה עובר משום לא תשא את שם ה' אלהיך לשוא, אלא כוונת הרמב"ם שאם אכל ירק ולא היה בדעתו לאכול יותר בעת ההיא, כשיעבור אותו העת יחזור ויאכל פרי כדי להשלים מאה ברכות, ובזה לא נחשב גורם ברכה שאינה צריכה, הואיל ובשעה שאכל מתחלה לא היה בדעתו לאכול יותר. ע"כ. וכן כתב בספר מעשה רוקח שם. ע"ש. וכן העלה להלכה ביח"ד (שם) מותר להניח הפירות שהובאו על השלחן בסעודת שבת ויום טוב, עד לאחר ברכת המזון, כדי לברך לפניהם ולאחריהם, להשלים מנין מאה ברכות. ואין לחוש בזה לאיסור גורם ברכה שאינה צריכה. וטוב שיצווה לבני ביתו להביאם לפניו רק לאחר ברכת המזון. ע"כ. משא"כ לגרום במכוון ברכה שאינה צריכה ע"י שמדלג אמירת רצה כדי לברך ברכת 'אשר נתן'.
בברכה רבה