• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

"לשחרר את החטופים עכשיו - פיקוח נפש"?!

זו תגובה!
נס שאין לך טיפה כח ציבורי, אולי אז היית סוגר את כל הכוללים שלא לומדים רק את ילקוט יוסף וההלכות למעלה בלבד.

מה אתה רוצה? למעשה אנחנו יודעים שלא יבואו לשאול אותנו, אוקי? אבל תורה היא וללמוד אנחנו צריכים.

כמה מרן מדבר שלא ללמוד בשטחיות אלא לעיין ולפלפל, ובא אחד שקורא לעצמו "מתלמידי הראש"ל" ויוצא חוצץ נגד מרן רבנו שליט"א. אוי לו לדור שכך עלתה בימיו
חבל שהגבתי לפני שראיתי שכתבת כך,בעצם חזרתי על דבריך חחח. תשובה מעולה
 
אחרי זה ראיתי שהקדימני הרב @נאמן למרן ותשח"ח לו.
אני רואה ששתיכם הקדמתם אותי 😂

טוב זה כנראה כי הדברים כל כך ברורים שכל אחד רוצה לרשום בעצמו ובתדהמה בכלל שהטיעון הזה עלה

כמו שאמרתי, זה נובע מאהבה לרב והערצה וזה מעולה שיש דבר כזה וגם אני כזה,אבל גם מרן עצמו יאמר לך,תאהב את האמת יותר מהכל - אתה רואה משהו שלא מסתדר לך בראש,תשאל,תבדוק,אל תשאר ע"ה גמור "הרב אמר ודי"
ושוב כמו שציינתי לכל אורך האשכול,זה לא אומר לא לעשות אם אתה לא מבין. זה אומר לעשות,ואז לנסות להבין. וזה אולי רמוז ב "נעשה ונשמע..." לא מספיק רק לעשות! צריך גם להבין את העיון בהוראה וזה בחינת "נשמע"
 
זה שאתם יורדים עלי באופן אישי - אין לי בעיה מוחל לכם
רק תעברו כאן על כל העשר העמודים שיש בשרשור הזה יש היזכור של פוסקים . גדולי ישראל. שום כלום הכל כאן בילבולי מח ודעות של ימין קיצוני וכדו' אם היו מבאים פוסקים ודנים באופן עייניני החרשתי אבל תעבורו על כל השרשור הזה הכל חוזר וניעור כך לא מתחילים אפילו ללמוד ואם אייתי לומד כמו שלומדים כאן בדו שיח הזה אני יהיה עם הארץ גם עוד שמונים שנה
ולהבא עצה טובה קמ''ל יש צורה ודרך איך כותבים ומה כותבים ואכמ''ל
ח"ו שום דבר לא אישי, לא דיברו על כבודו,רק אמרו שמה שכבודו מציע זה להיות ע"ה,לא חלילה אמרו שכבודו עצמו כזה ח"ו

ואדרבא מטרת האשכול שלי היא להביא פוסקים ולדון באופן ענייני! לתשובה כזו אני מחכה
 
מילים גבוהות מדי
אני אנסח בניסוח אחר - יש כאן רצון להבין איך גדול הדור לכאורה פסק הלכה שמנוגדת לדבריו בעצמו, ולפי דבריו אמורה להוביל את עמ"י לאסון נורא חוזר(עי' באשכול ותראה איך זו שאלה שחזרה על עצמה לכל אורך האשכול)
 
שוב פעם, אם כדבריך אז הקלון הוא לא עלינו.
נשאלה שאלה, מה הסימוכים ההלכתיים לעיסקת חטופים.
היו דיונים קצרים אם שיחרור נקרא ספק פיקו"נ או לא, וזה נראה לי דיונים הלכתיים.
מצד שני היו תגובות נזעמות, מסוג 'מי אתם בכלל?!' וכאלה,
השואל לא העלה טיעונים הלכתיים כי לא היו לו כאלה, בדיוק לכן הוא שאל,
אם הטענה ששיחרור מחבלים זה פיקו"נ נשמע לך דעות של ימין קיצוני אז שיערב לך,
אבל זה בא על רקע של בירור הלכתי טהור [בדיוק כמו שצריך לבאר במציאות איך עובד מקרר בשביל להכריע על שימוש בו בשבת, וזה לא נקרא דיון של אנשי מעבדה].
תקן אותי בבקשה.
תגובה מושלמת!
 
לפני השלווה ובלי "מילים גבוהות"

אני רוצה לחיות.
אני לא רוצה שיהודים ירצחו.

וע"פ כל הנתונים העסקה הזאת תביא לרצח יהודים המוני. זהו. בלי פילוסופיה.


מה קשור ימין/שמאל/מרכז/קיצוני/מילים/גבוהות?
100% .

אני נאמן לנאמן למרן ;)
 
שאלה יפה. אסביר:
כל נידון בעולם יש לו מקורות תורניים מסוימים שהם הבסיס לאותו נידון. אמנם יש נידונים רגישים ועדינים שלפעמים גם המקורות התורניים שלהם מועטים, ויש בהם כמה צדדי הכרעה שנראים מאוד שקולים בסברא ואין שום ראיה מכרעת לכאן ולכאן. כמו בנידון דנן למשל. במקרה כזה הפוסק כותב עד כמה שידו מגעת ולבסוף מכריע מלבו ע"פ דעת התורה שלו כמובן.
הרב שם ביבי"א דן על שאלת "צרו על עיר", וכן אם יש "לא תעמוד על דם רעך" במקרה של סכנה למציל, וכן על "יותר מכדי דמיהם" וכו', ועל זה מתבססת התשובה בעיקר.
אמנם יש נקודה ספציפית ונקודתית מאוד שהיא "עד כמה צריך להסתכן בדיוק כדי להציל חיי אחרים עכשיו ע"פ רבינו הבנין ציון", זו, שאלה ספציפית מאוד, ועליה היתה כוונתי שכאן אין הכרעה ברורה וכל פוסק ע"פ דעת התורה שלו שחקוקה על לוח לבו, וזו נחשבת הכרעה הלכתית לחלוטין, בדומה קצת למה שהרמב"ם כותב "יראה לי".
ומרן הרב יצחק בגודלו הכריע שצריך לקחת את הסיכון הזה, וזה עדיין נכנס בגדר סכנה עתידית של רבינו הבנין ציון. וכן כנראה היתה דעת מרן זיע"א אם היה חי בדיוק כמו עסקת שליט, שנידונה ב2010, ומרן זיע"א חי עוד כמה שנים אח"כ וראה את המחבלים שהשתחררו בעסקה חוזרים לטרור ולרצוח ואעפ"כ לא חזר בו. משא"כ בהחזרת שטחים שהרב הבהיר שכמובן אם אין שלום אז ההיתר לא רלוונטי שהרי עליו הוא מתבסס, וזה פשוט, וזה לא נקרא "חזר בו" כמובן, שהרי לא חזר בו מכלום. וכאן התמורה שאנחנו רוצים זה את חיי החטופים ולא סתם "שלום", ואם התמורה הזו תגיע התשובה בעינה עומדת.
אשריך על החידוד.
חתנו של הרב ,הרב הגדול עצמו הסתפק מאוד האם מרן לא היה חוזר בו לאחר שראה את טבח שמחת תורה
עד למלחמה הארורה הזו אף אחד בעולם לא האמין מה שחרור מחבלים יכול לחולל

מה שמרן ראה אותם חוזרים לטרור,זה אולי היה פיגוע פה ושם, לא מדובר על העובדה שהתחוורה שהשחרור הזה גרם ל 2000 נרצחים יהודים כמעט.(הקפים שמאוד מזכירים את אוסלו ומסירת השטחים,ושם מרן בהחלט חזר)

כמו כן השאלה היא לא רק הכרעת הלב של מרן הרב יצחק בדעת תורתו הרחבה שצריך לקחת את הסיכון. את זה הייתי אולי מבין
אני שואל,הרי מרן בעצמו אמר קבל עם ועדה בבית הנשיא וכן צוטט בעלון השבועי,שזה ששחררו את סינוואר הוביל לטבח הנורא
אז השאלה שלי איך הדברים לא סותרים את עצמם?
מצד אחד מרן מודה שזה גרם לטבח
מצד שני אומר לחזור על אותו מהלך
אחר נשיקת כפות רגליו והכל , מבחינה עיונית - קשיא לי טובא!!

כמו כן אם מקבלים את דעת רבינו הבניין ציון, מדוע אסור לעשן לדעת מרן? זה סכנה עתידית מאוד רחוקה
ובנוסף,איך אפשר להשוות זוג שמוכן להסתכן כדי לקיים תשמיש או הריון,ללסכן 50 אנשים ביחס לעשרות אלפים?
(מצטרף לשאלה כיצד דימינו את הסוגיה שלנו לתשובה השנייה כמדומני בתוספות,שבפיקוח נפש פודים יותר מכפי דמיהן(היינו המחיר הכספי! מי דיבר על לתת מטוסי קרב/טילים מדוייקים/סינווארים...)
 
מישהו יכול לצוטט גם את הרבנים של הפורום? אולי מהם נשמע יישוב סוף סוף לשאלה הלכאורה העצומה הזו?(בהודעה האחרונה שלי כאן,שמתחילה במילים "חתנו של"
@הרב אושרי אזולאי @הרב שמעון ללוש @בנימין לוריא יש עוד מישהו שאני לא מכיר ושכחתי לתייג?
 
נערך לאחרונה:
אני מסכים עם הרב @מתלמידי הראש"ל ,
כתוב שמקשיבים לרבנים אעפ"י שהם אומרים לנו על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין,
ושמה השאלה זועקת הרי פה זה צד שמאל ולא צד ימין.....
הרב amit26 היה פותח לנו פורומים זועקים וכדו' אבל זו ליצנות....
לתשומת ליבם של הרבנים @נאמן למרן @ישבב @רוצה להיות טוב ,
צריך להבין שכל רב [לא דוקא "מרן"] שמוציא פסק בענין כזה עדין, אז ברור שהוא חשב על כך הרבה,
ואכן, לא צריך להיות תמימים וסתם לעשות מה שהרב אומר וזהו..... צריך להבין.....
אבל כאן השיקולים הם אינסופיים ואת כל השיקולים הללו אין אנו יודעים, הכל זה מאחורי הקלעים,
כל מי שמכבד את מרן פשוט שיעזוב את הפורום החסר תועלת הזה לצמיתות,
 
שאלה יפה. אסביר:
כל נידון בעולם יש לו מקורות תורניים מסוימים שהם הבסיס לאותו נידון. אמנם יש נידונים רגישים ועדינים שלפעמים גם המקורות התורניים שלהם מועטים, ויש בהם כמה צדדי הכרעה שנראים מאוד שקולים בסברא ואין שום ראיה מכרעת לכאן ולכאן. כמו בנידון דנן למשל. במקרה כזה הפוסק כותב עד כמה שידו מגעת ולבסוף מכריע מלבו ע"פ דעת התורה שלו כמובן.
הרב שם ביבי"א דן על שאלת "צרו על עיר", וכן אם יש "לא תעמוד על דם רעך" במקרה של סכנה למציל, וכן על "יותר מכדי דמיהם" וכו', ועל זה מתבססת התשובה בעיקר.
אמנם יש נקודה ספציפית ונקודתית מאוד שהיא "עד כמה צריך להסתכן בדיוק כדי להציל חיי אחרים עכשיו ע"פ רבינו הבנין ציון", זו, שאלה ספציפית מאוד, ועליה היתה כוונתי שכאן אין הכרעה ברורה וכל פוסק ע"פ דעת התורה שלו שחקוקה על לוח לבו, וזו נחשבת הכרעה הלכתית לחלוטין, בדומה קצת למה שהרמב"ם כותב "יראה לי".
ומרן הרב יצחק בגודלו הכריע שצריך לקחת את הסיכון הזה, וזה עדיין נכנס בגדר סכנה עתידית של רבינו הבנין ציון. וכן כנראה היתה דעת מרן זיע"א אם היה חי בדיוק כמו עסקת שליט, שנידונה ב2010, ומרן זיע"א חי עוד כמה שנים אח"כ וראה את המחבלים שהשתחררו בעסקה חוזרים לטרור ולרצוח ואעפ"כ לא חזר בו. משא"כ בהחזרת שטחים שהרב הבהיר שכמובן אם אין שלום אז ההיתר לא רלוונטי שהרי עליו הוא מתבסס, וזה פשוט, וזה לא נקרא "חזר בו" כמובן, שהרי לא חזר בו מכלום. וכאן התמורה שאנחנו רוצים זה את חיי החטופים ולא סתם "שלום", ואם התמורה הזו תגיע התשובה בעינה עומדת.
אשריך על החידוד.
סוף סוף תגובה עניינית!
דבר ראשון תודה.
ולגוש"ע, יש כאן עדיין שאלה מציאותית, האם לתת סכין למחבל זה נקרא 'לקחת סיכון' או פיקוח נפש ממשי. [אולי נזוז קצת גם לנושא של ציר פילדלפי, אבל זה נכון גם לגבי שחרור מחבל לעזה].
כתבו פה מקודם שיתכן מאד אחר שמח"ת שהמבט שלנו כלפי המושג מחבלים אמור להשתנות, [בעולם קוראים לזה לצאת מהקונספציה], וזה מה שהסתפק חדב"נ.
ועל כן יש מקום לפלפל אם זה בכלל שייך לנידון של הבניין ציון.
 
אני מסכים עם הרב @מתלמידי הראש"ל ,
כתוב שמקשיבים לרבנים אעפ"י שהם אומרים לנו על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין,
ושמה השאלה זועקת הרי פה זה צד שמאל ולא צד ימין.....
הרב amit26 היה פותח לנו פורומים זועקים וכדו' אבל זו ליצנות....
לתשומת ליבם של הרבנים @נאמן למרן @ישבב @רוצה להיות טוב ,
צריך להבין שכל רב [לא דוקא "מרן"] שמוציא פסק בענין כזה עדין, אז ברור שהוא חשב על כך הרבה,
ואכן, לא צריך להיות תמימים וסתם לעשות מה שהרב אומר וזהו..... צריך להבין.....
אבל כאן השיקולים הם אינסופיים ואת כל השיקולים הללו אין אנו יודעים, הכל זה מאחורי הקלעים,
כל מי שמכבד את מרן פשוט שיעזוב את הפורום החסר תועלת הזה לצמיתות,
ובקיצור זה גם מטופש וגם כפירה, חלאס,
 
אני מסכים עם הרב @מתלמידי הראש"ל ,
כתוב שמקשיבים לרבנים אעפ"י שהם אומרים לנו על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין,
ושמה השאלה זועקת הרי פה זה צד שמאל ולא צד ימין.....
הרב amit26 היה פותח לנו פורומים זועקים וכדו' אבל זו ליצנות....
לתשומת ליבם של הרבנים @נאמן למרן @ישבב @רוצה להיות טוב ,
צריך להבין שכל רב [לא דוקא "מרן"] שמוציא פסק בענין כזה עדין, אז ברור שהוא חשב על כך הרבה,
ואכן, לא צריך להיות תמימים וסתם לעשות מה שהרב אומר וזהו..... צריך להבין.....
אבל כאן השיקולים הם אינסופיים ואת כל השיקולים הללו אין אנו יודעים, הכל זה מאחורי הקלעים,
כל מי שמכבד את מרן פשוט שיעזוב את הפורום החסר תועלת הזה לצמיתות,
בבקשה אל תתן לי להיגרר, אבל אני מקוה שאתה מכיר את הירושלמי שכותב הפוך ["יכול אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל וכו' ת"ל ללכת ימין ושמאל, הוי כשאומר לך על ימין שהוא ימין ועל שמאל שהוא שמאל" עכ"ל בערך] וכתבו בזה כבר שהחילוק בין בני תורה לע"ה.
ברור שגם אם בעיני ראש הממשלה לא מוצא חן פסיקתו של מרן שליט"א, זה לא אמור לשנות כלום, ואנו צריכים לצטט לו את הספרי שציינת, אבל זה פשוט לא שייך לנושא הדיון ההלכתי.
אם יש לך מה להעיר על זה, אולי כדאי כבר לפתוח על זה שרשור חדש כדי לא לסטות מהנושא.
 
אני מסכים עם הרב @מתלמידי הראש"ל ,
כתוב שמקשיבים לרבנים אעפ"י שהם אומרים לנו על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין,
ושמה השאלה זועקת הרי פה זה צד שמאל ולא צד ימין.....
הרב amit26 היה פותח לנו פורומים זועקים וכדו' אבל זו ליצנות....
לתשומת ליבם של הרבנים @נאמן למרן @ישבב @רוצה להיות טוב ,
צריך להבין שכל רב [לא דוקא "מרן"] שמוציא פסק בענין כזה עדין, אז ברור שהוא חשב על כך הרבה,
ואכן, לא צריך להיות תמימים וסתם לעשות מה שהרב אומר וזהו..... צריך להבין.....
אבל כאן השיקולים הם אינסופיים ואת כל השיקולים הללו אין אנו יודעים, הכל זה מאחורי הקלעים,
כל מי שמכבד את מרן פשוט שיעזוב את הפורום החסר תועלת הזה לצמיתות,
צדיק
מה שיקולים אין סופיים? אנחנו מדברים על משהו מאוד ברור. ספק פיקוח נפש עכשיו מול פיקוח נפש המוני ודאי בעוד יום או יומיים או שנה שנתיים (וככל הנראה בכל התאריכים האלו יחד ועוד)
מכאן ואילך זכותו וחובתו של כל בן תורה שנמצא כאן להביא את סברותיו וטענותיו ומקורותיו לנידון.

יש משפט בביתי כנסת "קר לך שים סוודר, חם לך תעבור מקום, א"א מזגן אישי על כל אחד". גם כאן טוב לך הדיון תתרום לו, לא טוב לך תדפדף קדימה
 
כל הרבנים הקדושים כולל הרב @נאמן למרן שמוכיח את כוחו הרב ברבים [הכולל נתינת לייק כועס וכדו' כנר' זה הדבר היחיד שיש לו להגיד,
וכן לכל הרבנים הקדושים,
וזה לשון הרמב"ן 'אפילו אם אומר לך על ימין שהוא שמאל או על שמאל שהוא ימין, לשון רש"י. ועניינו אפילו תחשוב בלבך שהם טועים, והדבר פשוט בעיניך באשר אתה יודע בין ימינך לשמאלך, תעשה כמצוותם, ואל תאמר איך אוכל החלב הגמור הזה או אהרוג האיש הנקי הזה, אבל תאמר כך צוה אותי האדון המצוה על המצות שאעשה בכל מצותיו ככל אשר יורוני העומדים לפניו במקום אשר יבחר, ועל משמעת דעתם נתן לי התורה, אפילו יטעו, וזה בענין רבי יהושע עם רבן גמליאל ביום הכיפורים שחל להיות בחשבונו (ר"ה כה.).
והוצרך במצוה הזאת צורך גדול מאד, כי התורה נתנה לנו בכתב, וידוע הוא שלא ישתוו הדעות בכל הדברים הנולדים, והנה ירבו המחלוקות ותעשה התורה כמה תורות, וחתך לנו הכתוב הדין, שנשמע לבית דין הגדול העומד לפני השם במקום אשר יבחר בכל מה שיאמרו לנו בפירוש התורה, בין שקבלו פירושו עד מפי עד ומשה מפי הגבורה, או שיאמרו כן לפי משמעות התורה או כוונתה, כי על הדעת שלהם הוא נותן להם התורה, אפילו יהיה בעיניך כמחליף הימין בשמאל, וכל שכן שיש לך לחשוב שהם אומרים על ימין שהוא ימין, כי רוח השם על משרתי מקדשו ולא יעזוב את חסידיו, לעולם נשמרו מן הטעות ומן המכשול'.

וכתב רבינו יונה (שערי תשובה שער ג אות ד-ה) 'נתחייבנו מן התורה לקבל תקנות הנביאים והשופטים ולשמוע דברי החכמים ולהזהר בגדריהם, שנאמר (שם) 'לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל' וכו', ועתה הלא לך לדעת, מפני מה העובר על דברי חכמים חייב מיתה (ברכות ד:) יותר מן העובר על מצות עשה ועל מצות לא תעשה, וזה פשר הדבר, כי העובר על דברי חכמים, אשר מלאו לבו לעשות כן, כי תקל מצותם בעיניו, לא מהתגבר יצרו עליו, אבל כי תכהינה עניו מראות אור דבריהם ולא יהלך לנוגה האמונה, ולא משך בעול גזירתם, ולא יטרח לקיים מאמרם, כי לא נכתב בספר התורה, ולא נהג כדרך העובר על דברי תורה אשר נפשו מרה לו ונקוט בפניו, ויירא וייצר לו כי ישיאהו יצרו לחטוא, על כן משפט מות יהיה לאיש, כי הפיל דבר אחד מכל דבריהם הטובים, והוא כאומר, ננתקה את מוסרותימו וכו', והשנית כי האיש ההוא רחוק מן התשובה אחרי אשר אין הדבר חמור עליו, כי ישנה באולתו תמיד, והחטא הקל ענשו יותר מן החמור בהכשל בו החוטא בפעמים רבות'.

ובספר החינוך (מצוה תצו) כתב 'משרשי המצוה לפי שדעות בני האדם חלוקין זה מזה לא ישתוו לעולם הרבה דעות בדברים, ויודע אדון ב"ה שאילו תהיה כוונת כתובי התורה מסורה ביד כל אחד ואחד מבני אדם איש איש כפי שכלו, יפרש כל אחד מהם דברי התורה כפי סברתו וירבה המחלוקת בישראל במשמעות המצוות, ותעשה התורה ככמה תורות וכו' על כן אלוקינו שהוא אדון כל החכמות השלים תורתנו תורת אמת עם המצוה הזאת שצונו להתנהג בה על פי הפירוש האמיתי המקובל לחכמינו הקדמונים עליהם השלום, ובכל דור ודור גם כן שנשמע אל החכמים הנמצאים בקבלו דבריהם ושתו מים מספריהם ויגעו כמה יגיעות בימים ובלילות להבין עומק מילהם ופליאות דעותיהם, ועם ההסכמה הזאת נכיון אל דרך האמת בידיעת התורה, וזולת זה אם נתפתה אחר מחשבותינו ועניות דעתינו לא נצלח לכל.
ועל דרך האמת והשבח הגדול בזאת המצוה אמרו זכרונם לברכה (ספרי כאן) 'לא תסור ממנו ימין ושמאל, אפילו יאמרו לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין לא תסור ממצוותם, כלומר שאפילו יהיו הם טועים בדבר אחד מן הדברים אין ראוי לחלוק עליהם, אבל נעשה כטעותם, וטוב לסבול טעות אחד ויהיו הכל מסורים תחת דעתם הטוב תמיד, ולא שיעשה כל אחד ואחד כפי דעתו, שבזה יהיה חורבן הדת וחלוק לב העם והפסד האומה לגמרי, ומפני עניינים אלה נמסרה כוונת התורה אל חכמי ישראל וכו' ולעניין החיוב עלינו לשמוע לדברי חכמינו הקדמונים ואל גדולינו בחכמת התורה ושופטינו שבדורנו, נוהגת בכל מקום ובכל זמן, בזכרים ובנקבות'.

וזה לשון מהר"ל (נתיבות עולם, נתיב התורה פי"א) 'ובפרק בתרא דמכות (כב:) אמר רבא כמה טפשאי שאר אנשי דמקמי ספר תורה קיימי, ולא קיימי קמי גברא רבא וכו' עד כאן, בא להודיע על מעלת החכם שלא יאמר אדם כי בעל התורה הוא כמו שאר אדם, ואין שם תורה נקרא עליו, רק אדם שיודע תורה, ודבר זה אינו, רק כי התלמיד חכם כמו עצם התורה ויש לו דמיון גמור אל התורה, ובודאי דבר זה הוא הטעם שאמרה התורה לא תסור ימין ושמאל מכל אשר יורוך כי החכמים הם עצם התורה גם כן, וכמו שגזר השי"ת ונתן התורה לישראל, כך נתן החכמים והם גם כן עצם התורה, כי לא דבר ריק הוא דבריהם'
 
צדיק
מה שיקולים אין סופיים? אנחנו מדברים על משהו מאוד ברור. ספק פיקוח נפש עכשיו מול פיקוח נפש המוני ודאי בעוד יום או יומיים או שנה שנתיים (וככל הנראה בכל התאריכים האלו יחד ועוד)
מכאן ואילך זכותו וחובתו של כל בן תורה שנמצא כאן להביא את סברותיו וטענותיו ומקורותיו לנידון.

יש משפט בביתי כנסת "קר לך שים סוודר, חם לך תעבור מקום, א"א מזגן אישי על כל אחד". גם כאן טוב לך הדיון תתרום לו, לא טוב לך תדפדף קדימה
זה ודאי מטופש וכדאמרן, [שכל הנידום הוא מחוץ לקלעים דברים שהוד רוממתך לא יודע וז"ב,]
 
חזור
חלק עליון