• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מדוע לא נכנסו הערותיו של מרן זצוק"ל על ספר "קיצור שולחן ערוך" לרבי רפאל ברוך טולדיאנו. "ההסבר" שלא שמעתם (כנראה).

ודאי שראשי ישיבות "המרביצי" לשעבר, (וברוך המקום שהרגו!), הם מלך ללא עם... ורובא דרובא דתלמידיהם הם פרי עמלו ומסירות נפשו של מו"ר הגר"ע זיע"א, אך מסופקני אם מה שחלקם מהישיבות הללו נסגרו הוא מחמת שייכותם למרביצי, או מחמת שרוב הישיבות הוותיקות סובלות ממשבר מסוים, בעקבות הישיבות היחסית חדשות שנפתחו שהצליחו מאוד ב"ה.
הנוסח ברוך המקום שהרגו-נוסח צורם מאד
שנים רבות הישיבות האלה גידלו ת''ח ועמלי תורה
ואת הגרנ''ט קצת הכרתי איזה עמל התורה בלי הפסקה
והיה לו שנים עם רישום מאד קשה והוא עבד איתם ולימד במסירות נפש
והוציא יקר מזולל
וגם מש''כ מלך בלא עם...קשה לי עם הנוסח הזה
וכמדומני שהגרנ''ט לא דיבר בישיבה בענינים מעין אלו אלא רק תורה
קצת דרך ארץ מפני רבותינו עמלי תורה
 
הנוסח ברוך המקום שהרגו-נוסח צורם מאד
שנים רבות הישיבות האלה גידלו ת''ח ועמלי תורה
ואת הגרנ''ט קצת הכרתי איזה עמל התורה בלי הפסקה
והיה לו שנים עם רישום מאד קשה והוא עבד איתם ולימד במסירות נפש
והוציא יקר מזולל
וגם מש''כ מלך בלא עם...קשה לי עם הנוסח הזה
וכמדומני שהגרנ''ט לא דיבר בישיבה בענינים מעין אלו אלא רק תורה
קצת דרך ארץ מפני רבותינו עמלי תורה
זכיתי להכירו היטב, אבל דברי הרב @פשוט פשוטים וברורים מבחינה מסויימת. כמבואר בדבריו.
הגרנ"ט היה "מלך בהיכלו" כלשון הספר עליו.
 
הנוסח ברוך המקום שהרגו-נוסח צורם מאד
שנים רבות הישיבות האלה גידלו ת''ח ועמלי תורה
ואת הגרנ''ט קצת הכרתי איזה עמל התורה בלי הפסקה
והיה לו שנים עם רישום מאד קשה והוא עבד איתם ולימד במסירות נפש
והוציא יקר מזולל
אבהיר, מש"כ "ברוך המקום שהרגו", הוא על ארגון המרביצי בלבד, ולא חלילה על ראשי הישיבות ז"ל ויבלחט"א.
וגם מש''כ מלך בלא עם...קשה לי עם הנוסח הזה
בענין אלו של "ההשקפה הטהורה" ו"מעתיקי השמועה" וכל פיטומי מילי מעין אלו, הם אכן היו מלכים ללא עם, כי רובא דרובא דתלמידיהם לא נשמע להם.
וכמדומני שהגרנ''ט לא דיבר בישיבה בענינים מעין אלו אלא רק תורה
אין לי מושג וידיעה, מה דיבר בישיבה, זוכר היטב מה דיברו בכינוסיהם.
קצת דרך ארץ מפני רבותינו עמלי תורה
יש הרבה ת"ל.



ובכלל לא התייחסתי לשמות ספציפיים אלא על התופעה, שב"ה כבר איננה.
 
אין לי מושג וידיעה, מה דיבר בישיבה, זוכר היטב מה דיברו בכינוסיהם.
זכיתי ללמוד בישיבתו כמה שנים, ולקרבה ממנו.
ואומר דבר אחד בישיבה לא דיבר מאומה מענייני פוליטיקה, אפי' לא להצביע ג'.
פעם אחת בשנים הראשונות של דגל התורה, דיבר בכינוס של מועצת גדולי התורה, ואמר שלהם יש מסורת ואילו לנו אין. (לחוסר ידיעתו).
אבל מעולם לא זילזל במרן זיע"א או בבניו אחריו, כמו שלא דיבר נגד אף אדם.
זכורני שהנחנו לו על שולחנו אגרת לבן תורה של מורנו הראש"ל שליט"א, וישב אחרי התפלה וקרא בשקיקה את כל הסיפורים שבסוף הספר על מרן זיע"א.
בבית המדרש היו כל ספרי מרן זיע"א וכל ספרי בנו מרן הראש"ל שליט"א.

ובאשכול נפרד העליתי כמה דברים אודותיו.
 
זכיתי ללמוד בישיבתו כמה שנים, ולקרבה ממנו.
ואומר דבר אחד בישיבה לא דיבר מאומה מענייני פוליטיקה, אפי' לא להצביע ג'.
פעם אחת בשנים הראשונות של דגל התורה, דיבר בכינוס של מועצת גדולי התורה, ואמר שלהם יש מסורת ואילו לנו אין. (לחוסר ידיעתו).
אבל מעולם לא זילזל במרן זיע"א או בבניו אחריו, כמו שלא דיבר נגד אף אדם.
זכורני שהנחנו לו על שולחנו אגרת לבן תורה של מורנו הראש"ל שליט"א, וישב אחרי התפלה וקרא בשקיקה את כל הסיפורים שבסוף הספר על מרן זיע"א.
בבית המדרש היו כל ספרי מרן זיע"א וכל ספרי בנו מרן הראש"ל שליט"א.

ובאשכול נפרד העליתי כמה דברים אודותיו.
פשוט וברור שכל ראשי ישיבות המרביצי הם ת"ח עצומים בעלי ישעור וקומה, גם זצ"ל וגם יבדלחט"א.
 
ודאי שראשי ישיבות "המרביצי" לשעבר, (וברוך המקום שהרגו!), הם מלך ללא עם... ורובא דרובא דתלמידיהם הם פרי עמלו ומסירות נפשו של מו"ר הגר"ע זיע"א, אך מסופקני אם מה שחלקם מהישיבות הללו נסגרו הוא מחמת שייכותם למרביצי, או מחמת שרוב הישיבות הוותיקות סובלות ממשבר מסוים, בעקבות הישיבות היחסית חדשות שנפתחו שהצליחו מאוד ב"ה.
כל כנסיה וכו'.
 
לעצם העניין. שני תמיהות על דברי הרב יצחק . א. מהוד"ק כבר הודפסה בחייו כמבואר במכתב אז מה זה שאומר שלא מצאו את הכתבים . ב. רבינו עובדיה מספר שהוא הלך לבקרו ולא הפוך .
 
לעצם העניין. שני תמיהות על דברי הרב יצחק . א. מהוד"ק כבר הודפסה בחייו כמבואר במכתב אז מה זה שאומר שלא מצאו את הכתבים .
לא מצאו את ההגהות וכד' למרות שידעו שכתב וכו'.
ב. רבינו עובדיה מספר שהוא הלך לבקרו ולא הפוך .
היכן סיפר?
 
היכן סיפר?
 
ואמר שלהם יש מסורת ואילו לנו אין. (לחוסר ידיעתו).
הוא לא התכוון למסורת למדנית או הלכתית, אותה כנראה הכיר היטב מזיכרונות הילדות והנערות ממקנס.

הוא התכוון כנראה לדרכי הנהגת עולם התורה בעידן החדש - העולם החרדי ומוסדותיו. אין להאריך אודות הקשר של העולם הספרדי לאשכנזי, בלימוד, בהשקפה והנהגה, ובכל אורח החיים. כל ניסיון לצייר מציאות של מסורת ספרדית טהורה בעניינים הנ"ל - חוטא לאמת.
 
חזור
חלק עליון