• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מהי דעת מרן על הופעה של אומן חושים, קוסם, טלפתיה, וכו'?

זה דעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל
אבל בחזו"ע פורים התיר רק גוי שמסביר את הקסמים
ודעת השבט הלוי שהכל אסור
חוץ מזה, הייתי בהצגה לציבור החרדי בבנייני האומה ועשו קסמים שמעלימים אדם ברגע ומחזירים אותו ברגע וכד'
וכמה שניסיתי להבין איך זה עובד לא הצלחתי
מי התיר את זה?
כעת עברתי שוב על המכתב.

זה מזכיר לי מה ששמעתי על ה"ויואל משה" זצ"ל:

מאן דהוא ביקש תעודת כשרות לחנותו בממכר בשר.

ה"ויואל משה" סרב לכך.

אותו מאן דהוא שאל את ה"ויואל משה" זצ"ל אם יוכל לכתוב לו תעודה שהוא מוכר טרף.

ה"ויואל משה" התפלא; לשם מה אתה צריך תעודה לממכר טרפות?

המאן דהוא השיב; אנשים לא מביטים מה כתוב בתעודה, עצם זה שרואים שיש תעודה מה"ויואל משה"- זה מספיק לי ואפ' אם יכתב בתעודה שאני מוכר טרף.

אכן גם כאן, כעת הבטתי בדברים והנה:

מרן הראשל"צ בכלל לא כתב כאן תעודת כשרות.

זה יותר נראה שכאשר ניגש אליו שימי אילוזיני- אז הרב בחר לנהוג בתבונה ובחכמה...

אם יוכיחו על פניו- הדברים אינם עושים רושם.
אז כתב לו כמה מחמאות שהוא מתכוון להועיל למוסדות צדקה וחסד והנה כבר מרן אבא זצ"ל כתב בעניין הקסמים לאיסור...

ואינני בא לביישך כי יש לכך כף זכות מאותם שסברו שיש להראות חלק מהקסמים לכולם וידעו שהכל הוא מעשה של זריזות ידיים.

וכתוכחת מגולה אף סיים הרב את דבריו "והנני לברכו שלא תצא תקלה מתחת ידו"
 
והטעם להיתר בכל הנ"ל, הרחיב בזה בשו"ת רחשי לב ח"א (נראה לי שהמחבר הוא הרב נתנאל או משהו כזה. יצא לאור לפני כשנה בערך, ראיתי בבית הכנסת בביתר, והוא מלא בבקיאות)
המחבר הוא הרב נהוראי יוסף אוחנה.
זה בחלק א סימנים כה-כו.
 
מה זה משנה בן כמה הייתי ? יש הבדל אם הייתי בן 22 או 25 או בן 30 את המכתב ראיתי ! אפשר לשאול אתו הוא גר בירושלים ברמות ג' כשלמדתי בכולל בירושלים לפני כארבע שנים הוא היה לומד לעיתים קרובות בבית הכנסת מאורת משה אפשר לבקש ממנו את המכתב
מבקש סליחה (אחרי בערך שנה). כנראה הייתי מאוד בזעם על ענין זה של קוסמים כי זכרתי שמרן מאוד החמיר בזה. מחילה.
 
אבל באמת למעשה הרי במרן זיע"א מבואר לאסור גם שיודעים שזה זריזות ידים, וכך פסק מרן שליט"א בשיעור השבועי כמובא לעיל, וא"כ מה מקום יש להסתמך על המכתב שכתב מרן לשימי לוזיני?
 
חזור
חלק עליון