• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מה אתם מניחים בקערה כ"זרוע"?

איזה בשר אתם נוהגים להניח בקערת ליל הסדר כ"זרוע"?

  • זרוע כבש.

    קולות: 10 58.8%
  • כנפיים של עוף.

    קולות: 7 41.2%
  • בשר בקר אחר - נא לכתוב בהודעה.

    קולות: 0 0.0%
  • בשר עוף אחר - נא לכתוב בהודעה.

    קולות: 0 0.0%

  • סה"כ בוחרים
    17

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
בילקו"י פסח כרך ג' (סי' תע"ב סעיף י'. עמ' ל') כתב שהמנהג להשתמש דווקא בבשר זרוע בקערת הסדר של ליל פסח אין בו שום חיוב מן הדין כלל ואינו אלא מנהג מאוחר לרמוז מה שנאמר "ויוציאנו ה' ממצרים בזרוע נטויה".
וכן אפשר להשתמש גם בבשר עוף לרמוז על הנאמר "ואשא אתכם על כנפי נשרים ואביא אתכם אלי".

וכן כתב בהערות למטה מתשובת כת"י של מרן זצ"ל שאין זסה חיוב מן הדין כלל וכלל לשים דווקא "זרוע" ואפשר לשים כל בשר וגם בשר עוף.

שאלתי היא, מה אתם נוהגים לשים בקערת ליל הסדר בתור זרוע?
יש כאלה ששמים כתף כבש, יש כאלה ששמים גרון עוף, יש כאלה ששמים כנפיים, יש כאלה ששמים שוק, ועוד ועוד מנהגים.
(אם יש מנהגים נוספים אשמח שתכתבו בהודעות)
 
ב"פסח בציון" כתב הרב בן ציון מוצפי:
1712182847565.png
ובאתר "דורש ציון" הרב כתב כמה וכמה פעמים שיש לשים בשר בקר צלי מכל סוג שהוא, ולאו דווקא זרוע. ועכ"פ כותב שלא לשים כנפיים אלא בשר בקר. (ואמנם נראה שהסיבה שלו היא מכיון שאוחז שכנף זה כביכול 'זרוע' של עוף, וזה לא מכובד (כמש"כ ר' חיים פלאג'י). אולם בילקו"י הביא שכנף זה לא קשור ל"זרוע נטויה", אלא זה כנגד "כנפי נשרים". [והיינו שיש עניין לשים בשר כלשהוא בקערה, ו'חיפשו' רמז איזו חתיכה לשים ולכן אמרו זרוע כנגד 'זרוע נטויה' או כנף כנגד 'כנפי נשרים', ומעיקרא אפי' כל סוג בשר בלי רמז זה גם טוב].
 
יש איזה עניין שלא לשים כנף של עוף?
לא כ"כ הבנתי את השאלה, הרי הבאנו לעיל שהרב מוצפי מביא מר' חיים פלאג'י שלא לשים, ובילקו"י כותב שכן אפשר וכך נוהגים. (ובפרט שזה לא מדין 'זרוע').
מצאתי בשפע שוק זרוע כבש קטן של הרב מחפוד ב 40ש"ח !
אני עוד לא מצאתי את "שפע שוק"...
מצורף מדברי הרב יצחק לוי שליט"א בשיעור אתמול. ראה בדקה 27.
מעניין שהוא אומר שאפשר כל דבר ולאו דווקא בשר.
ואמנם בשו"ע סי' תע"ד ס"ד כתוב: "מביאין לפני בעל הבית קערה שיש בה ג' מצות ומרור וחרוסת וכרפס או ירק אחר וחומץ או מי מלח ושני תבשילין, אחד זכר לפסח ואחד זכר לחגיגה, ונהגו בבשר וביצה".
וא"כ באמת אמנם נהגו דווקא בשר וביצה, ולא כתוב דווקא "זרוע" ולכן כל סוג בשר (עכ"פ בקר) יהיה טוב, אך אה"נ, מי שישים תבשיל אחר שאינו בשר זה גם טוב. (וכמש"כ בגמ', אפי' סילקא וארוזא).
 
חזור
חלק עליון