מה מברכים על טורטיה

אמיתי

Active member
בקובץ בית יוסף תשפ"ג עמ' קפב מכתב ממרן שליט"א בעניין ברכת הטורטיה ומסקנתו לברך מזונות, לפי מה שכתב נראה שהבין שהטורטיה נעשית ע"י טיגון, ולכן ברכתו מזונות.
אך למעשה אין הדבר כך, אלא השואל כתב בשאלתו שמטגנים את הטורטיה במילוי בשר וכד'.
 
שכחתי את הפרטים אך דרך הכנת הטורטיה אינה מוציאה את הבצק מברכת המוציא כשהטורטיה נעשית מקמח חיטה כרוב המכריע של הטורטיות בארץ.
הטורטיה מקורה במקסיקו ועשויה מקמח תירס ולכן בכרכתה שהכל. ישנן טורטיות מקמח מעורב ואז תלוי מה היחס בין שני הקמחים.
 
בקובץ בית יוסף תשפ"ג עמ' קפב מכתב ממרן שליט"א בעניין ברכת הטורטיה ומסקנתו לברך מזונות, לפי מה שכתב נראה שהבין שהטורטיה נעשית ע"י טיגון, ולכן ברכתו מזונות.
אך למעשה אין הדבר כך, אלא השואל כתב בשאלתו שמטגנים את הטורטיה במילוי בשר וכד'.
נכון כך כתב לי ברכה נאמנה והבאתי דבריו בשאל את הרב וכמו שכתבתי באשכול אחר עדות הרב שמואל יאיר שהרשלצ יכתוב בילקוי המוציא
 
בקובץ בית יוסף תשפ"ג עמ' קפב מכתב ממרן שליט"א בעניין ברכת הטורטיה ומסקנתו לברך מזונות, לפי מה שכתב נראה שהבין שהטורטיה נעשית ע"י טיגון, ולכן ברכתו מזונות.
אך למעשה אין הדבר כך, אלא השואל כתב בשאלתו שמטגנים את הטורטיה במילוי בשר וכד'.
 
יש עימי בס"ד תשובה באורך וברוחב בעניין הטורטייה
והמסקנא העולה למעשה בס"ד לכתחילה וודאי לאכול תוך סעודה ולא להיכנס לספק
ומ"מ אם אוכלה בפני עצמה ברכתה מזונות ועל המחיה (כמובן מדובר בדקה מאד, ואפילו אם אינה מתוקה וכדומה)
ואין חילוק בין מטוגן לאפוי או נאכל כמות שהוא.
ואי"ה לאחר שיוכנו הדברים לדפוס אעלם כאן בל"נ.
 
יש עימי בס"ד תשובה באורך וברוחב בעניין הטורטייה
והמסקנא העולה למעשה בס"ד לכתחילה וודאי לאכול תוך סעודה ולא להיכנס לספק
ומ"מ אם אוכלה בפני עצמה ברכתה מזונות ועל המחיה (כמובן מדובר בדקה מאד, ואפילו אם אינה מתוקה וכדומה)
ואין חילוק בין מטוגן לאפוי או נאכל כמות שהוא.
ואי"ה לאחר שיוכנו הדברים לדפוס אעלם כאן בל"נ.
מצפים, כבר ראינוהו בקובץ יחו"ד, אך לא הועלתה לכאן.
 
ומ"מ אם אוכלה בפני עצמה ברכתה מזונות ועל המחיה (כמובן מדובר בדקה מאד, ואפילו אם אינה מתוקה וכדומה)
ואין חילוק בין מטוגן לאפוי או נאכל כמות שהוא.
ואי"ה לאחר שיוכנו הדברים לדפוס אעלם כאן בל"נ.
אולי תשלח למרן הראש"ל שליט"א שיספיק לעבור עליה לפני שהספר יודפס ואולי ישנה פסיקתו.
 
איפה מרן כתב אחרת?
ראה בקובץ בית יוסף גיליון מט סי' רכ"ה. (ודעתו שעצם זה שהטורטיה דקה לא הופך אותה שתמיד ברכתה מזונות, אלא שתלוי כמו לחם רגיל, אם יש בו מתיקות או לא).
לא נראה לי כי הרב טולדנו הוא תלמידו חביבו של מרן שליט"א...
זה לא סותר. זה לא שהרב כתב פסק והרב טולידאנו חולק, אלא כך היא דעתו של הרב, והרב טולידאנו בא לכתוב תשובה לכך ויתכן שמחמת זה הרב יכתוב אחרת.
 
אולי תשלח למרן הראש"ל שליט"א שיספיק לעבור עליה לפני שהספר יודפס ואולי ישנה פסיקתו.
הרב טולידאנו עורך את התשובה שוב לבקשת מרן הראש"ל שליט"א, שבענוותו ביקש ממנו ומעוד כמה מתלמידיו להביא לפניו את אשר העלו בזה.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון