• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

מה עדיף, י' ראשונים או לצאת מביתו בטו"ת

דוד א

Well-known member

ברכות דף מז:​

לעולם ישכים אדם לבית הכנסת​

ידועים דברי רבינו יוסף חיים בבן איש חי (פרשת וירא הלכה ה) וז"ל, בזוה"ק הפליג מאד בשבח המגיע ליוצא מביתו מעוטף בציצית ומוכתר בתפילין, והולך לבית הכנסת ואומר בפתח פסוק ואני ברוב חסדך וכו'. ומצוה זו קודמת למצות עשרה ראשונים כמ"ש בשער הכונות לרבינו האר"י ז"ל. ע"ש. הרי שעדיף שיתעכב מעט בביתו להניח טו"ת ורק אחר כך ילך לבית הכנסת למרות שמפסיד להיות מעשרה ראשונים.

ויל"ע, שהנה בבן יהוידע (הכא) כתב לדייק להיפך מהגמ' וז"ל, נראה לי בס"ד תיבת לעולם בא לרבות אפילו בשבת דאין דרך להשכים מפני כבוד השבת, אי נמי אפילו אם על ידי כך בטל ממצווה אחרת, שהיא לבישת ציצית ותפילין בבית כדי שיכנס לבית הכנסת בציצית ותפילין ויאמר פסוק ואני ברוב חסדך כנזכר בזוהר הקדוש ואם ישכים לא יוכל לקיימה כי הציבור באים לבית הכנסת קודם עלות השחר. ומה שרבינו האר"י זז"ל מבטל זה מפני זה, שאני רבינו ז"ל שהיה לו כוונת גדולות בלבישת ציצית ותפילין בכניסתו לבית הכנסת, אי נמי בבית הכנסת שלו היו באים כמה וכמה מחצות הלילה ונשארים שם. עכ"ל.

נראה מדבריו שההוראה העדיפה לכלל הציבור היא שלזכות להיות מעשרה ראשונים עדיף על פני מה שיוצא מביתו מעוטף בציצית ותפילין, ודלא כמו שכתב בבן איש חי. וצ"ע.
 
עי' בבא"ח הוצאת מאיר עינים [שדובר כאן בפורום הרבה במעלת המחבר]
שכתב ליישב שאין סתירה בין הדברים שאם הוא משכים לבית כנסת קודם שהגיע זמן טלית ותפילין, עדיף להקדים לבוא כדי להיות מעשרה ראשונים, כיון שעדיין לא הגיע זמן טו"ת, ויש לפניו רק מצות עשרה ראשונים, ובזה דיבר הבן יהוידע.
אבל אם הגיע זמן טו"ת עדיף לצאת מביתו לבוא לבית כנסת כשהוא לבוש טו"ת, אף שלא יהיה מעשרה ראשונים וכמו שכתב בבא"ח.
ע"ש ההכרח למה שכתב.
 
לא מצאתי באוצר החכמה, אם אפשר ....
 
עי' בבא"ח הוצאת מאיר עינים [שדובר כאן בפורום הרבה במעלת המחבר]
שכתב ליישב שאין סתירה בין הדברים שאם הוא משכים לבית כנסת קודם שהגיע זמן טלית ותפילין, עדיף להקדים לבוא כדי להיות מעשרה ראשונים, כיון שעדיין לא הגיע זמן טו"ת, ויש לפניו רק מצות עשרה ראשונים, ובזה דיבר הבן יהוידע.
אבל אם הגיע זמן טו"ת עדיף לצאת מביתו לבוא לבית כנסת כשהוא לבוש טו"ת, אף שלא יהיה מעשרה ראשונים וכמו שכתב בבא"ח.
ע"ש ההכרח למה שכתב.
גם בכף החיים בהלכות תפילין זה מובא כמדומני
 

ברכות דף מז:​

לעולם ישכים אדם לבית הכנסת​

ידועים דברי רבינו יוסף חיים בבן איש חי (פרשת וירא הלכה ה) וז"ל, בזוה"ק הפליג מאד בשבח המגיע ליוצא מביתו מעוטף בציצית ומוכתר בתפילין, והולך לבית הכנסת ואומר בפתח פסוק ואני ברוב חסדך וכו'. ומצוה זו קודמת למצות עשרה ראשונים כמ"ש בשער הכונות לרבינו האר"י ז"ל. ע"ש. הרי שעדיף שיתעכב מעט בביתו להניח טו"ת ורק אחר כך ילך לבית הכנסת למרות שמפסיד להיות מעשרה ראשונים.

ויל"ע, שהנה בבן יהוידע (הכא) כתב לדייק להיפך מהגמ' וז"ל, נראה לי בס"ד תיבת לעולם בא לרבות אפילו בשבת דאין דרך להשכים מפני כבוד השבת, אי נמי אפילו אם על ידי כך בטל ממצווה אחרת, שהיא לבישת ציצית ותפילין בבית כדי שיכנס לבית הכנסת בציצית ותפילין ויאמר פסוק ואני ברוב חסדך כנזכר בזוהר הקדוש ואם ישכים לא יוכל לקיימה כי הציבור באים לבית הכנסת קודם עלות השחר. ומה שרבינו האר"י זז"ל מבטל זה מפני זה, שאני רבינו ז"ל שהיה לו כוונת גדולות בלבישת ציצית ותפילין בכניסתו לבית הכנסת, אי נמי בבית הכנסת שלו היו באים כמה וכמה מחצות הלילה ונשארים שם. עכ"ל.

נראה מדבריו שההוראה העדיפה לכלל הציבור היא שלזכות להיות מעשרה ראשונים עדיף על פני מה שיוצא מביתו מעוטף בציצית ותפילין, ודלא כמו שכתב בבן איש חי. וצ"ע.
עיין בשו"ת ישכיל עבדי ח"ה סי' ד.
 
זה התשובה הארוכה בשו"ת איש מצליח סימן טו לא? (אני כותב מהזיכרון)
תזכה למצוות, אכן הוא מדבר בזה שם.
דא עקא וכמו שרמזת בדברך, כדרכו בקודש להאריך ולבאר בטוב טעם, וקשה עלי הדבר ללמוד מתוך המחשב, ו"ספר אמיתי" לא מצאתי.
 
כתב בשער הכוונות (דף ג' ע"ב) שרבו האר"י ז"ל לא היה נוהג לבוא מעשרה ראשונים מחמת שהיה הולך לבית הכנסת מעוטר ומעוטף בטלית ותפילין, ולכך לא יכל להקדים להיות מעשרה ראשונים. וטעם נוסף כתב שהיה חולני והיה צריך לשהות בביתו כדי לעשות צרכיו. ובשו"ת דברי שלום (ח"ה עמ' תיט) כתב שהסיבה שהיה חולני היא העיקר, והסיבה של טלית ותפילין היא לרווחא דמילתא. אך בילקו"י (עמ' קפו) נקט שמעלת ההגעה לבית הכנסת עם טלית ותפילין גדולה מעשרה ראשונים, ושכן הסכים עמו אביו מרן זצוק"ל.
 
תראה בספר ומשחרי ימצאוני חבשוש, שהוא אינציקלופדיה לענייני עשרה ראשונים.
גם כמדומה ששואל הדור הרב גמליאל רבינוביץ בספריו גם אני אודך קיבל בזה תשובות מכמה חכמי הדור.
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון