• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מרן שליט"א בהסכמה תקיפה

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
מה הם כתבו?
הצג קובץ מצורף 7099הצג קובץ מצורף 7100
ומה אני כתבתי?

אם אתה עם הבנה כזו קלושה שצריך להסביר לך יותר, אני מתנצל. לך תלמד גר"ח מבריסק....
מחילה שאני מתערב, אבל רבי יהודה ברכה כתב להדיא להחזיר העטרה ליושנה על קבלת שבת בהדלקה ולא על זמן הברכה, כמצורף
Screenshot_20230129-202428_Samsung Notes.jpg

והאמת אומר שכל צורת הוויכוח והדין ודברים הלז, בסגנון הזה מאוס בעיני טובא, והרי תקנת חז"ל להדליק הנר הוא משום שלום בית, כדי שלא יכשל בעץ ואבן... והנה כמה כשלונות מלחמות ובזיונות וחילול השם וביזוי תלמידי חכמים ותלמידים מחציפים ברבותם ומחלוקת נוצר מדבר זה, וכי כך הוא רצון הבורא?
 
מה הם כתבו?
הצג קובץ מצורף 7099הצג קובץ מצורף 7100
ומה אני כתבתי?

אם אתה עם הבנה כזו קלושה שצריך להסביר לך יותר, אני מתנצל. לך תלמד גר"ח מבריסק....

אני חושב שמה שכבודו @חסיד מרן זיע''א הבין מדבריך (וכן מהציטוט שהעתקת) שכוונתם ב"להחזיר עטרה ליושנה" היא עצם הדלקת הנרות ועל זה אמרת שבזה מראים את כסלותם.
אבל באמת כוונתם ב"להחזיר עטרה ליושנה" היא על עצם קבלת השבת בהדלקת הנרות (וממילא יוצא שצריך להדליק לפני הברכה לשיטתם). ואע"פ שאין אנו נוהגים כך וגם מרן שליט"א התבטא בכאב על דעתם בזה בשיעורו האחרון. עכ"פ אין בדבריהם אלו כסלות. וע"ז קאי דבריו שכבודו "ממהר להשיג".

אני לא מתערב וגם לא העמקתי כ"כ במה שכתבו ומה אולי הם התכוונו אך כוונתם בזה נראה לי ברורה ולא כפי שאולי ניתן להבין ממה שכתבת על דבריהם
 
מחילה שאני מתערב, אבל רבי יהודה ברכה כתב להדיא להחזיר העטרה ליושנה על קבלת שבת בהדלקה ולא על זמן הברכה, כמצורף
הצג קובץ מצורף 7120

והאמת אומר שכל צורת הוויכוח והדין ודברים הלז, בסגנון הזה מאוס בעיני טובא, והרי תקנת חז"ל להדליק הנר הוא משום שלום בית, כדי שלא יכשל בעץ ואבן... והנה כמה כשלונות מלחמות ובזיונות וחילול השם וביזוי תלמידי חכמים ותלמידים מחציפים ברבותם ומחלוקת נוצר מדבר זה, וכי כך הוא רצון הבורא?
אולי תביא את כל התשובה שלו וזהו
הוא כותב במפורש בזה"ל: " מצוה להחזיר עט"ל במה שנהגו אמותנו לקבל את השבת בהדל"נ שבת, ואף הנוהגות לברך לפני ההדלקה כו'", שמלשון זו משמע במפורש שהקבלת שבת בהדלקה היא ליישב מה שמברכים אחרי ההדלקה, וזה ההחזרת עטרה ליושנה, ולכן הוא ממשיך וכותב שגם מי שמברכת לפני ההדלקה תשתדל לקבל את השבת בסיום ההדלקה [כי איך שאני נאלץ לנחש הוא תולה את הנושא אם קבלת השבת נעשית בהדלקת הנר בנושא אם מברכים לפני או אחרי]
 
והאמת אומר שכל צורת הוויכוח והדין ודברים הלז, בסגנון הזה מאוס בעיני טובא, והרי תקנת חז"ל להדליק הנר הוא משום שלום בית, כדי שלא יכשל בעץ ואבן... והנה כמה כשלונות מלחמות ובזיונות וחילול השם וביזוי תלמידי חכמים ותלמידים מחציפים ברבותם ומחלוקת נוצר מדבר זה, וכי כך הוא רצון הבורא?
אני מסכים איתך במאה אחוז. לא אני יזמתי את הויכוח. אבל איך אני יכול לשתוק כשמדפיסים דברים כאלה נגד מו"ר? מצד ההגינות והיושר צריך להדפיס תגובה לדבריהם באותה מתכונת שהם הדפיסו. כאן זה לא שוה הרבה המחאה, אבל עדיף מכלום.
 
אולי תביא את כל התשובה שלו וזהו
חוששני שזה יגרום להגדלת המדורה, אשלח לכת"ר בפרטי.
אני מסכים איתך במאה אחוז. לא אני יזמתי את הויכוח. אבל איך אני יכול לשתוק כשמדפיסים דברים כאלה נגד מו"ר? מצד ההגינות והיושר צריך להדפיס תגובה לדבריהם באותה מתכונת שהם הדפיסו. כאן זה לא שוה הרבה המחאה, אבל עדיף מכלום.
נראה לי שזה כבר יצא משליטה, ולא יעזרו המחאות...
 
אין עניין להאריך בזה יתר על המידה, הם מחו על כבוד רבם, ואתם מוחים על כבוד רבכם. וזהו.
מחילה ממך, אבל נא לא לבלבל את הציבור, זה שהרבנים מתווכחים זה בסדר, אבל כשבא אחד התלמידים ומתערב כאילו הוא אחד מהם זה לא בסדר בכלל.
ולכן כאן שבאו תלמידי כס"ר והתערבו בויכוח בין מרן הראש"ל שליט"א לרבותיהם בלשון מדברת גדולות, משל ומרן הראש"ל שליט"א הוא כאחרון אברכי כס"ר, זה חוצפה נוראה וכסילות גמורה, וזה רק מראה כמה צודק מרן שליט"א במה שאומר תדיר שבכס"ר יש יוהרה גדולה, וכל אחד שם מרגיש עצמו כא' מגדולי הדור.

ולגוף הדבר האם בכס"ר יש ביטול לגדולים, היה לי ידיד מכס"ר שזכה בא' מתחרויות חביוריהם (ע"י הרב יוסף פרץ) במקום הראשון, והדפיסו לו חיבור בעודו בחור, ובו כעשרה תשובות, ש"כל" התשובות הינם נגד מרן זיע"א, ובחלקם מרן זיע"א ס"ל כרוב או ככל הפוסקים, ובלי להתבלבל בחור צעיר חושב שעם מעט בקיאות יכול לחלוק על גדול הדור.
באחת מהם לא היסס לחלוק על רעק"א ועוד אחרונים רבים שהביאוהו בשתיקה, עד מרן זיע"א. מכח רשב"א מוכר וידוע בסוגיא דפתח בשיכרא וסיים בחמרא. בעוד שכל צורב שהצגתי לו "ראיה" זו אמר לי חילוק פשוט ביניהם. וכשניסיתי להסביר לו זאת במשך שעות ארוכות לא הבין. והם הם דברי מרן שליט"א על תורת החילוק.
 
אני מרגיש מחויב להודיע שאני פורש מהדיון כאן
חשבתי שיש לי עסק עם אנשים בעלי רמה מינימלית של כבוד, לא תיארתי לעצמי שאנשים שקורים לעצמם בני תורה מסוגלים לשקר כך במצח נחושה
הם מיתממים וכותבים
1675031946322.png
לא קראתי את כל המאמר של הרב ברכה בעיון, אבל בלי לקרוא מפורש בדבריו להדיא שעיקר הטענה שלו שכיון שהקבלת שבת נעשית בשעת ההדלקה באמירת הברכה [דלא כהבנת הב"י בבה"ג שהקבלה היא בסיום ההדלקה, דלא נקטינן כוותיה בזה, דאילו הוה שמיעא ליה משאר הראשונים הוה הדר ביה], ממילא הברכה מחויבת להיות אחרי ההדלקה. ועל טענת מרן רבינו עובדיה שצריך עובר לעשייתן השיב שזה מצוה מתמשכת. ואמנם במסקנא שבסוף דבריו לא חתך בסכינא חריפא נגד מרן רבינו, ולא ביאר לאיזה עטרה ליושנה בדיוק הוא מתכוין, אלא השאיר הדברים מעומעמים, אבל בתוך דבריו כותב במפורש כמה פעמים שמכיון שמחזירים עטרה ליושנה לקבל שבת בשעת ההדלקה באמירת הברכה, ממילא חייבים לברך אחרי ההדלקה.
 
מכיון שאני לא מצליח להעלות את הקובץ ולשלוח למי שביקש אני מצרף כאן כמה טעימות ממה שהם כתבו על מרן, וגם אכתוב תגובה אחת או שתים לטענותיהם, אם כי אני חושב שמן הראוי שהתלמידי חכמים דכאן כמו @הרב שמעון ללוש שיחי' וכדו', ישבו לכתוב תגובה לכל דבריהם, שכפי מה שעברתי אין שם טענות כאלה מוכרחות וכל מטרתם רק לקנטר
ראשית כל, הם מטיפים מוסר חופשי למרן בלי טיפת בושה, לדוגמא:
הצג קובץ מצורף 7084
ולפנ"כ הכותב הזה הצדיק את מי שכתב להחזיר עטרה ליושנה לברך אחרי ההדלקה [וטען שהמילים להחזיר עטרה ליושנה נאמרו על עצם ההדלקה ולא על הקדמתה לברכה, וכבר בזה מראה את סכלותו, דמה שייך להחזיר עטרה ליושנה בעצם ההדלקה בעוד שכולם מדליקים? וגם הערב חזר מרן וציטט מילים אלו, ואני לא ראיתי את המאמר המדובר]

בגוף המאמר של חברי המכון איש מצליח יש הרבה דברי בלע וחוצפה נגד מרן, ואני מצטט מה שאני רואה במרוצתי
הצג קובץ מצורף 7086
הצג קובץ מצורף 7087
הצג קובץ מצורף 7088
הצג קובץ מצורף 7089
הצג קובץ מצורף 7090
הצג קובץ מצורף 7091
הצג קובץ מצורף 7092
פשוט לא יאומן איך הם מדברים בכזה זלזול, חייב למחות בהם בכל הכוח!!!
 
יש לעיין היטב בדברים.
אבל רק אכתוב גרגיר אחד. לגבי "תורת החילוק".
יש לדעת, שהסברות הישרות לא נקנות בהגבהה או במשיכה, אלא נקנות בעיקר מעיון עמוק בגוף הסוגיא, כלומר כאשר אתה מעיין היטב בדברי התוס' ובודק וחוקר כל דבר לאשורו [כגון מה בדיוק הם מקשים, אם כך וכך, קשה דוחק הלשון. ואם כך וכך, יקשה דוחק העניין - דמסברא אין זה נראה. ואם כך וכך, אמאי לא הקשו כן בריש הסוגיא. ואם כך וכך, לא יבוא תירוצם. ואם כך וכך, מה זה קשור לתחילת דבריהם או מה זה קשור לפרש"י שהביאו קודם, אלא על כרחך קושייתם כך וכך, ומוכרח הוא שכן הוא קושייתם ולא אחרת. (הרבה פעמים אי"צ לזה, אלא הוא פשוט המובן מאליו, אבל הרבה פעמים צריך להתבונן היטב כנ"ל). ובודק היטב מדוע הקשו רק לפי שהקדימו בדבריהם קודם קושייתם ובלי זה הוא לא קשה (גם זה - לפעמים זה פשוט, אך מאידך פעמים צריך התבוננות יתירה), ולאח"מ מברר מה יסוד מחלוקתם עם רש"י, ומעיין במהרש"א וכו'. (כל אחד כפי כוחו והשגתו) מכל זה:] האדם קולט יותר ויותר סברות תלמודיות וסברות ראשונים המוכחות מגוף הדברים ולא מחקירות בעלמא, ובכך מתיישר יותר ויותר. וזהו מה שכתב החזו"א באגרות (אגרת א) הנודעת שלימוד המהרש"א מרגיל את האדם בעיון נכון ועמוק וכו'. וז"פ. (וראיתי מי שציין לספר אביר הרועים עמ' 78 ובהערה שם, ועמ' 84 ובהערה שם, ובעמ' 141 הערה ב. ואינו מצוי איתי). ועיין בילקוט הגרשוני (שבת ל. ד"ה פלפלת בחכמה). ובמה שהארכנו טובא בספר נתיבי התלמוד. וראיתי עוד מי שכתב בסיכום דרך הלימוד בקצרה, והעתקתי דבריו. מצו"ב.
וכך הוא גם דרך לימודם של אבותינו ורבותינו, כידוע לכל מעיין בראשונים ובשטמ"ק ובגדולי האחרונים וכו' (עי' בספר נתיבי התלמוד הנ"ל).
ועיין גם מה שצווח על זה השל"ה (מצורף) על החילוקים שאומרים ש"זה מחדד", וכתב על זה מילים חריפות, וכתב (אות כז ובהערה) שעיקר מה שמחדד הוא בדרך הנ"ל.
וגם מרן זצ"ל תמיד המליץ על שיטה זו, עיין בהקדמת המו"ל שרביט הזהב הנד"מ (עמ' 2):
1675078882382.png
1675078910067.png


ודי בזה, ואידך זיל גמור.
 

קבצים מצורפים

  • סיכום קצר בביאור דרך הלימוד.pdf
    29 KB · צפיות: 15
  • של''ה בעניין דרך הלימוד.pdf
    1.9 MB · צפיות: 13
ועיין גם מה שצווח על זה השל"ה (מצורף) על החילוקים שאומרים ש"זה מחדד", וכתב על זה מילים חריפות, וכתב (אות כז ובהערה) שעיקר מה שמחדד הוא בדרך הנ"ל.
דרך החילוק שדיבר עליה השל"ה, היא דרך הפלפול שהיתה נהוגה בזמנו וכיום אינה מצויה כלל, ומעטים בכלל יודעים מהי.
וכל הרגיל בספרי מרן זיע"א רואה שמחלק חילוקים, כמובן שאין כאן הכוונה ללומדעס' והעמסה בדברי רבותינו, אלא בחילוק בין הדבקים, שזה דבר הנצרך לכל מורה הוראה, ובלשון רבותינו נקרא דימוי מילתא למילתא.
 
דרך החילוק שדיבר עליה השל"ה, היא דרך הפלפול שהיתה נהוגה בזמנו וכיום אינה מצויה כלל, ומעטים בכלל יודעים מהי.
וכל הרגיל בספרי מרן זיע"א רואה שמחלק חילוקים, כמובן שאין כאן הכוונה ללומדעס' והעמסה בדברי רבותינו, אלא בחילוק בין הדבקים, שזה דבר הנצרך לכל מורה הוראה, ובלשון רבותינו נקרא דימוי מילתא למילתא.
ראה באות כ"ז ובהערה שם מה שכתב בדרך הלימוד, שהוא הוא המחדד את האדם.
נמצא, דדרך הלימוד בכסא רחמים, לכל הפחות הכי קרובה לדרך הלימוד של רבותינו ואבותינו, משא"כ שאר הישיבות. והדרך הלימוד הזה הוא הוא המיישר את האדם, ונותן בו סברות תלמודיות לדעת איך לחלק בין מילתא למילתא בצורה נכונה, ולא לימוד הגר"ח והגרי"ז במחכ"ת. וראה באורך בנתיבי התלמוד הנ"ל. וממילא אם יש להתאונן זה על דרך הלימוד של שאר הישיבות, שהרבה פעמים צורתא דמעתתא לעומקה לא יודעים ללמוד [וממילא מנסים להביא ראיה מאיזה ראשון או אחרון בעוד שהמעיין היטב בדברי אותו פוסק, לא נתכוין לזה כלל, או עכ"פ זה רק הו"א וכד'], ולא על כס"ר.
ולא באתי להכריע בגוף המחלוקות ובשאר הדברים שדנו בהם בקובץ הנ"ל, ויש להתיישב בדבר, אבל לעניין דרך הלימוד, פשוט שזו הדרך וכך למדו כל אבותינו ורבותינו.
 
ראה באות כ"ז ובהערה שם מה שכתב בדרך הלימוד, שהוא הוא המחדד את האדם.
ישר כוח וצירפתי גם מדברי האור לציון שמדבר בדרך הלימוד
עדיין יש נקודה חשובה להעיר שגם לימוד בעיון אמיתי לוקח הרבה זמן ולא כמו כאלה שחושבים שאם לומדים לאט זה לא עיון נכון וכבר אמר החזו"א שתלמיד חכם הוא מי שיכול ללמוד ארבעים דף ביום ודף אחד בארבעים יום
 

קבצים מצורפים

  • אור לציון 1.jpg
    אור לציון 1.jpg
    208.4 KB · צפיות: 11
  • אור לציון 2.jpg
    אור לציון 2.jpg
    146.4 KB · צפיות: 11
  • אור לציון 3.jpg
    אור לציון 3.jpg
    134.7 KB · צפיות: 9
  • אור לציון 4.jpg
    אור לציון 4.jpg
    45.3 KB · צפיות: 11
אני חושב שאתם סתם רבים... נכון שמרן הרב יצחק יוסף שליט"א רואה בדרך של "ישיבת כסא רחמים" דרך לא נכונה הן בפסיקת ההלכה והן בהדרכת התלמידים... אבל זה לשבח ולא לגנאי... ומתוך ריתחא דאורייתא... כי ברור בלי ספק שישיבת כסא רחמים עם מרן הרב מאזוז בראשה, רק בגלל שהם הצליחו להעמיד כ"כ אלפי תלמידים תלמידי חכמים בקיאים בתורה וגדולים בהלכה ויראי שמים אמיתיים [זה מציאות שא"א להכחיש... טיפש מי שמכחיש], לכן יש עליה הרבה ביקורת מימין ומשמאל, על תשובה אחת בהלכה בנושא כינים כבר העולם מתהפך עליה... [מרן שליט"א אמר לי את זה כמה פעמים, שאדרבה בגלל שהם תלמידי חכמים הם צריכים להיזהר בהוראותם...] אין ספק שדוקא בגלל שהיא כ"כ גדולה וחשובה לכן יש עליה הרבה ביקורת, הביקורת בונה... ואגב אחד הדברים שמרן זי"ע התפלא זה שבחורי הישיבה לא עמי ארצות ויש להם ידיעה ובקיאות בתורה, ופעם אחת דרש שם והזכיר איזה מקור מהתנ"ך ובאותו רגע אישתליה איזה מקור של פסוק ובא תלמיד אחד והזכיר למרן זי"ע את הפסוק ורבינו זי"ע שמח מאד ואמר בהתפעלות "אשריך"... "חזק ואמץ"... ומרן זי"ע בעצמו היה נעזר רבות בספריו של מרן הרב מאזוז... וכבר היו מאז ומעולם מחלוקות בין ב"ש וב"ה בין הבעש"ט להגר"א וכן הלאה... גם אז היו הרבה שחשבו שהשני הוא ממש עוקר את התורה בשיטה שלו... בסוף מתברר שאלו ואלו דברי אלוקים חיים... ומי שמחפש את הטעויות של האחר סימן שהוא מתלמידי קרח ועדתו... הם תמיד צועקים: "למה תתנשאו על קהל ה' כי כולם קדושים"..... בפועל הם רצו להשפיל את משה רבינו ע"ה ורק דיברו בשפה כאילו זה "לשם שמים"... זכרו!!! "בני קרח לא מתו"... מי שמתעסק במחלוקת וחושב כל הזמן להשפיל את השיטה השניה - הוא רקוב מאד בפנים!!! יש אלפי שיטות בעבודת ה'... אין דרך אחת... ואפי' מרן הבית יוסף ע"ה נסמך ממאתים רבנים... אין רב אחד... ולשומעים יונעם ותבוא עליהם ברכה!!!
 
ראה באות כ"ז ובהערה שם מה שכתב בדרך הלימוד, שהוא הוא המחדד את האדם.
נמצא, דדרך הלימוד בכסא רחמים, לכל הפחות הכי קרובה לדרך הלימוד של רבותינו ואבותינו, משא"כ שאר הישיבות. והדרך הלימוד הזה הוא הוא המיישר את האדם, ונותן בו סברות תלמודיות לדעת איך לחלק בין מילתא למילתא בצורה נכונה, ולא לימוד הגר"ח והגרי"ז במחכ"ת. וראה באורך בנתיבי התלמוד הנ"ל. וממילא אם יש להתאונן זה על דרך הלימוד של שאר הישיבות, שהרבה פעמים צורתא דמעתתא לעומקה לא יודעים ללמוד [וממילא מנסים להביא ראיה מאיזה ראשון או אחרון בעוד שהמעיין היטב בדברי אותו פוסק, לא נתכוין לזה כלל, או עכ"פ זה רק הו"א וכד'], ולא על כס"ר.
ולא באתי להכריע בגוף המחלוקות ובשאר הדברים שדנו בהם בקובץ הנ"ל, ויש להתיישב בדבר, אבל לעניין דרך הלימוד, פשוט שזו הדרך וכך למדו כל אבותינו ורבותינו.
כנראה שלא למדת שער המלך ומחנ"א מימיך.
ומרן זיע"א כתב לבנו מרן הראש"ל שליט"א שירגיל עצמו בהם.
 
אני חושב שאתם סתם רבים... נכון שמרן הרב יצחק יוסף שליט"א רואה בדרך של "ישיבת כסא רחמים" דרך לא נכונה הן בפסיקת ההלכה והן בהדרכת התלמידים... אבל זה לשבח ולא לגנאי... ומתוך ריתחא דאורייתא... כי ברור בלי ספק שישיבת כסא רחמים עם מרן הרב מאזוז בראשה, רק בגלל שהם הצליחו להעמיד כ"כ אלפי תלמידים תלמידי חכמים בקיאים בתורה וגדולים בהלכה ויראי שמים אמיתיים [זה מציאות שא"א להכחיש... טיפש מי שמכחיש], לכן יש עליה הרבה ביקורת מימין ומשמאל, על תשובה אחת בהלכה בנושא כינים כבר העולם מתהפך עליה... [מרן שליט"א אמר לי את זה כמה פעמים, שאדרבה בגלל שהם תלמידי חכמים הם צריכים להיזהר בהוראותם...] אין ספק שדוקא בגלל שהיא כ"כ גדולה וחשובה לכן יש עליה הרבה ביקורת, הביקורת בונה... ואגב אחד הדברים שמרן זי"ע התפלא זה שבחורי הישיבה לא עמי ארצות ויש להם ידיעה ובקיאות בתורה, ופעם אחת דרש שם והזכיר איזה מקור מהתנ"ך ובאותו רגע אישתליה איזה מקור של פסוק ובא תלמיד אחד והזכיר למרן זי"ע את הפסוק ורבינו זי"ע שמח מאד ואמר בהתפעלות "אשריך"... "חזק ואמץ"... ומרן זי"ע בעצמו היה נעזר רבות בספריו של מרן הרב מאזוז... וכבר היו מאז ומעולם מחלוקות בין ב"ש וב"ה בין הבעש"ט להגר"א וכן הלאה... גם אז היו הרבה שחשבו שהשני הוא ממש עוקר את התורה בשיטה שלו... בסוף מתברר שאלו ואלו דברי אלוקים חיים... ומי שמחפש את הטעויות של האחר סימן שהוא מתלמידי קרח ועדתו... הם תמיד צועקים: "למה תתנשאו על קהל ה' כי כולם קדושים"..... בפועל הם רצו להשפיל את משה רבינו ע"ה ורק דיברו בשפה כאילו זה "לשם שמים"... זכרו!!! "בני קרח לא מתו"... מי שמתעסק במחלוקת וחושב כל הזמן להשפיל את השיטה השניה - הוא רקוב מאד בפנים!!! יש אלפי שיטות בעבודת ה'... אין דרך אחת... ואפי' מרן הבית יוסף ע"ה נסמך ממאתים רבנים... אין רב אחד... ולשומעים יונעם ותבוא עליהם ברכה!!!
שערי דמיונות לא ננעלו.
 
רק בגלל שהם הצליחו להעמיד כ"כ אלפי תלמידים תלמידי חכמים
למען הדיוק, בכס"ר סה"כ לא למדו למעלה מכ1500 תלמידים, בחשבון פשוט שהשיבה קיימת 52 שנה, וכדומה שאין מחזור של יותר מ30 תלמידים. וכמובן שלא כולם יוצאים שם תלמידי חכמים (עי' ערך שלמה קרעי וחיים אמסלם).
 
כנראה שלא למדת שער המלך ומחנ"א מימיך.
ומרן זיע"א כתב לבנו מרן הראש"ל שליט"א שירגיל עצמו בהם.
במחילה, מחנה אפרים ושעה"מ קצוה"ח ושב שמעתתא, זה לא הגר"ח והגרי"ז. פוק חזי.
עכ"פ עיקר העיון וה הלימוד הגפ"ת עם מהרש"א היטב, ושאר מפרשים. [אולי כבודו לא למד את זה מימיך. או עכ"פ לא למדת את זה בעיון, אלא כדרך הלומדים שחושבים שהם מבינים ושזה פשוט וכו'].
ואה"נ שצריכים גם את זה ללמוד, אבל עיקר העיון והחידוד הוא בגוף הדברים.
ואיך שלא יהיה, כבר כתבתי אם מתאוננים על כסא רחמים אז יש להתאונן עשרת מונים על שאר הישיבות, דשם חסר הרבה בעיון וצורתא דמשעתתא כדבעי, וזה גרע טפי, ולא להיפך. וז"פ. ודי בזה.
שגם לימוד בעיון אמיתי לוקח הרבה זמן ולא כמו כאלה שחושבים שאם לומדים לאט זה לא עיון נכון
ברור ופשוט, וזה בדיוק הסיבה שלומדים כך בשאר הישיבות [לכל הפחות כך היה מעיקרא הסיבא, ויתכן דעכשיו כבר נעשה להם להיתר, דשבשתא כיון דעל על), כי זה קשה מאד, וצריך סבלנות רבה לשבת היטב על הסוגיא, בעיון עמוק, וזה דברים שקשה להסביר בכתב (אפס קצהו תוכל לראות בקובץ שצירפתי לעיל ובנתיבי התלמוד הנ"ל), ולבחורים היום יש הרבה "נערווין" שזה קשה להם, וכן שמעתי גם מכמה גדולים [אף אשכנזים]. ואכמ"ל.
 
במחילה, מחנה אפרים ושעה"מ קצוה"ח ושב שמעתתא, זה לא הגר"ח והגרי"ז. פוק חזי.
עכ"פ עיקר העיון וה הלימוד הגפ"ת עם מהרש"א היטב, ושאר מפרשים. [אולי כבודו לא למד את זה מימיך. או עכ"פ לא למדת את זה בעיון, אלא כדרך הלומדים שחושבים שהם מבינים ושזה פשוט וכו'].
ואה"נ שצריכים גם את זה ללמוד, אבל עיקר העיון והחידוד הוא בגוף הדברים.
ואיך שלא יהיה, כבר כתבתי אם מתאוננים על כסא רחמים אז יש להתאונן עשרת מונים על שאר הישיבות, דשם חסר הרבה בעיון וצורתא דמשעתתא כדבעי, וזה גרע טפי, ולא להיפך. וז"פ. ודי בזה.

ברור ופשוט, וזה בדיוק הסיבה שלומדים כך בשאר הישיבות [לכל הפחות כך היה מעיקרא הסיבא, ויתכן דעכשיו כבר נעשה להם להיתר, דשבשתא כיון דעל על), כי זה קשה מאד, וצריך סבלנות רבה לשבת היטב על הסוגיא, בעיון עמוק, וזה דברים שקשה להסביר בכתב (אפס קצהו תוכל לראות בקובץ שצירפתי לעיל ובנתיבי התלמוד הנ"ל), ולבחורים היום יש הרבה "נערווין" שזה קשה להם, וכן שמעתי גם מכמה גדולים [אף אשכנזים]. ואכמ"ל.
מחילה, כנראה אינך מבין מה הדרך ומה הלימוד, הלימוד הוא הלימוד המורגל בספרי רבותינו ראשונים ואחרונים הפוסקים, אבל הדרך לדעת להבין דבריהם היא ע"י הלימוד בדרך הפלפול הנהוגה כיום, דבלא הלימוד בדרך זו טועים בהבנת הדברים ולא יורדים לעומק הסברות והחילוקים. ומדמים מילתא למילתא אע"ג דלא קרב זה אלא זה כל הלילה.
וכפי שאמר מרן זיע"א שהגר"ש רוזובסקי דרכו דרך ישרה. והיא אינה דרך הלימוד הספרדית כלל.
והוא כעין מה שרגיל מרן הראש"ל שליט"א לומר שהלכה אותיות הלכה (אריז"ל), דהיינו שמי שלומד הלכה הוא נשוי לתורה, אבל מי שעדיין לומד את הלימוד הישיבתי הוא עדיין בפגישות...
ומרן זיע"א לא שלח אף אחד מילדיו או נכדיו ללמוד בישיבות שלומדים בדרך זו, ואדרבה בכתביו התאונן על דרך הלימוד בישיבת פורת יוסף הדומה לדרך הלימוד בכס"ר, ראה בספר המנהיג, ושוב בספר אביר הרועים נדפס עם תיקונים שתיקן מרן בסוף ימיו כשעלה במחשבה לפניו להדפיסו.

ואם אינך מבין את החילוק בין הדברים זה רק ראיה שמי שלא לומד בדרך החילוק מדמה מילתא למילתא בלא טעמא...
 
למען הדיוק, בכס"ר סה"כ לא למדו למעלה מכ1500 תלמידים, בחשבון פשוט שהשיבה קיימת 52 שנה, וכדומה שאין מחזור של יותר מ30 תלמידים. וכמובן שלא כולם יוצאים שם תלמידי חכמים (עי' ערך שלמה קרעי וחיים אמסלם).
יש להם כמה סניפים בכל הארץ...
לגבי שני התלמידים האלה... אין שום קשר... גם ביאליק שר"י להבדיל למד בוואלזי'ן עם הגר"ח מבריסק... בגלל השכלה הארורה... וגם עכשיו יש בגלל הערב רב יש תלמידים יוצאים לתרבות רעה...
 
ומרן זיע"א לא שלח אף אחד מילדיו או נכדיו ללמוד בישיבות שלומדים בדרך זו, ואדרבה בכתביו התאונן על דרך הלימוד בישיבת פורת יוסף הדומה לדרך הלימוד בכס"ר, ראה בספר המנהיג, ושוב בספר אביר הרועים נדפס עם תיקונים שתיקן מרן בסוף ימיו כשעלה במחשבה לפניו להדפיסו.
מעניין לא ראיתי מי שיכול לעלות את זה כאן יבורך
מה שכן שמעתי בסרטון שמרן זיע"א אומר שישיבת כסא רחמים ישיבה הכי חשובה ישיבה הכי טובה
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

נושאים דומים בפורום

חזור
חלק עליון