חסיד מרן זיע''א
Member
גם אני מוחה בלשון החריפה שנקטו.
[אלא שלעניין גוף הדברים, לענ"ד דבריהם נאמנו מאד, בפרט בעניין על הכלכלה, שהביאו ראיה ברורה לזה מהמשך הב"י לגבי פרי הגפן. ע"ש. ולענ"ד היא ראיה שאין עליה תשובה (רק האמת שראיה זו לא הובא בספרים, ולכן לא מצינו למרן הראש"ל שהתייחס אליה. רק לעצם הטענה שאפשר לומר שעיקר החילוק הוא בעניין הוספת "על הארץ", ראיתי שמרן התייחס אליה בילקו"י פורים עמ' תקע, וכתב דזה אינו: "דהא זה מבואר בהדיא בגמ' דהיינו ארץ שמוציאה מחיה", ע"ש, אבל לענ"ד מהב"י הנ"ל מוכח בהדיא דהחילוק הוא לעניין הוספת על הארץ, ובגמ' רק כתבו כן על המזון, לא על המחיה ועל הגפן וכו' ועל זה הביא הב"י מהראשונים שיש שלא גרסו בהם על הארץ ויש שגרסו גם בהם. ועל ראיה זו לא התייחס מרן הילקו"י כי גם לא ראיתי למי שהביא אותה זולת באו"ת האחרון, ולענ"ד זה ראיה ברורה). למי שיש תשובות אשמח מאד לשמוע].
[אלא שלעניין גוף הדברים, לענ"ד דבריהם נאמנו מאד, בפרט בעניין על הכלכלה, שהביאו ראיה ברורה לזה מהמשך הב"י לגבי פרי הגפן. ע"ש. ולענ"ד היא ראיה שאין עליה תשובה (רק האמת שראיה זו לא הובא בספרים, ולכן לא מצינו למרן הראש"ל שהתייחס אליה. רק לעצם הטענה שאפשר לומר שעיקר החילוק הוא בעניין הוספת "על הארץ", ראיתי שמרן התייחס אליה בילקו"י פורים עמ' תקע, וכתב דזה אינו: "דהא זה מבואר בהדיא בגמ' דהיינו ארץ שמוציאה מחיה", ע"ש, אבל לענ"ד מהב"י הנ"ל מוכח בהדיא דהחילוק הוא לעניין הוספת על הארץ, ובגמ' רק כתבו כן על המזון, לא על המחיה ועל הגפן וכו' ועל זה הביא הב"י מהראשונים שיש שלא גרסו בהם על הארץ ויש שגרסו גם בהם. ועל ראיה זו לא התייחס מרן הילקו"י כי גם לא ראיתי למי שהביא אותה זולת באו"ת האחרון, ולענ"ד זה ראיה ברורה). למי שיש תשובות אשמח מאד לשמוע].