בילקו"י קיצור א'.
מובא כך:
כל הקודם בפסוק בשבעת המינים עצמם, קודם לחבירו לברכה. ותמרים קודמים לענבים, כי התמרים ''שני'' לארץ אחרון שבמקרא, והגפן ''שלישי'' לארץ הראשון. ויש אומרים שהיין קודם לתמרים, הואיל והיין דבר חשוב הוא עד שקובע ברכה לעצמו בברכת ''בורא פרי הגפן'', וגם הוא סועד ומשמח. ויש חולקים ואומרים שאין קדימה ליין על התמרים. ולדינא, יש להקדים התמרים ליין, וכדעת הבית יוסף.
משמע בדוקא שיקדים את התמרים. ולא איזה מהם שירצה.
מעניין...
בילקוט יוסף ברכות סי' רי"א סעיף ג' (עמ' תקכ"ה) כתב: "יש אומרים שהיין קודם לתמרים, הואיל והיין דבר חשוב הוא עד שקובע ברכה לעצמו בברכת "בורא פרי הגפן", וגם הוא סועד ומשמח. ויש חולקים ואומרים שאין קדימה ליין על התמרים, וכן המנהג".
והיינו שלמעשה יקדים מה שירצה.
ובקיצור שו"ע שינה וכתב כנ"ל (שיש להקדים את התמרים).
ולאחר מכן יצא חזון עובדיה, והעתיקו בילקו"י ט"ו בשבט שאיזה מהם שירצה יקדים.
כלומר, גם בהתחלה (בילקו"י ברכות) וגם בסוף (בחזו"ע ובילקו"י ט"ו בשבט) כתב שאיזה מהם שירצה יקדים, ובקיצוש"ע כתב שלדינא יש להקדים את התמרים ליין.
אולם, בקיצוש"ע הביא את 2 הדעות: א' שיין קודם לתמרים וב' שאין קדימה ליין על התמרים.
ולכן נראה שכוונתו היתה שם לומר כדעה השניה שאין קדימה ליין על התמרים, אבל לא שבדווקא יש להקדים את התמרים, שכן לא הזכיר שם דעה כזו. (ואמנם לא עיינתי במקורות הדברים, אך יתכן שיש מי שאומר שיקדים את התמרים כיון שקודמים לארץ ביחס לענבים).
עכ"פ, גם בילקו"י ברכות במקורות כתב: "לעולם נהגו להקדים פירות ליין" וכן "המנהג להקדים תמרים ליין", ונראה שהכוונה היא שהמנהג הוא לא להקדים בדווקא את היין, אלא נוהגים אפי' להקדים את הפירות ליין, ולכאו' זו גם כוונת הלשון בקיצוש"ע, והיינו שנוהגים 'להקל' (כביכול) להקדים תמרים ליין ולא בדווקא יין לתמרים.
ועדיין הלשון בקיצוש"ע שסיים: "ולדינא יש להקדים התמרים ליין" צריך קצת עיון.