• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

פרי חדש (שהחיינו) קודם למין שבעה

Boris.b

Active member
ידועה דעתו של מרן זיע"א וכן הובא בספרו חזון עובדיה שפרי חדש שצריך לברך עליו שהחיינו קודם למין שבעה,ואם כן יוצא בראש השנה הבא עלינו לטובה אמן שאדם שאין לו תמרים חדשים יתחיל (בעניין סימנא מילתא שנהגו) בראשונה לברך קודם על הרימון העץ ושהחיינו לפני התמרים.
שנה טובה וכתיבה וחתימה טובה אמן
 
מבואר כאן שדעת הרשב''ץ [ברכות מא] שברכת שהחיינו מעלתה כחביב לגבי שאר פירות וממילא יוצא שלדידן שמין ז' קודם לחביב יש לברך על מין שבעה. וזה נעלם ממרן זיע''א בחזו''ע.
הצג קובץ מצורף 1273הצג קובץ מצורף 1274
זה לא יישוב, אלא יותר הערה.
הנה לשון היפה ללב שהביא מרן בסי׳ ל:
[דן מקודם אם יש לברך שהחיינו לפני או אחרי ברכת הפרי]
אולם לאחר העיון נ״ל דאף לפי דעות האחרונים להקדים ברכת הפרי לברכת הזמן, שפיר י״ל בנידון דידן להקדים אכילת הפרי שצריך לברך עלי׳ זמן וכו׳ ובפרט כי אין ההלכה ברורה בחיוב להקדים מין שבעה, שהרי הט״ז פסק בכלל שהאיך שיעשה יש לו על מי לסמוך, וגם בהערוה״ש מביאו להלכה. ע״כ אף שמרוב הפוסקים נראה שלכתחילה יש להקדים מין שבעה מ״מ בנידון דידן יש לסמוך על הט״ז ודעמי׳ ולהקדים אותו הפרי שמברך עליו זמן כנ״ל.
עכ״ל
ואח״כ מביא סברא שלדעת הרשב״ץ ליתא.

(דכתב ז״ל: ואולי יש להוסיף בסברא ולומר דהא דצריך להקדים מין שבעה למה שחביב עליו, היינו מטעם שהשבעה מינים הם חביבים מצד התורה וזה קדום למה שחביב מצד האדם, אבל כאן שגם חביבות הפרי החדש הוא מצד המצווה שיש עליה ב׳ ברכות, שם הדרינן למעלת חביב, ויש להקדים הפרי החדש כנ״ל עכ״ל. ומלבד מה שהרשב״ץ פשיטא שיחלוק על כך, יש להעיר שהרי עיקר ״חביבות״ פרי חדש הוא משום שהשמחה בראייתו גורמת לברכת שהחיינו, וכי שמחה זו עדיפא מחביבותא דתורה? ומ״ש הוא מצד המצווה שיש עליה ב׳ ברכות וכו׳ חידוש עצום הוא)

והנה בסעיף ד׳ בחזו״ע שם כתב בשם הרשב״א והארחות חיים דאכן כל הדין להקדים ברכת שבעה הוא לכתחילה אך בדיעבד לא וכו׳. ומדהביא בעמ׳ רעה את היפה ללב לפסוק כמותו יש לומר שמצרפים לכאן שיטת הט״ז.
 

קבצים מצורפים

  • יפה ללב סימן ל.pdf
    67.2 KB · צפיות: 9
(דכתב ז״ל: ואולי יש להוסיף בסברא ולומר דהא דצריך להקדים מין שבעה למה שחביב עליו, היינו מטעם שהשבעה מינים הם חביבים מצד התורה וזה קדום למה שחביב מצד האדם, אבל כאן שגם חביבות הפרי החדש הוא מצד המצווה שיש עליה ב׳ ברכות, שם הדרינן למעלת חביב, ויש להקדים הפרי החדש כנ״ל עכ״ל.
לענ''ד קשה, שהרי אם חז''ל קבעו שיש סדר קדימויות ע''פ הפסוק ארץ חיטה ושעורה וכו', א''כ היאך נוכל לבטל דבריהם ונאמר להקדים את הרימון המאוחר בפסוק משום ברכת שהחיינו, ודי לנו לומר שדינו כחביב כדי להקדימו לפרי אחר, אך לא נרחיק לכת לחדש דין מכח סברא בעלמא שיתכן והוא נגד חז''ל. ובפרט בהגלות נגלות דברי הרשב''ץ מרבותינו הראשונים ודאי שעדיף לברך על מין שבעה לכתחילה.
 
לענ''ד קשה, שהרי אם חז''ל קבעו שיש סדר קדימויות ע''פ הפסוק ארץ חיטה ושעורה וכו', א''כ היאך נוכל לבטל דבריהם ונאמר להקדים את הרימון המאוחר בפסוק משום ברכת שהחיינו, ודי לנו לומר שדינו כחביב כדי להקדימו לפרי אחר, אך לא נרחיק לכת לחדש דין מכח סברא בעלמא שיתכן והוא נגד חז''ל. ובפרט בהגלות נגלות דברי הרשב''ץ מרבותינו הראשונים ודאי שעדיף לברך על מין שבעה לכתחילה.
כבר הקדמתיך
חידוש עצום הוא)
 
ב"ה
דעת הרשב''ץ [ברכות מא] שברכת שהחיינו מעלתה כחביב לגבי שאר פירות וממילא יוצא שלדידן שמין ז' קודם לחביב יש לברך על מין שבעה. וזה נעלם ממרן זיע''א בחזו''ע.
אעתיק מש"כ בזה בעניותי לפני כמה שנים בס"ד, כתגובה למי שהעיר כן בקובץ משנת יוסף:

ב"ה. ניסן תשע"ח קדימה בברכות- שהחיינו ומין שבעה

ראיתי מ"ש הרב עמנואל מולקנדוב נר"ו בגליון כו-כז (עמ' רו), להעיר על דברי מרן זיע"א בחזו"ע ברכות (עמ' ערה), שהביא להלכה דברי הרב לב אברהם ויינפלד (סי' ל), להקדים פרי חדש שאינו ממין שבעה, לפרי שהוא ממין שבעה, מפני שמברך עליו גם שהחיינו. ע"כ. והעיר שמדברי הרשב"ץ בחידושיו לברכות (מא.) שכתב "ונראה לי דפירא חדתא דמברכין עליה שהחיינו ראוי להקדימו במקום שהחביב קודם", עכ"ל. מבואר שבמקום שאין החביב קודם, כגון כשברכותיהן שוות ויש ביניהם ממין שבעה, שאז הדין הוא שמין שבעה קודם לחביב, גם בזה שמברכין שהחיינו, המין שבעה יהיה קודם לשהחיינו. ע"כ. (ומ"ש שם הרב המגיה שדעת הרשב"ץ דחביב קודם למין שבעה וכו', הנה כבר הודיעני הרב המגיה דשוב נוכח שאינו מדוקדק שם, כאשר עיני המעיין תחזינה מישרים).

אולם במחכ"ת של הרב המשיג, המעיין במקור הדברים בשו"ת לב אברהם שעליו נסמך מרן זיע"א להלכה ולמעשה, עיניו יחזו דאיהו גופיה ס"ל כדברי הרשב"ץ הנ"ל כבר בתחילת דבריו, שכך כתב: הנה לא מצינו שזה שצריך לברך עליו שהחיינו יהיה לו דין קדימה, וכנראה שנחשב כחביב לו באותה שעה משום דמברך עליו שהחיינו, וכבר הכריעו האחרונים בסי' ריא דצריך להקדים מין שבעה על החביב, ועוד שעיקר חביב נקרא מה שחביב עליו בכל שעה, וא"כ לכאורה גם כאן יש להקדים המין שבעה. עכ"ל. הרי שכתב להדיא כדברי הרשב"ץ, ואף החמיר יותר ממנו.

אלא שלאחר מכן דן מסיבה חיצונית לגמרי, דמאחר שמדינא דגמרא היה צריך לברך שהחיינו כבר משעת ראיית הפרי, אלא שמנהגנו היום שלא לברך עד שעת אכילה, א"כ י"ל שמאחר שהפרי לפניו, וכבר חפץ כעת לאכול ממנו, יש להסמיך אכילה לראיה ולא להפסיק באכילת פרי האחר. ושוב פלפל בזה עפ"ד הפוס', וסבר בתחילה לתלות זאת במחלוקת האחרונים בין הלק"ט והחת"ס לבין הפמ"ג והכת"ס, אם להקדים ברכת שהחיינו לברכת הפרי מהסיבה הנ"ל להסמיך הברכה לראיה, דלשיטתם ה"נ יקדים המין שמברך עליו זמן, או להקדים ברכת הפרי לברכת שהחיינו, דלשיטתם א"צ להקדים המין שמברך עליו זמן.

ושוב כתב דלאחר העיון נראה דאף לשיטת הלק"ט והחת"ס שמקדימים ברכת הפרי לברכת הזמן, היינו משום דלא פלוג וכמו במצוות יש להקדים ברכת המצוה לברכת הזמן כך גם בפירות. אבל להקדים אכילת הפרי שצריך לברך עליו זמן, בודאי נכון אף לשיטתם, כי אינם חולקים בעיקר הסברא. וסיים וז"ל: ובפרט כי אין ההלכה ברורה בחיוב להקדים מין שבעה, שהרי הט"ז פסק בכלל שהאיך שיעשה יש לו ע"מ לסמוך, וגם בערוך השלחן מביאו להלכה. על כן, אף שמרוב הפוסקים נראה שלכתחילה יש להקדים מין שבעה, מ"מ בנידון דידן יש לסמוך על הט"ז ודעימיה ולהקדים אותו הפרי שמברך עליו זמן. ע"כ. (ושוב אח"כ הוסיף עוד סברא נוספת עי' עליו, ודי בזה.)

נמצינו למדים, דלפי דינא דגמרא אדרבא מעצמו כיוון לדברי הרשב"ץ הנ"ל, וס"ל שבאמת אם מדין חביב היה לנו להקדים מין שבעה לפרי חדש, ואף החמיר בזה יותר מהרשב"ץ וכמבואר, אלא שהוסיף דזהו מדינא דגמרא, וכפי הדין שהיה בזמנם שהיו מברכים שהחיינו משעת ראיה, אבל האידנא שמברכים בשעת אכילה, יש טעם שונה לחלוטין להקדים את הפרי החדש, ולא מצד שפרי חדש הוא חביב או חשוב יותר, שמצד זה כבר כתב כדברי התשב"ץ שמן שבעה צריך להיות קודם, אלא מדין ברכת שהחיינו שיש להקדימה כמה שאפשר לשעת ראיה כעיקר התקנה, ולכן חשש זה הוא דוחה את דיני קדימה בברכות. ולזה אין שום דחיה מהרשב"ץ, שהרי הרשב"ץ לא כתב כל דבריו אלא מצד סוגיית הגמרא, והיינו לפי דינא דגמרא, שמברכים בשעת ראיה. ובפרט, שהרשב"ץ לא כתב להדיא שאם הפרי השני הוא ממין שבעה יקדימנו לפרי החדש, אלא אנו למדים זאת מדיוק בדבריו, ולכן יש לומר, דהניחא אם היה כותב להדיא דבמין שבעה יקדימנו לפרי החדש, היה מקום לומר כיון שדיבר בזמנינו מוכח דלא מתחשב בטעם של קדימת שהחיינו לשעת ראיה, שחשש לו הרב לב אברהם, אבל כיון שהרשב"ץ לא כתב כן להדיא, רק כתב את ההיפך, שמקדים את הפרי החדש במקום שהחביב קודם, ורק אנו מדייקים שבמקום שאין החביב קודם כגון במין שבעה יש להוכיח מדבריו שיקדים את המין שבעה, בזה י"ל דאין הכרח כלל, דאף שמצד דיני קדימה בברכות מצד חשיבות המינים והברכות היה ראוי להקדים המין שבעה, כמדוייק מדברי הרשב"ץ, אבל מסתברא שאם היה הרשב"ץ מדבר על מקרה זה להדיא, היה כותב דאף שמצד קדימת המינים מצד חשיבותם יש להקדים המין שבעה, אבל מטעם אחר חיצוני יש להקדים הפרי החדש, והיינו כדי שלא לדחות יותר מדאי ברכת שהחיינו משעת הראיה, וכדברי הרב לב אברהם, שגם הוא סבר להדיא כהרשב"ץ שמין שבעה קודם וחשוב מפרי חדש, ואעפ"כ הורה להקדים פרי חדש מהטעם החיצוני הנזכר. זאת ועוד שלהרשב"ץ פשיטא להלכה להקדים מין שבעה לחביב, משא"כ לדידן י"ל דחזי לאיצטרופי סברת הרמב"ם שחביב קודם למין שבעה, וכמ"ש הרב לב אברהם, אמור מעתה אין לדחות דברי הרב לב אברהם מהרשב"ץ.
והנלע"ד כתבתי,
שמעון ללוש ס"ט
 
שהרי הרשב"ץ לא כתב כל דבריו אלא מצד סוגיית הגמרא, והיינו לפי דינא דגמרא, שמברכים בשעת ראיה.
הרב עמנואל מולקנדוב התיחס לטענה זו בספרו וכתב: ומלבד זה - מפורש בדברי הרשב"ץ בתשובה ח"ג סי' קי"ד שנהגו לברך בשעת האכילה, שהביא שם את דברי מהר"ם והרא"ש גבי ברכת שהחיינו בליל ב' של ר"ה וז"ל ויש מסתפקין בזה ומברכין על יין חדש כדי שתעלה ברכת זמן על היין דאקרא חדתא אמרינן זמן ע"כ, ומבואר שלא בירכו בשעת הראיה אלא בשעת השתיה, ותו לא מידי.

ומה גם שעצם הסברא של הלב אברהם קשה מאד, שהרי אדם יכול לראות את הפרי במשך יום שלם ולא מברך עליו ולא חושש להקדים ולאוכלו, ורק כשיש לפניו פרי משבעת המינים פתאום נזכר להקדים את הפרי שהחיינו להסמיך לראיה?. ועוד מה יהיה הדין לפי זה כשיש לו פרי העץ שהוא שהחיינו ופרי האדמה שאינו שהחיינו או להיפך, האם גם שם נאמר שיש לו חובה להקדים את הפרי השהחיינו כדי להסמיך לראיה כמה שיותר למרות שמצד דיני קדימה אין עדיפות לעץ מול אדמה או להיפך לפי דעת השו"ע? וה"ה גם בברכת מזונות או למעשה בכל אוכל שרוצה לאכול גם פרי של שהחיינו וגם אוכל אחר יהיה חייב להקדים את הפרי שהחיינו, אתמהה.
ומה שצירף שם את סברת הרמב"ם - אנן בדעת מרן השו"ע איירינן, ואין כאן שום צירוף, אלא אם רוצה לסמוך על דעת הרמב"ם בכל גווני - אה"נ, אבל מי שעושה כדעת מרן אין כאן שום צירוף.

אבל כיון שהרשב"ץ לא כתב כן להדיא, רק כתב את ההיפך, שמקדים את הפרי החדש במקום שהחביב קודם, ורק אנו מדייקים שבמקום שאין החביב קודם כגון במין שבעה יש להוכיח מדבריו שיקדים את המין שבעה, בזה י"ל דאין הכרח כלל, דאף שמצד דיני קדימה בברכות מצד חשיבות המינים והברכות היה ראוי להקדים המין שבעה, כמדוייק מדברי הרשב"ץ, אבל מסתברא שאם היה הרשב"ץ מדבר על מקרה זה להדיא, היה כותב דאף שמצד קדימת המינים מצד חשיבותם יש להקדים המין שבעה, אבל מטעם אחר חיצוני יש להקדים הפרי החדש, והיינו כדי שלא לדחות יותר מדאי ברכת שהחיינו משעת הראיה, וכדברי הרב לב אברהם,
קשה מאד לומר כן, ויותר פשוט לומר שאם מרן זיע''א היה רואה דברי הרשב''ץ היה דוחה את הלב אברהם מפניו, כמו שראינו בהרבה מקומות שמרן דחה דברי האחרונים מפני דברי הראשונים.
 
הרב עמנואל מולקנדוב התיחס לטענה זו בספרו וכתב: ומלבד זה - מפורש בדברי הרשב"ץ בתשובה ח"ג סי' קי"ד שנהגו לברך בשעת האכילה, שהביא שם את דברי מהר"ם והרא"ש גבי ברכת שהחיינו בליל ב' של ר"ה וז"ל ויש מסתפקין בזה ומברכין על יין חדש כדי שתעלה ברכת זמן על היין דאקרא חדתא אמרינן זמן ע"כ, ומבואר שלא בירכו בשעת הראיה אלא בשעת השתיה, ותו לא מידי.
לא זכיתי להבין דחייתך. ואדרבה הרשב״ץ בתשובה לא יסתור לפרושו בגמרא, דבגמרא פירש אליבא דינא דגמרא דבעינן ברכה בשעת ראיה, ואילו אליבא דהמנהג לברך בשעת אכילה ולא בשעת ראיה, דברי היפה ללב מוכחים. כפי שכתב הרב ללוש.
 
לא זכיתי להבין דחייתך. ואדרבה הרשב״ץ בתשובה לא יסתור לפרושו בגמרא, דבגמרא פירש אליבא דינא דגמרא דבעינן ברכה בשעת ראיה, ואילו אליבא דהמנהג לברך בשעת אכילה ולא בשעת ראיה, דברי היפה ללב מוכחים. כפי שכתב הרב ללוש.

מכיון שהרשב''ץ הביא את המנהג לברך בשעת אכילה, היה לו להשמיענו את החילוק הנ''ל כשכתב שדינו כחביב, ולכן זה מאד דחוק לומר שהרשב''ץ מחלק כהלב אברהם וסמך על כך שנבין כן מדעתינו, כי אנחנו לא נביאים. ובפרט שכבר כתבנו לעיל שדברי הלב אברהם דחוקים מכמה טעמים, וא''כ מה מחייב אותנו לומר שהרשב''ץ יסבור כמוהו בלי שום רמז???
 
ב"ה
לענ"ד בדברי מבוארת דעתי למעיין, כיצד יש להשיב על טענות ידידינו הרב הלוי נר"ו, והבוחר יבחר.
ועכ"פ החפץ בתשובה ואינו מבין מהדברים כיצד יש להשיב, ישאל ואשתדל לבאר כשיתאפשר אי"ה.

בברכה רבה
 
מבואר כאן שדעת הרשב''ץ [ברכות מא] שברכת שהחיינו מעלתה כחביב לגבי שאר פירות וממילא יוצא שלדידן שמין ז' קודם לחביב יש לברך על מין שבעה. וזה נעלם ממרן זיע''א בחזו''ע.
הנה אע"פ שפשטות לשון הרשב"ץ מדוייקת כמו שכתב מו"ר מרן הראש"ל שליט"א, בילקו"י החדש טו בשבט, מ"מ יש לבעל דין לחלוק ולומר דאינו מוכרח כי יש לפרש בכוונת הרשב"ץ באומרו "במקום שהחביב קודם" היינו "אפילו" במקום שהדין שחביב קודם, והיינו באין ברכותיהם שוות, אם יש לפניו גם פרי חדש הרי הוא קודם, מפני שיש בו ב' ברכות, ומעלתו גוברת על מעלת חביב. וכ"ש היכא שאין לפניו את מעלת חביב דהיינו שברכותיהם שוות, אם היה אחד מהם פרי חדש, הוא קודם למין שבעה, מטעמא שיש בו ב' ברכות, או מטעמא שהביא הרב כי מעיקר הדין ברכת שהחיינו היא על הראיה. ודו"ק. שהרי מצינו שמעלת חביב עדיפא על פני מעלת מין שבעה, כי על כן מי שיש לפניו צנון וזית, איזה מהם שחביב לו יקדים, וכמ"ש הרשב"ץ גופיה. ולפ"ז אדרבה מדברי הרשב"ץ יש סיעתא למרן זיע"א. אולם כיון שאפשר לומר זיל לאידך גיסא וכמ"ש מרן שליט"א, א"כ אנו מבטלים דעתו. אולם לבוא ולומר שזה דלא כמרן זיע"א, זה אי אפשר.
 
הנה אע"פ שפשטות לשון הרשב"ץ מדוייקת כמו שכתב מו"ר מרן הראש"ל שליט"א, בילקו"י החדש טו בשבט, מ"מ יש לבעל דין לחלוק ולומר דאינו מוכרח כי יש לפרש בכוונת הרשב"ץ באומרו "במקום שהחביב קודם" היינו "אפילו" במקום שהדין שחביב קודם, והיינו באין ברכותיהם שוות, אם יש לפניו גם פרי חדש הרי הוא קודם, מפני שיש בו ב' ברכות, ומעלתו גוברת על מעלת חביב. וכ"ש היכא שאין לפניו את מעלת חביב דהיינו שברכותיהם שוות, אם היה אחד מהם פרי חדש, הוא קודם למין שבעה, מטעמא שיש בו ב' ברכות, או מטעמא שהביא הרב כי מעיקר הדין ברכת שהחיינו היא על הראיה. ודו"ק. שהרי מצינו שמעלת חביב עדיפא על פני מעלת מין שבעה, כי על כן מי שיש לפניו צנון וזית, איזה מהם שחביב לו יקדים, וכמ"ש הרשב"ץ גופיה. ולפ"ז אדרבה מדברי הרשב"ץ יש סיעתא למרן זיע"א. אולם כיון שאפשר לומר זיל לאידך גיסא וכמ"ש מרן שליט"א, א"כ אנו מבטלים דעתו. אולם לבוא ולומר שזה דלא כמרן זיע"א, זה אי אפשר.
אז מרן הראש"ל שליט"א חולק על מרן בלי הכרח גמור?!
 
כ"ש לפמ"ש הגר"ש ללוש הובא לעיל תשובתו המנומקת, שאדרבה הרב לב אברהם שעליו הסתמך מרן זיע"א, כתב להדיא כדברי הרשב"ץ, ומ"מ אתי עלה מטעם אחר, שאת זה לא סתר הרשב"ץ, ודבריו מנומקים וברורים.
אז למה מרן הראש"ל שליט"א חולק על אביו מרן זצוק"ל?!
 
אז מרן הראש"ל שליט"א חולק על מרן בלי הכרח גמור?!
מרן לא חולק על אביו כלל, כמבואר למעיין "היטב" בדבריו הבהירים. שהביא את דברי הרב לב אברהם וכתב שכן עיקר להלכה. ושוב הביא דברי הרשב"ץ וכתב עליו שהכי נקטינן, אז אולי כבודו יקשה שמרן שליט"א סותר עצמו מקטע לקטע. ודאי שלא. נכון?! אלא כוונת הדברים שדברי הלב אברהם נאמרו באופו שהחביב קודם, אבל אם ברכותיהם שוות ואין חביב בזה מגיע דקדוקו של מרן שליטא בדברי הרשב"ץ, וע"ז כתבתי בעניותי (לולא דעתו של מרן שליט"א) שאפשר לבעל דין לבא ולדחות דקדוק זה. אמנם אחר שמרן שליט"א ראה לדקדק כן, אנו מבטלים דעתנו, וכאמור.
 
חזור
חלק עליון