ישר כח. אכן חוסר תשומת לב מצידי. בעז"ה יתוקן במהדורה הבאה.רציתי לברר מר"ן כתב בחזו"ע חנוכה שבתפילת שחרית שבחנוכה צריך לומר אחרי "ברכי נפשי" מזמור "חנוכת הבית" משום תדיר ושאינו תדיר, ואילו כבודו לא הזכיר מזה בסידור, האם גם זה קשור לנוסחאות או אולי שכחתם לציין זאת?
מה הכוונה פעמיים? ה' אלוקיכם הראשון הוא פסוקהרב יצחק יוסף פוסק להגיד השם אלוקכם אמת פעמיים
לפני כ20 שנה שאלתי לחכם יהודה מועלם זצוק''ל בק''ש שעל המיטה והשיב לומר אני ה' אלקיכם ה' אלקיכם אמת, (וכמדומני שאח''ז ראיתי בבן איש חי שכתב כן ואפשר שאני טועה)מה הכוונה פעמיים? ה' אלוקיכם הראשון הוא פסוק
אולי אתה מתכוון לאמת פעמיים, דוקא זכור לי להיפך, שבהלכה ברורה כתב לומר פעמים
אבל לענ"ד קשה מש"כ שם, דלא מצינו שיש חיוב לומר פעמיים אמת רק בתפילה כיון שאמת אחת שייכת לברכת אמת ויציב או אמת ואמונה. כמו שמבואר בש"ע ס' סו, ה ובאחרונים שם
אם כוונתך לומר "אני ה' אלוקיכם. אמת. ה' אלוקיכם אמת". הרי שלמעשה לא אומרים את ה'אמת' הזה. (כיון שה'אמת' הראשון שאומרים לא נועד להשלמת התיבות אלא הוא יותר מרמ"ח תיבות ונועד בכדי להסמיך ל"ויציב" וכו', ועיין ביבי"א חלק י"א סי' ו').היי, עוד משהו ששמתי לב אליו
בקריאת שמע שעל המיטה הרב יצחק יוסף פוסק להגיד השם אלוקכם אמת פעמיים את 3 המילים האלה מלא. ומדוע לא ראיתי סידורים שרושמים כך?
צריך לעשות הפסק קל אחרי ברוך רק כדי שלא ישמע שמחובר לשם. פסיק מחלק את המשפט לשניים, ולכן לא נכון לעשות שם פסיק, שהרי לא יתכן משפט שלם רק עם המילה ברוך, שאין לזה שום משמעות.גם מפריע לי שבסידור כונת הלב לא מופיע פסיק אחר ברוך, שם כבוד מלכותו
וכבר הערתי על זה כאן
ברוך, שם כבוד מלכותו
תמיד ביום הכיפורים שומעים שהרבה מהציבור לא מקפיד להפסיק בין ברוך לבין שם כבוד מלכותו. וצריך לחזק את העניין כפי שפסק מרן זיע"א ביביע אומר חלק ח' סימן יא אות ח וחזון עובדיה ימים נוראים עמוד רסט. זה לשון היכין ובועז (חלק ב סימן מב) וענין ברוך שם כשאנו עוברים לפני התבה אנו מאריכין בברוך כדי ליתן...forum.moreshet-maran.com
כך הוא המנהג הנפוץ, וכך גם אמר לי לעשות רבינו הראשל"ץלמה בניקוד באבינו מלכנו זכור כי עפר אנחנו הזי'ן בקמץ? במהדורות קודמות היה בסוגריים שווא כדעת הפר"ח ומרן זיע"א.
באבודרהם ובעוד ראשונים הגירסא כמו שכתבתי. לכן אין צורך לשנות.בחזו"ע שבת ח"ב עמ' תו כתב בשם ס' יפה ללב שיש להקדים במוצ"ש , וכל היועץ עלינו עצה שאינה טובה, ואח"כ וכל היועץ עצה טובה, וכו' וכתב ע"ז מרן: וכן אנו נוהגים.
ובסידור כוונת הלב כתוב להיפך.
בחזון עובדיה ובילקוט יוסף כתב להגיד "זְכוֹר".כך הוא המנהג הנפוץ, וכך גם אמר לי לעשות רבינו הראשל"ץ
אם לא יהיה כתוב פסיק כיצד ידעו שיש לעשות הפסקה קלה?צריך לעשות הפסק קל אחרי ברוך רק כדי שלא ישמע שמחובר לשם. פסיק מחלק את המשפט לשניים, ולכן לא נכון לעשות שם פסיק, שהרי לא יתכן משפט שלם רק עם המילה ברוך, שאין לזה שום משמעות.
פשוט שכך דעתו ולא אחרתבחזון עובדיה ובילקוט יוסף כתב להגיד "זְכוֹר".
פסק זה לא פסיק. גם כל העיסוק בזה הוא עיסוק בטפל ולא בעיקר. עדיף לדבר על הכוונה הראויה במשפט זה שמעכב לדעת חלק מהפוסקים (בא"ח, לבוש) ואז מתוך שיבינו את המשמעות הנכונה של המשפט לא יצטרכו לא פסיק ולא פסק. עובדה היא שבאף סידור לא שמו כאן פסיק, חוץ מכמה אחרונים שיצאו בשנים האחרונות. ואין להביא מהם שום ראיה.אם לא יהיה כתוב פסיק כיצד ידעו שיש לעשות הפסקה קלה?
פסיק אינו הופך מילה למשפט שלום אלא מחלק את המשפט
ובמחילה מכבודו, מקור ההפסק הוא בשו"ת יכין ובועז ושם מפורש שהתשב"ץ כתב בסידור פסק אחר המילה ברוך
לא פשוט בכלל. אני ערכתי לרב את המחזור החדש לראש השנה (שבסוף לא יצא בגלל עיכובים) וכך הורה לי לעשות במחזור.פשוט שכך דעתו ולא אחרת
מחילה מכבודו פסק הוא יותר מפסיק (עיין לקמן מספר עבד אברהם)פסק זה לא פסיק. גם כל העיסוק בזה הוא עיסוק בטפל ולא בעיקר. עדיף לדבר על הכוונה הראויה במשפט זה שמעכב לדעת חלק מהפוסקים (בא"ח, לבוש) ואז מתוך שיבינו את המשמעות הנכונה של המשפט לא יצטרכו לא פסיק ולא פסק. עובדה היא שבאף סידור לא שמו כאן פסיק, חוץ מכמה אחרונים שיצאו בשנים האחרונות. ואין להביא מהם שום ראיה.
ז"א לפי דבריך הרב כתב הלכה למעשה בספר אבל הורה היפך דבריולא פשוט בכלל. אני ערכתי לרב את המחזור החדש לראש השנה (שבסוף לא יצא בגלל עיכובים) וכך הורה לי לעשות במחזור.
בפרט שזה להיפך ממרן זיע"א שכתב:ז"א לפי דבריך הרב כתב הלכה למעשה בספר אבל הורה היפך דבריו
אינו מתקבל
גם ביביע אומר שהפנת אותי נראה משם להגיד להיות לכם לאלוקים אני השם אלוקכם אמת השם אלוקכם אמת. גם בילקוט יוסף וגם בהלכה ברורה רשום להגיד כך, וזה מה שלא מובן לי.. בנוסף בסידור חזון עובדיה וגם בסידור יחוה דעת נראה שלא להגיד כך..אם כוונתך לומר "אני ה' אלוקיכם. אמת. ה' אלוקיכם אמת". הרי שלמעשה לא אומרים את ה'אמת' הזה. (כיון שה'אמת' הראשון שאומרים לא נועד להשלמת התיבות אלא הוא יותר מרמ"ח תיבות ונועד בכדי להסמיך ל"ויציב" וכו', ועיין ביבי"א חלק י"א סי' ו').
זה דווקא בק"ש שבתפילה שיש עניין להסמיך את "אמת" ל"ויציב", אבל בשאר פעמים שאומרים ק"ש כגון כשחוזרים על ק"ש או בק"ש שעל המיטה או מי שקורא ק"ש לפני התפילה כדי להספיק את הזמן וכד', אין עניין לכפול "אמת".גם ביביע אומר שהפנת אותי נראה משם להגיד להיות לכם לאלוקים אני השם אלוקכם אמת השם אלוקכם אמת. גם בילקוט יוסף וגם בהלכה ברורה רשום להגיד כך, וזה מה שלא מובן לי.. בנוסף בסידור חזון עובדיה וגם בסידור יחוה דעת נראה שלא להגיד כך..
לא מבין מדוע כבודו טורח להוכיח לי שצריך לעשות הפסק, והרי כבר כתבתי למעלה שברור שצריך לעשות הפסק קל. ואם כבודו חולק בזה ורוצה להוכיח משות יכין ובועז שצריך לעשות הפסק גדול ולא רק הפסק קל, אם כך זה חידוש גדול, דכיצד יתכן שאף אחד לא העיר על כך לפניו, והרי זה מצוה שמקיימים כל יום. ועוד שאף אחד מהפוסקים שהעירו שיש לקרוא ק"ש כראוי ובדקדוק לא ציינו זאת כדוגמא.מחילה מכבודו פסק הוא יותר מפסיק (עיין לקמן מספר עבד אברהם)
כל רבותינו שראו את תשובת יכין ובועז פסקו הלכה למעשה שיש לנהוג כדבריו, כל מה שלא כתבו כן בסידורים ישנים זה בגלל שלא ראו תשובה זו שכידוע אינו שו"ת נפוץ כ"כ
ז"ל היכין ובועז -
וענין ברוך שם כשאנו עוברים לפני התבה אנו מאריכין בברוך כדי ליתן ריוח בין הדבקים להפסיק בין ברוך לשם וכן שמענו מפי אדוני אבי מורי הרב ז"ל בהתפללו בעד העם לכפר בעדם והיה גוער במי שסומך ברוך לשם ואדוני אחי הרב ר' צמח ז"ל היה מכה בתבה כדי שלא יסמכו העם ברוך לשם ובמחזור הקהל וגם במחזור אשר בכתיבת יד א"ז הרשב"ץ ז"ל רשום פסק על ברוך.
וכן מרן ביבי"א ח"ח סימן י"א אות ח -
צריך להפסיק אחר תיבת "ברוך", ואח"כ יאמר "שם כבוד מלכותו", ויפסיק, ויסיים "לעולם ועד". וכמ"ש בשו"ת יכין ובועז ח"ב (סימן מב), וכתב, וכן שמענו מפי אדוני אבי מורי הרב ז"ל, והיה גוער במי שסומך ברוך לשם, ואדוני אחי הרב רבי צמח ז"ל היה מכה על התיבה למנוע העם שלא יסמכו ברוך לשם, וגם במחזור אשר בכתיבת יד אדוני זקני הרשב"ץ רשום פסק אחר תיבת ברוך
הנה כל הפוסקים שמצאתי בס"ד שדברו בעניין, כולם בסגנון אחד וברור שיש להפסיק בלי כל הלומד"ס הפסק קטן בלי פסיק, וכיוצא בדברים אלו
את הכה"ח והבית עובד לא הצלחתי להכניס
מלבד הנ"ל לענ"ד ברור ברור שאין שום בעיה שתהיה פסיק אחר המילה הראשונה, כמו שמצינו בתורה שיש אתנח אחר המילה הראשונה כגון בפרשת לך לך ויאמ֑ר אדני ה' במה אדע כי אירשנה.
וכן בפסוק ה' שפתי תפתח כתבו בחלק מהסידורים פסיק אחר שם ה' ע"פ מה שהעיר בסידור עוד יוסף חי בקונ' קול יעקב אות קח.
ויתרה מזו, הג"ר אברהם פונטרימולי בספר עבד אברהם (דף עד ע"א) הביא מכתב מאביו הרב פתח הדביר שמפורש בתהילים עב - וברוך׀ שם כבודו לעולם וימלא כבודו את כל הארץ אמן ואמן. שאחר ברוך יש פסק. והסביר טעמא שאם אינו מפסיק ביניהם נראה כמברך לאדם ששמו 'שם' ומה שאומר אח"כ כבוד מלכותו נפרד מהקודם. אבל כשמפסיק ברוך משם וממילא מסמיך שם לכבוד מלכותו, מובן שמברך לה'. והוסיף עוד טעם לשבח שהחיבור בין שם לכבוד מלכותו באה להורות ששמו יתברך וכבודו היא שכינת עוזו, הכל אחד בלי הפרש ביניהם. ע"ש.