שילה אפרהימי
Well-known member
הטענה היא שעיקר סיבת נתינתם היא בישול החזה בצורה טובה. ורק בזה מתחשבים לעניין ברכה. מה שנותן גם טעם זה לא סיבת נתינתו בתבשיל.אתה מתעקש לא להתייחס לטענתי שכבר השבתי לך, ולשאלתי האחרונה. פשוט וקל.
הטענה היא שעיקר סיבת נתינתם היא בישול החזה בצורה טובה. ורק בזה מתחשבים לעניין ברכה. מה שנותן גם טעם זה לא סיבת נתינתו בתבשיל.אתה מתעקש לא להתייחס לטענתי שכבר השבתי לך, ולשאלתי האחרונה. פשוט וקל.
ועל זה יורשה לי לחלוק, במחילה מכבוד תורתך.מה שנותן גם טעם זה לא סיבת נתינתו בתבשיל.
העיקר שסיכמנו על מה אנו לא מסכימים.ועל זה יורשה לי לחלוק, במחילה מכבוד תורתך.
אין לאפושי פלוגתא, הרמב''ם והשו''ע העתיקו את דין הגמ', והמאירי באר את הדין, ובהחלט יש לומר שגם הרמב''ם ושאר הראשונים יסברו כהמאירי כי זו סברא פשוטה נכונה ואמיתית.א. המאירי נגד רוב ככל הראשונים ובראשם הרמב"ם והשלחן ערוך
כולם דברו על תערובת כי זה הנדון בגמרא.ב. המאירי דיבר על תערובת
'הבנה' אינה 'ראיה', ויתכן מאד שאם היו רואים את המאירי היו חוזרים בהם.והגריש"א והגרשז"א ועוד הבינו שאין חילוק,
המכתב מראה עוד דבר, שאם מישהו כותב השגה על הרשל''צ או מרן זצ''ל איו לדחותו בקש וגבבא מחמת שהם לא כתבו כך, דיתכן מאד שאם היו רואים את הדברים הוו הדרי בהו, ולכן יש להתיחס בכובד ראש גם לדעות אחרות ולא לנסות לישב בכל מחיר כי אין בזה שום מצוה, אלא העיקר הוא לקבל את האמת ממי שאמרה, גם אם הוא אינו גדול הדור.המכתב של מרן שליט"א מראה דבר אחד, ענווה עצומה והודאה על האמת,
היכן כתבו הגדרה?כל הראשונים והשלחן ערוך כתבו הגדרה שונה בתכלית מהמאירי.
דברים אלו אמת לאמיתה של תורה, ומפורשים בראשונים ואחרונים רבים, ויש עוד ראשונים ואחרונים שבהם אינו מפורש אבל כך יש להוכיח לענ"ד.הנה מאי דאמרינן כל שיש בו חמשת מיני דגן מברכים עליו מזונות אע''פ שהוא המיעוט, לא בא לבטל את הכלל שמברך על העיקר ופוטר את הטפלה, אלא הכונה היא שבדרך כלל הרוב הוא העיקר, אך כאשר מדובר בדגן, בדרך כלל הדגן הוא העיקר אע''פ שהוא מיעוט... וזה היה החידוש בגמ' לאפוקי ממאן דאמר דובשא עיקר.
לענ"ד זה תלוי במחלוקת ראשונים ואחרונים מהי בדיוק נקודת החידוש בדין כל שיש בו, ואכמ"ל כעת,כן שוקולד שיש בו פיצפוצי ופלים ודאי שהעיקר זה השוקולד, וכן גלידה שיש בה שברי עוגיות ודאי שהעיקר זה הגלידה ומברך שהכל
אם המדובר בהסכמה שהבאת למעלה, אף התם הרב לא הכריע, ואדרבה כתב בסוף דבריו: וכ״ז כתבנו בהרהורי דברים ומחשבה בעניין זה וכו׳ ואין הדברין עדיין מוכרעים וכו׳.נ.ב. מ"ש לעיל שבהסכמה שניתנה מחדש כתוב שמי שמברך שהכל י"ל ע"מ שיסמוך, הנה זה היה בשלב ביניים, שמרן שליט"א סבר לסייג המסקנא שהמברך שהכל י"ל ע"מ שיסמוך, אולם לבסוף התיישב עוד בדבר והכריע לעת עתה את הנוסח המובא בהסכמה המעודכנת ששלחנו כאן, ושם כתוב שהמברך מזונות י"ל ע"מ לסמוך, ע"ש.
והכריע לעת עתה את הנוסח
הארת'י לא נסובה על הכרעת "הדין", שאת זה לא הכריע בהסכמה כפי שכתב להדיא. אלא על הכרעת "הנוסח" שבהסכמה, כיצד לבסוף להציג את רוח הדברים בפני הקורא. שבהו"א היה סבור להציג כפי שהביאו כאן משמו שיהיה כתוב שהמברך "שהכל" י"ל ע"מ שיסמוך, וממילא המשמעות היא, שעיקר הנטיה לברך מזונות, ורק שהמברך שהכל י"ל ע"מ לסמוך, ולבסוף נתיישב להכריע שיהיה הנוסח כפי שהובא כאן, דעל אף שיש כמה הוכחות לברך שהכל, ונדחו הראיות לברך מזונות, ולכאורה כך ראוי להכריע, אולם כ"ז הרהורי דברים לעת עתה, ועדין אינו מכריע, אולם בודאי המברך "מזונות" י"ל ע"מ שיסמוך, וממילא המשמעות היא, שמשקל הנטיה מורה יותר שהכל, אולם המברך מזונות י"ל ע"מ שיסמוך. ודו"ק.אף התם הרב לא הכריע, ואדרבה כתב בסוף דבריו: ואין הדברין עדיין מוכרעים
שוב אצרף תשובתו הנזכרת, לאחר שסיים באופן עקרוני לכתוב, ונותר רק שלבים אחרונים של עריכה בעלמא.ואצרף כאן תשובה (עדין באמצע כתיבה ועריכה) של אחד האברכים החשובים שלנו, רבי ראובן יוסף מיארה הי"ו, שדן עימי במו"מ בכל התקופה האחרונה על כל תג בנידון זה, וכן אחר שהעברתי אליו מה שכתבתי בזה בעבר ובהווה. והמעיין יבחר ויקרב, ונשמח לחוות דעתם של הלומדים הנכבדים כאן.
מישהו יודע מהמכתב?אך אם ביד מישהו אחר להשיג עותק של המכתב מהראשל״צ בעצמו, זה עשוי לחסוך טרחה שיעבור המכתב כל כך הרבה ידיים.
מישהו יודע מהמכתב?