וכן הטענות שכתב כאן 'אוהב את המקום' אין להם התחלה, וכי הוא התמודד עם הטענות ההלכתיות? לא. רק טען שגם מרן זצ"ל לא עושה כמרן הש"ע, נו, במילים אחרות מרן זצ"ל התבלבל ולא שם לב, זו טענה?!
אני בהחלט מתמודד עם הטענות ההלכתיות, איני בורח לשום מקום, אני אוהב את המקום ואתמודד עם כל טענה הלכתית בפני עצמה, ובכמה דרכים: א. הוכחה שמרן הגר"ע יוסף זיע"א שהוא עצמו חלק על מרן השו"ע, אף יותר מבני מרוקו - כפי שהוכיח בספר דברי שלום ואמת. ב. הטענה ההלכתית אין לה אחיזה במציאות, היא נאמרה במציאות אחרת (כדלהלן). ג. דיון בטענה ההלכתית.
חלילה להעלות על דל שפתיים שמרן הגר"ע יוסף זיע"א "התבלבל", ואפילו לא בציניות. אכן הוא חלק על מרן השו"ע עשרות פעמים, ולמרות התירוצים, זה כמו האר"י וזה כמו "מנהג ירושלים", זה סב"ל נגד מרן וזה דבר אחר, בשורה התחתונה איך יתכן לומר "מרא דאתרא" שבפועל לא נוהגים כמותו?
מנהג ירושלים
ענין "מנהג ירושלים" מוזכר רבות, וחשוב להבהיר שאין מושג כזה כלל, כי לא היה מנהג אחיד בירושלים.
להלן סקירה קצרה על העדות בירושלים במשך מאות השנים האחרונות:
עד שנת ד'תתנ"ט, מנהג א"י היה מבוסס על תלמוד ירושלמי. ראיה לכך, רבי זרחיה הלוי כותב שנהגו בא"י רק יום אחד בר"ה, עד שבאו חדשים מקרוב באו. ועוד טענו עליהם, שמנהגיהם מנהגי שמד (לדוגמא אסרו עליהם ללמוד תורה, ולכן כתבו פיוטים עם ד"ת והכניסו אותם בתוך התפילה).
בסביבות שנת ד'תתקס"א עלו 300 רבנים מצרפת (ראה רבינו ארבהם בן הרמב"ם בספר מלחמות השם) ויצרו מנהגים חדשים.
בזמן ההוא יש עדות (רבי יהודה אלחריזי בספר תחכמוני) שבירושלים היתה "הקהילה החשובה מן המערבים" (מרוקאים) ובראשה עמד רבי אליהו המערבי (זאת אומרת שהקהילה המרוקאית היתה כאן לפני כל שאר עדות הספרדים, ולשיטת הרב עובדיה כולם צריכים להתבטל אליהם, קמא קמא בטיל...)
בסביבות שנת ה'שס"א עלה לארץ רבי עובדיה מברטנורא, ומעיד שמשנת ה'רמ"א מתפללים בירושלים לפי מנהג המערבים שנוהגים כרמב"ם ופוסקים באיסור והיתר לדעתו.
גם בצפת בתקופת הב"י יש עדות של תייר שהיו שלושה בתי כנסיות, אחד של ספרדים, אחד של מוריסקים, ואחד של מערבים (מרוקאים...)
בשנת ה'תר"מ כיהן רבי רפאל אלעזר הלוי בן טובו כראב"ד עדת המערבים וחיבר ספר "פקודת אלעזר" ונלחם לשמור את מנהגי מרוקו בירושלים דאז. הוא עצמו נולד במרוקו.
בסביבות שנת ה'ת"ס עלה השל"ה הקדוש לירושלים וכיהן כרב הקהילה האשכנזית.
בסביבות שנת ה'תר"ס עלו תלמידי הגר"א ותלמידי הבעש"ט לירושלים והקימו קהילות של ליטאים וחסידים.
יש גם ראיות מהכתובים שכל עדה מהנ"ל נהגה במנהג משלה.
למי יתבטל העולה לירושלים?
מרן מרא דאתרא
הוזכר לעיל שעוד בחיי מרן השו"ע, ובהוראתו הישירה, נהגו בצפת שלא כמו השו"ע. מהיכי תיתי לבטל מנהג כלשהו לאחר חמש מאות שנה, בטענת מרא דאתרא?
הטענה ההלכתית
כאשר קהילות רבות הגיעו לארץ ישראל, שלא היה בה מנהג אחיד, הרי בזה שייכים דברי מרן בשו"ת אבקת רוכל (סי' ל"ב): "
אפי' רבו באותה העיר קהלות שנוהגים כהרא"ש וזולתו אינם יכולים לכוף למיעוט הקהלות שנוהגים כהרמב"ם ז"ל לנהוג כמותם, וליכא משום לא תתגודדו דהואיל וכל קהל נוהג כמנהגו הראשון הוה ליה כשתי בתי דינים בעיר אחת". ובאותה תשובה מדובר על קהילות רבות שהגיעו למקום אחד, כאשר אירע בארץ ישראל במאה השנים האחרונות, והשו"ע פסק שכל קהילה תמשיך במנהגה, גם אם היא מיעוט.
וכן הביא בספר מגן אבות (עמ' תקס"ו, ראה שם באורך), שנחלקו בזה מרן השו"ע והמבי"ט, בתשובה שנדפסה בשו"ת בית יוסף (דיני כתובות ב'), האם הבאים מארצות ספרד צריכים להתבטל למנהגי תושבי הארץ המסתערבים, והמבי"ט טען "הרי המנהג של תושבי הארץ הוא קבוע גם עלינו", ומרן השו"ע השיב לו "אין מנהג ארצות תולדות אבותינו בספרד כן", והוסיף
"שאפילו אם היה מתברר שאיזה בית דין קבוע נהג במדינה זו כמה פעמים.. כמנהג תושבי הארץ, לא היה מנהג תושבי הארץ קבוע עלינו, אלא אם כן נתפרסם הדבר לכל הקהילות", ומה נענה כיום שיש קהילות רבות בארץ ישראל וכל קהילה עם דינים ומנהגים משלה ולא בטלה ברוב. והספרדים רבים על האשכנזים, ומבין הספרדים קהילת המרוקאים היא הגדולה ביותר. וע"ז כתב מהר"ם קורדובירו (נדפסו דבריו שם לאחר דברי רבי יוסף קארו) "ומה שכתב שאנו נגררים אחר מנהג תושבי הארץ, אדרבה אנו רואים דתושבי הארץ בטלי אגב הבאים מארץ מרחק הספרדים, שהם רוב דמינכר עד שתושבי הארץ אדרבה בטלי לגבייהו".
מנהג שקדם למרן
במקרים רבים התירוץ למחלוקת על מרן השו"ע הוא שהמנהג קדם למרן. וא"כ הא בהא תליא, אם נאמר שקהילה העולה לארץ ישראל יכולה להמשיך במנהגיה ואינה מתבטלת, ממילא המנהג קדם למרן ואינו מתבטל.
ראיות מהפוסקים שהצהירו מפורשות שהולכים כמרן השו"ע
בזה אין נפק"מ כי מי לנו כמרן הגר"ע יוסף זצ"ל שהמשיך את דרכו של מרן השו"ע והצהיר שפוסק כמותו, ועם זאת חלק עליו בעשרות הלכות, אם בגלל המנהג שקדם למרן, אם בגלל האר"י, ונימוקים נוספים ומגוונים.
אמור מעתה, הוא פוסק כמותו "חוץ מ".
כך גם רבני מרוקו לדורותיהם, יעויין בילקוט יוסף למרן הראש"ל שמצטט באריכות את לשונותיהם שאין לנו אלא מרן השו"ע, ועם זאת חלקו עליו בעשרות הלכות - היכן שהמנהג אינו כמותו. אמור מעתה, פסקו כמותו "חוץ מ".
ולכן כל ציטוט לשונותיהם מיותר, ומשל למה הדבר דומה, שאצטט כל לשונות מרן הגר"ע יוסף בספריו על החשיבות של הפסיקה כמרן השו"ע, על מנת להוכיח שבתשעה באב מניחים תפילין רק במנחה ולא בשחרית, כפסק מרן.
טענות הלכתיות שאינן עקביות
בספרי מרן הגר"ע יוסף זיע"א נעשה שימוש נרחב בטענות הלכתיות, אך בספר "דברי שלום ואמת" הוכיח חוסר עקביות בטענות ההלכתיות, לדוגמא - הפסק בברכות, "גואלנו ה'" לפני ברכות ההפטרה זה בסדר, "אמת תורתנו הקדושה" - לא בסדר (ואם הולכים ע"פ הכלל שכל דבר מעין הברכה אינו הפסק, ממילא אין שום בעיה עם מנהג מרוקו), הפיכת מנהג חביטת ערבה לדוגמא כללית שלא מברכים על מנהג, כאשר למעשה בכל הדוגמאות האחרות מצינו שמברכים על מנהג (וממילא גם יש לברך על הלל בר"ח).
אופן המחלוקת
לצערנו, במקום שהמחלוקת בין רבני מרוקו, תימן וכו', עם הגר"ע יוסף, תהיה באחווה שלום ורעות כמו שהיה הגר"ש משאש עם הגר"ע יוסף, חולקים בתוקף ועוז כדרכה של תורה ואוהבים בלב ונפש, ישנה מגמה מצד צעירי הצאן להכביר מילים שאינן לגופו של ענין, שאינן תורמות לדיון אלא רק להגדיל את אש המחלוקת, לדוגמא -
א. החולקים פשוט לא עיינו במקורות כאשר זכיתי אני לעיין ברוח בינתי.
ב. אין להם ספריה גדולה כמו שלי, ונעלם מהם (ולפלא טענה כזו, כאשר יש פרוייקט השו"ת ואוצר החכמה בביתו של כל אחד).
ג. החולק השתבש במה שקרא, והבין בטעות מה שהבין. אבל אני לא השתבשתי ולא טעיתי מעולם.
ד. אני ורק אני זכיתי להקיף את הכל, וזכיתי לסייעתא דשמיא לברר ולשקול במאזני השכל משקלי ההכרעה של רוב מנין ובנין ולצעוד בבטחה בדרך סלולה, והשאר הולכים בבוץ, לא שכל ולא הכרעה ולא סייעתא דשמיא.
ה. החולק אינו מתמודד, הוא בורח כי אין לו מה לענות, רק אני יש לי סבלנות לענות לכולם, לא ראיתי אף אחד שענה לי.
ו. כל טענות החולקים הם סברות הכרס ופסקי הראש, מבלי עיון ומבלי התבוננות, שטחיות ורדידות, בושה וחרפה וחוצפה עצומה. אבל אני מבסס דבריי על המקורות, בעיון והתבוננות.
(בכל הנ"ל אין נפק"מ אם כותב זאת על עצמו, או על רבו שהוא יותר טוב מהגדולים האחרים שחלקו עליו).
יש לזכור שהחולקים הם גדולי עולם ולא קטלי קניא באגמא, ומהם מרן הגר"ש משאש זצוק"ל, שרבינו הגר"ע שמו עטרה לראשו והתכבד במכתבו בראש ספרו יביע אומר שיצא לעת זקנתו ולא לקח הסכמה מאף אחד כי כבר לא הוצרך להסכמה והיה בעצמו שר המסכים.
ואפשר לחלוק ולהסביר בשפה רגועה ועדינה כדרכה של תורה, מבלי להקטין את החולקים ולזלזל בהם, ולא תהיה תפארת הכותב על ריבוי הביטויים הללו. בני איש אחד נחנו, לומדים בתורת הגר"ע ומפלפלים בה כדרכה של תורה, למה נגרע בגלל ביטויים כאלה.