על זה נאמר "ראו מה בין בני לבין חמי". הגר"ש טולדנו בספרו דברי שלום ואמת כתב בשפה כל כך יפה ומכבדת כלפי מרן זיע"א, שכל הרואה מתמלא עונג מדבריו, כיצד אפשר לחלוק כדרכה של תורה מבלי לתקוף באופן אישי.
(איני מתכוון לענות כעת לכל הדברים שנכתבו במאמר, שלדעתי אין בהם ממש והקורא יראה שהם מופרכים מיניה וביה, כמו שהעיר על ספר נתיבות המערב שכתב שכך המנהג מימי קדם, באמירת הפיוטים בתוך התפילה ולא לאחר חזרת הש"ץ, ועל זה ענה שדוקא דבר שהוקבע ע"פ חכמים חשיב מנהג... כביכול הראשונים שתיקנו את הפיוטים במקומם היו עמי הארצות גמורים, וכל גדולי ישראל מאז ועד עתה שחיו במרוקו ובעוד ארצות שנהגו כך, עברו על המנהג בשתיקה מפני שהיו עמי הארצות גמורים...
וכמאמר חז"ל הפוסל במומו פוסל, העלים בעצמו מהקורא שבשו"ת הרשב"א (סי' תס"ט) התיר לומר פיוטים לחתן וכלה וברית מילה קודם ברוך שאמר ולאחריו, ובין יוצר ואהבה, והמנהג פשוט לאומרם ברוב המקומות, וסומכים על מה שיסד הקליר פיוטים ליוצר, והנח להם לישראל, ועיין בשו"ת הרדב"ז סי' תתקס"ז, הביא דבריו הגר"א אברז'ל בשו"ת דברות אליהו חלק ז' סי' א', שהאריך הרדב"ז שמחברי הפיוטים היו אנשים הגדולים בחכמה כמו רבי אברהם בן עזרא, ורבי שלמה בן גבירול, ורבי יהודה הלוי, ועוד גאוני עולם שבאו אחריהם ולא מיחו בידם (כפי שכתבתי לעיל), ודיבר בחומרה גדולה על המבטלים מנהגים, והוא הדין לפזמונים שנהגו לומר לפני נשמת שחיברו אותם המחברים, וע"ע בשו"ת יחוה דעת חזן (חלק א' סי' י).
והגאון המרוקאי הגדול רבי חיים בן עטר בספרו חפץ ה' (ברכות י"א) כתב "מכאן ראיתי להוכיח לחזק המנהג שנהגו לומר הרבה פזמונים ותחינות ביום התענית ובראש השנה ויום הכיפורים, בתוך י"ח כפי הסדר הנוהג לכל אחד, כי כן נתנו רשות רבותינו להוסיף כפי מה שירצו, דלא כנוהגים להשמיט הפזמונים ביום הכיפורים בתוך התפילה "כי מנהג אבותינו תורה הוא" וכן ראוי להניח הסדר שכתוב במחזורים". והוסיף הגר"א אברז'ל, על אחת כמה וכמה לפזמונים הנאמרים בתוך פסוקי דזמרה.
וכן מה שהעיר על ב"ה וב"ש, השמיט שגדולי מרוקו מוכיחים זאת מלשון השו"ע "כל ברכה שאדם עונה בכל מקום" וא"כ מה ראיה לבטל המנהג מכמה אחרונים שאסרו זאת, כאשר כך המנהג מדורי דורות והוקבע ע"פ גדולי ישראל שנהגו כך בעצמם, והוא לפי דעת השו"ע כאשר מוכח מלשונו, "כל ברכה", "בכל מקום", ואין ברור מזה).
אבל בעיקר יש להזדעזע מהניסוח ומסגנון הכתיבה, כדלהלן.
הנה בעבר כאשר העיר מרן הראש"ל הגר"י יוסף על המחבר דברי שלום ואמת ש"בדה מלבו דברים בשם רבי חיים פלאג'י" שאלתי את המחבר, היתכן שבדה מלבו? וענה בפשטות שהעתיק את דברי הגר"ח פלאג'י מספר כתר שם טוב, שהוסיף דברים על ר' חיים פלאג'י, והוא חשב בתמימותו שכל הקטע הוא מהגר"ח פלאג'י. וכתב לי שזה מופיע בתחילת ספרו השני.
והלכתי לעיין בספרו השני והנה מופיע בתחילת ספרו הבהרה, ותחת אשר אחרים היו עושים, לטעון טענות מדוע מיהרו לתקוף אותי, ואף לא טרחו לברר עמי את הדבר, אלא מיד הדפיסו עלי ספר לדורי דורות ש"בדיתי מלבי" ואינו אלא טעות סופר פשוטה, במקום כל זה כתב בענווה מופלגת "הנני מודה להגאון רבי יצחק יוסף שהאיר את עיני"... (אני מצטט מהזיכרון, כי הספר אינו לפני).
והנה לאחר כל זה, באים צעירי הצאן וממשיכים להשמיץ ולהכפיש כביכול המחבר בכוונה תחילה השמיט והעלים וסילף ורימה במזיד... ואצטט מעט מהמאמר הנ"ל שההבהרה היתה מונחת לנגד עיניו כפי שכותב בעצמו:
"והמחבר המציא דברים אלה מלבו, על מנת ליישב את מנהגם"... (כביכול בלי המצאה זו, לא היה מיושב המנהג. מגוחך ממש)
"וזה דבר חמור מאוד, לא תהיה כדבר הזה" (אולי גם צריך לשרוף את הספר?)
"מחבר הספר הנ"ל במכוון העלים זאת מעיני הקורא... כדי שיהיה לו מקום לטעון" (מלבד עזות המצח כלפי ת"ח מובהק שגדול פי כמה וכמה מהצעיר המעיר, וגדולי ישראל קילסוהו, ובאמת ניכר מספרו שהוא גברא רבה, ודבריו נפלאים וערבים, הרי רק תמים או מיתמם יחשוב שאפשר לרמות את הקורא, כאשר כל תלמידי הגר"ע יעברו עם זכוכית מגדלת על כל מילה ומילה ורק יחפשו היכן אפשר לתפוס את המחבר)
"באמת שזה סילוף האמת בצורה ברורה, ומוכיח ומגלה לנו בעליל שכל כוונתם היא רק להשיג ואף עושים בזאת בדרכים שאינם אמיתיות כלל, והוא רחום יכפר עוון" (כל זה מטעות סופר אחת שנמצאה בכל ארבעת הכרכים!)
"שוב העירוני שבספרו ח"ב כתב שאכן הוא ט"ס מה שהעתיק וכו'. אמנם את זה כתב רק אחרי שהעיר עליו מו"ר הראש"ל ודו"ק" (שוב העירוני... כביכול אינו יכול למחוק את כל מה שכתב עד עכשיו, כי כבר כתב והוא כשגגה היוצאת מלפני השליט... אבל גם לאחר ההבהרה, ברור שהוא שיקר במזיד ורק הבהיר כי לא היתה לו ברירה.... כל מילה נוספת מיותרת)
וכבר כתבתי לעיל בדיון זה, על החושבים שתהיה תפארתם על כמות כינויי הגנאי והזלזול בכל מי שחולק, כאשר למעשה זה מוכיח בדיוק ההיפך, שמחוסר מענה כתבו כל זאת, כדאמרי אינשי, "כאשר אין מה לענות, מתחילים מכות". והפוסל במומו פוסל, כנ"ל.