• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

ענייתי דברים שבקדושה קודם יהיו לרצון השני

אלעזר אטיאס

Active member
האם מותר לענות אמן דברכות בסוף אלוקי נצור שסיים התחנונים קודם שאמר יהיו לרצון
[וכן זה נפ"מ לענין ר"ח אם סיים תחנונים ונזכר שלא אמר יעלה ויבוא]

יש בזה לכאורה סתירה בין יבי"א להליכות עולם [ששתיהם יצאו בשנת תשס"ב]

שו"ת יביע אומר חלק ט - אורח חיים סימן יג

וראיתי בספר מאורי אור (חלק באר שבע דף לא ע"ב) שכתב, ומה שנהגו רוב המון העם על פי איזה מחברים לומר פסוק מעין שמותיהם בר"ת וס"ת, כיון שלא נזכר בש"ס וזוה"ק ולא בשום פוסק קדמון, הוי כהפסק שלא מענין התפלה, לכן מוטב לאומרו אחר עקירת רגליו קודם שיאמר יהי רצון, וזכרון אחד לכולם. ע"כ. ומשמע שכוונתו לאומרו קודם יהי רצון שתבנה בית המקדש במהרה בימינו, (שהזכירו הרמ"א בהגה סי' קכג ס"א). אולם לפע"ד אין בזה חשש הפסק כשסיים לומר התחנונים, ואומרו קודם פסוק יהיו לרצון האחרון. וע' בקיצור ש"ע (סי' יח סעיף טו) שכתב שאם אומרים יהיו לרצון ב' פעמים, אחד קודם אלהי נצור, ובסופו חוזרים לומר יהיו לרצון, מותר להפסיק לענות כל אמן בתפלת אלהי נצור. ע"ש. ואף שאין זה מחוור, וכמו שכתבנו בהליכות עולם (ח"א עמוד קמ והלאה), שאין להפסיק באמצע אלהי נצור אלא לקדיש וקדושה, כדין ק"ש וברכותיה, ולא לאמנים דברכות. מ"מ בסוף אלהי נצור קודם יהיו לרצון מותר להפסיק שם, מאחר שסיים לומר התחנונים. וכ"כ בכף החיים (סי' קכב ס"ק יא).

ובהליכות עולם עמוד קמב כתב שצריך לסיים יהיו לרצון [תכף אעלה הקובץ]
 
לפון ריהטא ראיתי ביבי"א הנ"ל שכתב בערך בלשון הזו:
ואע"פ שבהליכו"ע (הנז') העלתי שאין לענות אמן קודם יהיו לרצון מ"מ ניתן לענות אמן או לומר פסוק המזכיר את שמו בתחילת וסוף הפסוק גם קודם שאמר יהיו לרצון,
וא"כ כך העיקר, ואין כאן לא סתירה ולא קושיא
 
אבאר דברי שוב מרן זצ"ל לא חזר בו כלל מהליכות עולם



שו"ת יביע אומר חלק ט - אורח חיים סימן יג

אולם לפע"ד אין בזה חשש הפסק כשסיים לומר התחנונים, ואומרו קודם פסוק יהיו לרצון האחרון. וע' בקיצור ש"ע (סי' יח סעיף טו) שכתב שאם אומרים יהיו לרצון ב' פעמים, אחד קודם אלהי נצור, ובסופו חוזרים לומר יהיו לרצון, מותר להפסיק לענות כל אמן בתפלת אלהי נצור. ע"ש. ואף שאין זה מחוור, וכמו שכתבנו בהליכות עולם (ח"א עמוד קמ והלאה), שאין להפסיק באמצע אלהי נצור אלא לקדיש וקדושה, כדין ק"ש וברכותיה, ולא לאמנים דברכות. מ"מ בסוף אלהי נצור קודם יהיו לרצון מותר להפסיק שם, מאחר שסיים לומר התחנונים. וכ"כ בכף החיים (סי' קכב ס"ק יא).



וכאן משמע דהדין שונה כיון דסיים כל התחנונים ולפי מרן זצל משמע דאחר שסיים התחנונים קודם שאמר יהיו לרצון האחרון רשאי לענות


וזה נסתר מהליכות עולם שכתב שצריך לסיים על הפסוק
 

קבצים מצורפים

  • __צילום מסך_10-6-2024_132859_.jpeg
    __צילום מסך_10-6-2024_132859_.jpeg
    81.9 KB · צפיות: 2
יש שתי נידונים, האחד להפסיק באמצע אלוהי נצור, שבזה אין סתירה בין יבי"א להליכו"ע,
וכן כתב בהליכו"ע והעלה כמו ביבי"א שאין להפסיק באמצע יהיו לרצון וכמו שהזכיר ביבי"א שכן העלה בהליכו"ע,

ודין שני הוא להפסיק קודם שסיים יהיו לרצון וכמו שמסיים מר"ן בהליכו"ע שאין להפסיק אלא רק לאחר יהיו לרצון כולו,
1718227268121.png
ואילו ביבי"א כותב מפורש (וכמו שציטטת לנכון) שיכול לענות אף קודם שסיים יהיו לרצון מאחר שסיים לומר תחנונים,
וכן עיקר
 
חזור
חלק עליון