א.א
Well-known member
האם מותר לענות אמן דברכות בסוף אלוקי נצור שסיים התחנונים קודם שאמר יהיו לרצון
[וכן זה נפ"מ לענין ר"ח אם סיים תחנונים ונזכר שלא אמר יעלה ויבוא]
יש בזה לכאורה סתירה בין יבי"א להליכות עולם [ששתיהם יצאו בשנת תשס"ב]
שו"ת יביע אומר חלק ט - אורח חיים סימן יג
וראיתי בספר מאורי אור (חלק באר שבע דף לא ע"ב) שכתב, ומה שנהגו רוב המון העם על פי איזה מחברים לומר פסוק מעין שמותיהם בר"ת וס"ת, כיון שלא נזכר בש"ס וזוה"ק ולא בשום פוסק קדמון, הוי כהפסק שלא מענין התפלה, לכן מוטב לאומרו אחר עקירת רגליו קודם שיאמר יהי רצון, וזכרון אחד לכולם. ע"כ. ומשמע שכוונתו לאומרו קודם יהי רצון שתבנה בית המקדש במהרה בימינו, (שהזכירו הרמ"א בהגה סי' קכג ס"א). אולם לפע"ד אין בזה חשש הפסק כשסיים לומר התחנונים, ואומרו קודם פסוק יהיו לרצון האחרון. וע' בקיצור ש"ע (סי' יח סעיף טו) שכתב שאם אומרים יהיו לרצון ב' פעמים, אחד קודם אלהי נצור, ובסופו חוזרים לומר יהיו לרצון, מותר להפסיק לענות כל אמן בתפלת אלהי נצור. ע"ש. ואף שאין זה מחוור, וכמו שכתבנו בהליכות עולם (ח"א עמוד קמ והלאה), שאין להפסיק באמצע אלהי נצור אלא לקדיש וקדושה, כדין ק"ש וברכותיה, ולא לאמנים דברכות. מ"מ בסוף אלהי נצור קודם יהיו לרצון מותר להפסיק שם, מאחר שסיים לומר התחנונים. וכ"כ בכף החיים (סי' קכב ס"ק יא).
ובהליכות עולם עמוד קמב כתב שצריך לסיים יהיו לרצון [תכף אעלה הקובץ]
[וכן זה נפ"מ לענין ר"ח אם סיים תחנונים ונזכר שלא אמר יעלה ויבוא]
יש בזה לכאורה סתירה בין יבי"א להליכות עולם [ששתיהם יצאו בשנת תשס"ב]
שו"ת יביע אומר חלק ט - אורח חיים סימן יג
וראיתי בספר מאורי אור (חלק באר שבע דף לא ע"ב) שכתב, ומה שנהגו רוב המון העם על פי איזה מחברים לומר פסוק מעין שמותיהם בר"ת וס"ת, כיון שלא נזכר בש"ס וזוה"ק ולא בשום פוסק קדמון, הוי כהפסק שלא מענין התפלה, לכן מוטב לאומרו אחר עקירת רגליו קודם שיאמר יהי רצון, וזכרון אחד לכולם. ע"כ. ומשמע שכוונתו לאומרו קודם יהי רצון שתבנה בית המקדש במהרה בימינו, (שהזכירו הרמ"א בהגה סי' קכג ס"א). אולם לפע"ד אין בזה חשש הפסק כשסיים לומר התחנונים, ואומרו קודם פסוק יהיו לרצון האחרון. וע' בקיצור ש"ע (סי' יח סעיף טו) שכתב שאם אומרים יהיו לרצון ב' פעמים, אחד קודם אלהי נצור, ובסופו חוזרים לומר יהיו לרצון, מותר להפסיק לענות כל אמן בתפלת אלהי נצור. ע"ש. ואף שאין זה מחוור, וכמו שכתבנו בהליכות עולם (ח"א עמוד קמ והלאה), שאין להפסיק באמצע אלהי נצור אלא לקדיש וקדושה, כדין ק"ש וברכותיה, ולא לאמנים דברכות. מ"מ בסוף אלהי נצור קודם יהיו לרצון מותר להפסיק שם, מאחר שסיים לומר התחנונים. וכ"כ בכף החיים (סי' קכב ס"ק יא).
ובהליכות עולם עמוד קמב כתב שצריך לסיים יהיו לרצון [תכף אעלה הקובץ]