• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

פסיקת מרן

עירוב ספרדי, מה המקור לכך שס"ל למרן זיע"א להחמיר בזה
כתבתי מהזכרון, אני אחפש בלנ"ד ואעלה בהמשך.
נראה לי שאין כזה דבר עירוב ספרדי מכיון שכמעט כל רחוב הוא ט"ז אמה לשיטת ר"ח נאה והוי רשוה"ר דאורייתא לשיטת מרן
 
העירוב לא מועיל כי צריך דלתות נעולות וליכא!
וכפסק מרן השו"ע סי' שס"ד סעיף ב' עיי"ש. וראה גם סי' שמ"ה סעיף ז'.
וזה לשון מרן רבנו זצ"ל: "צויתי לעשות עירוב רשויות של צורת הפתח להציל את אלה שעוברים להדיא על איסור הוצאה ברשות הרבים", ומצד שני "לרווחא דמילתא צויתי להכריז שכל האנשים שהם בני תורה, ולא נהגו להוציא מרשות לרשות כלל, ימשיכו במנהגם ולא יטלטלו", ומוסיף ש"העירוב נעשה רק להציל את אלה שנכשלים באיסור הוצאה". (שו"ת יביע אומר ט, לג)
גם בלוית חן אות לג, האריך בזה מרן בהביאו את השיטות בענין רשות הרבים בזמן הזה לדעת השו"ע, והעלה להלכה שאין להקל בזה הואיל ומידי ספק לא יצאנו. ורק טלטול על ידי גוי מותר עיי"ש
 
נערך לאחרונה:
העירוב לא מועיל כי צריך דלתות נעולות וליכא!
וכפסק מרן השו"ע סי' שס"ד סעיף ב' עיי"ש וראה גם סי' שמ"ה סעיף ז'.
וזה לשון מרן רבנו זצ"ל: "צויתי לעשות עירוב רשויות של צורת הפתח להציל את אלה שעוברים להדיא על איסור הוצאה ברשות הרבים", ומצד שני "לרווחא דמילתא צויתי להכריז שכל האנשים שהם בני תורה, ולא נהגו להוציא מרשות לרשות כלל, ימשיכו במנהגם ולא יטלטלו", ומוסיף ש"העירוב נעשה רק להציל את אלה שנכשלים באיסור הוצאה". (שו"ת יביע אומר ט, לג)
@ע"ה ס"ט - @אלי11 פרע את החוב שלי
 
הנושא של עירוב לא כל כך ידוע בציבור, חושבים שזה חומרא רחוקה לא לטלטל. צריך יותר לעורר על הענין
וזה גם תלוי מקומות. ערוב שכונתי בד"כ יותר טוב מעירוב עירוני וגם בין כל עיר ועיר ובין כל שכונה ושכונה יש הבדלים, והמשכיל יברר היטב בכל מקום מה עושים/איך עושים ומיהם העוסקים במלאכה החשובה
 
וזה גם תלוי מקומות. ערוב שכונתי בד"כ יותר טוב מעירוב עירוני וגם בין כל עיר ועיר ובין כל שכונה ושכונה יש הבדלים, והמשכיל יברר היטב בכל מקום מה עושים/איך עושים ומיהם העוסקים במלאכה החשובה
באשדוד יש עירוב רגיל על כל העיר. עירוב יותר מהודר על רובעים ג' ו' ו-ז' (וחלק מרובע ח'), ועירוב הכי מהודר על רובע ז', שכונת אברמסקי ועוד.
 
לא. מהודר ספרדי. הכל זה מטעם המועצה הדתית של אשדוד.
למה מה עשו שם חומה של גטו עם דלתיים ובריח? [הגם שבאמת שראיתי שיש שם חומות מול הקבר של האדמור מפרשבורג]
וגם מה זו תשובה שהכל מטעם המועצה דתית אם היו"ר אשכנזי?
 
למה מה עשו שם חומה של גטו עם דלתיים ובריח?
סליחה. לא התכוונתי ממש ככה, אלא עומד מרובה על הפרוץ וכולם חרדים וכו'.
הנה מה שכתבו:
א. באשדוד קיים עירוב עירוני המקיף את כל השכונות ואת כל אזורי המגורים בעיר, כולל את בית החולים "אסותא".
ב. לתועלת ולברכה גדולה נבנו בעיר עירובין שכונתיים נוספים המקיפים בנפרד חלק משכונות העיר. כאשר לכל עירוב הקיים בעיר ישנן מעלות הלכתיות יחודיות.
ג. גם בשכונות בהן מתגוררים נוכרים ואחרים שעדיין אינם שומרי שבת, מצאנו פיתרון הלכתי לכך ע"י שכירת הרשות מראש העיר וממפקד המשטרה המשמשים בענין זה כשכירו ולקיטו של התושבים.
ד. בדברי הפוסקים יש דעות כי סמכותיהן של העיריה והמשטרה כיום אינן מתאימות להגדרה ההלכתית של שכירו ולקיטו הנדרשת לצורך הכשרת עירוב החצירות.
ה. יצויין, כי בחלק משכונות העיר אשדוד העירוב המקיף את שכונות אלו הינו עירוב מהודר שבו הדיירים הם שומרי תורה ומצוות, כדלהלן:
1. העירוב המקיף את אזור ז'.
2. העירוב באזור ח' המקיף את השכונה של בנייני רוטה.
3. העירוב המקיף את קרית הרב אברמסקי שבאזור ג'.
מצורף מפה וכו'
בברכת התורה, הרב חיים קלמנוביץ, רב מחלקת העירובין. הרב עובדיה דהן, יו"ר המועצה הדתית.

(וכמובן, גם עשו עירוב חצירות)
הגם שבאמת שראיתי שיש שם חומות מול הקבר של האדמור מפרשבורג
כוונך לאדמו"ר מפיטסבורג.
וגם מה זו תשובה שהכל מטעם המועצה דתית אם היו"ר אשכנזי?
היו"ר הוא הרב עובדיה דהן
 
סליחה. לא התכוונתי ממש ככה, אלא עומד מרובה על הפרוץ וכולם חרדים וכו'.
הנה מה שכתבו:
א. באשדוד קיים עירוב עירוני המקיף את כל השכונות ואת כל אזורי המגורים בעיר, כולל את בית החולים "אסותא".
ב. לתועלת ולברכה גדולה נבנו בעיר עירובין שכונתיים נוספים המקיפים בנפרד חלק משכונות העיר. כאשר לכל עירוב הקיים בעיר ישנן מעלות הלכתיות יחודיות.
ג. גם בשכונות בהן מתגוררים נוכרים ואחרים שעדיין אינם שומרי שבת, מצאנו פיתרון הלכתי לכך ע"י שכירת הרשות מראש העיר וממפקד המשטרה המשמשים בענין זה כשכירו ולקיטו של התושבים.
ד. בדברי הפוסקים יש דעות כי סמכותיהן של העיריה והמשטרה כיום אינן מתאימות להגדרה ההלכתית של שכירו ולקיטו הנדרשת לצורך הכשרת עירוב החצירות.
ה. יצויין, כי בחלק משכונות העיר אשדוד העירוב המקיף את שכונות אלו הינו עירוב מהודר שבו הדיירים הם שומרי תורה ומצוות, כדלהלן:
1. העירוב המקיף את אזור ז'.
2. העירוב באזור ח' המקיף את השכונה של בנייני רוטה.
3. העירוב המקיף את קרית הרב אברמסקי שבאזור ג'.
מצורף מפה וכו'
בברכת התורה, הרב חיים קלמנוביץ, רב מחלקת העירובין. הרב עובדיה דהן, יו"ר המועצה הדתית.

(וכמובן, גם עשו עירוב חצירות)

כוונך לאדמו"ר מפיטסבורג.

היו"ר הוא הרב עובדיה דהן
לא כתוב שזה עירוב ספרדי, אלא רק שאין אינם שותו"מ.
 
חזור
חלק עליון