• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

הנותן ליעף כוח

לי נראה לתרץ
שהרי אנו מצרפים גם את האר"י וגם את המנג הטעות שאחרי מרן וגם שיש דעות שמרן חזר בו
אבל קשה
שהרי אם דחינו הכל אז א"א להוסיף גם וגם
וצע"ג
 
כבר תירצו לך הרבה תירוצים. זה לא נראה על פניו קושיית הגרעק"א שאפשר לומר עליה צע"ג.

פעם שמעתי ממרן הראש"ל שליט"א שקשה להקשות קושיא על מרן גדול הדורות זיע"א
א. כי בכל רגע שהיה כותב תשובה היה לפני כן יושב ומעביר את כל התורה מול עיניו.
ב. כי מרן כדרכו בקודש לא משאיר את המעיין בדברי תימה, אלא תמיד מפרש דבריו מבלי שיצטרך לביאור, ואם היה כאן קושיא גדולה לא היה נמנע מרן מלכתוב הטעם.

וממילא מסתמא טעמו כמו שתירצו כאן בפשטות בכמה אנפי ועיקר התירוץ שככה המנהג, וכבר אמר לך הגר"ב שמואלי שליט"א שהטעם הוא מפני המנהג, וגם מרן מביא את זה בכמה מקומות, ואין לחקור יותר מדיי ושכרך יכופל מן השמיים.
 
לכלל הרבנים הגאונים חברי מועצת חכמי פרום מורשת מרן שליט"א ובראשינו הגאונים חברי נשיאות פורם מורשת מרן שליט"א וכן ראש מועצת חברי פרום מורשת מרן הגאון רבי אליהו דניאל אוזן שליט"א ונשיא מועצת חכמי חברי פרום מורשת מרן מרן הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א
איך מברכים ברכת "הנותן ליעף כוח" הרי מרן כתב שאין לברך
אע"פ שהאר"י והרמ"א כתבו לברך אבל מרן הגר"ע פוסק שלברך וקשה למה לא אומר סב"ל נגד האר"י גם כאן? ואם יש מנהג המנהג רק אצל אחינו האשכנזים?
אשמח לתשובה

ראה בפנים עמודים פה-צ.
 
לכלל הרבנים הגאונים חברי מועצת חכמי פרום מורשת מרן שליט"א ובראשינו הגאונים חברי נשיאות פורם מורשת מרן שליט"א וכן ראש מועצת חברי פרום מורשת מרן הגאון רבי אליהו דניאל אוזן שליט"א ונשיא מועצת חכמי חברי פרום מורשת מרן מרן הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א
איך מברכים ברכת "הנותן ליעף כוח" הרי מרן כתב שאין לברך
אע"פ שהאר"י והרמ"א כתבו לברך אבל מרן הגר"ע פוסק שלברך וקשה למה לא אומר סב"ל נגד האר"י גם כאן? ואם יש מנהג המנהג רק אצל אחינו האשכנזים?
אשמח לתשובה

בפנים של מה?

מחילה, כעת צורף,
ראה בפנים עמודים פה-צ.
 

קבצים מצורפים

  • נשמע קולם- קבלה והלכה.pdf
    3.4 MB · צפיות: 6
מחילה, כעת צורף,
ראה בפנים עמודים פה-צ.
אחה"מ, אין נראה כלל מה שהסביר שם בדברי הרב חיד"א, ועיקר חסר מן הספר...
ודעת שפתיו ברור מיללו, שהמנהג ע"פ האר"י, וטעמו ונימוקו עימו, למרות שאין איתנו יודע עד מה, ואנו לא נדע טעמו... ולא מפני שזה "גילוי מציאות" וכדו' כמו שכתב שם הרב ללוש.... שהרי אם רק מפני זה דעת החיד"א לסמוך ולברך, היה צריך לכתוב זאת במפורש! אלא דעתו שאנו סומכים על האר"י ואפי' שאין אנו יודעים מה טעמו כלל.
ולמרות שדעת מרן שאין לברכה, יתכן שאחר שנודע לו מגדולת האר"י חזר בו, כאותה שמועה שהביא בכנה"ג, או אפי' אינה נכונה, ודאי לן שאילו ידע מרן מגדולת האר"י ושהוא אמר לאומרה הוה עביד עובדא בנפשיה, ולכן לא הוי מנהגנו נגד מרן.
 
ולמרות שדעת מרן שאין לברכה, יתכן שאחר שנודע לו מגדולת האר"י חזר בו, כאותה שמועה שהביא בכנה"ג, או אפי' אינה נכונה, ודאי לן שאילו ידע מרן מגדולת האר"י ושהוא אמר לאומרה הוה עביד עובדא בנפשיה, ולכן לא הוי מנהגנו נגד מרן.
א"כ אז בהכול נפסוק כמו האר"י משא"כ דעת מרן הגר"ע יוסף זצ"ל
 
א"כ אז בהכול נפסוק כמו האר"י משא"כ דעת מרן הגר"ע יוסף זצ"ל
אני לא דברתי על דעת מרן זיע"א אלא על דעת הרב חיד"א, ובאמת שכמה אחרונים לא מסכמים כלל לסברא זו, וכמו שהביאם מרן זיע"א בספריו, והחזיק אחריהם.
וגדולה מזו שאפי' הרב חיד"א, לא עלתה על דעתו שבכל מקום מרן יבטל דבריו מפני האר"י, אלא רק בהלכה זו, שיש מן הראשונים שהזכירו ברכה זו, וכן נהגו בצרפת ואשכנז, ולא מצינו מי שחולק בהדיא, אלא שיש לנו קושיא על הדין, ולכן פסק מרן סב"ל ושוא"ת עדיף, (ולכן מרן בשו"ע שינה בלשונו וכתב "ואין דבריהם נראים", ולגבי ברכות אחרות כתב "וטעות הוא בידם") ועל זה קאמרינן שאילו היה מרן יודע גדולת האר"י וטעמו ע"פ הסוד היה מודה שאפשר לסמוך ולברך, משא"כ בשאר מקומות שמרן חולק לא מחמת סב"ל ושוא"ת, אלא מעיקר הדין, אין שום סיבה לומר שמרן יבטל דעתו מפני האר"י, והעד הנאמן ע"ז הוא עדות ר' אברהם כלפון בספרו לקט הקציר (שהביא דבריו הרב ללוש במאמרו עיין בקובץ המצורף בתגובה לעיל) שהרב חיד"א עצמו אמר לו שהוא נוהג בכל כמרן, חוץ ממקום שהאר"י ז"ל מחמיר, שאז הוא נוהג להחמיר לעצמו כסברת האר"י, ולא ואחרים. והרי אם קים לן שמרן היה מודה לאר"י ז"ל בכל מקום, א"כ כך צריך להורות לרבים מן הדין, ולא רק לעצמו בתורת חומרא, וזה מכריח לחלק כנ"ל. (וזהו גם כן חילוקו של הרב ללוש בקונטרסו, רק שלגבי פרט מסוים בדברי החיד"א עצמו לא הסכמתי עימו, אבל חילוק זה נראה מוכרח, וגם מסתבר)
 
חזור
חלק עליון