• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

נכון להיום; אתה מחמיר לשמור שבת עד זמן רבינו תם? ומה עמדתך בנושא זה?

נכון להיום; אתה מחמיר לשמור שבת עד זמן רבינו תם? מהי עמדתך ומנהגך? (בחר באפשרות הנכונה!).

  • ספרדי, ומחמיר ר"ת.

    קולות: 66 76.7%
  • ספרדי, ולא מחמיר ר"ת, אך מעריך ומחשיב חומרא זו.

    קולות: 3 3.5%
  • ספרדי, ולא מחמיר ר"ת, ואף לא מעריך חומרא זו.

    קולות: 4 4.7%
  • ספרדי, ולא מחמיר ר"ת, ואולם, לא מעריך ולא שולל חומרא זו. אלא ניטרלי.

    קולות: 0 0.0%
  • ספרדי, ולא מחמיר ר"ת. ואינני רואה כל ערך בחומרה זו. ולדעתי, אף נכון וראוי לעודד אנשים להימנע ממנה.

    קולות: 5 5.8%
  • אשכנזי, ומחמיר ר"ת.

    קולות: 4 4.7%
  • אשכנזי, ולא מחמיר ר"ת, אך מעריך ומחשיב חומרא זו.

    קולות: 2 2.3%
  • אשכנזי, ולא מחמיר ר"ת, ואף לא מעריך חומרא זו.

    קולות: 1 1.2%
  • אשכנזי, ולא מחמיר ר"ת, ואולם, לא מעריך ולא שולל חומרא זו. אלא ניטרלי.

    קולות: 0 0.0%
  • אשכנזי, ולא מחמיר ר"ת. ואינני רואה כל ערך בחומרה זו. ולדעתי, אף נכון וראוי לעודד אנשים להימנע ממנה.

    קולות: 1 1.2%

  • סה"כ בוחרים
    86
גם מהר"י נבון וגם שו"ת בתי כהונה וגם מרן החיד"א כותבים להדיא שכך המנהג היה בדור השו"ע.
וא"כ שאתה רואה עוד אחרונים שכותבים לך שכך המנהג היום, אתה חייב להגיד שמנהג זה התחיל בדור השו"ע ולא פתאום איזה פוסק התחיל ללכת כמו הגאונים ומאז כולם פסקו ככה...
זה נקרא שרשרת פוסק אחד כותב משהו ואחריו נמשכים רבים מהאחרונים והדבר נהפך להיות מיוסד ממשה רבינו...
על השאלות ששאלתי לא ענית, אף אחד מבני דורו של מרן לא מזכירים איזה מנהג כזה...
 
זה נקרא שרשרת פוסק אחד כותב משהו ואחריו נמשכים רבים מהאחרונים והדבר נהפך להיות מיוסד ממשה רבינו...
על השאלות ששאלתי לא ענית, אף אחד מבני דורו של מרן לא מזכירים איזה מנהג כזה...
מי אמר שצריך שמישהו מבני דורו יזכיר זאת!?
ודרך אגב , מהר"י נבון העיד בעצמו על המנהג.
שו"ת בתי כהונה העיד בעצמו על המנהג וזה לא שרשרת פוסק...
וא"כ שאתה רואה שמעידים שכך היה המנהג ובאמת ככה הם היו נוהגים וודאי שזה היה המנהג וזה לא התחיל משום מקום!?
 
מי אמר שצריך שמישהו מבני דורו יזכיר זאת!?
ודרך אגב , מהר"י נבון העיד בעצמו על המנהג.
שו"ת בתי כהונה העיד בעצמו על המנהג וזה לא שרשרת פוסק...
וא"כ שאתה רואה שמעידים שכך היה המנהג ובאמת ככה הם היו נוהגים וודאי שזה היה המנהג וזה לא התחיל משום מקום!?
הם מעידים על מנהג שהיה בדורם....
לא צריך להיות כזה גאון גדול חפש מי שכתב בזה ראשון. ומי הוא? מהר"ם אלאשקר כתב שמצא תשובת הגאונים ושם התחיל כל הפולמוס וגם משם התחיל השינוי... לפניו לא הייתה דעת כזו.. דעת הראשונים שלפנינו כדעת כר"ת.
 
הם מעידים על מנהג שהיה בדורם....
לא צריך להיות כזה גאון גדול חפש מי שכתב בזה ראשון. ומי הוא? מהר"ם אלאשקר כתב שמצא תשובת הגאונים ושם התחיל כל הפולמוס וגם משם התחיל השינוי... לפניו לא הייתה דעת כזו.. דעת הראשונים שלפנינו כדעת כר"ת.
1742743198007.png
 
ובכן מקורו של החיד"א הוא מדברי מהרי"ף ששאל את רבו. ושוב אין מזה ראיה.

אתה יכול להסביר לי את הטענה הזו??
כן!
אחרי שהחיד"א ראה שכמה אחרונים העידו שכך המנהג היה בדור מרן וככה המנהג היה אצלו, נתן טעם למה מרן פסק כך!
 
ע"ז באמת החיד"א הקשה כיעויין שם, אבל מ"מ דבריו שכך המנהג עומדים וקיימים!
למה הוא הקשה כי אלו השערות...
וכן דבריו של החיד"א הם השערה... מרן לא רצה להזכיר את דבריהם של הגאונים לרוב קדושתו ופרישתו מה זה קשור?? מה זה שונה מכל התורה כולה.. אף אחד מגדולי הדור לא הזכיר דין זה. והרדב"ז נשאל בשאלה שאותה נשאל מהר"ם אלאשקר והוא אפילו לא מזכיר בכלל שיטה או מנהג גאונים.... אתה לא עונה על השאלות אלא מצטט לא האחרונים שכתבו משהו ללא ביסוס.
 
זה השערה למה השו"ע לא הזכיר זאת...
אבל שכך היה המנהג זה ברור!!!
וזה לא שום השערה!
זה תרתי דסתרתי כל הגדולים באותו הדור כותבים כר"ת ומאידך המנהג הפשוט הוא כהגאונים... אין שום תיעוד היסטורי לדבר תמוה כזה... אף אחד מן הגדולים לא זועק ע"ז... אין דברים יותר מופרכים מזה.
 
חזור
חלק עליון