ממרן עד מרן
Well-known member
ויש הרבה שחלקו על היתר זההמפעל הזה מייצר חמץ כל השנה, עבר ליבון כל המגשים והכול? למה בבית שלכם מחייבים אתכם לעשות ליבון? שמה אי אפשר לעשות ליבון. ונ"ט בר נ"ט לא עושים לכתחילה. ועוד רשימה של שאלות לא פשוטות. (יש על הנ"ל תשובה מפורשת ביבי"א (ח"ט סי' מה) ביחו"ד (ח"ב סי' סג) ובחזו"ע (עמ' קלב) שאם משהים את התנור ללא פעולה 24 שעות ומנקים אותו היטב ומסיקים אותו על החום הכי גבוה, מותר להשתמש בו לכתחילה.
ובמפעל משהים את התנור ללא פעולה 72 שעות!!! ומנקים וממרקים אותו היטב בחומרי ניקוי ובחומרים פוגמים, ואז מסיקים אותו בחום אדיר של 350 מעלות!!! (שי"א שדינו כליבון) ובנוסף שורפים בברנר את כל החלקים!
ובחזו"ע כתב שם על חכם אחד שרצה לפקפק בהיתר הנ"ל, "וראיתי לאברך אחד מצעירי הצאן שלא הגיע להוראה שבספרו פער פיו לבלי חוק על ההיתר הנ"ל בלשון מדברת גדולות וטובה היתה לו השתיקה, ואינו ראוי אפי' לתשובה! שכל מגמתו היא לקנטר ולא להבין דבר לאשורו לא יחפוץ כסיל בתבונה" עכ"ד.)
ובפרט שההיתר בנוי על צירופים רבים, ולכן הרבה נמנעים וחוששים בפרט בענייני פסח.
זה שמרן זיע"א התיר זאת זה ודאי אין חולק, אבל הרבה חולקים על היתר של ליבון קל בתנור.
וא"כ- התברר שהבור לא כזה עמוק כפי שחשבת