נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.
אשמח אם כבודו יעלה כאן מה שכתב בספרו ח"ג.וכתבנו על זה בספרינו אשר השיב ח"ג (כת"י) שמה שכתב מרן תבלין כל תבלין ואף אם נילוש בשום וכו' ברכתו משתנה שמרגישים הטעם
צודק!(הערה שלי מיודעת למי שלא הולך באש ובמים אחרי מרן זצוק"ל ולא רוצה להכניס את ההבנות שלו, אלא למי "שפתוח" ללמוד מעצמו)
גם אני בתחילה חשבתי כן, אבל זה היה נכון אם היה מדובר על ח"א וח"ב שכבר יצא לאור עולם, משא"כ ח"ג שעודנו בכתב יד. ולמה להעלים זאת מאתנו בינתיים.כנראה רצונו שתרכוש את הספר......![]()
המשפט הזה ממש לא במקום, בנידו"ד מרן זצ"ל לא כתב משהו שתאמר שיש כאן שהולכים איתו בזה באש ובמים, אלא מרן זצ"ל גילה דעתו רק לעניין מילוי, ואנו דנים האם ה"ה נילוש או לא ובזה מרן זצ"ל לא גילה דעתו.(הערה שלי מיודעת למי שלא הולך באש ובמים אחרי מרן זצוק"ל ולא רוצה להכניס את ההבנות שלו, אלא למי "שפתוח" ללמוד מעצמו)
המעיין יראה, דזה גופא מה שהשיג הכה"ח על דברי המסגרת זהב והגרש"ק, דמניייהו משמע שאם זה היה רוטב של בשר ממש, כגון מוהל וכד', היה צריך לברך מזונות, ולא היה בזה ספיקם, וע"ז קאמר דזה אינו כי עדיין יש בזה ספק אחר, והוא המחלוקת המבוארת בסעיף יז. וכמו שציין בהדיא לדבריו לעיל באות ד"ן, ושם מיירי בעניין המחלוקת שבסעיף יז. ופשוט.לענ"ד ל"ד כלל דיעויין במקור הדברים במסגרת זהב שמקורו הוא הגרש"ק בספר החיים, ושם מבואר שיסוד הספק שלו הוא האם דנים את מי השלקות, היינו המים שהתבשלו עם הבשר או המים של הפירות כדין הפרי או הבשר עצמו וכדיו מי שלקות בסי' רה, או דיש לחלק, יעויי"ש. אף פשיטא ליה שאם מערב את גוף הפרי היינו מי פירות, או המוהל של הבשר עצמו וכיו"ב הוא פשוט דחשיב כסנין, וכמ"ש להדיא מרן השו"ע "תבלין, חלב" ומאי שנא הכא. וזהו מה שכתב הכה"ח בתחילת דבריו: ויש אומרים שהיא עיסה שעירב בה דבש וכו', או חמאה "או שומן" או מי ביצים או מי פירות ויין או שאר משקין חוץ ממים רבינו זלמן אות י"א וכן משמע בבית יוסף יעו"ש וכן כתב באבן העוזר אות א' כרם שלמה חיי אדם כלל נ"ד אות ג', ע"כ. וה"ט ששומן הוא מגוף הדבר.
כל זה אינו עניין לעיקר הויכוח כאן, דאה"נ דיתכן ואף שקובעים על זה סעודה (לא ב'שיעור קביעות סעודה') יש לברך על זה מזונות אם סוף סוף הטעם שלו מתוק (וגם בזה איכא עיקולי ופישורי, ראה לעיל מה שהבאתי מהדרך החיים. וצ"ע עוד בזה. ועוד חזון למועד), אבל הכא שהטעם שלו מלוח שמא יש לברך המוציא. והארכתי בזה לעיל. ואי"צ לכפול.ומצורף כאן דברים שכתב בקצרה @הרב שמעון ללוש בעניין:
דין נילוש במינים שאינם ממיני מתיקה, אם חשיב פת כסנין.
בספר מנחת שמואל פנחסי ח"א (סי' יא), וברכה נאמנה (בסו"ת שבסוה"ס סי' ט, עמ' תרכד), הבי"ד הגנת ורדים (כלל א סי' כד, דף יג ע"ב) לגבי פת מתובל בשמן ושומשמין דאף שדינו כפהב"כ מ"מ מברך עליו המוציא ובהמ"ז מכיון שהדרך לקבוע עליו. ע"כ. ולמד ממנו כלל דכל שדרך לקבוע עליו ברכתו המוציא.
אולם המעיין יראה דלא היא, והגו"ר לא דיבר אלא לגבי שיעור קביעות סעודה של אותה הפת, דאף שיש לה דין פהב"כ וברכתה מזונות ועל המחיה, ורק בשאוכל שיעור שרגילים לקבוע עליה מברכים המוציא ובהמ"ז, מ"מ מחדש הגו"ר סברא, דיתכן ששיעור שדרך לקבוע עליה, מועט הוא מסתם פהב"כ, דסתם פהב"כ, קובעים עליה לבדה, ובעינן ג' או ד' ביצים ממנה, משא"כ פת זו, הדרך לקבוע עליה עם עוד מאכלים, וממילא בשיעור מועט שלה הוא דרך קביעות שלה, וכשיבא לידי שיעור זה חשיב לגבה שיעור שדרך לקבוע עליה. ע"ש. אבל מעולם לא אמר דמאחר שדרך לקבוע עליה לכן ברכתה המוציא אף שנילושה בשמן ושומשין, אדרבא מבואר בדבריו להדיא, דכל שלא יאכל ממנה שיעור שדרך לקבוע עליה כשהיא עם שאר מאכלים, כיון שנילושה בשמן ושומשמין מברך עליה מזונות ועל המחיה, ע"ש. ופשוט.
ונמצא שמדברי הגו"ר הנ"ל מבואר אפכא, דאף פת מתובלת במינים שהדרך לקבוע עליה עם אותו תיבול, כיון שסו"ס מתובלת היא ברכתה מזונות ועל המחיה.
וכן מוכח מדברי מרן זיע"א בחזון עובדיה בדין הפשטידא, דאף שהבשר ע"ג העיסה נחשב לקביעות סעודה, מ"מ אם העיסה היתה נילושה בשומן של אותו בשר עצמו, אף שלקביעות סעודה עשוי, מזונות. וכן מבואר שם בשם כה"פ, וכ"כ כולם נילוש בביצים, בשמן, בחלב, וכדומה, שכל אלו אינם מתוקים אלא מלוחים וכדומה, ואעפ"כ לא אמרינן בהו דלקביעות סעודה הם עשויים, ואף בפיצה גדולה שעשויה לקביעות סעודה ולכן הגבינה שעליה אינה הופכת אותה להמוציא, מ"מ אם טעם חלב או חמאה יש בעיסה מזונות, אף שלא נשתנה מהיעוד שלה שעשויה לקביעות סעודה ולא נילוש במתוק.
שו"ר שכ"ה מפורש להדיא בדעת מרן זיע"א בדין הפיצה (עמ' ס), שבסו"ד הביא דברי המנחת שמואל פנחסי שהפיצה דמיא לפשטיד"א דלקביעות סעודה עשויה, "שכן נוהגים לאכול הפיצה כארוחה של ממש", ע"כ. ואעפ"כ כתב קודם לכן שאם יש בה טעם חלב או חמאה ברכתה מזונות. ובאמת שכ"כ להדיא במנחת שמואל שם, דאף שעשויה לקביעות סעודה, ולכאורה מה בכך שיש בה טעם של חלב וכדומה, אולם לעינן נילוש קי"ל דכל שנילוש ואינו קמח ומים בלבד כעיסה של לחם רגיל, יש אורויי מורינן לברך מזונות.
ומכל הני מילי מוכח דלענין נילוש אין שום הבדל במה נילוש, ולא תלי כלל אם לקביעות סעודה עשוי או לא, דלעולם מזונות. ודלא כשו"ת אורחותיך למדני חלק א שעשה בזה דרך מכח סברא גרידא, על אף שהביא משמעות הפוסקים להיפך, ע"ש.
ק"ק לחלק חילוקים כאלו, בעוד אין אנו יודעים איזה פת היה מאכלם, כי גם בלחמניות קטנות ממולאות בשר מי יימר לן שהיה להם כן בזמנם והיו מברכים על זה כבר אז מזונות, ואם תאמר סו"ס אילו היה להם לחמים אלו היו מברכים על זה מזונות, אף אנן נימא אילו היה להם לחמניות מתוקות גדולות השוים בצורתא דלחמניה (ורק בטעם שונה מעט) היו רגילים לקבוע על זה והיו מברכים על זה המוציא. וכן אם כן נימא נמי בפיצה אם היה להם כזה מאכל היו קובעים על זה ומברכים המוציא אף שנילוש בחלב וכד'. אלא על כרחך דלא אמרינן הכי. [וגם כאמור קשה לומר ולחלק בין פת ופת, כדמוכח מרוב הפוסקים דסבירא להו דלא כהמאמר מרדכי (סי' קסח ס"ז) שכתב שהדעות שם אינם חלוקות, אלא סבירא להו דהג' דעות חלוקות, וכל אחד סובר שהפת של השני זה לחם גמור, ואם נימא שהכל תלוי בפת אם רגילים לאכול אותה ארעי או קבע, מאי מחלוקת איכא, הלא בשלשת סוגי הפהב"כ אין הרגילות לאכלם בקבע]. וצ"ע עוד בזה.לענ"ד החילוק פשוט, דשאני לגבי לחמניות שנילושו שכך הייתה מעיקרא תקנ"ח שבשינוי כזה הוא משנה "במהות" וחשיב דרך ארעי, ולכן אף אי נימא שעתה השתנתה המציאות סו"ס מעיקרא לא הייתה תקנה לברך ע"ז בכה"ג. משא"כ לגבי ממולא שהוא קטן אנו אומרים שכך הייתה התקנה מעיקרא שהוא נקרא דרך ארעי וחשיב כסנין.
ואבאר יותר, שהרי מרן כתב מחד בס"ז שכסנין היינו ממולא (לח"פ) הוא מזונות, ומאידך בסי"ז כ' לברך המוציא, וביארו הפוס' שהחילוק הוא ע"פ הריא"ז שהוא ביאר כן בד' סביו הרי"ד שהוא המקור להלכות אלו, שיש חילוק בין דרך ארעי לקבע. וא"כ אמור מעתה שאם זה החילוק ממילא הוקבע כך מעיקרא כאן שצורתו מוכחת עליו שהוא דרך ארעי אפי' שחסר לו חלק מהתנאים של ממולא, סו"ס הוא דרך ארעי.
לפי סברא זו גם מצה וגם חלה מתוקה ברכתה המוציא כיון שדרך לקבוע עליה סעודה.חבל על כל המשא ומתן, הבית יוסף בסימן קסח בהקדמה נתן סברא למה מברכין מזונות כי לא לקביעות עשוי, אם כן אם נילוןש בדבר שיש דרך לקבוע עליו פשוט זה מוציא, פשוט מאד ללמוד בסברא לפני שמחפשים אלפי מקורות שאולי יכתבו מה שמחפשים למצוא
ואם התשובה שלו לא נראית לך? אם אתה מבטל דעתך, אז שוב פעם חזרנו לאותו הנידון. האם אסור שלת"ח תהיה דעה עצמית שלו בסוגיא שלמד ועיין בה להכריע ולהבין כמו חכמים מסוימים? האם תמיד צריך שיצא לו כמו חכם אחד? האם אף פעם לא הבנת בסברא ובמהלך הסוגיא כמו הבא"ח, האול"צ, הרב משה לוי, הרב דוד יוסף ועוד? האם תמיד צריך להסתדר לך כמו הרב יצחק, ואתה חייב לבטל דעתך רק מפני סברתו ולא מפני סברת אחרים?ואם השאלה אכן נכונה, אז הוא פשוט יחזור בו ויורה אחרת מחמת מה ששאלתי.
אני חושב שזה ענין של גישות. הרב יצחק שליט"א דרכו בקודש לבטל דעתו מפני דעת אביו, וכך עושים תלמידיו הי"ו שמבטלים דעתם בפני דעת הרב יצחק, ולא מעיזים לחלוק גם אם נראה להם לא כדבריו או סברתו. אבל במקום אחר כתבנו שגישה זו לכאורה לא כ"כ מובנת לפי דרכו של מרן זצ"ל בהקדמה ליביע אומר שהקטן יכול לחלוק על הגדול אם יש לו ראיות לדבריו, וכן התלמיד חולק על רבו והבן חולק על אביו, וזו למעשה הגישה של הרב דוד יוסף שליט"א.האם תמיד צריך להסתדר לך כמו הרב יצחק, ואתה חייב לבטל דעתך רק מפני סברתו ולא מפני סברת אחרים?
זה כשמדברים באוויר, פטפוטים של יושבי קרנות בית המדרש, עד שלומדים את תורת מרן בעיון, ומבינים שכל רז לא אניס ליה, ותורתו מים שאין להם סוף, ובכל נושא שידד עמקים בעומק העיון והבקיאות, ולרוב יראת ההוראה העלה פסקים מבוססים די והותר, שקשה למצוא דומה לו. ואפשר לפלפל באיזהו מקומן, אבל כמעט בלתי אפשרי להתמודד מול מסקנא שלו [יש לו בכת"י חידושים שלא מבוססים דיו, וצווה בחייו שלא להדפיסם, ואף שכל גדול אחר היה מדפיסם ותלמידיהם היו מקבלים כתורה מסיני]. ורמז לכל זה בקצרה מרן הראש"ל שליט"א בשיעורו האחרון.אי אפשר ללמוד שתמיד מרן זצ"ל צודק כמו שאי אפשר לומר שהבן איש חי תמיד צודק וכן על זה הדרך תחשבו על זה, אחרת אין לדבר סוף