• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

הוספות על ''דרכה של תורה''

דבר בעתו
1658317973729.png

מה שכתב בשם שה"ל שלא תיקנו תענית 'שעות' לקטנים, צ"ע, דז"ל שה"ל וכתב אחי ר' בנימין זצ"ל מסתברא דתינוקת אין מענין אותן כדרך שמענין אותן ביום הכיפורים ואפי' אותן שהגיעו לחינוך ויש להקל עליהן קצת מפני שהיא בחזקת ימי הקיץ ע"כ.
ובמשנה ביומא פ"ח מ"ד התינוקות אין 'מענין' אותן אבל 'מחנכין' אותן. ומבואר ש'מענין' היינו כל היום, 'ומחנכין' היינו לשעות. ושה"ל לא כתב שלא 'מחנכין' אלא שלא 'מענין', ונראה מדבריו דמיירי בתענית יום שלם, אבל בחינוך לא מיירי.
ואדרבה מהטעם שכתב שהוא בקיץ וכו' נראה שרק יום שלם לא, אבל שעות כן.
ועכ"פ בודאי ששה"ל לא כתב שלא תיקנו תענית 'שעות' לקטנים. וצ"ע.
 
קצת הבנת הנקרא לא תזיק.
כתבתי על ענין הפפושדו בכללותו, שחלק מהטענות שכתב מביישות את כותביהם, ופירטתי את הטענות הקשות שעומדות בזכרוני. [שהחמורה שבהם היא שכותב נגד משהו שיכול לבודקו בלי לבדוק]. ועליהם לא ענית. (ואתה מוזמן לעיין בכל הטענות שהועלו בקישור שהעלה הרב @בנימין לוריא ).
מעולם לא שמעתי מהרב טוען לגבי השוקולד, ככה שאין לי מה להגיב לך. וגם בהליכות מועד עמוד ק"ט ואילך שמדבר על זה לא מזכיר זאת.

אבל זה כבר ידוע מכמה וכמה מקרים וקונטרסים שמנסים להכניס לרב מלכא דברים שאמר כשלא אמרם אותם, כדי לטעום אחרת. וכגון שאמר שבני ספרד יכולים להבדיל על תה וקפה כשכר מדינה, או על מיץ תפוזים טבעי. כזה שמעולם לא אמר כך. וכשכתב זאת בתשובות להערות הראשל"צ, בכל זאת המשיכו וכתבו את אותה הערה. שלא אמרה מעולם. ועוד כהנה רבות.
 
נערך לאחרונה:
מעולם לא שמעתי מהרב טוען לגבי השוקולד, ככה שאין לי מה להגיב לך. וגם בהליכות מועד עמוד ק"ט ואילך שמדבר על זה לא מזכיר זאת.

אבל זה כבר ידוע מכמה וכמה מקרים וקונטרסים שמנסים להכניס לרב מלכא דברים שאמר כשלא אמרם אותם, כדי לטעום אחרת. וכגון שאמר שבני ספרד יכולים להבדיל על תה וקפה כשכר מדינה, או על מיץ תפוזים טבעי. כזה שמעולם לא אמר כך. וכשכתב זאת בתשובות להערות הראשל"צ, בכל זאת המשיכו וכתבו את אותה הערה. שלא אמרה מעולם. ועוד כהנה רבות.
אתה יכול להעלות צילום של דבריו שם?
 
ב"ה
רבותי, מה התועלת בכל הוויכוחים הללו כשבלאו הכי שום צד לא מתכוין באמת "לקבל" מזולתו?!
לא חבל על הזמן של כולכם?!

אין כאן אלא מלחמת התשה, מי מתיש את מי ראשון בכך ישארו טענותיו כאילו ללא מענה,
הויכוחים כאן לא משקפים כלום מהאמת, ואין בהם כל תועלת.

מי שמשומעי לקחו של מרן שליט"א ישאל ויתייעץ עם מי שמשומעי לקחו של מרן שליט"א,
ומי שאינו משומעי לקחו שישאל ויתייעץ עם מי שאינו משומעי לקחו.

אתם יכולים באמת להיות גדולי ישראל, תשקדו ותתמידו, ותעלו לכאן רק לליבונים ובירורים שמובילים אל הבירור ומועילים באמת לפרט ולכלל.
 
ב"ה
רבותי, בואו נעשה סדר בעזרת ה',

יש כאן שני נידונים,
א. דברי מרן הראש"ל שליט"א בהשקפתו וביקורתו אודות רב בזמננו שמשיב ברדיו וכותב חיבורים בהלכה,
ב. ביקורת עצמית של משתתפים כאן, אודות הבנתו ודרכו של אותו רב.

לגבי נידון א' אין על מה לדון, זוהי דעתו הברורה של מרן שליט"א כמה פעמים בתורה שבכתב ותורה שבעל פה,
וכאן בפורום לא יתכן "להביע עמדה שונה" וכ"ש שלא לנסות "להוכיח כעמדה אחרת", כמבואר בתקנון בפתיחתו ובאות ו' באר היטב.

לגבי נידון ב' איני רואה צורך וענין שהמשתתפים כאן ידונו ויכתבו בזה דעות לכאן ולכאן כל אחד כאשר עולה על דעתו ולבו, זה נושא של אחריות, צריך להיות בר סמכא כדי לכתוב בזה דעות והשקפות וביקורת על ת"ח אחר, ועוד בפורום ציבורי, שזו אחריות גדולה, וגם לא יבצר מכמה איסורים נוספים שנמשכים מזה בהכרח, והוי פסיק רישיה.

כן יש צורך ומצוה שמי שמוצא מכשול באיזה חיבור בן זמנינו בפרט שנכתב להלכה ולמעשה, ובפרט אם רואה אצלו טעות שיטתית בגישה, אז שיכתוב נקודתית את הטעויות או המכשולות, בצורה מאד עניינית, לא בפורום אלא בקובץ מסמך, יסגור בפידיאף, ויצרף לידיעת הציבור למנוע מכשול, ותו לא מידי. בלי להטיף מוסר נגדו (אא"כ ע"פ רבותיו כפי שמסתמא היה בקונ' דרכש"ת), רק לטעון עניינית טענה אחר טענה, ויראה הציבור וידע להזהר ולהזהיר.

ואם משתתף אחר רואה זאת, ומבחין שזה המעורר טעה בדברים שכתב באותו קובץ, ויש לו להשיב עניינית על דבריו לפי הסדר, יעשה גם הוא לא בפורום אלא קובץ מסמך להשיב נקודתית עניינית, ג"כ בלי מוסר וכדומה, ויסגור בפידיאף ויצרף.

ואת המוסר נשמור לגדולי הדור להשמיע באזנינו, ונענדם עטרה לראשנו, ונכניס אותם לפורום כמות שהם, שידע הציבור דעתם דעת תורה והשקפתם הטהורה, כמות שהם בדיוק ללא תוספת או מגרעת, ולא ניתן למאן דהו לפקפק על דבריהם ולהביע עמדה או השקפה אחרת מדבריהם כאן בפורום שהוקם להבהרת מורשתם והשקפתם הטהורה.

[ומי שירצה לעמוד על כוונתם וכדומה שישאל את רבותיו, ואם ירצה ישאל לרבני הפורום במדור שאל את הרב בלבד, ובכך אם יקבל מענה זה יהיה באופן זהיר ואחראי ובשקל הקודש והיה ה' עם השופט שכוונתו לשמים].

נ.ב. ולגופו של נידון א', אצרף כאן ב' מכתבים שונים, שנכתבו לפי בקשתו של מרן שליט"א לבאר דרכו והשקפתו בענין,
במכתב לרב אלבז מבואר בעיקר ב-3 עמודים ראשונים, ובמכתב למחבר הקונטרס מבואר ב-2 עמודים אחרונים.

בברכת התורה ולומדיה
 
ב"ה
רבותי, מה התועלת בכל הוויכוחים הללו כשבלאו הכי שום צד לא מתכוין באמת "לקבל" מזולתו?!
לא חבל על הזמן של כולכם?!

אין כאן אלא מלחמת התשה, מי מתיש את מי ראשון בכך ישארו טענותיו כאילו ללא מענה,
הויכוחים כאן לא משקפים כלום מהאמת, ואין בהם כל תועלת.

מי שמשומעי לקחו של מרן שליט"א ישאל ויתייעץ עם מי שמשומעי לקחו של מרן שליט"א,
ומי שאינו משומעי לקחו שישאל ויתייעץ עם מי שאינו משומעי לקחו.

אתם יכולים באמת להיות גדולי ישראל, תשקדו ותתמידו, ותעלו לכאן רק לליבונים ובירורים שמובילים אל הבירור ומועילים באמת לפרט ולכלל.
 
ב"ה
רבותי, בואו נעשה סדר בעזרת ה',

יש כאן שני נידונים,
א. דברי מרן הראש"ל שליט"א בהשקפתו וביקורתו אודות רב בזמננו שמשיב ברדיו וכותב חיבורים בהלכה,
ב. ביקורת עצמית של משתתפים כאן, אודות הבנתו ודרכו של אותו רב.

לגבי נידון א' אין על מה לדון, זוהי דעתו הברורה של מרן שליט"א כמה פעמים בתורה שבכתב ותורה שבעל פה,
וכאן בפורום לא יתכן "להביע עמדה שונה" וכ"ש שלא לנסות "להוכיח כעמדה אחרת", כמבואר בתקנון בפתיחתו ובאות ו' באר היטב.

לגבי נידון ב' איני רואה צורך וענין שהמשתתפים כאן ידונו ויכתבו בזה דעות לכאן ולכאן כל אחד כאשר עולה על דעתו ולבו, זה נושא של אחריות, צריך להיות בר סמכא כדי לכתוב בזה דעות והשקפות וביקורת על ת"ח אחר, ועוד בפורום ציבורי, שזו אחריות גדולה, וגם לא יבצר מכמה איסורים נוספים שנמשכים מזה בהכרח, והוי פסיק רישיה.

כן יש צורך ומצוה שמי שמוצא מכשול באיזה חיבור בן זמנינו בפרט שנכתב להלכה ולמעשה, ובפרט אם רואה אצלו טעות שיטתית בגישה, אז שיכתוב נקודתית את הטעויות או המכשולות, בצורה מאד עניינית, לא בפורום אלא בקובץ מסמך, יסגור בפידיאף, ויצרף לידיעת הציבור למנוע מכשול, ותו לא מידי. בלי להטיף מוסר נגדו (אא"כ ע"פ רבותיו כפי שמסתמא היה בקונ' דרכש"ת), רק לטעון עניינית טענה אחר טענה, ויראה הציבור וידע להזהר ולהזהיר.

ואם משתתף אחר רואה זאת, ומבחין שזה המעורר טעה בדברים שכתב באותו קובץ, ויש לו להשיב עניינית על דבריו לפי הסדר, יעשה גם הוא לא בפורום אלא קובץ מסמך להשיב נקודתית עניינית, ג"כ בלי מוסר וכדומה, ויסגור בפידיאף ויצרף.

ואת המוסר נשמור לגדולי הדור להשמיע באזנינו, ונענדם עטרה לראשנו, ונכניס אותם לפורום כמות שהם, שידע הציבור דעתם דעת תורה והשקפתם הטהורה, כמות שהם בדיוק ללא תוספת או מגרעת, ולא ניתן למאן דהו לפקפק על דבריהם ולהביע עמדה או השקפה אחרת מדבריהם כאן בפורום שהוקם להבהרת מורשתם והשקפתם הטהורה.

[ומי שירצה לעמוד על כוונתם וכדומה שישאל את רבותיו, ואם ירצה ישאל לרבני הפורום במדור שאל את הרב בלבד, ובכך אם יקבל מענה זה יהיה באופן זהיר ואחראי ובשקל הקודש והיה ה' עם השופט שכוונתו לשמים].

נ.ב. ולגופו של נידון א', אצרף כאן ב' מכתבים שונים, שנכתבו לפי בקשתו של מרן שליט"א לבאר דרכו והשקפתו בענין,
במכתב לרב אלבז מבואר בעיקר ב-3 עמודים ראשונים, ובמכתב למחבר הקונטרס מבואר ב-2 עמודים אחרונים.

בברכת התורה ולומדיה
יש מכתב תשובה מהרב אלבז שליט"א? מאז הוא דיבר בעניין עם מרן הראשון לציון שליט"א?
 
ב"ה
אספר את ההמשך לכל מי שחשוב לו לדעת,
הבאתי את המכתב לרב אלבז ביד והסברתי שמרן שליט"א שלח אותי,
הרב אלבז לקח ממני את המספר שלי, וסיכמנו שאם יראה לנכון יחזור או אלי או ישירות למרן שליט"א.
אני מאז לא קיבלתי טלפון מהישיבה שם,
וכמה פעמים מאז שהייתי אצל מרן שליט"א הוא אמר שלא קיבל תגובה אחר המכתב.
עד כאן.
 
וההמשך שאחרי זה, שהרב אלבז שליט"א ראה את מרן רבינו יצחק שליט"א בברית שנערכה באור החיים, ואמר לו קבל עם ועדה, מה כבודו רוצה מהחתן שלי?
טעות,
"תחילת הסיפור" היה שהרב אלבז שאל בברית כאמור, ומרן שליט"א השיב לו שידבר עימו ע"ז בהזדמנות אחרת לא ליד התלמידים שסביבו,
"אחר כך" ביקש ממני מרן שליט"א לכתוב, וההמשך כנ"ל.

נ.ב. הודעתך נערכה מחמת זלזול במי שגדול
 
לגבי רחיצה ביו"ט. זו רק דוגמא שבכלל לא הזכיר את מרן. אמר את ההלכה ורק שהזכירו בקהל את מרן אמר "אני יודע" והוסיף שאמר לדאוג מערב יו"ט שיהיה חלק לכל השיטות.
אבל אם לא היו מזכירים את מרן אז אפילו לא היה טורח להזכיר את השיטה. ומי שלא דאג מערב יו"ט לזה. יחשוב שביום טוב אסור להשתמש.
הציבור שם הוא ציבור של מרן......
 
כל מי שבקיא בשיעורים של הרב יודע שקודם כל אומר את הדבר המוסכם ואז נכנס למחלוקת, גם אם לא היו שואלים היה מדבר על זה אחרי זה.

והראיה שבספר כתב את המחלוקת, ובכל השיעורים האחרים מזכיר את המחלוקת.

כבוד גדול הוא לרב אופיר מלכא שליט"א, שמדקדקים בו כהרשב"א וכאחד הראשונים.

אבל בינינו, מספיק. או שבעצם, כל אחד יעשה כהבנתו. מעלבונות ופגיעות, הצד השני ששותק רק מרוויח. בשמים מרוממים את העניו.
 
נערך לאחרונה:
כל מי שבקיא בשיעורים של הרב יודע שקודם כל אומר את הדבר המוסכם ואז נכנס למחלוקת, גם אם לא היו שואלים היה מדבר על זה אחרי זה.

והראיה שבספר כתב את המחלוקת, ובכל השיעורים האחרים מזכיר את המחלוקת.

כבוד גדול הוא לרב אופיר מלכא שליט"א, שמדקדקים בו כהרשב"א וכאחד הראשונים.

אבל בינינו, מספיק. או שבעצם, כל אחד יעשה כהבנתו. מעלבונות ופגיעות, הצד השני ששותק רק מרוויח. בשמים מרוממים את העניו.
אתה מכחיש את המציאות. מרוב הלהט לתרץ את רבך אתה נראה כמשקר לעצמך. שמעת את כל הקטע? שמע שוב ושוב ושוב ותראה שהדגיש עיו"ט ואח"כ המשיך לנושא הניגוב וזהו. רק שמישהו מהקהל שאל חזרה אז הבין שאי אפשר להתחמק ואמר מחלוקת. החבר'ה שם תלמידיו של מרן. למה להסתיר מהם את ההיתר?
 
הציבור שם הוא ציבור של מרן......
ממתי רב אמור להורות לפי הציבור?
כשמזמינים את הרב יצחק יוסף לדבר בישיבות הסדר האם הוא אומר הלכות של הרב קוק או של הרב מרדכי אליהו?
אם יזמינו אותו לדבר בקהילת הבבלים אז הוא יאמר הלכות של הבא"ח?
רב אומר את מה שנראה לו שנכון לומר.
מי שרוצה מקבל ומי שלא רוצה שיחפש רב אחר.
הוא לא שיקר על אף אחד. הוא לא אמר שהוא לפי הרב עובדיה. הוא אומר את דעתו וזהו.
 
ממתי רב אמור להורות לפי הציבור?
כשמזמינים את הרב יצחק יוסף לדבר בישיבות הסדר האם הוא אומר הלכות של הרב קוק או של הרב מרדכי אליהו?
אם יזמינו אותו לדבר בקהילת הבבלים אז הוא יאמר הלכות של הבא"ח?
רב אומר את מה שנראה לו שנכון לומר.
מי שרוצה מקבל ומי שלא רוצה שיחפש רב אחר.
הוא לא שיקר על אף אחד. הוא לא אמר שהוא לפי הרב עובדיה. הוא אומר את דעתו וזהו.
שמעת מימיך שיעור של מרן הראשון לציון? הוא לא מזכיר את הדעות? היה לו להזכיר על כל פנים את המתירים, הרי הוא בעצמו בסופו של דבר טען שאמר לדאוג מעיו"ט בשביל שיהיה חלק לכל הדעות. כולם שם ת"ח כדי לדעת מה יקרה אם לא דאג?
 
חזור
חלק עליון