שהרי אם לא אתן כסף בעבור הפירות לא יתנו לי אותם בחינם, גם אם אומר להם שלא חפצתי בשירות כי אני גר ליד מטע המשמשים וכשבאתי לקטוף נוכחתי לדעת שב''ד קטפו את הכל ומחלקים וכעת הוצאתי הוצאות נסיעה כדי לקחת פירות הפקר.
מי אמר לך שכך זה? אולי אם תלך למטע תוכל לקטוף מעץ בחינם? אם כבר הם קטפו - מגיע להם שכר כמו פועל שקוטף בשבילך, שזה פחות ממה שמוכרים שזה כולל ההובלה וכו'.
וכבר כתב הרשב"ש בסי' רנ"ח וז"ל ולענין שאלתכם נראה שיש תקנה בדבר שב"ד יעמידו שומרים בגנות ופרדסים שלא יכנסו גוים והם ילקטו הפירות ובעה"ב ג"כ ילקט מכללם אם רצה או
הב"ד יתנו לו מזון ג' סעודות בכל יום והשאר יחלקוהו לעניים וכדתניא בתוספתא וכו' נראה ממנו ששלוחי ב"ד יכולין ללקוט בשביל עניים וה"ה
לשמור לפי שב"ד הם יד עניים כדאיתא בפ' שור שנגח ד' וה' עי"ש.
בכל אופן, אין כמעט אנשים שרוצים לעשות מה שאתה רוצה.
רוב המוחלט של האנשים לא יסעו למושב, והם רוצים פירות בזול, ומוכנים שבית הדין יעשה להם את השירות הזה. ואכן המחיר הוא זול בהרבה, כמעט חצי מחיר ואף פחות, ובפרט שלפי מה שהבנתי, בחנויות של הבד"ץ אין כלל פירות קיץ כמו אפרסקים וכדומה, כיון שבחו"ל ונכרי כנראה אין פירות, כך שבודאי הציבור רוצה לאכול פירות קיץ במחיר רצפה. ואדרבה ירבו כמותם בישראל.
ואם בכל זאת היו רוצים לעשות כמש''כ בברייתא היו צריכים להוציא את ההוצאות מקופת בית הדין או כיום מארגוני חסד או דרך העיריה ולחלק בחינם לאנשים.
ארגוני החסד מלאים בהוצאות עבור עניים ממש שאין להם לחם לאכול, ואין להם כסף מיותר לממן פירות לכל העם.
העיריה - הלואי שתעשה מה שצריך לעשות למען התושבים, ודיינו.
בית הדין אין לו שום סמכות כיום ושום כסף.
כך שאין לנו מה לעשות מלבד לעשות את רצון התושבים שהם מעוניינים בזה.
אני חיכיתי השנה מתי יתחילו פירות הקיץ של אוצר ב"ד, וגם כעת אני מחכה לענבים, למנגו ולשאר הפירות שפעמים איני קונה מחמת היוקר [בשאר השנים], למשל דובדבנים יקרים מאוד גם כיום [בשוקים] וגם בשאר השנים, ובאוצר ב"ד מחירם 8 ש"ח בלבד לקופסה. שנים לא אכלתי דובדבנים וכעת זכיתי לאכול ולברך שהחיינו בשמחה.
וזה מה שרציתי להדגיש שההיתר כאן לא יותר טוב מהיתר המכירה.
לא קרב זה אל זה, על אוצר ב"ד אין מי שחולק להדיא, כל הנידון הוא רק השמטת הרמב"ם לפי הסבר אחד ברדב"ז שאינו מוכרח. יש תוספתא מפורשת שהביאוה הר"ש והרמב"ן ועוד. הוסיפו על זה עוד דברים בסברא לאור המצב שלנו כיום שאינו כזמן התוספתא, אולם אין שום דבר שמנגד לזה. המחלוקת היא 'בסברא' בין החזו"א ותלמידיו לבין ... אין שום סיבה שלא לסמוך בזה על החזו"א.
משא"כ היתר המכירה הוא ענין אחר לגמרי עם קושיות רבות מכמה כיוונים וכבר האריכו בזה רבים.
אתה הבאת דוגמא אחת של משמש במקום מסויים ב-12. האם זה כך בכל המקומות? האם כל פירות ה'אוצר' זולים ממחיר השוק? לא!
איני יודע מה קורה בשאר המקומות ובשאר בתי הדין. אם אכן זה יקר זה בעיה.
בב"ד של ר' ניסים כל פירות הקיץ כעת שזה משמש אפרסק נקטרינה בננה שזיף עולים 12, דובדבנים כעת הם 8 ש"ח. כל המחירים הנ"ל זולים
בהרבה מכל מקום בארץ בין היתר מכירה ובין נכרי וחו"ל. ועליהם דיברתי.