מי אמר לך שכך זה? אולי אם תלך למטע תוכל לקטוף מעץ בחינם? אם כבר הם קטפו - מגיע להם שכר כמו פועל שקוטף בשבילך, שזה פחות ממה שמוכרים שזה כולל ההובלה וכו'.
וכבר כתב הרשב"ש בסי' רנ"ח וז"ל ולענין שאלתכם נראה שיש תקנה בדבר שב"ד יעמידו שומרים בגנות ופרדסים שלא יכנסו גוים והם ילקטו הפירות ובעה"ב ג"כ ילקט מכללם אם רצה או הב"ד יתנו לו מזון ג' סעודות בכל יום והשאר יחלקוהו לעניים וכדתניא בתוספתא וכו' נראה ממנו ששלוחי ב"ד יכולין ללקוט בשביל עניים וה"ה לשמור לפי שב"ד הם יד עניים כדאיתא בפ' שור שנגח ד' וה' עי"ש.
ציטוט מקונ' מה נאכל בשנה השביעית:
והנה בקונ' אוצב"ד שבסוף משמרת השביעית [קארפ] כ' להביא ראיה שמותר לב"ד לשמור, מתשו' הרשב"ש (סי' רנח), ששאלוהו אם מותר לבעל השדה לשמור מפני גוים שלא יבוזו הפירות, והשיב שאסור, וכ' שיש תקנה בדבר, שב"ד יעמידו שומרים שלא יכנסו גוים, והם ילקטו הפירות, ובעה"ב ג"כ מכללם אם רצה כו', נראה שב"ד יכולים ללקוט בשביל עניים, וה"ה לשמור, לפי שב"ד יד עניים הם. עכ"ל.
וכ' במשה"ש שאין לומר דכוונתו רק לשמור מגוים, כפשטות לשונו, דלזה לא היה צריך להביא ראיה מהתוספתא. ולמה אסר על בעה"ב.
ולא הבנתי ראייתו, [ואדרבה, משמע להיפך], דאם לשמר מגוים א"צ לזה את התוספתא ומותר גם לבעה"ב, למה לא אמר לו שמותר הלא זו הייתה כל שאלתו. ובאמת שגם לזה צריך ראיה ואסור לבעה"ב, שגם שמירה מגוים היא מנהג בעה"ב, שמונע ממי שאינו רוצה ללקט, ורק ב"ד שהם יד עניים, הוי כלקט כל אחד כדי צרכו, ומותר לשמור.