• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

אכל פירות ושתה מים אם יכול לברך ב"נ ולהמשיך לשתות בלי ברכה ראשונה [לדעות דברכה אחרונה הוי סילוק]

א.א

Well-known member
אכל פירות ושתה מים אם יכול לברך ב"נ ולהמשיך לשתות בלי ברכה ראשונה [לדעות דברכה אחרונה הוי סילוק]

האם שזה שתי ברכות ראשונות שונות אפשר לכוין רק לברכה אחת או שלא
[לדעות דברכה אחרונה לא הוי סילוק ודאי שמהני]
אך לפוסקים כהרשב"א דבורא נפשות הוי סילוק לברכה ראשונה האם בנידון דידן זה מועיל

ויש בזה ברב פעלים ב לב ובהליכות מועד על שבועות

רצוני לדעת מה ההלכה בזה
 
ויש בזה ברב פעלים ב לב ובהליכות מועד על שבועות
מה כתבו?
רצוני לדעת מה ההלכה בזה
קצת סתירה, כי בכותרת כתבת "לדעות דברכה אחרונה הוי סילוק", אבל ההלכה היא שלא הוי סילוק, וממילא אין כלל שאלה.
עכ"פ, לפי מי שסובר שברכה אחרונה הוי סילוק, לענ"ד אין חילוק על מה מברך, אלא כל שבירך בורא נפשות סילק מכל דבר שנתחייב עליו בורא נפשות.
 
שאפשר לחלק בין הברכות

שו"ת רב פעלים חלק ב - אורח חיים סימן לב

+אכל אורז ושתה מים וחשב שצריך לברך מעין שלש אחר אורז ובירך בנ"ר תחלה לפטור המים ואח"כ מעין שלש, ובאמצע הברכה הרגיש בו חבירו ולא הפסיקו מברכתו אם יפה עשה.+ שאלה. נשאלתי מחכמי המדרש הי"ו, באחד שאכל תבשיל של אורז, ושתה מים על אכילתו, וחשב שהדין הוא שצריך לברך על תבשיל אורז על המחיה, ואינו נפטר בברכת בנ"ר =בורא נפשות רבות=, ולהכי בירך בתחלה בנ"ר על דעת לפטור מים ששתה אחר אכילתו בלבד, ואח"כ התחיל לברך על המחיה בשביל תבשיל האורז שאכל, וכשהגיע לאמצע הברכה הרגיש בו איש אחד שלא יפה עשה, אך לא הפסיקו מברכתו, ורק כאשר סיים אמר לו שיאמר בשכמל"ו =ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד= ולימדו הדין, ועל כן נפשינו אותה לדעת אם יפה עשה אותו האיש שראה המעשה הנז' שלא הפסיקו באמצע הברכה, או לא יפה עשה וצריך להפסיקו, יורינו המורה ושכמ"ה.

אבל בנ"ד אכוון להדיה שלא לפטור, מאחר דחשב ברכתו על המחיה, ובדעתו היה לברך על המחיה, וגם לפי חילוק שכתבתי ומצאתיו בדברי הגאון פרי מגדים, ג"כ שפיר עבד, מאחר דקי"ל מצות צריכות כונה גם בכה"ג דברכות, וא"כ למ"ד זה לא נפטר האורז בברכה של בנ"ר, ולפי החילוק דהסביר לנו הרב שער אשר ז"ל הנז', בין היכא דעכ"פ בירך על אותו הדבר עצמו, לבין היכא דלא בירך על הפירות האלו כלל, אלא בירך על המים וכנז"ל, הנה גם בנ"ד לא בירך בנ"ר על האורז, אלא בירך על המים, על כן הלכה זו עולה דשפיר עבד אותו האיש שלא הפסיקו, מפני שהאורז לא נפטר בברכה שבירך בנ"ר על המים, וצריך לברך עליו ברכה אחרונה, ונפיק י"ח בברכה מעין שלש זו שבירך אותה עתה, וכאמור לעיל, והשי"ת יאיר עינינו באור תורתו, אכי"ר.
 
חזור
חלק עליון