ב"ה
שלום וברכה.
דברי החכמים הנכבדים עליונים למעלה, מתבארים יפה אף מתוך המקורות בחזון עובדיה.
ולצורך ההבנה המלאה, יש ליתן את הדעת שכבר לעיל מיניה (בהלכה ג ובהערה שם) דן בדבר מלך שאינו לבוש בבגדי מלכותו אם מעכב או לא, והכריע שאינו מברך.
וכעת בהלכה ד ובהערה אינו עוסק אלא בנידון אם לברך גם על סמכות כמו של נשיא מדינה או רק על סמכות של מלך, ולא דיבר כלל על נשיא ארצות הברית.
ולבסוף אחר הדיון בזה, העלה שעל נשיא מדינה בסמכות "כמו" של נשיא ארצות הברית, מצד שבידו לקבל חנינה על משפט מות או לדחות חנינה, בודאי שיש לברך, אף שנשיאותו רק לתקופה מסויימת ואחר כך מחליפים אותו, ודלא כמי שסבר להורות בזה שאין לברך על נשיא ארה"ב מטעם שנשיאותו לתקופה מסויימת ואח"כ מתחלף.
אלא ששוב ציין תכף ומיד שעדיין למעשה יש ליתן את הדעת מטעם אחר, דהיינו שדוקא בנשיא שבסמכות הנ"ל, אבל שמופיע בבגדי מלכות, עליו יש לברך, הא לאו הכי אינו עדיף ממלך כזה "שכבר נתבאר לעיל" שאין לברך עליו.
ומבואר שחוזר לסייג דבריו, שעד כאן לא באו דבריו אלא מצד "הסמכות" של נשיא ארה"ב, על אף שהיא לתקופה מסויימת, אבל עדיין יש ליתן את הדעת בכל מקרה לגופו מחמת שאר תנאים, ולכן כל עוד שלנשיא ארה"ב אין בגדי שרד, אה"נ יש כאן עיכוב חיצוני שאין לברך עליו. והבן.
וראיתי להעתיק לשון ההערה בחזו"ע ע"מ להיווכח יחדיו בדברים שנתבארו בס"ד:
ולכאורה נראה לומר שנשיא מדינה בזמן הזה במדינה דמוקרטית, שאין לו סמכות לשפוט ולהרוג כאוות נפשו, אין לברך עליו, שהרי רבינו אברהם אב בית דין, והרדב"ז, תלו הדבר במי שבידו לדון דיני נפשות ויכול להרוג במשפט, מה שאין כן בנשיאים של זמנינו. וכיוצא בזה כתב בשו"ת קרית חנה דוד חלק ב' (סימן לו), שהנשיא בזמן הזה שאין פקודתו מתקיימת בלי הסכמת השופטים ושרי המדינה ובתי המחוקקים שלה, אין לברך עליו ברכת המלך, שאין זה דומה למלך שגוזר ומקיים ואין עוד מלבדו. עד כאן. אולם יש לומר שהואיל ויש בידו של נשיא מדינה לקבל או לדחות המלצת חנינה על מי שנידון למות על ידי בתי המשפט המוסמכים לכך, נמצא שסמכות דיני נפשות מסורה בידו, והרי הוא כמלך שדן והורג במשפט. ואף על פי שבזמן הזה הנשיא נבחר רק לתקופה מסויימת ואינו נשאר בנשיאותו כמלך שנשאר במלכותו עד סוף ימיו, מכל מקום כיון שבאשר הוא שם נשיא הוא, מברכים עליו בשם ומלכות. וכאותה שאמרו במגילה (דף טז:) תעלא בעידניה סגיד ליה. וכן מבואר בספר תורת חיים סופר (בסימן רכד אות י), שיש לברך על נשיא מדינה ברכת המלך בשם ומלכות, ואף על פי שאינו נוהג נשיאותו אלא לתקופה מסויימת שהוסכם עליה בשעת בחירתו לנשיא, מכל מקום כיון שהסמכות בידו בזמן נשיאותו לאשר פסק דין מות או לאשר חנינה לנידון, יש לברך עליו בשם ומלכות, ואין חילוק בזה בין כשהוא נושא תואר נשיא או מלך, שהכל תלוי בענין ולא בתואר. וכן העלה בשו"ת אפרקסתא דעניא (סימן לב) שמברכים על נשיא מדינה בזמן הזה בשם ומלכות, מהטעם האמור. וכן פסק בשו"ת שואל ונשאל ח"א (סימן עג). ע"ש. ואף במלך או נשיא שנמצא בביקור במדינה אחרת צריך לברך עליו ברכת המלכים, כמבואר בשו"ת חתם סופר (חלק אורח חיים סימן קנט, דף סא רע"א). וע"ש. ובשו"ת שבט הלוי (ח"א סי' לה) כתב, שמלך או מלכה אפילו אין בידם להרוג ממש בלי התיעצות עם השופטים וראשי השלטון, מ"מ היות והם היותר מכובדים במדינה ובעם, וחולקים להם כבוד שאין דוגמתו, ראוי לברך עליהם שנתן מכבודו לבשר ודם, ומ"ש הרדב"ז ח"א (סי' רצו), שצריך שיהיה בידו להמית ולהחיות זהו רק לגבי שר גדול שנתמנה ע"י המלך, שהחסרון שאינם יכולים להמית הוא סימן על חסרון גדולתם, משא"כ לגבי המלך עצמו, אין תכסיסי החוק מונעים ממנו הברכה, כיון שהוא מלך באמת. עכת"ד. וע"ע בשו"ת משנה הלכות חלק יא (סי' קפב). וא"כ י"ל שהוא הדין לנשיא המדינה. וכ"כ הגאון בני ציון (סי' רכד סק"ו). וע"ע בשו"ת באר מרדכי בסוף הספר (עמוד תקז). ונשיא "כמו" הנשיא של ארצות הברית, שיש לו סמכות לצאת למלחמה, בודאי מברכים עליו ברכת המלך. ודלא כמ"ש הרה"ג מאיר בלומנפלד בשו"ת רבבות אפרים ח"ג (סי' תקמ), שאין לברך על נשיא ארצות הברית "מפני שלא נבחר אלא לתקופה של ארבע שנים". ע"ש. דליתא. "ומיהו" כל זה בנשיא המופיע בבגדי מלכות, (לא כתב "כשהוא מופיע" אלא "בנשיא המופיע", ודו"ק) והעם רואים את גדולתו ואת תפארתו, אבל אם הוא לבוש (כנ"ל, לא כתב "כשהוא לבוש" אלא "אם הוא לבוש", ודו"ק) בגדים אזרחיים כאחד העם, לא עדיף ממלך כזה שביארנו לעיל, שאין לברך עליו ברכת המלכים.
עד כאן.
ונמצא שדבריו מדוייקים בתכלית.
ולגבי הלשון שכתב בהלכה ד, כך היא מתפרשת יפה, ע"פ המבואר במקורות, דנשיא מדינה כשהוא מופיע בבגדי שרד, כיון שיש לו הסמכות ליתן חנינה על משפט מות וכדו', יש לברך עליו, וכ"ש נשיא ארה"ב, שבידו להכריז מלחמה, שמצד סמכותו יש לברך עליו. אלא שעדיין יש ליתן את הדעת על שאר פרטי הדין בזה, שנתבארו בתחילת ההלכה, וכן בהלכה קודמת, והוא שיהיה לבוש בבגדי שרד ולא בבגדי אזרח. (ואה"נ הנ"מ בזה תהיה אם יהיה נשיא מדינה, או אף נשיא ארה"ב לבוש בבגדי שרד, שאז יש לברך עליו.)
בברכה רבה