• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

דגים בחלב לילדים במעון - מקור לדין

אני דווקא כן נוטה לקבל את מה ש@עבד ה׳ אומר וזה מסיבה פשוטה:
תמיד ידענו והבנו שמרן זצ"ל ומרן שליט"א מתירים בדיעבד, ובספר תורת אבי התיר בדיעבד אם זה כבר נעשה. (ע"פ הילקו"י)
ועל כך כתב מרן שליט"א "ביאר נכון", ובתוכ"ד כתב וביאר "דהיינו" אם בישל מבלי לדעת שאסור או בטעות וקיים הפסד לזורקם בדיעבד מותר, והיינו שמיד סייג הדברים שרק בדיעבד (כמו כל דיעבד שרק בדוחק וכד') אם יש הפסד מרובה ונעשה בטעות יהיה מותר, ומזה היה לי משמע שלכתחילה אם כבר הגיע לביתו יהיה אסור, ועל כך תמהתי שהרי אנחנו הבנו שבכה"ג יהיה מותר ורק לקנות לכתחילה (אם כבר נעשה) יהיה אסור.
וכעת מה שכתבו כאן שאמר בשיעור זה מסתדר בדיוק עם מה שהבנתי ממה שנכתב בהסכמה הנ"ל.
ובדיוק לכן שאלתי מה דעת הרב שליט"א, האם כמו שהבנו בהתחלה או כמו שמובן מההסכמה ומהשיעור שמסר.
וגם בספר הנ"ל תורת אבי (עמ' מח) כתב: וכן משמע מדברי הגרע"י זצ"ל שכתב וז"ל: יש להמנע מלאכול דגים בחלב או עם גבינה משום חשש סכנה, ואם בטעות נתבשלו דגים בחלב, אין לאסור ואפילו אין שישים כנגדם וכו' עכ"ל. ומשמע מדבריו שדווקא אם נתבשלו בטעות ועכשיו קיים הפסד לזורקם, במקרה הנ"ל אפשר להקל". עכ"ל התורת אבי.
והיינו שגם הוא הבין בדברי מרן זצ"ל שכל ההיתר של אם כבר נעשה זה דווקא אם נעשה בטעות וקיים הפסד לזורקם, אבל לא אם הגעתי לסיום מסכת של אשכנזי ויש שם פיצה עם טונה, (או אם יש לי אפשרות לתת לאשכנזי).
ולכן לעיל כשניסיתי להבין את דעת מרן שליט"א למעשה הבאתי צד של בל תשחית, כי נראה שרק מחמת כן הוא התיר בדיעבד, אבל בלאו הכי לא.
וכן כתב שם עוד ששאל את מרן הראש"ל שליט"א ואמר לו שכוונתו הייתה שבמקום שקיים הפסד או שכבר אכל שפיר יש לסמוך על אותם הפוסקים שמקילים ולהתיר בדיעבד.
וכן מכך הבנתי שאם הזדמן לו לאכול והגיע אליו בטעות וכד', יהיה אסור לו לאכול ולא נחשב בדיעבד, וכמו שנאמר בשמו בשיעור.
 
איני מסכים לזה כלל ועיקר!!!
הפורום הזה הוא בית מדרש לכל דבר וענין
וכמו שבבית מדרש יש ריתחא דאורייתא וצועקים אחד על השני, כי זה צורת ליבון הדברים
כך גם בפורום, כשיש צורך בדבר... ובפרט כמהפכים דעת הראשון לציון ותולים בו דברים שלא אמר מעולם, צריך לעמוד בעוד ותעצומות
אני יכול לומר בפה מלא שאין לי שום דבר נגד הרב עבד ה', ואני אוהב אותו ומעריכו למרות שאיני מכירו, וכל הנ"ל לא השפיע עלי בכי הוא זה, וגם אם זה השפיע עליו זה לטובתו...
אם הרב מורשת מרן רוצה למחוק כדי שהדברים לא ישארו לימים רבים, יכול לעשות זאת בהקדם...
בתקנון מבואר ללא מילים נגדיות אישיות

ולומר למישהו מבלבל זה מראה כאילו בכוונה רוצה לבלבל
וזה לא היה

סך הכל טעות בהבנה ללא מגמה

מי אמר שבריתחא דאוריתא מותר לפגוע בשני?

בין אדם לחברו זה אש אמר הרב שמולאביץ וללא חילוק
ולו יהיה ספק
זה ספק דאוריתא לחומרא של בין אדם לחברו

וכבר היו כמה פעמים שחברים ביקשו פה סליחה מהשני
ואת הדוג' של הרב יצחק על הרב מלכה זה כי יש לו טענה שהוא מקעקע את הפסקים והביא מאה דוג'
אך כאן מי שכתב ממש לא כך

מי אמר שאם חברי נפגע ממני או הולבן ברבים בגלל ריתחא דאוריתא לא צריך לבקש סליחה?

אין תועלת של היתר
כי פנינה ושטן לשם שמים נתכונו
 
בריתחא דאורייתא זה גופא נעשה מבלי שום כוונה לפגוע בשני [גם אם תכלס הוא נפגע]
לא יודע מאיפה אתה מפרשן שהמילה מבלבל זה שרוצה בכוונה לבלבל?
 
בנימין ועוד ברוך שכיונתם
הצג קובץ מצורף 10176
לא כיוונתי. הבאתי את דבריו אלו לעיל...
וגם בספר הנ"ל תורת אבי (עמ' מח) כתב: וכן משמע מדברי הגרע"י זצ"ל שכתב וז"ל: יש להמנע מלאכול דגים בחלב או עם גבינה משום חשש סכנה, ואם בטעות נתבשלו דגים בחלב, אין לאסור ואפילו אין שישים כנגדם וכו' עכ"ל. ומשמע מדבריו שדווקא אם נתבשלו בטעות ועכשיו קיים הפסד לזורקם, במקרה הנ"ל אפשר להקל". עכ"ל התורת אבי.
וכן כתב שם עוד ששאל את מרן הראש"ל שליט"א ואמר לו שכוונתו הייתה שבמקום שקיים הפסד או שכבר אכל שפיר יש לסמוך על אותם הפוסקים שמקילים ולהתיר בדיעבד.
 
כדאי לשמוע את התוכנית השבועית אור השבת של הרב ללוש שדיבר בזה
פרטים יבואו....
ה. האם חילוני שחזר בתשובה, יכול להמשיך לאכול דגים עם חלב?
ו. האם חילוני אשכנזי שחזר בתשובה באר"י, רשאי לאכול דגים עם חלב?
ז. בישלו בטעות דגים עם חלב ולא היה שישים נגד הדגים, האם מותר לשתות את החלב?
ח. הכינו בטעות פיצה עם טונה, האם מותר לאכול בדיעבד?
 
חזור
חלק עליון